יינות קיץ חדשים ליקב סוסון ים

זאב דוניה איש יקב סוסון ים, קיים השקה אינטימית של שניים מיינות היקב החדשים; אותם הוא מכנה יינות של קיץ – Summer Wines. את האירוע בחר זאב לקיים במסעדת "מל ומישל" בתל-אביב

זאב דוניה איש יקב סוסון ים, קיים השבוע השקה אינטימית של שניים מיינות היקב החדשים; יינות אותם הוא מכנה יינות של קיץ – Summer Wines.
את האירוע בחר זאב לקיים במסעדת "מל ומישל" הממוקמת ברחוב בן-יהודה בתל-אביב; מסעדה שהאינטימיות שלה, עוד לפני המאכלים שלה, היא ליבת המקום.
זאב דוניה, סוסון ים
זאב יודע לספר כי יש לו חיבה גדולה למקום, לאנשיו ולבעליו, ולא לחינם כנראה יין הבית של המסעדה, מל ומישל טרטוריה 2008, מגיע מיקב סוסון ים של זאב.
על זן ענבי השנין בלאן מספר זאב שהם ממשיכים ללמוד עליו תוך כדי הגידול והעשייה, כשכל הזמן מתבצעות פעולות של חילול ודילול, ואלף ואחת פעולות אחרות בכדי להשביח את הגפנים, תוך שמתעמקים וחושבים כיצד לעשות או מה בכלל ניתן לעשות על מנת שהיין של 2010 יהיה לא פחות טוב מקודמיו, ואפילו טוב יותר. זאת כאשר נקודת הבסיס הנה שכבר מן ההתחלה היה הרף שאפתני ומאוד גבוה.

זאב דוניה מספר כי ככלל, 2009 בכרמים הייתה שנה לא פשוטה, בעייתית ומאתגרת, כשגרף ההבשלה היה מאוד לא שגרתי. ואז, כשהחלה ההתעוררות, צריך היה להגיב מהר ולבצור. לפי שעה, ובהתאם לעדכון הכי חם מהשטח, הרי 2010 לא מבשרת כרגע שהיא הולכת להתנהג בשונה מ- 2009.

נקודה מעניינת הייתה לשמוע מזאב, שעבורו רמת הבריקס (בריקס = 1 גרם סוכר ל- 100 גרם נוזל) או אחוזי אלכוהול, אינם מהווים פרמטר אקוטי. אליבא דזאב דוניה: "אני צריך לבצור כשאני מרגיש שהפרי בשל ושכל טעמיו עמו, ואם הבריקס גבוה אז הוא גבוה, ואם הוא נמוך זה מה יש".

הוא מוסיף ואומר: "אם אתה רוצה לקבל את היין הכי טוב שאתה יכול להוציא כאן הכורם ברוך לנגרבארץ, אתה לא יכול לקחת את אותו זן שמתנהג וגדל ומשתבח על פני שנים ושומר על עקביות קונסיסטנטית נניח באיטליה או בצרפת. הוא נותן יין צעיר שיכול להתמודד אחרי שהייה של שלושה חודשים בחבית עץ אלון חדשה, וכשאתה טועם אותו הוא חלק, ואתה בכלל לא מרגיש את העץ ואומר לעצמך 'אני יכול לעשות בדיוק את אותו הדבר'. עובדתית, כאן בארץ אתה לא יכול לעשות מה שהם עושים שם. בארץ אתה צריך להיות בלימוד בלתי פוסק של הכרם, של הפרי על מרכיביו וזהותו המקומית, ואז להחליט מה הדבר הכי נכון לעשותו".

"ברגע שאני טועם את הענבים בכרם, אלה טעמים נרכשים שיושבים אצלי בזיכרון הטבוע מאחורי הראש. זה נכנס, זה יושב שם, וזהו זה. אתן לכם דוגמא: קחו טעם של בננה בוסר. הטעם הזה מוכר וטבוע אצל כל אחד מאחורי הראש. אותו הדבר לגבי טעם של בננה בשלה יותר מדי, ואותו הדבר לטעם של בננה שהיא פרפקט בטעם המושלם. אתם מבינים למה אני מתכוון? זה הרגע בעבורי שהענבים מגיעים לאותו שלב של טעמה של הבננה המושלמת".

יוגב ירוס, שף מסעדת מל ומישל המארחת את המפגש האינטימי, הפליא להעלות אל הבר במתכונת של בופה חופשי, מנות אנטיפסטי צבעוניות, עשירות בצבע ובהרבה טעם, שכללו סרדינים כבושים במלח ים, קונפי ארטישוק בשמן כמהין לבנות, פרוסות לחם טרי לבן או כהה קלוי או צרוב על הגריל, חציל בלדי קלוי בוויניגרט ובלסמי לבן, צלחת עשירת נקניקים, גבעולי אספרגוס ירוק טרי ומשגע בשרניים ומעוטרי גבינת גורגונזולה, קישואים קלויים בגרידת לימון שמן זית ושום, פלטה של גבינות חריפות ונפלאות עתירות קלוריות, ממרח של איקרה ביתית, מחית ארטישוק, ריבועי ניוקי פריזאי בקרם כמהין, ופיצטות (פיצות קטנות) על מצע של עגבניות קונפי ועלי רוקט.

כאמור, יין הבית של המסעדה, המכונה כאן מל ומישל טרטוריה 2008 מגיע אף הוא מיקב סוסון ים. מדובר בבלנד הדומה לרומן, אך אחוזי המרכיבים שונים במעט. היין עשוי מ- 44% ענבי גרנאש, 28% ענבי סירה ו- 28% ענבי מורבדר. היין התיישן 16 חודש בחביות עץ אלון צרפתי, הוא בוקבק ללא סינון, הוא מביא עמו 14% אלכוהול, והוא יין שמלווה את מאכלי המסעדה כשהוא מותיר אחריו המון טעם של חוויה ועוד.

James 2009 שנין בלאן
היין עשוי 100% ענבי שנין בלאן המגיעים מגפנים בוגרות בנות כ- 35 שנים, בכרם המוקפד של ברוך לנגר מהיישוב קידרון שליד גדרה. היין מעניין, עדין באף, אבל הרבה יותר מבטיח בפה. כאן הוא חלק ונעים. היין הותסס והתיישן על שמריו זאב דוניה, סוסון יםבחביות עץ אלון צרפתי במשך 8 חודשים, כשהפרי מעצב את זהות היין.

מדובר ביין של קיץ, שמביא עמו גוף מלא עם טעמים עדינים ומשתלבים של אפרסק לבן, בננות, מלון, לימון, קליפה של אשכולית ונגיעות של דבש ואננס. ככל שמערסלים את היין בכוס, וככל שהוא מתפתח, עולה ממנו בשומת פרחונית שממשיכה ונפתחת בכוס.
ליין מידה של מינרליות וחמיצות תומכת. צבעו זהבהב כעין הקש. לקראת הסיומת ניתן לחוש בנימה של חמאתיות קלילה ואגוז, המגיעים כנראה מעץ החבית. ליין 12.5% אלכוהול.

זאב אומר כי ל- James 2009 שנין בלאן מאפיינים אחרים משל ה- 2008, ומבחינתו זה מה שיפה ומיוחד ביין.
רק כדי לסבר את האוזן, מה- 2008 נמכרו כלל כ- 4,500 הבקבוקים שיוצרו ממנו עד הבקבוק האחרון. מה- 2009 יוצרו לערך כ- 5,500 בקבוקים.
מחירו לצרכן 100 ₪.

רומן 2008
הרומן הראשון, למי שזוכר, יצא ב- 2007. אז הכיל היין רק ענבי גרנאש וסירה. מ- 2008 נוסף לבלנד זן ענבי המורבדר. זאב מספר כי רצה לעשות את היין הזה כבר מזמן, והתוכניות לגביו היו במוחו. ביין אנטואן, "האח הבוגר" של הרומן, הזן הדומיננטי בבלנד היה הסירה. פה, ובפעם הראשונה, הזן הדומיננטי הוא הגרנאש.
ענבי הגרנאש מגיעים מכרם הנטוע על פני דונם אחד בכרמי צובה, אך בשנה הבאה ייבצר הגרנאש כבר מהכרם של זאב בבר גיורא, כמו הענבים של המורבדר והסירה.

היין נעשה כמחווה לסופר הצרפתי רומן גארי, ומכאן שמו. בצרפת, הבלנד המורכב משלושת זני ה- GSM, מכיל ענבי גרנאש, סירה ומורבדר, והוא בלנד קלאסי של עמק הרון. בארץ, הכרמים ממוקמים בהרי יהודה, בתנאים המתאימים לתנאי הגידול בארץ, ובאזור גידול בעל אופי וזהות מובהקים.

לחך הישראלי הרגיל להרכבי הזנים הבולטים כמו הקברנה סוביניון או המרלו, יהווה היין חידוש של עניין ואמירה, שכן זהו בפירוש יין לא שגרתי, המורכב מזנים לא שגרתיים, הבאים מבית מדרשו של יקב סוסון ים.
זהו יין אדום בעל גוף קל עד בינוני, מאוד נעים לשתייה. הוא משתלב נפלא ומחמיא לאוכל שלצידו. המרקם שלו מעט בשרני, אך הוא מקבל את עושרו דווקא מההיבט של הטעם. באף בוקה ארומטי, המשלב ניחוח אוכמניות ופטל שופע. הפאלט עגול ומלא פרי, כשהפטל הוא הטעם השולט. בפה, היין מאוד פירותי, אפילו מתקתק במעט, אך בכיוון הפרחוני.

כל אחד משלושת מרכיביו של היין נותן את תרומתו. בעוד ה- 40% זן גראנאש מעניקים את הצבע החיוור במעט של היין, עם טעמי תות עדינים ומעט חמימות אלכוהולית, הרי ה- 30% של זן המורבדר תורמים את המבנה והאלגנטיות, בתוספת החומציות שכל כך נחוצה, עם רמזים קלים אולי של טבק ברקע. ה- 30% ענבי הסירה תורמים נימה של פלפל שחור ויציבות של עמוד שדרה.
היין התיישן במשך 15 חודש בחביות עץ אלון צרפתי, בוקבק ללא סינון – unfiltered, ורמת האלכוהול 14%.

מהיין יוצרו בדיוק 10 חביות, שהן ברוטו כ- 3000 בקבוקים. הבלנד נרקח פחות או יותר כך: לזאב היו ביקב 4 חביות גרנאש, 3 חביות מורבדר, 3 חביות סירה. ב- 2009 יש רק 1 חבית של מורבדר.
מחירו לצרכן 90 ₪.

זאב מסכם את דבריו על הרומן 2008 בזהירות, כשהוא מסייג מראש את דבריו, באומרו: "אין לי כל יהירות כשאני אומר על היין הזה, שזה היין הנכון לאקלים שלנו, למטבח שלנו, לקיץ שלנו. באיזה שהוא מקום, אני מאוד שמח עם היין הזה. זה לא עניין שהוא טוב, או לא טוב, אלא מפני שהוא נראה לי כל כך נכון כאן. אז אני שמח שהוא יצא לי"….
ולא דרך אגב זאב, הצליח לך.

זאב דוניה – יקב סוסון ים
מושב בר-גיורא
טל. 054-7283210

מל ומישל
רח' בן יהודה 155 תל אביב
טל. 03-5293232

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר