יינות חדשים בסדרת ברקן רזרב – הפגנת עוצמה

עם השקת הפטי ורדו ברקן רזרב 2008, היין האחרון בסדרת רזרב בבציר 2008, אנו מציגים את חמשת היינות האדומים הזניים של הסדרה שהושקו לאחרונה: קברנה סובניון, מרלו, פינוטאז', שיראז (2007), ופטי ורדו. רשות הדיבור ליותם שרון, חבר צוות יינני ברקן

עם השקת הפטי ורדו ברקן רזרב 2008, היין האחרון בסדרת רזרב בבציר 2008, אנו מציגים את חמשת היינות האדומים הזניים של הסדרה שהושקו לאחרונה: קברנה סובניון, מרלו, פינוטאז', שיראז (2007), ופטי ורדו.
רשות הדיבור ליותם שרון, חבר צוות יינני ברקן, יחד עם אד שצברג – יינן ראשי, ועירית בוקסר-שנק.

סדרת יינות רזרב של ברקן מרכזית בחשיבותה ושומרת על מעמד של ציר מרכזי
במערך הסדרות של היקב מימיו הראשונים. למעשה, בכל זן נתון, יין הרזרב מייצג את האיזון המיטבי אליו אנו שואפים על מנת לספק את האיכות הגבוהה ביותר, באופן יציב ועקבי ובמחיר, ומעניקים לו תמורה יוצאת דופן לכספו, שנה אחר שנה. אנו עומדים במשימה זו בהצלחה, כפי שמעידים הזכיות בפרסים בטעימות ותחרויות, ובעיקר קהל הצרכנים הנאמן, בזכות המקצועיות והמומחיות של צוות יינני ברקן.

יינות סדרת רזרב הינם יינות זניים ואזוריים, אך לרוב כל יין מורכב ממזיגה של יינות ממספר כרמים שונים, כאשר כל יין תוסס ומתיישן בנפרד, במיוחד באמור לגבי היינות האדומים. טעימות תכופות לאורך תקופת היישון, מאפשרות לייננים לגבש דעה על כל יין ולחבר את התמהיל הנכון שיהווה את היין הסופי. מטרת עבודת הייננים במקרה זה היא ליצור מזיגה בה יבטא כל מרכיב את תכונותיו הטובות לכדי תוצאה סינרגיסטית – "השלם העולה על סך חלקיו".

בשנים האחרונות מטפחים יקבי ברקן מסורת של חדשנות בסדרת רזרב האלגנטית. כאשר ליקב יש קשת רחבה של כרמים עם מגוון גדול של זנים וייננים בעלי מעוף. זוהי קרקע פורייה ליצור יינות לא שגרתיים בנוף היינות הישראלים. זה התחיל עם מהדורה מוגבלת של טמפרניו רזרב, המשיך בבציר הקודם עם קריניאן רזרב, וכעת, מבציר 2008, הפטי ורדו רזרב היוצא לשוק לראשונה.


החדש במשפחה: פטי ורדו ברקן רזרב 2008
צוות יינני ברקן גאה להיות היקב המסחרי הראשון בישראל המציג יין זני מענבי פטי ורדו בסדרת ברקן רזרב. פטי ורדו הינו זן ייחודי, בעל עוצמה ועידון יוצאי דופן.
השקת היין היא חלק מפילוסופיית היקב להפתיע בכל בציר עם זן אורח בסדרת ברקן רזרב, ולייצר יינות בלתי שגרתיים. הפטי ורדו מצטרף להשקת הטמפרניו בבציר 2005 והמהדורה המוגבלת של הקריניאן מבציר 2007.
בבציר 2008 בצרנו ענבי פטי ורדו בשני כרמים שונים: כרם חולדה, שגפניו צופות אל היקב, וכרם במושב סגולה, בסמוך לחוות הכרמים הגדולה של ברקן בתל צפית. זה האחרון הניב גם בבצירים קודמים ענבי איכות, אך ביטוים לא היה ייחודי מספיק כדי ליצור יין "שלם".
בבציר 2008 הניב כרם זה ענבים בשלים ביותר ועמוסים עד להתפקע בטעמי פרי שחור עסיסי. גם החלקה שבכרם חולדה הניבה ענבים מפתיעים באיכותם. שני היינות, שחורים וסמיכים במרקמם, הוכנסו ליישון בחביות אלון משימוש שני, עם העדפה לאלון צרפתי. הבחירה באלון שאינו חדש אפשרה לנו להשהות את היינות בחביות זמן ארוך יחסית, 18 חודשים, ובכך להביא להבשלה שלמה של היין, תוך עידון וריכוך של אותה שלדה טאנינית מאסיבית עמה נולד היין. לאושרנו, נוכחנו בטעימות לאורך היישון כי במקרה זה אותו פרי עשיר, ריבתי לפרקים שאפיין את היין בצעירותו, נשמר היטב גם בחביות.
בתום תקופת היישון, בחרנו להוסיף ליין כמות קטנה של קברנה סוביניון ומרלו עד כדי 12%, תוספת שעדיין מותירה את קדמת הבמה לקולו הכה אופייני של הז,ן אך מעניקה רבדים נוספים של מורכבות ועומק ליין.
בתום תהליך היישון, מילאנו את הבקבוקים ביין ללא סינון, על מנת שלא לפגום בשלמות טעמיו. אי לכך הופעת משקעים בבקבוק הינה צפויה וטבעית.
ליין גוון אדום-ארגמני עמוק ועז, כמעט אטום במרכז הכוס.
היין פורש באף זר של ארומות מפתות: סיגליות, רמזים לאוכמניות, מיצוי של תות שחור, ריבת שזיפים עם קינמון, ועור ישן עם נימה מעושנת, עדינה. בפה היין ממשיך ומציג שפע של פרי כבד ועשיר, עם נימות של קקאו ועור, השזורים בתוך מבנה מוצק ורחב. עם זאת ליין תחושת-פה רכה ומלטפת, בה מתקיים משחק עדין בין כבדות ומתיקות הפרי לחמיצות מרעננת, המעניקה אלגנטיות לאופיו הפרוע משהו של היין.
היין מוכן לשתיה כבר כעת, ולמרות שהניסיון אינו לצידנו, יש להניח כי יתיישן לכדי מורכבות ועידון במשך מספר שנים.
הערה: בשל בשלות הענבים מהם נוצר, ליין זה תכולת כהל גבוהה למדי (15%). מסיבה זו, אנו ממליצים להגישו בטמפרטורה מעט נמוכה מהרגיל, של 15-16°C.
מחיר מומלץ לצרכן בחנויות 79 ₪

קברנה סוביניון ברקן רזרב 2008
יין מאוזן ואלגנטי: פרי בשל, מרוכז ושופע, מלווה בטאנינים רכים וטעמי אלון דיסקרטיים, אשר נמנע מהמלכודות של בשלות יתר מתוקה וכבדה או של אלון גס ודומיננטי. זהו יין של הרמוניה, טעמים מאוזנים ומורכבים עטויים במבנה של טאנינים מוצקים אך בעלי מרקם ותחושת פה רכה. מילת המפתח היא איזון.
אם לגלוש לקלישאות של עולם היין, ניתן לומר שבסגנונו זהו יין של "העולם הישן" , המבכר מורכבות מתובלת על פני פרי מתקתק ומחניף. יין זה שומר על קו זה, אך עם משנה עומק ויופי; פרי צלול עם שפע גוני תיבול עשירים.
מקורו של היין במספר כרמים בגליל העליון ורמת הגולן, בתוספת קטנה של פרי מהרי ירושלים. בנוסף לכך יין זה כולל גם 12% ענבי מרלו גליליים. 
משך היישון במהדורות הקודמות של הקברנה רזרב היה בין 18 ל-22 חודשים. ביינות מבציר 2008, שהרכיבו יין זה, מצאנו ריכוז ועוצמות של פרי גבוהות, עליהן רצינו לשמר. בנוסף לכך, עשינו שימוש ביותר חביות חדשות הפעם, בהתאם לעוצמתו ומבנהו של היין. לאחר 16 חודשי יישון הגענו לנקודת איזון, כאשר מרכיבי היין מתפתחים בחבית, נבנים ומגיעים להרמוניה, אך בטרם מיצוי טעמי העץ יגבר ויאפיל על הפרי.
התוצאה היא יין עשיר ואלגנטי, בעל מורכבות ועידון, אך עם זאת אנרגטי ורענן; מענג באותה מידה כעת כמו לאחר מספר שנות יישון.
מחיר מומלץ לצרכן בחנויות 75 ₪

מרלו ברקן רזרב 2008
מקור היין במגוון כרמים בגליל העליון ובדרום רמת הגולן, אשר נבצרים במועד המדויק בו מגיעים הענבים לשיא טעמם, ללא בשלות יתר.
כדאי להתעכב על נקודה זו, שכן מתוך אינספור ההחלטות שמקבל יינן לגבי כל יין בדרכו אל התוצאה הסופית, קביעת מועד הבציר היא ללא עוררין החשובה מבניהן. ואולם, לא כל זו רגיש לכך באותה מידה. קברנה סוביניון למשל, פחות רגיש ל"פספוס" של מספר ימים. בניגוד לכך מרלו, במיוחד באקלים ארצנו, נוטה במהירות לעבור ממצב של בשלות נכונה למצב של בשלות יתר; אז מאבד הפרי מחיוניותו והופך רופס וריבתי.
אנו, צוות יינני ברקן, משתדלים להיות ערים לכך ולשים דגש מיוחד על דגימה תכופה של כרמי המרלו המתקרבים להבשלה. במידת האפשר, אנו שואפים לבקר בכל הכרמים טרם לבציר, על מנת "לחוש את הפרי" ולא להסתמך על נתוני מעבדה בלבד. אנו שואפים לבצור כל חלקה וחלקה במועדה הנכון; השימוש בבציר מכני הוא שמאפשר תזמון מדויק ובציר לילי של ענבים קרירים.
מחצית מיינות המרלו של בציר 2008 יושנו בחביות אלון אמריקאי בקלייה מיוחדת; היתרה בחביות צרפתיות בנות יין אחד. בתום תקופת יישון, שאורכה בין 12 ל-16 חודשים גיבשנו את התמהיל הסופי של היין, אשר כולל הפעם גם נגיעות של שיראז (8%) ופינוטאז' (4%), המוסיפות עניין ומורכבות.
מרלו רזרב הוא בראש ובראשונה מרלו, ואינו מנסה להתחפש לקברנה ולעטות על עצמו שרירים הזרים לאופיו. זהו יין שיופיו בניגוד בין רכותו ואופיו הנמרץ. ליין טאנינים מוצקים, נוכחים אך עגלגלים. בפה, היין עשיר בפרי מתובל ועסיסי השזור בנימים של פלפל שחור, לקריץ ופלפל ירוק עדין. ניחוחות האלון כלל אינם דומיננטיים, לא באף ולא על החך, אך האלון תורם למורכבות היין, למבנהו ולעושרו.
היין אינו מיועד ליישון ארוך טווח של ממש; הוא זמין ופתוח כבר כעת, אם כי יישון של עד 6 שנים נוספות בבקבוק יעשיר אותו ברובדי טעם נוספים.
מחיר מומלץ לצרכן בחנויות 75 ₪

שיראז ברקן רזרב 2007
היין עשוי מענבי שיראז מכרם בהרי ירושלים, על יד קיבוץ קריית ענבים – כרם יפהפה הממשיך למלא את ההבטחה הגדולה הטמונה בו, ומבסס את מעמדו בנבחרת הכרמים האיכותיים ביותר של יקבי ברקן.
בכרם נטועים כ-30 דונם שיראז המפוזרים על מספר טראסות אדמת טרה-רוסה בגובה 650 עד 700 מטר. אופי הקרקע מכתיב לכרם יבולים נמוכים באופן טבעי. התוצאה: אשכולות שחורים ומרוכזים של ענבי שיראז מלאי טעם.
אל ענבי השיראז מקריית ענבים נוספו גם ענבי שיראז מכרם חולדה, בקרבת היקב, בו מצאנו חלקה מסוימת שהבריקה בפרי בשל, עשיר ומרוכז להפליא.
תהליך יצירת היין היה מסורתי במכוון, על מנת לעמוד על הפוטנציאל המלא של הענבים ויכולתם להפך ליין שיעמוד בציפיותינו.
היין מחולדה עשיר, כבד ומרוכז, מזכיר מעט יינות שיראז אוסטרליים. עקב החיבור והסינרגיה בין השניים, חרגנו ממנהגנו הרגיל ליישן כל יין בנפרד – ושני היינות אוחדו ונכנסו ליישון בחביות. יין השפלה מהווה 15% מהיין הסופי.
היישון בחביות אלון מתבצע כמובן במרתף החביות מבוקר הטמפרטורה והלחות ביקב ברקן בחולדה. מתוך כוונה "לתת ליין לדבר" ולהשיג ביטוי אמיתי ומקורי ככל הניתן של הזן ומקום גידולו, בחרנו במגוון חביות ממקורות שונים. חציין של החביות היו חדשות, ויתרתן משימוש שני ושלישי. מאותה כוונה, של הימנעות ממיסוך הפרי המקורי של היין, בחרנו לסיים את תקופת היישון בחביות לאחר 14 חודשים. לאחר תקופת ייצוב קצרצרה במיכל, היין בוקבק לאחר תהליכי זיכוך וסינון מיניאליים.
התוצאה הסופית היא יין המבסס את מעמדו של השיראז כאחת מאבני החן הבולטות של סדרת "רזרב" הוותיקה של יקבי ברקן. ליין גוון אדום-סגול עמוק וצעיר. באף ארומות אופייניות לשיראז כגון פרי שחור מתובל, דובדבן אדום ופלפל שחור, עם רמזים לסיגליות; כל אלו משולבים היטב בנגיעות אלגנטיות של וניל ועץ ארז אשר תרמו חביות האלון.
בחך, היין פורש שלל טעמים עזים של פרי שחור ואדום מתובל וחריף מעט, עטוי בטאנינים רכים אך מוצקים. לפרי ליבה מתקתקה ומענגת אך הוא רחוק מריבתיות, ונוספת לו לווית-חן מינראלית, כמו גם חמיצות עדינה המחדדת את הטעמים. זהו יין מרוכז ומהודק, בעל רובדי טעם ומורכבות הדורשים מעט סבלנות והעמקה כדי לעמוד על טיבו.
היין מוכן לשתייה כעת, אם כי רצוי בשלב זה למזוג אותו לדקנטר כשלוש שעות בטרם יוגש. יישון של מספר שנים בתנאים נאותים יאפשר ליין להתרכך ויוסיף למורכבותו.
מחיר מומלץ לצרכן בחנויות 75 ₪

פינוטאז' ברקן רזרב 2008
היין עשוי מענבי פינוטאז' מובחרים מחלקה בודדת, מכרמי היקב שבתל-צפית למרגלות הרי יהודה. מדובר בזן ייחודי, פרי הכלאה בין פינו נואר וסינסו, שבוצעה בדרום-אפריקה בתחילת המאה ה-20.
יקבי ברקן הינם בין היצרנים הבודדים מחוץ לדרום-אפריקה המתמחים בזן זה. יין הפינוטאז' רזרב הראשון יוצר בבציר 2001. עוד לפני כן, במשך שנים של ניסיונות בכרם וביקב, צברו יינני ברקן ידע רב לגבי הטיפול הנכון בפינוטאז', שבהחלט ירש מזן הפינו נואר את הקפריזיות הידועה שלו. אחד היתרונות לגידולו של זן זה בארצנו היא התאמתו היוצאת-דופן לתנאי האקלים השוררים ברוב חלקי הארץ. כלומר, מדובר בזן אשר מסוגל ליצור יינות ברמת איכות גבוהה ובעלי אופי ועניין רב, גם מכרמים אשר אינם נטועים באיזורי ההר הגבוהים.
לאחר סחיטה עדינה ותסיסה מאלו-לקטית במיכל, הוזרם היין הצעיר ליישון בחביות עץ אלון. היין שהה משך שנה אחת בחביות. בהתאם לשינוי באופי היין, בעל מבנה רחב יותר ואופי ארומטי אותו שאפנו לכבד, נבחרו 60% חביות צרפתיות משימוש שני, ו-40% חביות אמריקאיות חדשות. בתום תקופת היישון בחרו הייננים את החביות הראויות להרכיב את יין הרזרב של בציר 2008. בשלב זה בחרנו להעשיר את היין בתוספת קטנה (8%) של יין שיראז, שתרמה עוד רובד של מורכבות.
התוצאה היא יין ייחודי, המשקף נאמנה את הפרי הבשל והחם, בעל גוונים מתקתקים ומעושנים, המאפיינים זן יוצא דופן זה. למרכיב הפרי ביין זה אלגנטיות מפתיעה, למרות בשלותו, והוא משולב להפליא עם ניחוחות שמוצאם בחבית, כגון שוקולד מריר וקפה קלוי. ליין טאנינים עוצמתיים אך רכים וחלקים, כמו גם חמיצות רעננה. היין משלב בין מאפייני הזן לאופי מוצק, קריר יותר, מה שמבטיח שהתפתחות נאה בבקבוק במשך מספר שנים.
היין מוכן לשתייה כעת, אם כי רצוי בשלב זה למזוג אותו לדקנטר כשעה בטרם יוגש.
מחיר מומלץ לצרכן בחנויות 75 ₪

את יינות הרזרב של יקבי ברקן ניתן להשיג במסעדות ובחנויות יין מובחרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר