טעימת יינות בתערוכת היין הכשר ירושלים 2015

תערוכת היין הכשר ירושלים 2015, התקיימה זו השנה הרביעית בבנייני האומה, בהשתתפות כ-40 יקבים, כיוזמה ובארגון רשת היין הגדולה בירושלים, פיופ. כל יקב הורשה להציג ארבעה יינות, כך שקהל המבקרים הוזמן לטעום וגם לרכוש כ-160 מותגי יין

תערוכת היין הכשר ירושלים 2015, התקיימה זו השנה הרביעית בבנייני האומה (11-12 בפברואר), בהשתתפות כ-40 יקבים, כיוזמה ובארגון רשת היין הגדולה בירושלים, פיופ. כל יקב הורשה להציג ארבעה יינות, כך שקהל המבקרים הוזמן לטעום וגם לרכוש כ-160 מותגי יין, רובם הוצעו בארוע במחירים מיוחדים.

הייחוד ביריד זה הוא שרבים מהמציגים הם יקבים לא גדולים ממגוון אזורי הארץ, שנדיר לפגוש בארועי יין גדולים במרכז, דוגמת יקב לבני, יקב ישפה, ויקב אבהוב.
בין היקבים המציגים: רמת הגולן, הרי גליל, ברקן, סגל, טפרברג, גבעות, יתיר, כרמל, שילה, יפו, אבוהב, לביא, פסגות, מורד, הרצוג, ברטנורא, עמק האלה, מונטיפיורי, ונטורה, חברון, ירושלים, גוש עציון, לואי רויאר, גודט, תניא, נטופה, לוריא, הר ברכה, ישפה, הרצברג, 1848, ארזה, ליבני, גבריאל, בנימינה, דלתון.
במעבר בין הדוכנים ניכר כי היקבים טרחו והשקיעו בבחירת ארבעה יינות, שלטעמם חושפים לקהל את יחוד הזנים והיינות של היקב, ותפיסת העולם האישית של היינן. ואכן, היינות שטעמתי ביטאו כל אחד בדרכו משהו מאופי היקב והיינן.

 

התחלתי את הטעימה בדוכנים של יקבי סגל וברקן. בדוכן של יקב סגל הוצעו יינות סדרת רכסים. בהמלצת ארז נציג היקב טעמתי ארגמן 2012 – יין שעבר 12 חודשי ישון בחבית, והנו אחד הבודדים בארץ הנעשים מזן זה. יין מתובל בחך, לא רק פרי אלא משחק מענין ומעורר חך והמשך חשק לשתייה של תבלינים ים תיכוניים. יין של אוכל, עם נגישות טובה שתלך ותשתפר בעוד כשנתיים. 80 ₪ הוא מחיר מעולה ליין שכזה.

 

יקב ברקן הציג את יינות הסדרה המובחרת: אלטיטיוד 2010 – קברנה סוביניון, 412, 624 ו-720, ולצדם אלטיטיוד מרלו 2009 – יין שנעשה באופן חד פעמי, וזו הזדמנות נדירה לטעום ממנו.
יינות 2010 יושנו 14 חודשים בחביות, והמרלו אשר היה 16 חודשים בחבית, הנו מהבודדים בארץ שמתנהג כמו קברנה סוביניון. אהבתי מאוד את הגוף והאיזון בין הפרי והחמיצות. חבל שזו חוויה חד פעמית. יינות הסדרה הוצעו בתערוכה במחיר אטרקטיבי של 100 ₪, ותואמים את מגוון טעמי החך, בפרט שכולם עשויים היטב.

 

בדוכן יקב רמת הגולן טעמתי בהמלצת רובן רובין, נציג היקב, שני יינות כיפיים, עם תו אופי חדשני יחסית בתעשית היין בישראל, ונוכחות שמזמינה שתייה בארועים חברתים מהנים. הראשון – רוזה גמלא השמורה 2013, שזה עתה הושק. היין מזן הסירה משלב ארומות תות, דובדבן, תפוח אדום, אשכולית אדומה ומלון, עם רמזים לוורדים. יין מרענן ומהנה, שבאופן מפתיע התאים היטב גם למזג האוויר הקר בחוץ. מוכן לשתייה. לצד מבחר מנות טאפאס, דג בגריל או בשרים על האש או להנאה לבד. 60 ₪ בתערוכה – מחיר הוגן ומשקף את ממוצע מחיר יינות הרוזה בארץ.
2T 2011 – יין שעשוי משני הזנים הפורטוגליים טוריגה נסיונל וטינטה קארו. יין שיושן שנה וחצי בחביות, וכולו מבטא חך של יין אירופאי מאופק, רגוע ולא כבד. 120 ₪ לצרכן הוא מחיר אולי מעט גבוה ליין ישראלי, אך בהתחשב באופי החדשני והיחודי והתוצאה של יין שיוסיף להשתבח ביישון נוסף, ההשקעה בו ראויה.

 

יקב הרי גליל הציע לטעימה את יינות יראון ומירון, ולצדם את שני האחים השונים כל כך: אלון ואלה.
אלון 2011 עשוי בעיקרו מענבי קברנה סוביניון וסירה, בתוספת פטיט ורדו וקברנה פרנק. שנה בחביות הפכה אותו ליין שמרגיש הרבה עץ. חובבי הז'אנר לא יהססו להשקיע 55-65 ₪ כדי ליהנות ממנו.
אלה 2011 הוא יין עדין, שפחות ישתלט על האוכל בטעמיו. עשוי מענבי סירה, ברברה ופטי וורדו, וגם הוא יושן שנה בחביות.
שני הזנים מבטאים היטב את טרואר הגליל ואת כשרון הייננים ביקב ליצר יינות עם תווי אופי מובהקים, שכל אחד לפי טעמו יתחבר לאחד מהם.

 

יקב גבעות הציג את גבעות מרלו 2012 ומחול הכרמים 2012, שכולל פטי וורדו, קברנה סוביניון ומרלו בחלקים שווים, ועוד 5% מלבק. שני היינות יושנו שנה בחביות, והוצעו במחיר 110 ₪. אלה יינות שולחן, במובן החיובי – יינות של אוכל שכייף לשתות וליהנות מהם, במורכבות נכונה ובביטוי פרי מיטבי. יינות צעירים אך מתחילים להיות נגישים לשתייה.
מהסדרה הבינונית הוצע גופנה קברנה רזרב 2011 לאחר 18 חודשים בחבית, במחיר 170 ₪. יין אלגנטי, המבליט היטב את טרואר אזור השומרון, וטוב להשקעה ושמירה לאירוע מיוחד.
יין הדגל של היקב, מצדה 2011, עשוי מקברנה סוביניון, מרלו ופטי וורדו, ויושן 22 חודשים בחבית. נחשב ליקר, 215 ₪, במונחי יין ישראלי ובכלל. בכל זאת, טרואר שומרון מתבטא היטב בפרי ויש לו ארומות וטעמי חך שהופכים את שתיתו לחוויה יחודית. יין דגל מהמובחרים בארץ באופי ובתוצאה.

 

יקב גוש עציון מייצר כ-40-60 אלף בקבוקים בשנה. נציג היקב המליץ לי לטעום דווקא מהיין הלבן בתצוגה. גוש עציון לבן 2012 – יין לבן יבש שעשוי מהרכב זני ייחודי של ויונייה, רוסאן ושרדונה, לאחר ישון של 10 חודשים בחביות. נרתעתי מהמחשבה לשתות יין לבן קר ביום חורף סוער. אך מיד בטעימה הראשונה החשש הפך להתלהבות והנאה צרופה. יין עם גוף בינוני, מעט חומצי, ובעיקר עם נוכחות מובלטת של פירות שלושת הזנים בסגנון ייחודי. יין שישתדך היטב לארוחת סלמון, דגים אפויים או גבינות קשות גם ביום חורפי. 90 ₪ הוא מחיר מעט יקר ליין לבן, אך בסגנון הייחודי בו נעשה כדאי לחשוב ברצינות על השקעה בו לשתייה עד סוף הקיץ שיבוא.

 

יקב תבור הציעו את יינות סדרת אדמה 2, ולצדם יין הדגל לימיטד אדישן 2011.
תבור רעם 2012 עשוי בקברנה סוביניון ושירז בחלקים שווים. יין שמתאים מאוד לארוחה במסעדה, בעיקר בשרים אך לא מדי מתובלים, או מנות פסטה חורפיות. סדרת אדמה 2 נועדה בעיקרה למסעדנים ולמסעדות, ולטעמי כל יינותיה מוצלחים מאוד. הבחירה בין סופה לרעם היא אישית לפי טעמי החך ומצב הרוח של כל שותה. 100 ₪ נותנים תמורה הוגנת להשקעה.
יין הדגל לימיטד אדישן שייך לליגת המובחרים ביינות ישראל. יין שכולו עשוי קברנה סוביניון מכרם מלכיה המובחר, שמניב פרי בעל אופי טרוארי יחודי. קברנה סוביניון אך בעל תו אופי אישי. היין מבציר 2011 יושן 18 חודשים בחבית ועודו צעיר מאוד לשתייה. 160 ₪ נותנים תמורה טובה להשקעה במונחי סדרה עילית, אך בעיקר למי שבאמת מחפש יין לארוע חגיגי ולעוד זמן יישון.

 

בדוכן יקב יתיר פגשתי את מנכ"ל היקב, יעקב בן דור. היינות בטעימה כולם מסדרת יתיר. שמחתי על ההזדמנות לטעום מהיינות עם יעקב בסימן שנת העשור ליקב. טעמתי מרלו, שירז, קברנה 2010. יין שיושן שנה בחביות ומתגלה כנהדר בעיקר לאוכל, ומאוד נגיש כבר עתה, אם כי יחזיק בשקט לעוד כמה שנים טובות. 145 ₪ מפתים מאוד לקנייה.
לגבי היין הבא, סירה 2010, יעקב סבור שלא זכה למספיק תשומת לב מחובבי היין בארץ, למרות שזכה בציון 92 נקודות ממגזין היין Wine Enthusiast. יין סירה מהמצוינים בארץ, גם הוא יושן שנה בחביות.
אמנם תערוכה היא לא מקום אידאלי לטעימה, אך לא התאכזבתי מההמלצה. 110 ₪ מצדיקים מאוד השקעה לחובבי הזן שיופתעו ממה שהוא מניב מטרואר יתיר.

 

בדוכן יקב נטופה הצטרף אלי פייר מיודובניק, יינן היקב. לאטור נטופה 2012 הוא היין שהומלץ. 65% סירה, 35% מורבדר ו-13 חודשי יישון בחביות אלון צרפתי בנות שנה-שנתים. היינות של היקב, מדגיש פייר, כולם נעשים מזנים ים תיכוניים לביטוי הסגנון המקומי. שידוך שני הזנים בהרכב מפתיע מאוד לטובה, ומשקף את הסגנון והאופי הייחודי של היקב והיינן. היין במחיר 110 ₪ נותן תמורה טובה מאוד להשקעה. יין אותו פייר מציג כגרנאד קרו שישתדך היטב עם מנות בשר עדין, טלה, ביף בורגיניון. יין צעיר שכדאי ליישן לפני שתייה, ועם פוטנציאל זמן השתבחות של 7-8 שנים נוספות.

 

ביקב לבני טעמתי יינות עם ברונו דרמון, היינן. היקב ממוקם במושב כרמל, והכרמים הנמצאים כ-35 דקות ממנו ממוקמים באחד האזורים הגבוהים בארץ, 875 מטר. זה בא לידי ביטוי באופן מובהק בענבי הכרמים וביינות היקב העוצמתיים בפרי שמתגלה בהם. סך הכל מייצר היקב כ-15,000 בקבוקים.
פינו נואר 2012 התגלה כבחירה מצוינת לטעימה. אין לי ציפייה לפגוש בארץ יינות פינו נואר שבאמת מהנים מול המקור הצרפתי. היין הזה הוא פינו נואר ישראלי מיטבי. 100 ₪ הנו מחיר מפתה לחובבי הזן, ולמי שרוצה להיות מופתע לטובה מאופי הפרי המרשים.
לצדו הוטעמו גם יינות שדה כלב, קברנה סוביניון 2012 ושירז 2012. מולחים כולם, וכל אחד לפי חכו יוכל למצוא את העדפתו.
יקב לבני הוא מהיקבים שקשה להיתקל ביינותיהם במקומות אחרים, ובעיקר באזור המרכז צפונה, ולכן היריד בירושלים היה הזדמנות להיחשף אליו, ולו רק בשביל חווית המפגש והטעימה.

 

ביקב ארזה הוצגו יינות הסדרה החדשה IMED של יין ישראלי ים תיכוני. כל יינות הסדרה אמורים לבטא את הסגנון הזה.
טעמתי בהמלצת נציגי היקב GSM משנת 2012. יין שכולל גרנאש 50%, סירה 40% ומרלו 10%. סך הכל יושן 14 חודשים בחביות. יין שמיועד לשתייה עם מנות בשרים ים תיכוניות, אך יצטרף יפה גם לגבינות מעט חריפות וקשות.
אהבתי את הכיוון ליין בסגנון ישראלי ים תיכוני, אשר הורגש ברבים מהיינות בטעימה, והוא זה שהפך את הארוע מבחינתי לארוע של טעימת יינות ישראל טרואריים שבנוסף הנם גם כשרים.

 

ביקב ישפה, המייצר במיקומו בצפת כ-5,000 בקבוקים, טעמתי מרלוט 2009 – יין שיושן שנה בחביות, ומבטא מרלו עם פרי מיטבי מאזור כרם בן זמרה. יין שישתדך לכל טעמי החך והסגנונות עם או בלי אוכל. נגיש אך בעל כושר יישון לכמה שנים נוספות. 99 ₪ הם תמורה טובה מאוד להשקעה, מיקב קטן וצנוע זה שנדיר להיתקל ביינותיו.

 

 

 

 

בין ההשקות היחודיות ביריד: יקב הר ברכה השיק איש הרים 2011 – יין מרלו שיושן 24 חודשם בחביות. 85% מרלו, 10% פטי וורדו ו-5% קברנה פרנק. יקב הר ברכה, שאחד מיינותיו זכה בתחרות דיקנטר הבינלאומית לפני כשנתיים, התייצב יפה במיתוגו בעולם היין הישראלי. כיום מייצר היקב, עם ניר לביא הבעלים והיינן, כ-40,000 בקבוקים.
היין הזה מבטא את סגנון היקב והיינן. יין לשתייה שצריך ליהנות ממנו בגובה העיניים. יצטרף בשמחה לגבינות או סטייקים, ועדיף לתת לו את הזמן לפני שתייה. המחיר, 240 ₪, הנו מהגבוהים של יינות ישראל, גם אם מדובר ביין דגל באופיו ועשייתו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר