טיול בספרד עם הסקוטית

שוב היה לדני רובין העונג להצטרף לאיש האשכולות ואושיית היין יוסי בוזנח, שאחת למספר חודשים הוא "נרשם" אצלו לטיול מאורגן, וירטואלי אמנם, לאחת מארצות היין, והפעם ספרד

פעם נוספת היה לי הכבוד הגדול להיות אורח של "הסקוטית" שאינה שוקטת על שמריה ולו לרגע, דואגת בכל הזדמנות להגדיל את פורטפוליו יינותיה, מתרחבת וממנפת את זרועות ההפצה והשיווק שלה, כשהיא אוספת עליה מותגים ידועי שם מכל קצוות הגלובוס.
שוב היה לי העונג להצטרף לאיש האשכולות, תרתי משמע, אושיית היין יוסי בוזנח, שאחת למספר חודשים אני "נרשם" אצלו לטיול מאורגן, וירטואלי אמנם, לאחת מארצות היין, ואני מתיר לו לעשות בי כרצונו כשאני משחרר עבורו כל פינה במוח, כל תא זיכרון פנוי, כל קולטן טעם הנמצא על לשוני, מרחיב עד כלות את תעלות השמע באוזניי, מכין את עצמי נפשית ורוחנית למסעות היין.

כשאתה יושב ומאזין ליוסי בוזנח מדבר על יין ולצידך ישובים עיתונאי יין, אתה סובר לעצמך שיוסי צריך אולי לעשות מאמץ גדול יותר בפני הפורום המכובד על מנת להרשים בידענותו, ופשוט לספק את התוצרת שלשמה הוא בא.
 אבל בעוד אני טועם מכוס היין, אני מביט אל מולי ולצידי, וחבריי עיתונאי היין ישובים כמוני – כולם מרותקים, מביטים בעיניים בורקות, צמאים לינוק מיוסי כל מילה, כל חדשה, כל שבב של מידע.

טיול היין הפעם הוגדר כטעימה סובבת ספרד, ויוסי בוזנח לא זונח ולו לרגע קט נגיעות בהיסטוריה ובגיאוגרפיה. החל מלה ריוחה – מחוז היין המפורסם ביותר בספרד עם האקלים והגיאוגרפיה הטיפוסיים לו, דרך ריברה דל דוארו – מהמפוארים שבאזורי היין בעולם, שבמשך שנים הפך לשם נרדף לעליונות הקסטיליאנית, משם לקלוניה – המחוז הצפון מזרחי של ספרד, ומשם לפנדס – אזור יין המשתרע מהפרברים המערביים של ברצלונה.

התחלנו את טרום הטעימה עם אפריטיף המגיע מבית טוב, הוא השרי (חרז, בספרדית) של Sandeman Sherry Don Fino – אודה ואתוודה שהאף של השרי היה מרתק, ובפה מעט אכזבה שלא עמדה בקנה אחד מול האף המרתק. השרי הזה מגיע מחרז וחברת סנדמאן (שמה של החברה נגזר מדמות של איש החול)מתמחה בעיקר בייצור שרי ופורט. מחירו 65 ₪.

Pares Balta, Mas Petit 2006
יקב פארז באלטה פנדס הוקם ב- 1790 בבעלות משפחתית על דורותיה, הנמשכת עד היום. היקב מגדל את כרמיו באמצעים אורגניים. ומ-2004 הוא נחשב ומוכר כיקב אורגני. ביקב פועלות שתי יינניות: מריה ומרתה, שנשואות לשני האחים חואן וחוזה קוזין, בעלי היקב.
ביקב שתי קבוצות עיקריות של יינות אולטרה פרימיום מכרם יחידני בכמויות מוגבלות מאוד, וקבוצת יינות קלאסיים בהיקפי ייצור גדולים, שבתוכה נמצא היין שטעמתי עתה.
תמורת 49 ₪ – מחיר מפתיע לכל הדעות, אתה מקבל באף ובפה יין העשוי מ- 81% ענבי קברנה סוביניון ו- 19% ענבי גראנאש, המביא פרי טוב וצבע ונגיעות חבית קלות. בהחלט יין מהנה מאוד לשתייה ונגיש עד מאוד, שקל להתחבר אליו. אני מכיר חובבי יין רבים בישראל, שעבורם יין טוב כמותו בקטגורית מחיר שכזו יעמיד אותם על רגליהם בהשוואה ליינות הישראלים.

מכאן החלה הטעימה לטפס מעלה ליינות בעלי גוף עוצמה ונוכחות, שכל אחד מהם מקפל בתוכו אמירה ומסר של אף ופה ארומה וטעם, כפי שיינות איכות ספרדיים יכולים להציע.

Absis – 2003
זהו יין עוצמתי של פארז באלטה פנדס, עם גוף מלא, נוכח, מוצק ומרשים. הוא עשוי 62% ענבי טמפרניו, 21% ענבי מרלו, 10% ענבי קברנה סוביניון, 7% ענבי סירה. הענבים מגיעים מגפנים בנות 37 שנים. התסיסה בחביות בנות 400 ליטר עשויות עץ אלון צרפתי, כשהוא מתיישן אחר כך בחביות עץ אלון צרפתי חדשות במשך 18 חודש.
צבעו סגול כהה ועמוק. באף שפע של פירות אדומים, ושזיף שחור וקאסיס, נגיעות עץ מורכבות, איזון וריכוזיות לצד מבנה איתן וסיומת ארוכה ומהנה. זה יין מנצח עם כוח ושרירים למרחקי יישון והשתבחות ארוכים. מחירו הולם אותו מן הסתם:  420 ₪.
ראויה לציון התווית הקטנטנה המציינת דבר אחד בלבד באמצעיתו של הבקבוק, ועליה רשום ABSIS. המילה מקפלת בתוכה את כל החבילה שרשמתי לפניכם, והרבה יותר. דומה כאילו במכוון התווית נחבאת ומצטנעת, והאמינו לי: יש לה מה להציע גם אילו היו מטביעים אותה בזהב.

Grata Vinum GV5 2006, פריוראט
היין עשוי 50% ענבי קריניאן 30% ענבי גראנאש כהה, 15% ענבי קברנה סוביניון, 5% ענבי סירה, והתיישן 10 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי והונגרי חדשות.
ה- GV5 הביא עמו ריכוז של פרי שחור ועוצמתי, עם נימה מתוקה ואלכוהולית משהו. אהבתי את היין מאוד, ולרגעים סרבתי להיפרד מהכוס.
היקב הוקם ב- 2001 ע"י משפחת קוזין מאזור הפנדס, להם יש תשוקה מיוחדת לאזור הפריוראט, ושם לקחו לעצמם את החלק הגבוה ביותר. בבעלות המשפחה 17 הקטר של כרמים קרובים לגבעות גרטה. יינות גרטה וינום מביאים עמם שילוב של רעננות, פירותיות, מורכבות לצד מינראליות איזון ואלגנטיות. מחירו 290 ₪.

Marques de Caceres Gran Reserva 2001
אני חושב שהפעם הראשונה בה פגשתי ביינות של מרקס דה קסרס, הייתה לפני כמה וכמה אירועים של טרום פסח וסיום האביב בבית היין שבקיבוץ מעברות. את היינות הטעים תמיד איש חביב בשם אורי ברנע, שציפור קטנה לחשה על אוזני שהוא צעיר יליד 1933. אורי היה במשך שנים הנציד הרשמי והבלעדי של יינות היקב, ותמיד עשה זאת בחרדת קודש ובתחושה של שליחות.
תרצו תקראו לזה גיל, תרצו תקראו לזה "השתלטות" של הגדולים – אבל תמיד ברוח ובכוונה טובה, ואורי ברנע החליט להעביר כרגע את השיווק וההפצה לתמנון הגדול של "הסקוטית", ובהמשך הוא מתכוון להעביר לידיה גם את הבלעדיות על היבוא.  ישבתי לצידו של אורי בטעימה, והבחנתי עד כמה הוא נרגש מצד אחד, ובוטח מצד שני, למסור את שרביט הניצוח ל"סקוטית".
היקב נמצא בריוחה אלטה ובבעלות משפחת פורנר. היין עשוי 85% ענבי טמפרניו, 15% גרסיאנו וגראנאש, והתיישן כ- 26-28 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות, ועוד 4 שנים בבקבוקים.
יינות הגראן רזרבה של מרקס דה קסרס מיוצרים בדרך מסוימת, שמטרתה לשמר את הרעננות והפירותיות של היין. ה- 2001 רזרבה, ללא כל סממני גיל או התיישנות – חי ונוכח ובולט, והביא עמו פרי שחור ותבלין פירותיות בולטת לצד טעמי אניס ונגיעות של מוקה. איזון טוב לצד גוף בינוני משהו. הסיומת ארוכה ומפתה. מחירו 160 ₪.

Gaudium 2002
יקב מרקס דה קסרס מציג כאן את הרזרבה סופר, אם תרצו. יין העשוי מענבים המגיעים מהחלקות הכי מובחרות ומכרמים ותיקים בלבד. גאודיום בלטינית פירושו שמחה וסיפוק, הנאה חושית. והאמינו לי שהיין מביא לכם את זה במנות גדולות ובשפע.
היין עשוי 95% ענבי טמפרניו ו- 5% ענבי גראנאש, והתיישן 18 חודש בחביות צרפתיות חדשות, ואחר כך המשיך כ- 24 חודשים נוספים להתיישן בבקבוקים.
היין אלגנטי מאוד, מרוכז, עשיר ועוצמתי, קאסיס לצד פירות יער שחורים, טבק. גוף היין מלא. תמצאו בו מורכבות רעננות, בשרניות, תבלין ונימה של שוקולד. הסיומת ארוכה. מחירו 320 ₪.

Dominio Romano RDR 2006
דומינו רומאנו ריברה דל דוארו ה- RDR, הוא האתגר של דומינו רומאנו, והיין לדבריהם הוא ההשתקפות הייחודית של הכרם היחידני – אל פאגו דה לה קארונדה.
הענבים מגיעים מכרם טינטו פינו ישן הנקרא וינו לה קארונדו. גיל ממוצע של הגפנים 80 שנה. זן ענבי היין: 100% טינטו פינו. היין התיישן 13 חודש בחביות עץ אלון חדשות צרפתיות והונגריות בגודל 400 ליטר. צבעו אדום ארגמני כהה.האף עוצמתי, מביא עמו שלל של ארומות מפתות, פירותיות ודומיננטיות. היין מאוזן עם מבנה איתן, הסיומת חמה, כהה ושוקולדית. מחירו 300 ₪.

ליקר 43
לסיום יין קינוח עשיר ועוצמתי, מחמם את בית החזה, חלקלק ועגול בירידתו לשם. 31% אלכוהול. צבעו צהוב תפוזי עם בסיס פירותי, הרמוניה של טעמים ורמזים לווניל. זהו אחד הליקרים הספרדיים הפופולריים בעולם, עשוי מנוסחה סודית שמשלבת אך ורק מרכיבים טבעיים. מקור השם מגיע ממספר הרכיבים השונים מהם עשוי הליקר, שעיקרם עשבי תיבול ופירות שנבחרים בקפידה מאגן הים התיכון.

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר