יינות בוטיק ישראלים – רק לא קברנה ומרלו; הכוכב: פלטר

ככוכב הטעימה הוכתר פלטר טי סלקשן קברנה פרנק 2006, אך לא הייתה תמימות דעים באשר ליחס מחיר/תמורה שלו, וכך גם לגבי היינות של אלכסנדר וגוש עציון היקרים מדי ביחס לתמורה שהם נותנים

אתר "אכול ושאטו" ממשיך במיזם של שילוב בין קהל יעד ההולך וגדל, הפונה כל העת לאתר בחפשו אחר חדשות וחידושים על מסעדות, אוכל, יין, ודברים טובים בחיים; לבין מי שמבקשים להתחבר לרעיון של טעימת יינות משותפת והעברת רשמי טעימה בגובה היין אל הציבור.

במה שיכול להראות כתחילתה של מסורת, קיימנו זו הפעם השנייה את הטעימה בחנות-בר של "בית המשקאות של נפתלי" ברמת השרון, ממש ערב שיפוץ מסיבי במקום במהלכו יורחב הבר וישודרג מראהו הכללי של המקום. את השיפוץ, כמו גם את הטעימה, מובילה ציפי פנטל, רעייתו של נפתלי, אוהבת יין – ואף יותר מכך אוהבת וויסקי.

וכך, כאשר מדפי החנות מתרוקנים לקראת השיפוץ והקרטונים מחכים בחוץ, התכנסו חברי פאנל הטעימה, כאשר הנושא הוא "יקבי בוטיק ישראלים – רק לא קברנה ומרלו", כלומר יינות מזנים פחות נפוצים בארצנו, ובוודאי באחוזים מובילים ביין ולא רק מתבלים או מגוונים אותו.

לאתגר הכפול של לא רק הערכת היין אלא גם ניסיון לזהות/לנחש את הזן הדומיננטי שלו. התכנס פאנל רב משתתפים ועתיר מצב רוח טוב, שהלך והתעצם לאורך הערב, ובו האחים אהוד גלר (קרן מדיקה) ויאיר גלר (פרסום גלר נסיס ויו"ר איגוד חברות הפרסום ) ורעיותיהם אתי ודורית, אילנה שולמן – חברה מקסימה ואוהבת יין, העיתונאי שי שגב – ידיעות אחרונות, שלמה גרדמן – מנכ"ל סטארט-אפ ויו"ר פורום מנהלי חברת ההיי-טק במי"ל, עופר רונן – מנהל חברות היי-טק, מימי בן יוסף – עיתונאי ואיש יין ותיק, ליאור כספי – מנכ"ל סיגמא–טים תערוכות, דני רובין – כתב היין של אכול ושאטו, הפעם כמי שנהנה (מאוד) מהטעימה.
ליוו אותנו בהנאה הדדית רבה נציגי יקבים שהוזמנו ע"י ציפי והתקבלו בשמחה ליד השולחן – איגי אלוני מברבדו-כרמי יוסף, שימרית מיקב רימון, ומגי מיקב אמפורה.

בטעימה שלושה סבבים – בכל אחד מהם ארבעה בקבוקים עטופים בקפידה בנייר אלומיניום למניעת זיהויים.

סבב ראשון
ויתקין פינו נואר 2007
דבר היקב: צבע אדום דובדבן עמוק. ארומה מעט מעושנת, קצת פרחונית, מלווה באדמתיות עם רמזים לטרגון. גוף עדין, רך ומשיי, טאנינים מאוד רכים. יין אופייני לזן.
מחיר היין לצרכן 80 ₪ לצרכן, והערכת חברי הפאנל הייתה שהיין שווה את המחיר. אחד הטועמים הגדיר אותו כטוב ביותר בסיבוב זה על בסיס צבע, ריח וטעם.
ציון משוקלל: 3.5/5

טפרברג סילבר סירה 2007
דבר היקב: לאחר סיום התסיסה עבר היין לחביות – 60% צרפתיות ו- 40% אמריקאיות למשך 6 חודשים צבע אדום סגול, באף ארומה פרחונית של סיגליות ועץ אלון עשיר. בפה היין בעל גוף בינוני, מאוזן ונעים, עם סיומת פירותית ארוכה.
ההערכה העיוורת הייתה כי מחיר היין 45 ₪, וציפי אומרת כי זהו יין בקטגוריה הידועה כ- 3 ב- 100.
ציון משוקלל: 2.6/5

היין השלישי נפסל בגלל בקבוק מקולקל. נציין כי מדובר ביין מזן נביולו, ועוד ראוי לציין כי בקבוק שני של היין שנפתח, נמצא גם הוא מקולקל.

טפרברג טרה מלבק 2007
דבר היקב: כיאה למלבק, ליין ארומה של פטל עסיסי עם תבלינים, ובחך טעמים של פירות אדומים בשלים; פטל אדום, שזיף, דובדבן; לצד תבלון עדין של ציפורן וקנמון. טאנינים מלאים.
רוב המשתתפים אהבו את היין, שייצא לשוק עוד כחודש במחיר של כ- 60 ₪, וזכה לניקוד הגבוה ביותר בסבב זה.
ציון משוקלל: 3.8/5

סבב שני – בעיקר סירה/שירז
טפרברג סילבר סנג'ובזה 2007
עוד יין חדש שייצא לשוק עוד חודש וחצי, ויימכר בחנויות בכ- 40 ₪.
רוב המשתתפים לא התלהבו מהיין. אין ספק שהעמידה באתגר של עשיית יינות מהזנים הפחות נפוצים בארצנו אינה פשוטה. כפי שאמר אחד המשתתפים בטעימה: בואו נשאיר את הסנג'ובזה לאיטלקים. הם כבר יעשו ממנו קיאנטי טוב.
ציון משוקלל: 2.8/5

טוליפ מוסטלי שירז 2006
דבר היקב: היין יושן 14 חודשים בחביות עץ אלון, מחציתן צרפתיות ומחציתן אמריקאיות. זהו שיראז עוצמתי בעל גוף מלא ועגול, ארומה של תותי עץ שחורים, אקליפטוס ומנטה. היין בעל טעם מאסיבי וצפוף.
הדעות על יין זה, שמחירו 69 ₪, היו מעורבות. ביו השאר נאמר כי היין לא מאפיין את הזן, וכי העץ 'אכל' את היין.
ציון משוקלל: 3.1/5

אלכסנדר סירה 2006
דבר היקב: צבעו של היין אדום עמוק עם גוון שחור בוהק. ליין ארומות וטעמים של פרי בשל עוצמתי ומרוכז, והוא עטוף בתבלינים. הגוף מלא, והטאנינים טובים ומורכבים. הטעם המסיים ממושך ומענג.
הבעיה של הטועמים הייתה מחיר היין. ההערכה העיוורת הייתה כי מדובר ביין
ב- 75 ₪. מחירו בפועל: 125 ₪. פסיקת הפאנל: מחיר גבוה מדי.
ציון משוקלל: 3.2/5

אמפורה סירה 2005
דבר היקב: יין מוצק ובנוי היטב, עם טאנינים המשתלבים יפה שבהם בולטים עץ חריף, גרעין של עור ואדמתיות, כרקע לטעמים עשירים של דומדמניות, גרגרי יער, אניס ובקר. בגימור הארוך והאלגנטי תמצאו רמזים לאספרסו, פרחי סיגליות וטופי.
מחיר היין 85 ₪. הדעות היו חלוקות, ובכל זאת הטוליפ מוסטלי שירז הוכתר כטוב ביותר בסבב זה.
ציון משוקלל: 3.5/5

סבב שלישי – תורו של הקברנה פרנק
ויתקין קברנה פרנק 2006
דבר היקב: היין השביח 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות . זהו יין בעל אופי מורכב ועוצמתי המבטא את אופיו המיוחד של הזן. היין מתאפיין בפירותיות עשירה עם נימות נדיבות של פלפל ירוק ועשבוניות האופייניים לקברנה פרנק, בשילוב מאפייני החבית הצרפתית. ליין מבנה, איזון וטעם מסיים מצוינים.
מחיר היין 80 ₪.
ציון משוקלל: 3.2/5

טוליפ מוסטלי קברנה פרנק 2006
דבר היקב: היין יושן 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, בתוספת 10% אלון אמריקאי. זהו קברנה פרנק אופייני ומרשים בעל גוף מלא, ארומה חגיגית של פרחים סגולים, עשב ופלפל ירוק.
אחד המשתתפים בחר ביין זה כטוב ביותר בסבב. מחירו 74 ₪, ויש לציין כי היו כאלה שהעריכו אותו כיקר יותר.
ציון משוקלל: 3.3/5

גוש עציון קברנה פרנק 2005 דבר היקב: אחד מיינות הדגל של היקב. מקור הענבים בכרם נחל הפירים. צבע ארגמני-סגול יפהפה, הרבה דובדבנים שחורים וריבת שזיפים. באף עם תיבול של פלפל שחור וציפורן. אלגנטי מאוד, גוף מלא וסיומת ארוכה.
בהחלט אהבו את היין בטעימה, אך מחירו הוערך ב- 80 ₪, וכששמעו שהיין נמכר ב- 150 ₪, פסקו כי היין יקר בהרבה מהתמורה שהוא נותן.
בהקשר זה אמר מימי בן יוסף, כי יקבי הבוטיק מבקשים כסף עבור משך הזמן בו היין היה בחבית: "ביין זה יש המון עץ, קשה להיפטר ממנו. התשלום הוא עבור החביות".
ציון משוקלל: 3.8/5

פלטר טי סלקשן קברנה פרנק 2006
דבר היקב: היין התישן במשך 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי חדש. עשיר בטעמי תבלין, פירות יער וקינמון . בעל סיומת עגולה וארוכה.
היין בהחלט זכה לאהדת הטועמים, אך כששמעו כי מחירו 160 ₪, היו חילוקי דעות ביחס למחיר. ציפי מבית המשקאות של נפתלי אמרה: "עוד שנתיים היין יהיה שווה כל שקל. פלטר הוא היחיד מיקבי הבוטיק, יחד עם ברבדו, שאני מיישנת את הבקבוקים שלו".
ציון משוקלל: 4.4/5

סיכום הטעימה: ככוכב הטעימה הוכתר פלטר טי סלקשן קברנה פרנק 2006, אך לא הייתה תמימות דעים באשר ליחס מחיר/תמורה שלו, וכך גם לגבי היינות של אלכסנדר וגוש עציון היקרים מדי ביחס לתמורה שהם נותנים.

ניר פלטר מיקב פלטר ביקש להגיב על הכתבה ועל סוגיית מחיר היין של היקב:
אני מתנצל שלא יכולתי להגיע לאירוע. הייתי בסיבוב פגישות ברחבי אירופה וארה"ב. נשמע לי כמו אירוע מוצלח וחבל לי שפספסתי.
אני מעוניין להגיב לגבי מחיר היין.
קודם כל חבל לי שלא יכולתי להגיב בזמן אמת מול כל הפורום ולקבל את תגובת כל הנוכחים.
הקברנה פרנק הוא חלק מסדרת הטי סלקשיין – סדרת ה"רזרב" שלנו.
יוצרו בסך הכל 1,040 בקבוקים ממוספרים.
היין הוא ממיטב החביות שלנו שנבחרות כל שנה מחדש.
החלטתי לצרף את בקבוק היין לטעימה על מנת להראות את האיכות הגבוהה והיוצאת מן הכלל של הסדרה הגבוהה שלנו.
90 אחוז מהבקבוקים נמכרים עתידית או באירוע לקוחות הפרטיים הראשון של השנה ביקב.
שארית הבקבוקים מיועדים לתפריטים במסעדות היוקרה המובילות בארץ – קלואליס, טורקיז, מסה ועוד.
ולכן אני מעוניין לגבות ולהסביר את נושא המחיר:
החלטנו כחלק מאסטרטגיית השיווק שלנו לחלק את יינות היקב לשתי סדרות.
סדרת פלטר – יינות איכות במחיר נגיש. דגש על VALUE FOR MONEY – עד 100 ₪ לבקבוק (רוב היינות במחירים של 50 – 80 ₪).
סדרת טי סלקשיין – יינות איכות – נדירים באיכותם ומיועדים לקהל מצומצם של לקוחות שיישנו את היין עד לשנותיו המיטביות.
חלק נכבד מיינות הטי סלקשיין אנחנו מיישנים ביקב על מנת שנוכל להראות את השתבחות היין עם השנים.
אני מאוד מסכים עם המחשבה שיין טוב לא צריך להיות יקר.
אני מאוד מסכים שאיכות היין צריך להיות זהה לתמחורו.
אבל תחושתי שסיכום הטעימה שהיין היה הכי טוב בטעימה אבל יקר מדי קצת פוגע באיכותו.
יש יינות שנמכרים ב- 100 וגם ב– 200 ₪ . ההבדל בין יין של 30 ₪ ליין של 80 ₪ הוא הרבה יותר גדול מאשר בין יינות של 100 ₪ ל- 200 ₪ .
חלק מתמחור היין נובע לא רק מאיכותו הגבוהה אלא גם ממיתוגו, מהביקוש, ומיכולת ההתפתחות שלו ליין גדול עם השנים.
שוב, אני מפנה את ההערה לקהל קוראי אכול ושאטו כולו.
אני מאוד מסכים עם המושג VALUE FOR MONEY, וזה מה שאנחנו עושים עם סדרת פלטר בצורה מאוד מחושבת ומדויקת.
אני מאוד שמח על הכתבה ועל הפרגון, וכמובן שאשמח להמשיך להשתתף בטעימות יין מסוג זה.

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר