יקב אבידן מתחדש עם מיתוג ושירז רזרב 2006

דני רובין בא לטעום את השירז רזרב 2006 החדש של יקב אבידן, נהנה, ויצא עם תובנות על מיתוג יין ותמחורו, סדרות וכמויות. אפשר להתכונן כבר ליינות הבאים של היקב

בשבת של אביב בעיצומו של חורף, קיים יקב אבידן שבקיבוץ אייל אירוע השקה פתוח לקהל הרחב של היין הראשון מסדרת הרזרב מבציר 2006.

אבידן שירז רזרב 2006
היין הופק מ- 100% ענבי שירז המגיעים מכרמים מאזור שפלת יהודה מזרחית לגדרה וצפונית-מערבית לבית שמש. היין התיישן 16 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי, חלקן חדשות וחלקן משומשות (במקרה זה היו האמריקאיות החדשות והצרפתיות המשומשות), ולאחר מכן התיישן יישון נוסף בבקבוקים כשבעה חודשים נוספים בטרם הושק.
התוצאה היא יין מרוכז ממש לטעמי. צבעו כהה נוטה לשחור, עשיר ויוקרתי, עם מיצוי של פרי וצבע במיטבם. ארומות של פרי אוכמניות ופטל שחורים ודחוסים, שוקולד מריר, נגיעות ליקריץ, קפה אספרסו, ציפורן וקינמון. למרות היותו מרוכז הוא מאוזן, והטאנינים רכים יחסית עם סיומת פירותית עשירה ארוכה ונדיבה מחירו 130 ₪.

כבר בשעה 11:00 בבוקר כבר החלו להגיע ראשוני משכימי הקום, שעשו את דרכם לקיבוץ אייל על מנת לחגוג עם בנות משפחת אבידן: צינה האימא ושירה הבת, את אירוע ההשקה.
אני חייב לציין שהרוח החיה והיינן שלמה האבא חסר לי מאוד, ונודע לי כי הוא נפל למשכב עם שפעת שממאנת לעזוב; לפיכך מכאן נשלח אליו איחולי החלמה חמים ואמיתיים.

פיסות לחם טרי, שמן זית וריבות מתוקות ומפתיעות נושאות לוגו יקב אבידן, וגבינות טריות, קדמו את הבאים לצד טעימת ממבחר יינות היקב וגם את יין ההשקה.
להרף עין תוך ניצול הגעתי בין המקדימים כתמיד להגיע, הגנבתי בקשה לשירה להעניק לי דקות מזמנה שכבר עתה היה עמוס לעייפה, לשיחה על היין החדש. אבל שירה, מבלי להתבלבל, הפטירה לעברי "דבר עם אימא שלי. היא "ע. יינן בכיר". לפיכך פניתי לצינה אבידן, ובתוך חדר החביות ביקשתי ממנה לספר לי מעט על היין החדש ועל הליך המיתוג החדש של יקב אבידן.

וכה סיפרה לי צינה:
"היין החדש היה בהשרייה קרה על קליפות קרוב לשבועיים, רק אחר כך התחלנו להתסיס אותו, ביין ניתן לחוש את הריכוז של הפרי, היין הוא כמעט "לעיס" בתוך הפה, הצבע שלו מדהים, הוא כמעט שחור, המון שוקולד, פירות אדומים שזיפים שחורים, יצא לנו יין מאוד מעניין עם עושר רב. עשינו ממנו קרוב ל- 2,000 בקבוקים. בהשוואה לשירז רזרב של השנה שעברה שהתאפיין באלגנטיות רכות ובעוצמה פחותה, ה- 2006 מפגין את ההיפך הגמור עם שפע מהכול".

מה התכניות של יקב אבידן לגבי השירז 2007? 
היין מבציר 2007 קרוב מאוד לביקבוקו. הוא יצא השבוע מהחביות והוכנס למיכל לייצוב. כבר עכשיו מאפייניו הבולטים הראשוניים הם צבעו ועוצמתו, וביקב מקווים שגם יישאר כזה

איך נקבע מחירו של היין?
(שימו לב לתיזה מעניינת בנושא מפיה של צינה אבידן):
ברשותך, בוא נלך ממש אחורה לנושא הזה שנקרא תמחור יינות ביקב. בוא ונניח שהיה לנו ביקב יין בכמות מסחרית ובמסה גדולה מאוד, יין שלא עובר יישון בחבית אלא במיכלים בלבד, אפילו לא שבבי עץ. אני מניחה שיכול להיות שהייתי מוציאה אותו למכירה ב- 20 – 30 ₪. בשעה שהייתי מוסיפה שבבי עץ והייתי מיישנת את היין במיכל לתקופה של כ- 6 חודשים, אני מניחה שהייתי מוציאה אותו למכירה ב- 50 ₪. היות וכל היין שביקב אבידן נכנס לחביות, וכאן הוא מתיישן קרוב ל- 12 חודש, המחיר של הסדרה הנמוכה ביקב כבר מגיע קרוב ל- 70 ₪. זה לדעתי האישית התמחור הנכון. זה לא אומר שבאופן גורף תמיד אפשר וניתן לתמחר ככה, קל וחומר בהשפעתה של התקופה הכלכלית הנוכחית על כולנו.
בסדרת הרזרב שלנו היינות מתיישנים מ- 12 עד 24 חודשים בחביות, עד שאנו משחררים אותם מהיקב חולפת לה עוד שנה נוספת. איך שלא תסתכל על זה, מדובר בעלויות כספיות שיש להן השלכה ישירה על מחירו של היין, ואז אתה מקבל מחיר של בסביבות 130 ₪ לבקבוק.
היינות המיוחדים מתומחרים בראש ובראשונה לפי הכמות המוגבלת שיש לנו מהם, ועל פי איכותם. לכן בסדרה שאנו מכנים ביקב סדרת הפרינג', אני לא יכולה לומר לאיזה מחירים נגיע. אני כן יכולה לומר באיזה טווח מחירים הם עשויים לנוע. אם ניקח לדוגמא יין כמו הרוזה, אני מניחה – אם כי אני עדיין לא יכולה לדעת או אפילו להתחייב – שמחירו יהיה בסביבות ה- 60 ₪, ואילו יין שיהיה מאוד מיוחד, מאוד מוגבל בכמותו, מאוד איכותי, יכול לקבל תג מחיר אפילו של 180 ₪.

ספרי לי על המיתוג החדש, מה הביא להחלטה ומה המיתוג טומן בחובו?
המיתוג החדש בעצם בא להציג את המראה החדש של היקב. הוא מקפל בתוכו את התפיסה שלנו, האומרת שאת איכויותיו של היקב יהיה אפשר לזהות כבר דרך העיצוב החדש של הבקבוק, וזאת עוד בטרם טעמת את היין.

האיכויות של היין שלנו מאוד מאוד גבוהות, ככה אני מאמינה, ורצינו להראות את זה כבר בבקבוק. לדעתנו הבקבוק משדר עושר ויוקרה של בקבוק ממותג בעלות של 200 ₪, והיין שבתוכו עם הבקבוק המהודר נמכר רק ב- 130 ₪.
ואני מתחייבת שמי שיטעם מהיין וירכוש ממנו, יקבל MORE VALUE FOR MONEY, מאחר שהיין שלנו הוא נפלא ונהדר וראוי לכל סופרלטיב, ואני משוכנעת שיכולנו לדרוש בעבורו יותר כסף, ובכל זאת הוא נמכר ב- 130 ₪. המיתוג החדש בא לעשות סדר בתוך הסדרות השונות, ולכן נולדה סדרת ה"פרינג' – FRINGE – שבתרגום חופשי היא עשייה תרבותית שאינה משתייכת לזרם המרכזי, שׁוּלַיִים. ולכן גם לקחנו את היינות המיוחדים שאנחנו עושים ביקב, את יוצאי הדופן שבהם, אלו שלא מופיעים בשוק במאסות גדולות, ושמנו אותם תחת קטגוריית הפרינג'.

קח למשל את הפטיט סוליי של היקב, הוא לכשעצמו יוצא דופן, לא תמצא ממנו כמויות גדולות בשוק, וכמדומני יין בסגנון שלו מיוצר רק ביקב אבידן, ובהיותו שכזה הוא נכנס לסדרת הפרינג'. גם הרוזה החדש, ויש למה לצפותממנו, שאינני בטוחה עדיין בשם שלו. אני מניחה שזה יהיה פטי–רוזה. הוא מיוחד, הוא שונה, הוא מאוד מהנה, מאוד פירותי וכייפי. הוא עשוי משישה זנים שונים. הוא ייצא לשוק כמעט באמצע חודש מרץ, ממש נושק לבוא האביב וחג הפסח שבפתח.
מעבר לשתי הדוגמאות של יינות קלים, תוכל למצוא בסדרת הפרינג' גם יין שונה,  והפעם כבד יותר. זהו הפול וויין – FULL-WINE – יין שמורכב מ- 60% ענבי קברנה סוביניון ו- 40% ענבי פטיט–סירה. זהו יין עוצמתי ברמות ענקיות.
בפרינג' אנו מחפשים כל הזמן להמשיך ולמצוא הרכבי בלנד חדשים, ולפיכך ניתן יהיה למצוא גרנאש למשל, ומיליון ואחד דברים אחרים, ולאו דווקא בכמויות גדולות.

סדרת הפרינג' זכתה בתווית מזהה משל עצמה, וכך גם סדרת הבלנד דה נואר, שהיא הסדרה הראשונה של היקב – יינות קלים יותר שפונים לקהל צעיר יותר, יינות שאינם מבקשים מחשבה עמוקה או התלבטות בטרם פותחים את הבקבוק. הם כרגע מתומחרים ב- 75 ₪. יש לנו בסדרה זו את שלושת הצבעים. בכל בקבוק הרכב זנים אחר. הקהל בחר לכנותם "היין עם התווית האדומה", "היין עם התווית הכתומה", ו"היין עם תווית הכחולה סגולה". ביינות מסדרה זו מ- 2007 החלטנו ללכת עם העדפת הקהל, וקראנו ליינות הסדרה בלנד דה נואר תג אדום 07, תג כתום 07 ותג סגול 07, והם בדיוק באותו סגנון כפי שהיו הבלנדים הקודמים.

היין של ההשקה של היום, השירז רזרב 2006, הוא יין דגל של היקב לכל דבר. מעליו ישנה סדרת הפרימיום, שממנה לא חובה להוציא יין בכל שנה, השנה כן נוציא יין, אותו אנו מכנים SIX IN ONE (שישה בתוך אחד), הוא עשוי לצאת בסביבות חג הפסח, אולי קצת אחרי. הוא מורכב משישה זנים שעורבבו בתוך חבית אחת בלבד, ואין עוד, שממנה יצאו כ- 300 בקבוקים. ואם אומר את האמת, גם 300 כבר אין, מאחר שאנחנו "גונבים" ממנה כל פעם בקבוק.

יקב אבידן
קיבוץ אייל
טל. 09-7498041
שירה: 050-2785020
[email protected]

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר