התכונות המופלאות של התאנה

מפחיתה כולסטרול רע, מאזנת את ההרכב הכימי של הגוף, ומחזקת את המערכת החיסונית

התאנים הן רכיב אופייני בתזונה הים תיכונית הבריאה מזה אלפי שנים.
התאנים מעניקות לגוף חומר בסיסי (ההיפך מחומצי) בעוצמה הגבוהה ביותר מכל הפירות, והן מגבירות את האנרגיה והחיוניות. תכונותיה הבסיסיות של התאנה תורמות לבסיסיות נוזלי הגוף, ונטרול חומציות הגוף.

תאנה והקלה על גמילה מעישון
אחת מהשפעותיו הכימיות של הניקוטין המתקבל מעישון סיגריות, היא העלאת בסיסיותו של הרכבו הכימי של הגוף. אכילת אכילת 2 – 4 תאנים ליום בשלב הגמילה מעישון יכולה לסייע באיזון הכימי של הגוף, ולהקל על תהליך הגמילה.

תאנים לזירוז העיכול
תאנים טריות או מיובשות תורמות לזירוז העיכול, ויכולות לסייע למעיים עצלות במיוחד. תוכן התאנה עשיר בחומר שמקורו בזרעים הזעירים של התאנה. הוא מסייע באיסוף הפסולת הרעילה והריר במעיים וסילוקם.
מחקרים מראים שתאנים מסייעות בחיסול בקטריות מזיקות במעיים, ומעודדות טיפוח בקטריות ידידותיות. אכילת 2 – 4 תאנים ליום יכולה לתרום לשיפור פעילות מערכת העיכול.

חלב תאנה והסרת יבלות
חלב מפרי בוסר של התאנה מסייע בהסרת יבלות, אם מניחים אותו עליהן פעמיים ביום.

נוגדי חמצון – פיטוכימיקלים בתאנים, לחיזוק המערכת החיסונית ולמניעת מחלות לב
הפיטוכימיקלים העיקריים שנמצאו בתאנה היו מסוג פוליפנולים, פלבנואידים ואנטוציאנינים. היכולת המבריאה שלהם וכמותם, נבדקה במחקר במעבדות רפואיות מתקדמות.
בתמציות של התאנים הכהות יותר נרשמה כמות גבוהה יותר פיטוכימיקלים, בהשוואה לזנים הבהירים יותר. בקליפת התאנה היו רוב הפיטוכימיקלים המוזכרים, בהשוואה לבשר הפרי.

חיזוק המערכת החיסונית
אכילת 2 – 4 תאנים במשך היום תורמת כמות נדיבה של פיטוכימיקלים, המסייעים בנטרול רעלים בגוף וחיזוק המערכת החיסונית.
באכילת התאנה יש להקפיד לאכול אותה בשלמותה, כולל הקליפה, להפקת מרב היתרונות הבריאותיים.

איזון לחץ הדם
אכילת 2 – 4 תאנים במשך היום תורמת כמות נדיבה של אשלגן המסייע להפרשת עודפי נוזלים בגוף. הפרשת עודפי נוזלים יכולה לסייע לאיזון לחץ הדם.
תאנה טרייה בגודל בינוני מספקת כ- 37 קלוריות.

מניעת מחלות לב
אכילת 2 – 4 תאנים במשך היום, תורמת כמות נדיבה של פיתוכימיקלים, המפחיתים את הנזק של הכולסטרול הרע ומסייעים בהפחתת הסיכון למחלות לב.

יבולים וזנים
עונת קטיף התאנים מתחילה בסוף אפריל, עם תאני הבכורות הירוקות מזן נצרתי, הבכורות השחורות מזן מישן, ובכורות הזן הארגמני. תאנים אלו מצטיינות בגודל מרשים וטעם עדין.
לאחרונה החל קטיף התאנה המקומית – חמאדי, הזן העיקרי בשוק המקומי המשווק מאמצע יולי ועד תחילת ספטמבר. זוהי תאנה עגולה פחוסה, בעלת גוון סגול וטעם מתוק דבשי. חיי המדף שלה קצרים מאוד 5-6 ימים.

חיים אורן, מדריך ראשי לתאנה ותמר במשרד החקלאות, אומר כי בנוסף ניתן למצוא בשווקי הארץ את הזן בורסה, זן גדול ועגול שצבעו סגול שחור. טעמה של תאנה זו מתוק מאוד, ומכינים ממנה את הדבלים המוכרות לכולנו כתאנה יבשה.

זן נוסף שנמכר בחודשים יוני עד אוגוסט, הן תאנים מהזן ארגמנית (ברזילאית) – תאנים מוארכות בעלות גוון חום-אדמדם כהה בגודל קטן-בינוני, ולהן טעם מלא ומתקתק. מקורו של זן זה בברזיל, והוא משמש גם כזן העיקרי לייצוא.

תאנה זו משווקת עד אמצע ספטמבר, ואז תפנה מקומה לזן עגול, מתוק מאוד, בעל צבע שחור. מדובר בזן הנקרא סתווית הדבש, תאנה שטעמה כדבש ותהיה בשווקים עד לתחילת החורף. חיי המדף שלה ארוכים יותר: 10 -14 יום.

את התאנים אפשר לאכול כמו שהן עם הקליפה הבריאה, ולהוסיף אותןו כחלק ממרכיב המזון האיכותי.

היקף יבול התאנים בארץ יסתכם השנה ב- 3,500 טון, מהן 350 טון מיועדים ליצוא לאירופה – אנגליה, גרמניה וצרפת. ו- 30 טון מיועדים לתעשיית הריבות.
שטחי הגידול של התאנים משתרעים על פני 1,800 דונם – 500 דונם בגליל, 500 דונם באזור המשולש (טירה, טייבה וקלנסווה), והשאר בבקעת הירדן, הערבה ומישור החוף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר