טרואר – ארץ גפן בבית אוריאל: הצדעה ליקבי בוטיק

לכל אחד מיקבי הבוטיק נכונה דרך ארוכה וקשה רצופת מכשולים בכדי להגיע להכרה לה זכו יקבי בוטיק ישראלים טובים ורבים אחרים, ומרביתם כבר נמצאים בדרך הנכונה

בית אוריאל בשכונת פלורנטין שבתל-אביב, שוכן ברחוב אוריאל אקוסטה; רחוב לא מושקע של שכונות דרום תל אביב הישנות. בבית מספר 27 ברחוב זה יש מבנה שהפנים המהמם שלו, העיצוב והאווירה יפתיעו אתכם קשות. גינה פנימית מקורה, סלון, חללים ריקים, פינות ישיבה, חדר יין, פינת קפה, פינת אוכל, וכל מיני פיצי'פקעס ושמונצאס שיוצרים יחד משהו של פעם, עם תחושת חמימות העולה מהתאורה העמומה, הריהוט הכבד, התמונות, הפסלים והחפצים, ומלצרית יפהפייה בעמדת הקפה והתה.

במקום האינטימי והיוקרתי הזה בחרה חברת השיווק טרואר שבבעלות זוהר גולדברג, עמיתן מננזון ואלכס רשקובן, לקיים ערב ייחודי שנועד לחשוף מול קהל יעד ייעודי של מסעדנים, סומליה יין, ועיתונאים, שורת יקבי בוטיק נבחרים המיוצגים על ידי טרואר, המאפשרת כך להם וליינותיהם חשיפה בלתי אמצעית של יינן ויקב מול מי שידחוף עבורם את היין לקהל הרחב.

מספר לי זוהר גולדברג: "בערב רצינו להפגיש את יקבי הבוטיק המיוצגים על ידנו עם השוק; והשוק לגבינו הוא מסעדות, חנויות, גם קצת מדיה. כך נוצר מן משולש שמאפשר ליקב המייצר כמות לא גדולה של יינות, ובפירוש ובהגדרה נחשב יקב בוטיק, לעמוד בבמה כזו מכובדת מול נציגי המסעדות הטובות ביותר, שפים, מסעדנים ומארגני קייטרינג אקסלוסיבי למיניהם. אנחנו מופיעים הערב עם כעשרה יקבי בוטיק מתוך כ- 15 המיוצגים על ידנו. זה השירות שאנחנו מספקים ללקוחות שלנו, ואין לנו כל פשרות עם העובדה שמדובר ביקבי בוטיק. אנחנו, למשל, יודעים שאם ליקב מסוים נותרו משהו כמו 400 בקבוקים, אנחנו לא נוציא את היין ליותר מאשר מסעדה או שתיים בכדי לא לתקוע מסעדה אחרת עם תפריט יין שאין לה יכולת לספק אותו כי היין שביקש הסועד פשוט אזל. בהזדמנות זו אנו חושפים מספר יינות חדשים שיצאו לשוק, וזו לכשעצמה סיבה למסיבה".

מעניין לציין שחרף שעת הפתיחה שנקבעה לשש בערב, כבר בשעה זאת ניתן היה להבחין בקבוצה של עיתונאי יין מכובדים וסקרני יין ממיטב המסעדות כבר מילאו את עמדות ההטעמה.

משימה לא קלה
חברת טרואר לקחה על עצמה משימה לא קלה: ייצוגם של יקבי בוטיק אשר פועלים בעיקר בסביבה בה הם מתקיימים, וההיכרות עמם בדרך כלל נעה מפה לאוזן בין מטיילים חובבי יין העושים דרכם ביישובי הארץ מהצפון והדרום. אין ספק שלנוכח היקפי הייצור הקטנים יחסית של יקבי הבוטיק, ייצור היין אצלם הנו בגדר תחביב, לבטח לא פרנסה אצל חלקם, ולבטח אין להם יכולת לפרסם את עצמם, למתג את היין שלהם או לשווקו לחנויות ולמסעדות.
"טרואר – ארץ גפן" לקחה על עצמה את משימת ייצוג וחשיפת נבחרת היקבים, והחליטה שהיא זו שתשווק בלעדית תפרסם ותפיץ את יינותיהם של יקבי הבוטיק הללו.
המנטרה של החברה: "אנחנו בטרואר מחויבים לרוח הבוטיקית, ונייצג כל אחד מהיקבים המשווקים על ידנו כאילו היה הוא יקב הבוטיק שלנו".

יקב אסנס
היקב הוקם בשנת 2000 ביישוב הקהילתי מעלה צביה ליד כרמיאל. יניב קמחי, איתן רוזנברג ויצחק אברמוב חברו יחד להקמת היקב ולייצור היין.
מקור השם Essence – ריכוז של טוב לב, אדמה והידע על המשותף ביניהם. במורדות הסלעיים הגיריים של הר כמון בגליל המערבי, נטועים גפני קברנה סוביניון ומרלו הגדלים בשיטה אורגנית מוקפדת. הכורם והאחראי על כל עבודות הכרם הוא בועז בן יעקב חבר היישוב מעלה צביה. בבציר הכרם משתתפים כל חברי היישוב וילדיו, וזהו הפסטיבל המרכזי של השנה המלא באהבת עשית היין. היקב מייצר כ-10,000 בקבוקים בשנה. היינות השביחו כ- 14 חדשים בחביות עץ אלון. מרלו 2005, קברנה סוביניון 2005, אלקרום 2004, גראפה.

יקב בן שושן
היקב הוקם בשנת 1995 על ידי ניבה ויובל בן שושן בקיבוץ ברור חיל בנגב הצפוני כיוזמה פרטית. היינן יובל בן שושן הינו בוגר הפקולטה לחקלאות ברחובות – מדעי הצומח. מרתף היקב שוכן בסליק היסטורי של ההגנה מתחת למגדל המים של הקיבוץ. היקב מייצר כ-10,000 בקבוקים בשנה. הכרם – "כרמי עובדת" באזור הר הנגב, הינו כרם בודד הגדל על שרידיה של חווה חקלאית קדומה בת אלף וחמש מאות שנה. בכרם זני קברנה סוביניון ומרלו הגדלים על אדמת לס בגובה של 550 מ' מעל פני הים, הנהנים מקרינה גבוהה ביום ומטמפרטורות נמוכות בלילה במהלך עונת ההבשלה. בציר ידני ביבולים נמוכים והשקיה מבוקרת מניבים פרי בעל תכונות ואפיון המיוחד לאזור גידול יין קדום זה. קברנה סוביניון/מרלו כפר שמאי 2005, מרלו עבדת 2004, קברנה סוביניון 2004.

יקב גד
היקב ממוקם במושב שדה מיכה בעמק האלה. זהו יקב כשר שהוקם בשנת 2000, ע"י אמיר ברוך ומייצר משנת 2005 כ-10000 בקבוקים. הענבים מגיעים מכרמים בוגרים בכרמי יוסף. היקב הטעים מרלו 2005, קברנה סוביניון 2005, שילוב 2005, וקברנה סוביניון רזרב 2005.

יקב מישר
היקב נוסד בשנת 1992 במושב מישר ליד גדרה על ידי חיה וזאב סמילנסקי. היקב מתמחה ביינות אדומים איכותיים העשויים מענבים הגדלים בכרם שליד היקב. כל תהליכי גידול הכרם והכנת היין נעשים על ידי בני המשפחה. מטרת היקב לייצר יינות מענבים הגדלים באזור, באיכות הגבוהה ביותר האפשרית ובמחיר הוגן. היקב מיצר כ- 10,000 בקבוקים לשנה.
כרם מישר בבעלות המשפחה הינו בן 10 שנים וגדלים בו ענבי קברנה סובניון, מרלו, שיראז ומוסקט אלכסנדרוני. אזור גידול זה – השפלה הדרומית – אינו אזור גידול יין מקובל. ענבי הכרם מיטיבים להבליט את הייחוד של האזור – קרקע חולית, קרבה לים, וקיצים מאוד חמים. טיפול קפדני במיוחד בכרם ויבולים נמוכים מאפשרים תוצאות מצוינות ביין. היקב הטעים # 41, בציר 2004, מרלו 2004, קברנה סוביניון 730 מבציר 2003.

יקב נחשון
נמצא בקיבוץ נחשון בעמק איילון למרגלות הרי ירושלים. נוכחות של גתות עתיקות בשטח מעידה על אזור עתיק של גידול הגפן וייצור היין. מיקום הכרם נבחר בקפידה תוך שימת דגש על הטרואר, מבנה הקרקע, כיוון הרוחות וצפיפות הנטיעה. בנוסף נבחר שטח נמוך שבו מתנקזת הקרה המאפשרת לגפן לצבור מנות קור הדרושות ליבול איכותי. היקב נוסד בשנת 1996, והוא מהווה קשר בין עבר היסטורי מפואר לבין מציאות חקלאית מתקדמת. יינן היקב הוא שלומי צדוק, המפתח בכרם זנים חדשים כקברנה פרנק ושיראז, המניבים תוצאות מצוינות ויבואו לידי ביטוי ביינות בציר 2004. תהליך ייצור היין ביקב קפדני ומקצועי, ומטרת היקב ליצור יינות איכותיים. היקב מייצר כ- 20,000 בקבוקים בשנה. היקב הטעים פושקין 2005, FRENCH BLEND 2004 ואיילון קברנה סוביניון/מרלו 2001.

יקב פסגות
במרומי הרי בנימין, צופה על וואדי קלט, בקעת יריחו, ים המלח והרי אדום שוכן יקב פסגות. בשנת 98 נטעו נעמה ויעקוב ברג את הכרם והוחלט על הקמת היקב. במהלך הכשרת השטח התגלתה מערה מרהיבה בה נחשפו בית בד וגת יין מתקופת בית שני, המעידים יותר מכל על קיומה של תעשיית יין קדומה. במערה שוכן מרתף היקב בו משביחים היינות בחביות אלון צרפתי בסביבה טבעית של 90% לחות וטמפרטורה שאינה עולה על 18 מעלות. היקב מיצר כ- 3000 בקבוקים בשנה. הכרם נטוע בגובה 900 מ' מעל פני הים באדמת גיר קשה וסלע, בטרסות בסגנון יווני – איטלקי ים תיכוני. החיבור לאדמה ולמצוינות בכל תהליך עשיית היין, האהבה וחוסר הפשרות הם המשפיעים על איכות היין של היקב. היקב הטעים ויונייה 2006, רוזה 2006, מרלו 2005, קברנה סוביניון 2005, אדום קברנה סוביניון/מרלו 2005, ופורט.

יקב רד פואטרי
היקב הוקם על ידי משפחת טל המגדלת כרמים ועצי פרי. לדובי היינן היסטוריה משפחתית – אביו, אלכס טל, היה מבעלי יקב מקווה ישראל וממקימי יקב גת ברחובות במאה שעברה. היקב מיצר לעצמו וליקבים נוספים את שתילי הגפנים – שתיל אירופאי קלאסי המעמיק שורש ויונק את טעמי ה"טרואר" המקומי של אדמות גיר. היקב מייצר כ – 10,000 בקבוקים בשנה. הכרם ממוקם על המדרונות המערביים של תל גזר הקדום – אזור ייצור יין ידוע בעת העתיקה, ומאופיין באדמה גירית וברוחות המנשבות מהים ומצננות בקיץ את הגפנים. הכרם בבעלות המשפחה המעבדת ומטפלת בו ידנית תוך הקפדה על יבול נמוך במינימום דישון והשקיה. היקב הטעים שרדונה 2005, מרלו 2003, קברנה סוביניון 2004, ארליך 2004, ושרונה קברנה פרנק / מרלו 2004.

יקב שניר
נמצא בגליל העליון בואכה צפון רמת הגולן. הוקם ע"י דני שטיין בשנת 2002. היקב ממוקם למרגלות מבצר קלעת נמרוד בשיפולי רמת החרמון. היקב מייצר כ- 5000 בקבוקים עם כוונה להתרחבות.היקב הטעים נמרוד קברנה סוביניון/מרלו 2003, וקברנה סוביניון 2004.

יקב סומק
ממוקם בשפלת החוף הצפונית בזיכרון יעקב והוא יקב משפחתי שהוקם בשנת 2000 ע"י זוג חביב בשם הילה בן גרא וברק דהאן. כרמי היקב נטועים על גבעות זיכרון יעקב ומצטיינים בניקוז מעולה ובאדמה בינונית ועשירה. היקב הטעים קרניאין 2003 ופורט.

יקב נשאשיבי
היקב מהכפר הערבי אעבלין מהגליל המערבי הוקם בשנת 2001 ע"י האחים נשאשיב וד"ר מוניר נשאשיבי משפחה נוצרית ותיקה ומבוססת. היקב ממוקם במרתף המשפחה במבנה בן מאות בשנים שנחפר ושוחזר. היקב מייצר כ- 15.000 בקבוקים בשנה מזני קברנה סוביניון מרלו ושרדונה הכרמים נמצאים על אדמות המקיפות את הכפר. היקב הטעים קברנה סוביניון 2004, מרלו 2004 SR, וקברנה סוביניון 2003 SR.

למה טרואר?
שוחחתי עם אחד מבעלי היקבים שהוא גם היינן, יובל בן שושן מיקב בן שושן, ושאלתי אותו מדוע בחר ללכת עם חברת טרואר, והוא השיב לי :"חברת טרואר בחרה לייצג יקבי בוטיק ישראלים כתפיסת עולם. יש לי כיינן וכבעל יקב קשר ישיר עם אנשי החברה, ולאנשי השטח של טרואר יש היכרות אישית איתי ועם כל אחד מהיינות שלי. הקשר האינטימי הזה בין יצרן יין לבין המשווק חשוב לי מאד ומדבר ללבי".

לסיכום. חברת טרואר העניקה במה ראויה ומכובדת ליינות יקבי הבוטיק המיוצגים על ידה. בדף הטעימות שהוגש לכל אחד מהאורחים בלווית עיפרון לסימון, צויין שם היקב, שם היין שהוטעם, וטבלת סימון אישית להתרשמות הטועם את היין עם שורת לבבות 1, 3, ו-5 לבבות – גימיק חביב ששירת את האורח לאורך הטעימה.
פרוסות לחם כפרי טרי, מבחר ירקות טריים וגבינות צהובות עם חמאה רכה היוו איזון מספק לכמויות היין שהוטעמו בחופשיות.

אכן במהלך הערב הבחנתי בדמויות מעולם היין וההסעדה הישראלי, והחשיפה שטרואר העניקה בדרך בלתי אמצעית זו חיונית ומהווה סם חיים ליקבי הבוטיק הקטנים.
אם הנספח הכלכלי של שגרירות סין הטריח את עצמו להגיע לערב זה כאחד האורחים, משמע שהערב השיג את מטרתו הכללית, והיא חשיפה ובמה. ומאידך, את אף אחד מהיינות שהוטעמו באירוע, לא ניתן לכנות "יין גדול".

בלטו בין היינות הפורט של סומק, שעלה בטעמיו ואיכויותיו על הפורט של פסגות. אהבתי את הארליך של רד פואטרי, את הרוזה ואדום של פסגות, את הקריניאן של סומק, את הגראפה הסופר אלכוהולית של אסנס, את המרלו עבדת של בן שושן, את ה-730 של מישר, ואת הפושקין של נחשון.
לכל אחד מיקבי הבוטיק נכונה דרך ארוכה וקשה רצופת מכשולים בכדי להגיע להכרה לה זכו יקבי בוטיק ישראלים טובים ורבים אחרים, ומרביתם כבר נמצאים בדרך הנכונה.
יפה עשתה חברת טרואר שלקחה על עצמה בהחלט משימה לא קלה להביא יינות של אמצע הדרך אל מרומי תפריטי היין של מסעדות היוקרה. ואם תצלח להם הדרך, יבורכו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר