יין וג'אז – GSM כישור ופטרוצ'יאני

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, יביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם היין מיקב מיוחד – כישור, ופסנתרן מיוחד – מישל פטרוצ'יאני

היין מיקב שאינו "עוד" יקב, והפסנתרן גמד אבל גאון. יקב כישור ממוקם בכפר הקהילתי כישורית בגליל המערבי, בו מתגוררים בוגרים בעלי צרכים מיוחדים. היקב הוקם במטרה לאפשר לאנשים אלה להתפרנס מעבודה חקלאית, ולשמש עוגן כלכלי לכפר. החברים מטפלים בכרמים, בוצרים את הענבים, מבקבקים, ומפיצים את היין, בהדרכה של אנשי מקצוע. יינן היקב הוא ריצ'רד דייויס.

צילום מדף הפייסבוק של אבי בן מבשרת
צילום מדף הפייסבוק של אבי בן מבשרת

כישור  GSM 2016 – בלנד דרום צרפתי קלאסי מענבי גרנאש, סירה ומורבדר, ומכאן ראשי התיבות של שמו. הענבים התיישנו, כל זן בנפרד, 6 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. ליין צבע אדום ארגמני, ארומות עשירות של פרי ותבלינים. הגוף בינוני, בשילוב טעמים מורכבים, טאנינים מודגשים ועזים, וסיומת ממושכת. ליין טעמים עזים, ועם זאת הוא מאופק ומרוסן.

צילום Paris Jazz Club
צילום Paris Jazz Club

מישל פטרוצ'יאני – פסנתרן בעל יכולת מופלאה, שהביאה את נגינתו לרגעים של יופי ומשמעות. כבן למשפחה ממוצא איטלקי שהתגוררה בצרפת, נולד מישל פטרוצ'יאני עם מחלה תורשתית כשכל עצמותיו שבורות, וצמח לגובה של 99 ס"מ. בגיל 18 כבר היה חלק מטריו מצליח, ובגיל 20 היגר לארה"ב והחל להתערות בסצנת הג'אז המקומית. הוא יצר קשרים וניגן בין השאר עם וויין שורטר ודיזי גילספי. כמו כן זכורה הופעתו בסרט ההיסטורי "ערב אחד בבלו נוט", בו נראה צ'רלס לויד, מוזיקאי ג'אז ענק בזכות עצמו, נושא אותו על כפיים ומושיב אותו על כיסא הפסנתר. בשנים 1989 וב- 1998 (הייתי) הופיע פטרוצ'יאני בפסטיבל הג'אז באילת. למרות גופו הצנום ומחלתו, כפות ידיו גדלו לממדים של אדם רגיל, מה שאפשר לו להתפתח ולנגן כפסנתרן. סגנון נגינתו התאפיין בטכניקה מבריקה, בקלילות ובהומור, בעומק, וברגישות יוצאת דופן. הוא נחשב לאחד הפסנתרנים שהצליחו לבטא את עצמם דרך הנגינה שלהם, ברמות הגבוהות ביותר. פטרוצ'יאני מת מסיבוך של דלקת ריאות ב-9 בינואר 1999, ימים ספורים אחרי יום הולדתו ה-36.

  Michel Petrucciani Trio: Chloé Meets Gershwin

חברי הטריו: מישל פטרוצ'יאני – פסנתר, אנתוני ג'קסון- גיטרה בס, סטיב גאד – תופים. היין עוצמתי, אבל לא כבד מדי. מישל מרגיש את הפסנתר ומעביר עומק, לא כבד מדי. היין והמוזיקה – כל אחד בזכות עצמו, אבל שווה לטעום את שניהם יחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר