חמוציות – הפרי "הנשי"

הפרי עצמו, ביחס לפירות אחרים – מכיל כמות קטנה של סוכרים ולכן גם אנרגיה, ועשיר בסיבים תזונתיים ומכיל ויטמין C . הפרי והמיץ עשירים בפיטוכימיקלים, המצויים בעקר ברכיבי הצבע של הפרי ותורמים את הצבע הסגול-כחול. אלה ידועים היום למדע כבעלי השפעה ושמירה על מערכות שונות בגוף

החמוציות הן פירות השייכים למשפחת פירות היער. הן נחשבות לאחד מעשרה המזונות הבריאים ביותר בעולם, בשל שפע הערכים התזונתיים המיוחדים להן.

הפרי עצמו, ביחס לפירות אחרים – מכיל כמות קטנה של סוכרים ולכן גם אנרגיה, ועשיר בסיבים תזונתיים ומכיל ויטמין C .
הפרי והמיץ עשירים בפיטוכימיקלים, המצויים בעקר ברכיבי הצבע של הפרי ותורמים את הצבע הסגול-כחול. אלה ידועים היום למדע כבעלי השפעה ושמירה על מערכות שונות בגוף.

פרואנטוציאנידינים – חומרים ייחודיים המצויים בחמוציות, שבעוברם לאורך דפנות מערכת העיכול והשתן יוצרים מעין שכבה ביולוגית המונעת היצמדות של חיידקים לדופן התאים, וגורמים להחלקת החיידק לאורך מערכת השתן או הקיבה, והוצאתו מהגוף ללא התרבות וגדילת יתר. לכן מורידים סיכון לעששת, אולקוס ודלקות בדרכי השתן.

פוליפנולים – נגדי חמצון חזקים ביותר,החזקים פי 8 ויותר מויטמין C. תורמים להגברת ההגנה ומניעת נזק לתאים שונים כמו כלי הדם והלב, עור, מוח ועוד.

לפרי החמוציות, למיץ הטבעי ולרכיביו המיוחדים, יש תרומה לבריאות הנשית במעגל החיים.

חמוציות ובריאות מערכת השתן
60% מהנשים יסבלו במהלך חייהן מזיהום בדרכי השתן, ול- 20% עד 33% מהן תהייה הישנות חוזרת ואפילו כרונית של זיהומים אלה. נשים במצבים ייחודיים שיהיו בסיכון, הן נשים בהריון ובגיל השלישי. נטייה זו קיימת גם אצל נשים צעירות ואצל נשים סכרתיות.
לדלקות חוזרות יש חהשלכה על איכות חיים, פגיעה אפשרית בשליטה בדרכי השתן, צורך בטיפול תרופתי מתמשך, ועוד.

מחקרים מודרניים אישרו מדעית שמיץ חמוציות יכול להקטין סיכון להידבקות בדלקות בדרכי שתן אצל נשים בגילאים שונים: צעירות, בגיל המעבר וקשישות. השפעה זו קשורה ברכיבים צמחיים ייחודיים המצויים בחמוציות.

שתייה של 300 מ"ל (כוס גדולה ) של מיץ חמוציות קאלסי (אושן ספריי) פעם עד פעמיים ביום, יכולה להפחית ב- 20% הדבקה בדלקות בדרכי שתן, וב- 40% מניעה של דלקות חוזרות.
השפעה זו מתרחשת כבר לאחר שעתיים, ויכולה להימשך עד 10 שעות בתוך השתן. לכן מנה אחת בבוקר ואחת בערב מעניקה הגנה מלאה במשך כל היום.

עוד עיצות נשיות טובות לשמירה על בריאות מערכת השתן שלנו:
להרבות בשתייה, לא להתאפק, ולהקפיד על היגיינה וניקיון של מערכת השתן הנשית.

חמוציות ומניעת אולקוס וצרבת
בתקופות של סטרס, תזונה לא מאוזנת, ובמיוחד בגיל המעבר, אנו כנשים נוטות יותר להידבק בחיידק ההליקובקטר בקיבה.
חיידק זה הוא הגורם העיקרי להתפתחות דלקת קיבה (גסטריטיס) כרונית, ולמחלות כיביות (אולקוס) בקיבה.
החיידק גורם לנו לתופעות מטרידות כמו צרבת, כאב באזור הבטן העליונה, גזים ואף נפיחות.
הטיפול המקובל משלב אנטיביוטיקה, אך טיפול זה לא תמיד מצליח לחסל או לעכב לחלוטין את החיידק, המפתח לעתים עמידות לאנטיביוטיקה.

תכונתו המיוחדת של מיץ חמוציות לעכב היצמדות של החיידקים לדפנות דרכי השתן, נמצאה יעילה גם במניעת ההיצמדות של חיידק הקיבה הליקובקטר לתאי הקיבה.
מיץ החמוציות מונע היצמדות של ההליקובקטר לדופן הקיבה, להחלקת החיידק לאורך מערכת העיכול, והוצאתו מהגוף ללא יכולת הדבקה.
לשתייה יומית קבועה של מיץ חמוציות יש השפעה מוכחת על מניעת ההידבקות בהליקובקטר בקיבה, ובכך הורדת הסיכון להתפתחות דלקות וכיבי קיבה המעלים סיכון לסרטן הקיבה.

חמוציות ובריאות הלב הנשי
מחלות לב הן גורם המוות העיקרי של נשים מעל גיל חמישים.
זה מכבר ידוע כי פוליפנולים, שהם נוגדי חמצון חזקים המצויים בצבע האדום-סגול ומאפיינים יין – תורמים להגנה בפני טרשת עורקים. מחקרים מוכיחים גם כי שתיית מיץ חמוציות זהה לשתיית יין אדום בהשפעה על בריאות הלב.

חמוציות הן מהפירות העשירים ביותר בתכולת הפוליפנולים, ויש להן השפעות שונות הגורמות להגברת ההגנה על כלי הדם והלב.
החמוציות מגינות בפני חמצון הכולסטרול בכלי הדם, עלייה ברמות ה- HDL – הכולסטרול הטוב המגן על כלי הדם, וכן ירידה בחימצון של ה-LDL – הכולסטרול הרע השוקע על דפנות כלי הדם, והינו האחראי העיקרי להצרה שלהם ולהתפתחות הטרשת.

איגוד הלב האמריקאי המליץ על צריכה קבועה של פירות כמו חמוציות המשמשות מקור תזונתי עשיר בויטמין סי, אשלגן וכן בפוליפנולים, שהם נוגדי החימצון המצויים בעיקר במיצוי הצבע הסגול אדום שלהם. אוסף רכיבים טבעיים אלה תורם לבריאות הלב.

לפיכך, מיץ חמוציות הנו החיזוק הסגול בתזונה הנשית שלך להגנה טבעית כנגד דלקות מערכת העיכול והשתן, ובריאות הלב. מוצע לשתות כוס ליום לבריאות ובשביל הטעם הטוב.


לימור בן חיים היא דיאטנית קלינית ויועצת התזונה של פריגת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר