חדש בבתי הקולנוע: הסרט הישראלי 'אפריקה'

הסרט מתנהל בשני מישורים מקבילים. האחד הוא העולם 'בחוץ', חי, דינמי, תוסס, רועש, מלא אנשים והתרחשויות. מנגד ובקונטרסט גדול: עולמו האישי והפנימי של מאיר האב (בתמונה) שחש כמו דג שהוציאו אותו מהמים
'אפריקה', סרטו הארוך הראשו של אורן גרנר, משלב אלמנטים מחייו וצולם בבית הוריו, כששניהם – מאיר ומאיה גרנר, מככבים בתפקידים הראשיים. מאיר, מהנדס במקצועו ופנסיונר צה״ל, מגלה שתכנון החגיגה השנתית של הישוב הקהילתי בו הוא מתגורר, תפקיד אותו הוא ממלא במסירות מזה שלושים שנה, הועבר לטיפולם של בני הנוער. מאיר מתקשה להתמודד עם אובדן הרלוונטיות שלו, ויוצא למאבק בניסיון להחזיר את תחושת החיוניות לחייו

בימים אלה יוצא לבתי הקולנוע הסרט הישראלי 'אפריקה', שיצר אורן גרנר ומככבים בו שני הוריו. כבר בהתחלה: אני ממליצה על צפייה בסרט.

אורן גרנר הוא בוגר ארבע שנות לימודי קולנוע בהצטיינות במכללת 'מנשר לאמנות', התמחות בכתיבה ובימוי, בוגר Filmmakers Academy מטעם פסטיבל לוקרנו (שוויץ), לשעבר לקטור ויועץ אמנותי בקרן הקולנוע הישראלי, קרן גשר וקרן קולנוע גליל, מנהל מיזם וכתב העת 'קולנוע עצמאי בישראל'.

'אפריקה', סרטו הארוך הראשון, משלב אלמנטים מחייו וצולם בבית הוריו, כששניהם – מאיר ומאיה גרנר, מככבים בתפקידים הראשיים. מאיר, מהנדס במקצועו ופנסיונר צה״ל, מגלה שתכנון החגיגה השנתית של הישוב הקהילתי בו הוא מתגורר, תפקיד אותו הוא ממלא במסירות מזה שלושים שנה, הועבר לטיפולם של בני הנוער. מאיר מתקשה להתמודד עם אובדן הרלוונטיות שלו, ויוצא למאבק בניסיון להחזיר את תחושת החיוניות לחייו. המרד מועד לכישלון אך מתוך המאבק תיוולד משמעות חדשה.

מאיה גרנר

אני חייבת לציין שבאופן ממש מפתיע, מי שגונבת את ההצגה ומתגלה כשחקנית מצוינת היא האם – מאיה גרנר, שלא למדה משחק מעולם ואין לה כל ניסיון בתחום. מאיה משחקת באופן טבעי לגמרי, ויוצרת תחושה אמינה ובלתי אמצעית כאילו אנחנו נמצאים בבית עם הדמויות, בסיטואציה שלקוחה מהחיים ולא בסרט.

ולגבי הסרט עצמו – הוא מתנהל בשני מישורים מקבילים. האחד:  העולם 'בחוץ', חי, דינמי, תוסס, רועש, מלא אנשים והתרחשויות. מנגד, ובקונטרסט גדול: עולמו האישי והפנימי של מאיר האב, שחש כמו דג שהוציאו אותו מהמים, או לחילופין שלא מרצונו הוא נמצא בתוך בועה משלו, המנותקת מהחיים בחוץ ואין לו כל גישה אליהם, לא כל שכן – נחיצות בהם. תחושת הבדידות והתסכול שלו מהעובדה שהוא לא משתייך יותר לשום מעגל חיים (למעט משפחתו, שגם היא מאכזבת אותו) ואינו נחוץ יותר, עוברת בצורה מאוד ברורה, חדה ונוגעת ללב. גם מערכת היחסים בין שני בני הזוג מוסיפה פן נוסף של עניין, כשאשה – פסיכולוגית במקצועה, מנסה להגיע ללב בעלה ולהבין את כאביו, אך לשווא.

מאיר גרנר

מאחר והסרט עוסק בגיל השלישי, הוא נוגע בכל אחד מאיתנו – בין אם הוא נמצא בצד של המבוגרים, ובין בצד של הצעירים שיש בסביבתם מבוגרים, ומעורר הרבה חומר למחשבה. למרות שמדובר בסרט 'קטן', שצולם בבית 'רגיל' עם אנשים 'רגילים', במשך שבוע ימים בלבד ועם הרבה קלוז אפים שממש נכנסים לנפשות המשתתפים, הוא עשוי מצויין ומצליח לרתק לכל אורכו. כאמור, מומלץ מאוד. ולמה 'אפריקה'? את זה תוכלו לגלות בצפייה בסרט עצמו, שנראה כי זוכה להערכה רבה גם בתעשיית הקולנוע: זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, פרס סרט הביכורים ופרס השחקן הטוב ביותר (מאיר גרנר) – בפסטיבל הסרטים בחיפה, זכה בפרס הבימוי בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בסינגפור, מועמד ל- 7 פרסי אופיר, הבחירה הרשמית של פסטיבל טורונטו, הבחירה הרשמית בפסטיבל סן סבסטיאן, והשתתף בעוד עשרות פסטיבלים ברחבי העולם.

ישראל 2019, 82 דקות, עברית. הפצה סרטי נחשון. מוקרן החל מ- 12 למאי 2022 בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר