יצרני רוזה צרפתים מחמיצים פנים מול תוכניות היין של האיחוד האירופאי

פניהם של יצרני יין באזור פרובנס הציורי של צרפת מאדימים לאחרונה מכעס נוכח תוכנית האיחוד האירופאי (EU) לאפשר לייצר יין רוזה ע"י מהילה של יין אדום ויין לבן, ואומרים כי זה עלול להרוס מסורת מקומית

פניהם של יצרני יין באזור פרובנס הציורי של צרפת מאדימים לאחרונה מכעס נוכח תוכנית האיחוד האירופאי (EU) לאפשר לייצר יין רוזה ע"י מהילה של יין אדום ויין לבן, ואומרים כי זה עלול להרוס מסורת מקומית. כך מדווחת סוכנות הידיעות הצרפתית (AFP).

מגדלים ברחבי צרפת מייצרים שליש מיין הרוזה בעולם, אך באזור חוף הים התיכון במיוחד, כוס יין קר בשעות אחה"צ של הקיץ החם, לצד קערית זיתים או דג בגריל, היא חלק מהתרבות המקומית בדיוק כמו משחק הפטאנק.

מגדלים צרפתיים נאבקו קשה עבור היין הוורוד שלהם, שמזמן כבר זוכה לזלזול מצד מי שרואים עצמם כמביני דבר, כיין שאינו משתווה לזנים האדומים והלבנים הקלאסיים.
מאמציהם השתלמו בשנים האחרונות, והשוק הגלובלי של הרוזה שגשג, כאשר רוזה מהווה 20 אחוז מהיין הנקנה בצרפת, בה הוא גבר בבירור על היין הלבן, ו- 10 אחוז מכלל המכירות העולמיות.

הצבע הוורוד הבוהק של הרוזה נובע מטכניקה מיוחדת בה קליפות ענבים אדומים נמעכות ומושארות במגע עם המיץ הלבן הניגר במשך כמה שעות – מספיק כדי לגוון בעדינות את היין, ואז מסירים אותן.

אך הנציבות האירופאית מאמינה כי חוקי ה- EU לייצור רוזה מונעים מיצרנים צרפתים, איטלקים וספרדים לפרוץ לשווקי יצוא חדשים, כולל סין.
לכן נכתבה טיוטה להצעת חוק עליו יצביעו חברי ה- EU בחודש אפריל, אשר אמור לאפשר לסוחרי יין לערבב יין אדום עם לבן, לבקבק אותו ולקרוא לו רוזה.

פרנסואה מילו, ראש איגוד מגדלי הגפנים בפרובנס, אמר כי חוק זה יציף את השוק בנוזל ורוד באיכות גרועה, יהרוס את תדמית הרוזה שהושגה בעמל רב, ועלול למחוק עשרות אלפי משרות בצרפת.

ערבוב יין אדום עם לבן מותר ליצרנים באזורי עולם חדש כמו אוסטרליה וקליפורניה, אך נשאר נדיר מאוד ונשלל ע"י מרבית היצרנים. השיטה משמשת מספר קטן של יצרני עילית, כולל באזור שמפיין בצרפת, ולייצור יין ורוד ספרד הנקרא Mescla, או ערבוב, אותו אסור ליצרנים לייצא.

שר החקלאות הצרפתי, מישל ברנייה, פנה לנציבות בדרישה להתייחס לדאגות התעשייה בארצו מתוכניות אלה.

דובר מטעם הנציבות האירופאית אמר כי הם מודעים לדאגות במספר אזורי גידול, כמו פרובנס, וכי הם מחפשים דרכים כדי להגיב אליהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר