וודקה, רד בול – דיאטה וקלוריות

עושים דיאטה? האם מותר וכמה מותר לשתות? כמה קלוריות "עולה" לנו וודקה או רד בול?
ראשית נבדוק מהו רד בול, ואחר כך נחשב כמה שווה לי אותו משקה. רד בול הוא משקה אנרגיה המפורסם הרבה גם על גבי המרקע, כנותן לנו כנפיים. מהן אותן כנפיים? ההרגשה של "יש לי המון אנרגיה, אני ממש יכול לעוף".

המשקה מורכב מלא מעט סוכרים עם לא מעט קופאין. הקופאין לא מוסיף לנו קלוריות, אך הסוכרים כן. אני זוכרת שיש גם רד בול דל דייאט. אחת המשווקות  ניסתה לשכנע אותי להציע אותו לאנשי הקבוצות שלי. זה היה דבר נורא בטעמו. חיכיתי שתלך ושפכתי מייד. לא יודעת אם זה עדיין קיים, ואיך ומה טעמו, אך לפחות בקלוריות הוא זול הרבה יותר.

כששותים אלכוהול 'על קיבה ריקה', הוא, כמובן, נספג במהירות אל הדם ומשפיע על המוח בתוך דקות. בניגוד למאכלים אחרים (חלבונים, פחמימות, שומנים), שרובם המכריע נספג אל הדם רק כשהם מגיעים אל המעיים, חלק גדול יחסית מהאלכוהול נספג כבר בקיבה, עוד לפני הגיעו אל המעיים. לכן השפעת האלכוהול מהירה וחזקה יותר כשהוא נצרך כשהקיבה ריקה, או במילים אחרות: אחרי שהשותה לא אכל בשעתיים האחרונות.

יש הרבה השגות בריאות ביחס לשילוב הזה בין קופאין ואלכוהול. מחקר אמריקני מצא, כי ערבוב רד בול עם משקה אלכוהולי, גורם למשתמש לצרוך יותר אלכוהול, והופך אותו לפגיע יותר לתאונות. המחקר, שהקיף 4,271 סטודנטים הלומדים ב-10 אוניברסיטאות בארה"ב, מצא כי ערבוב הקופאין המצוי במשקאות האנרגיה, שהוא חומר מעורר, עם אלכוהול, שהוא חומר מדכא; גורם למשתמש לצרוך כמויות גבוהות מאוד של אלכוהול, משום שהוא אינו חש בהשפעות הפיזיות של האלכוהול, ופשוט ממשיך לשתות ולשתות.

משום-כך, ערבוב רד בול עם משקה אלכוהולי מכפיל את הסיכון להיפגע, וברור שמספר מנות של רד בול וודקה מעלה נכבדות את כמות הקלוריות הנצרכות.
כדי למנוע השתכרות מומלץ לאכול משהו קרוב לשעת השתייה. או אפילו לשתות בזמן האוכל. מזון שמכיל הרבה שומן הוא המעכב ביותר את קליטת האלכוהול, אך הוא מעלה גם את כמות הקלוריות.

שיטה נוספת, לפחות חסרת קלוריות, להפחתת השפעת האלכוהול, היא כמובן ללגום מעט מים תוך כדי שתיית האלכוהול.
אולי יובן מהכתוב שמי שרוצה לשמור על משקלו, או אפילו לרדת במשקל – אסור לו לצרוך אלכוהול, וזו לא כוונתי.
מי שאוהב לשתות, כמו מי שאוהב שוקולד, כמו מי שאוהב מאכל משמין אחר, חייב ללמוד לצרוך אותו במידה.
עלינו להכיר את עלותו הקלורית של כל משקה, ולהחליט מה כדאי לשתות וכמה. בדרך כלל, משקה אחד ביום לא יזיק אם נדע לתקצב אותו, ונתייחס אליו כמו לכל מאכל אהוב.

יש גם יתרונות בשתיית אלכוהול. לפי רוב המחקרים, עד 30-40 גרם אלכוהול ביום מועילים לבריאות הלב ומפחיתים את הסיכון למחלות, ואילו מעבר לכך – הנזקים כבר עולים על היתרונות.

בואו נבדוק מה היתרונות ומולם מהן החסרונות בצריכת אלכוהול.
היתרונות – הפחתת הסיכון למחלות לב. הפחתת טרשת עורקים. הפחתת הסיכון לשבץ. ירידה בהתפתחות אבני מרה. שיפור ברגישות לאינסולין, ולכן הפחתת הסיכון לסוכרת. שיפור במצב הרוח.
הנזקים – סרטן מסוגים שונים. דלקות כבד כרוניות. עלייה בלחץ הדם. הפלות. פציעות כתוצאה מתאונות. התקפי לב. שבץ. דיכאון.
אפשר להכליל ולומר שהפגיעה מאלכוהול היא לא פגיעה ממשהו רע, אלא משימוש לרעה במשהו טוב. ברור ששתיינות מאד מסוכנת לא מומלצת, אך כמו תמיד – מעט אלכוהול זה לא רע. ואפילו בריא.

חצי כוס (3 שוטים) משקה אלכוהולי עם 40% אלכוהול שווה כ- 280 קלוריות.
רד בול עם וודקה שווה כ- 250 קלוריות.
פחית בירה – בין 130 ל– 170 קלוריות לפחית – תלוי בסוג הבירה.
כוס שייק בתוספת וודקה כ– 250-200 קלוריות.
כוס שייק טבעי (ללא אלכוהול) כ– 160-100 קלוריות.
כוס מרגריטה כ- 300-200 קלוריות.
כוס טקילה כ– 300 קלוריות.

www.diets.co.il– הפורטל הישראלי לתזונה נכונה דיאטה ופעילות גופנית






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה