יער יתיר 2005 – יש למה לצפות

יער יתיר הנו יין אותו ניתן להגדיר תובעני. הוא מבקש ממך סבלנות ממושכת מצד אחד, ומצד אחר האיטיות שהוא מבקש לעצמו היא חלק מסגנונו

שנת 2005 הייתה שנת בציר אידיאלית בכרמי יקב יתיר ברמת ערד. המתכונת להצלחה הייתה ברורה, עם חורף עתיר גשמים ואביב יבש שתרם להבשלת פרי מתונה והדרגתית עם בשלות איכותית.

התוצאה: יין יער יתיר 2005 – בלנד מבוסס ענבי קברנה סוביניון, שמרכיביו משתנים משנה לשנה בהתאם לאופי הבציר ובמטרה מכוונת להבליט את האופי של האזור. בגרסת 2005: 77% ענבי קברנה סוביניון הם המרכיב העיקרי, 13% ענבי פטי וורדו מהווים כלי טוב מאוד להוספת צבע עשיר ועמוק, עם עושר בריח וגרעין חומציות טובה וכוהל נמוך יחסית, ואילו 10% ענבי מרלו משלימים את הבלנד.

זהו יין אותו ניתן להגדיר תובעני. הוא מבקש ממך סבלנות ממושכת מצד אחד, ומצד אחר האיטיות שהוא מבקש לעצמו היא חלק מסגנונו.
ליין עושר ועומק, אורך ומורכבות, עם הרבה אלגנטיות לא מתלהמת.
זהו יין שמדבר בפני עצמו; מלמד רק ברמיזה, על צפונותיו הנסתרות מאף ומפה כרגע, אבל עם רבדים אחר רבדים של פוטנציאל חבוי, שרק מבקש לפרוץ בשלל עוצמות של טעם וריח.

הקושי שעומד בפני היינן ביצירת יין נפלא שכזה, הוא הרצון שיהיה בו מהכול עם הרבה WOW, ומצד שני שלא ייצא נלעג או רווי עץ.

זהו יין שבהחלט בנוי להתיישנות ארוכה.
כבר בתחילתו ניתן לחוש באיזון המושלם ובחומציות התורמת בדיוק במידתה, שמלווה את היין מהיותו בתולי ועד לבגרותו ושיא בשלותו.
תרמו לכך עבודת יינן קפדנית ארוכה ומלווה של ערן גולדווסר, משלב הכרם ועד לשלב הביקבוק, עם פרי מופלא ו- 14 חודשי יישון בחביות עץ אלון צרפתי מהן כשליש חביות חדשות.

יער יתיר הוא היין הכי טוב שיקב יתיר עושה.
הוא גם היין שהכי מאפיין את היקב ואת הטרואר שממנו הוא מגיע, וזהו היין שאנשי היקב הכי מאמינים בו.
איכות הפרי העליונה ויוצאת הדופן, השואבת את כוחותיה מהקרע ומתנאי האקלים הייחודיים – שמרכיביה נמצאים בבלנד, היא תוצאה של הפניית המאמצים הכי גדולים שהיקב והיינן מסוגלים להעניק לתוצר שהוא תמצית ההוויה והמהות של אזור שהוא לא פחות מפנינה חקלאית.

צבעו של היין סגול ארגמני אטום עמוק וכהה, בעל גוף מלא, פרי דחוס ועשיר משלב באיזון מושלם מנות גדושות של טעם ונוכחות. תמצאו בו טעמים וארומות של שזיפים, פטל שחור, טאנינים קטיפתיים, ליקריץ, שוקולד, פטל אדום, דובדבנים שחורים, אוכמניות וקאסיס, שממלאים את הפה במרקם סמיך וחמים והרבה מנות של טעם.

זהו יין מאוד עוצמתי, איכותי ורציני, שנמצא עדיין בשלב שבו האף מאוד רחב אבל מופנם מאופק וסגור.
אין ספק שהיין שתי עתה, אבל הוא רחוק מלהיות מתחנף, שכן הוא נבנה לרוץ למרחקים ארוכים הנמדדים בשנים. הייתי מעז ומכנה אותו אפילו לכיוון הפראי משהו. לפיכך הפסיקה המתבקשת היא לשלוח את הילד לישון במקרר יין ובתנאי אחסון נאותים. בואו ונדון בו בעוד שנים מספר.

הזמן שהיין שהה בכוס לאורך הטעימה, ואודה מבלי להתבייש שביקשתי הרבה יותר מפעם אחת מילוי חוזר, עשה ליין רק טוב. מתיקות מדומה ריבתית במקצת, פלפל טוב ונימה אפילו מעט מתובלת וחריפה, לקחו את היין, מבלי שרציתי להיפרד כל כך ממנו, לקראת סיומת ארוכה ומרשימה, המלמדת שמדובר בהרבה יותר מסתם יין אותו ניתן להגדיר "שווה".

יו"ר יקבי כרמל, ישראל איבצן, שישב לצדי בטעימה, העיר ללא יומרה כי לדעתו מדובר ביין הישראלי הראשון שראוי לציון 99.
בשלב זה היין זכה בציון מכובד של 92 במגזין היין הנחשב Wine Spectator.
איבצן הוסיף שאם 80% מהיין נמכר עוד בטרם יצא לשווקים, די ברור שמדובר במשהו שרבים כבר הבינו, שזה יין שהולך להיות הדבר הבא.

26,000 בקבוקים יוצרו מיער יתיר 2005, ומתוכם כ- 40% מיועדים לייצוא. הביקוש הרב מהארץ ומהעולם יוצר עודף הזמנות על פני היקפי הייצור, וביקב כבר עתה מתגבשת דעה שהם לא יעמדו בביקוש.

ואם אתם חושבים שמחיר של 230 ₪ לבקבוק זה הרבה כסף – המחיר שנקבע עם צאתו של היין לשיווק בימים אלו, נסו להשיג אותו, בואו נניח, בעוד מספר חודשים. ואל תגידו שלא אמרתי לכם.

את יין הדגל יער יתיר 2005 חנך היקב במסעדת "דקה" בתל-אביב לצד ארוחה טובה על טהרת הכשרות (היקב ויינותיו כשרים), כשמלווים את הארוחה לאורכה יינות נוספים של היקב.
בכדי להעצים את חשיבות מעמד ההשקה, השתתפו בו מטעם היקב ובעליו ישראל איבצן – יו"ר יקבי כרמל, יעקב בן דור – מנכ"ל יקב יתיר שבבעלות כרמל, ערן גולדווסר – יינן היקב, אדם מונטיפיורי – מנהל המחלקה המקצועית ביקבי כרמל, ואיתן איש יקבי כרמל, שבידיו האמונות הופק הערב עד לפרט האחרון.

עוד שניים מיינות יקב יתיר שלגמתי בערב ההשקה ואני מבקש לציינם הם:
ויונייה יתיר 2007 – עשוי 100% ענבי ויונייה. זהו הויונייה המסחרי הראשון של יקב יתיר (קודמו ה- 2006 היה חוויתי, ניסיוני, ראשוני במהדורה מצומצמת ומצוין). זהו יין מורכב ומרקמי. ניחוחות אפרסק בשל ותפוח ירוק, ארומטיות הדוניסטית משהו, יין פריך וחד. צבעו זהוב ירקרק צלול ומבריק. יין רענן ופרחוני. יין טהור ללא עץ, ללא השרייה על שמרים, שתסס והתיישן בנירוסטה נטו וגם בוקבק מוקדם. התקבל יין בעל עושר וארומטיות העומד בפני עצמו, יין שכל הזמן משתנה. הסיומת ארוכה עם חמיצות מאוזנת. זהו נטו יין, נטו ויונייה – יופי.

מרלו שיראז קברנה יתיר 2005 – יין רך. מושפע מאוד מהמרלו ומהשיראז, והרבה פחות מהקברנה. הוא עשוי 37% ענבי מרלו, 36% ענבי שיראז, 15% ענבי קברנה פרנק, ו- 12% ענבי פטיט וורדו.
בבלנד הנוכחי, ובמכוון, אחוזי הקברנה נמוכים מבשנים קודמות. יינות החלקות השונות התיישנו כ- 12 חודש בנפרד בחביות עץ אלון לפני יצירת הבלנד הסופי. כאן המקום וחשוב לציין, כך שמעתי מהיינן ערן גולדווסר, שתפיסת העולם ביקב יתיר מושתתת על העובדה שבלנד הוא מרכיב מאוד מרכזי ביין. הוא שמבליט את אופיו של האזור. אמנם תמיד יהיה זה נכון מפתה וגם לא מסובך לייצר יין מושתת על קברנה, וגם להרשים איתו, אבל ביקב יתיר מחפשים כל הזמן אתגרים והתמודדויות על מנת לברוח מהאפיונים השגרתיים שהפכו להיות אפילו בנאליים במקצת, ולהגיע לבלנד שמשדר הרמוניה שמבקשת לומר לטועם היין משהו ברמיזה ולא בצעקה רמה.
זהו יין שמסתייג מהתבניות המוכרות; שאחוזי הבלנד שלו משתנים משנת בציר אחת לאחותה. העץ מאוד מינורי ביין, ליין ארומות של פירות יער בשלים עם תבלינים. יין שצריך להקדיש לו מחשבה. צבעו עמוק, טעמיו בשלים וממלאים את החך. זהו היין הכי ים תיכוני שיקב יתיר מסוגל לתת.


בתמונה: ערן גולדווסר, יינן יקב יתיר. צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר