יקב הר אודם: מקצועיות וציונות בצפון הרחוק

כשהקליטה בסלולר משתבשת, אתם יודעים שאתם מתקרבים ליקב הר אודם בצפון רמת הגולן, בקרבת הכפר הדרוזי מסעדה, ומול החרמון. במרכז המבקרים המרשים יקבלו את פניכם בני משפחת אלפסי, כאשר יקב הר אודם הוא תולדת חלום של ההורים שחשבו מה יוכל להשאיר במושב את הבנים אדם וישי

כשהקליטה בסלולר משתבשת, אתם יודעים שאתם מתקרבים ליקב הר אודם בצפון רמת הגולן, בקרבת הכפר הדרוזי מסעדה, ומול החרמון שבעונה זו של השנה הנו הר חום גבוה.
במרכז המבקרים המרשים יקבלו את פניכם בני משפחת אלפסי, כאשר יקב הר אודם הוא תולדת חלום של ההורים שחשבו מה יוכל להשאיר במושב את הבנים אדם וישי עם סיום השירות הצבאי והכניסה לחיים הבוגרים.

יקב הראודם הוא בהחלט עסק משפחתי אצל האלפסים, שב- 2003 התחילו לייצר יין וסחפו לפעילות גם את שתי הבנות. יחד הם מבצעים את מרבית העבודה, בעוד הביקבוק מתבצע באמצעות מערך נייד, שלדברי הבן ישי הנו קפיצת מדרגה עבור יקבי בוטיק, להשלמת התהליך ברמה הגבוהה ביותר.

מרכז המבקרים הנו חלק מתפיסת ההורים והבנים איך צריך להיראות ולפעול יקב בוטיק. ואכן, המספר הגדול של מבקרים המגיעים לאתר כה מרוחק פשוט מדהים, כאשר התנועה הולכת וגדלה בסופי שבוע.
"היכולת לתת לאדם טעום יין במקום בו ייצרו אותו, בטמפרטורה ובאווירה הנכונה ובכוסות הנכונות, היא תולדה של מסעות ההורים והתרשמותם ממקומות בצרפת ובעמק הנאפה בהם ראו איך עושים זאת", אומר ישי.

האולם מתמלא במבקרים בצהרי היום. מסתבר שמתשע בבוקר יש תנועה של מטיילים, שמגיעם ליין וגבינות באולם המרווח ומסביר הפנים, בו מוכרים גם גבינות מחוות הנוקד בגילון, שמן זית ומרקחות ביתיות מהאזור.
ומיכאל אלפסי אומר לנו: "הביקורים ביקב הם פעילות הכרחית לתרבות היין בישראל. אנחנו מאמינים שדרך זה אנשים יאהבו יותר וישתו יותר יין. רמת הגולן חשובה לנו מאוד, וזה מתן ביטוי ליצירה ברמת הגולן". אם תרצו, שילוב של גאווה מקצועית וציונות.

הגישה של המשפחה לייצור יין היא מקצועית ביותר. ב- 2003 ייצרו כמעט 6,000 בקבוקים, וב- 2005 כמעט 30,000, רובם קברנה סוביניון ומרלו משתי סדרות מרכזיות: נמרוד והר אודם; שתיהן מענבי כרם שעל.

גם אולם החביות מרשים ביחס ליקב צעיר ומתפתח, ומצויד בחלונות גדולים לצפייה של המבקרים כחלק ממסלול הביקור ביקב.
האולם מכיל 86 חביות, לאחר שבשנת 2003 היו 24 בלבד. ביקב הר אודם משתמשים בחביות חדשות ומשומשות כאחד. הישנות הן של סגין מורו, ורנו (גם לשרדונה הראשון שעשו וגם ליינות מתיישנים), טרנסו, מרסייר. בחדשות: גם ראדו – וירג'יניה (עץ צרפתי – עץ אמריקאי), וסילבן. על קיר המרתף ארכיון יינות בהתהוות, כולל היינות שזכו בפרסים בתחרות האחרונה בגני התערוכה.
יש גם חביות מחוץ לחדר החביות, להתיישנות של פורט אדום (קברנה ומרלו) ופורט לבן (שרדונה).

איך הכל התחיל? עניין משפחתי
ההורים מיכאל ועדית הם מהמקימים של מושב אודם, וחיים במקום כבר 30 שנה כחקלאים המגדלים תפוחים, דובדבנים, שזיפים, כרם יין שכל תוצרתו נמכרת לרמת הגולן; וגם – ואולי בראש ובראשונה – מגדלים לתפארת ארבעה ילדים: אדם וישי (שני יינני היקב), אפרת ויערה. ההורים הם הראשונים שהתחתנו במושב, אדם הוא הבן הראשון, ואיל הוא הנכד הראשון במושב אודם. שרון היא רעייתו של אדם שרון, ונורית היא רעייתו של ישי.
ישי ונורית חזרו מטיול אחרי הצבא, אדם השתחרר משירות קבע, ואז ההורים הציעו הצעה שקשה היה לסרב לה, ושמטרתה הייתה שימור הדור הצעיר באזור.
מרגע קבלת ההחלטה המשפחתית הוסיפו לחבורה את ד"ר ארקדי פפיקיאן כיועץ, מתוך רצון להקים עסק מצליח. האלפסים מרוצים מהבחירה דאז, ורואים את חשיבות הפן של ידע וניסיון לא רק מלימוד עצמי אלא מגורם בעל גב מקצועי אדיר .היום כל העשייה ביקב היא בידי המשפחה, החל מביקורים בכרמים עד לבדיקות מעבדה, וארקדי פפיקיאן משתלב בצמתי דרכים מרכזיות בחיי היקב. ביחד החליטו על בסיס ייצור היין מקברנה ומרלו, והתוספות בהמשך של פורט, יין מכרם אורגני, שיכר דובדבנים, ופורט לבן.


ואיך משווקים?
בסיס שיווק יקב אודם הוא ביקב עצמו, "בסיס אינטימי", כפי שמגדיר זאת ישי – חשיפה של טעימה, הסיפור מאחורי היקב המוגש ע"י הבעלים וחברים קרובים הנרתמים לסיוע. התוצאות אפילו עולות על הציפיות.
האלפסים מוכרים גם במסעדות באזור, עם ערך מוסף כיקב מקומי: נחלים, אחוזת שולמית, שארולה במושב רמות, צל תמר בעמק הירדן, חווה בכפר, גלילה, ודוריס קצבים בראש פינה.
הם נכנסים קצת לחנויות הגדולות של רשת טיב טעם, ומסעדות כמו פסטיס מתחילות לקנות מהם, כמו גם חנויות יין בחיפה – אנדרה סואידן, ת"א – יין ועוד, BestWine, אבי בן בירושלים, וחנויות באר שבע ורחובות. אנשי היקב מבינים שבעקבות כניסת הכמות הגדולה של יין מ- 2004 יגדל הצורך למכור בצורה מורחבת.

הכרמים – בעיקר שעל בגובה 880 מטרים
כרם מרכזי ומייחד המספק ענבים ליקב הר אודם, הוא כרם שעל במרחק 10 דקות מהיקב וממוקם בגובה 880 מטרים. מדובר בחלקה של 15 דונם קברנה ומרלו, משם מגיעות סדרות הר אודם ונמרוד.
בעל הכרם הוא שמעון מלול שנטע בצפיפות קצת גבוהה מהמקובל.

"זהו כרם נהדר באזור שהמיוחדות שלו בקרקע ובאקלים", אומר אבי המשפחה מיכה. "וכיקב באזור אפשר לדרוש עוד קצת מהכרם. הקרקע בזלתית געשית עשירה במינרלים, מנקזת מצוין מים – כמו בכל הגולן. היתרון של צפון הגולן הוא קור בחורף, גשם רב ושלג בחלק מהחורף. זה משפיע היטב על הגפן, עם אביב וקיץ חמימים ולא לוהטים – יבשים ביום וערפילים בלילה. אלה תנאים אופטימליים לגפנים בזנים אלה".

מענבי כרם מעלה צבייה מייצרים יין מכרם אורגני. זהו בלנד כבר משלב התסיסה של 60% מרלו ו- 40% קברנה. "הכרם הספציפי הזה לא רק מביא ענבים מאזור גידול שונה, אלא גם את הייחודיות האורגנית שעיקריה הם כמות פרי נמוכה יחסית לגולן, והבשלה גבוהה בבריקס, בריחות ובטעמים", אומר מיכה אלפסי.
את השרדונה הביאו השנה מהכרם של קיבוץ מנרה.

לבני המשפחה מעורבות בכרמים, ליווי והחלטות על גיזום, משטר השקיה דילולים וכו' – הדברים שהופכים כרם טוב מאוד למצוין. זה הטאץ' שמאוד חשוב לבני משפחת אלפסי.
"אנחנו עובדים עם הכורמים כדי להגיע לתוצאות טובות יותר משנה לשנה. ההיכרות האינטימית עוזרת למנף ולשפר את האיכות", דברי מיכה.

שרדונה וולקניק 2005
השרדונה וולקניק 2005 שהה חמישה חודשים בחביות צרפתיות חדשות של ורנו. האלפסים רצו לייצר יין קל ופירותי, המתאים לקיץ – והצליחו במשימה.
המחיר 55 ₪.

נמרוד קברנה 2004 – נציג סדרת הביניים
בייצור יין זה הושם דגש על שימוש בחביות משומשות – כדי לתת הרבה כרם ופחות עץ. היין שהה שמונה חודשים בחביות. יוצרו כ- 5,000 בקבוקים, מהם נשארו קצת למעלה מ- 1,000. כדאי להזדרז ולקנות ב- 72 ₪.
מחיר המרלו מסדרת נמרוד (גם כן שמונה חודשים בחבית) – 62 ₪, ואילו מחיר הבלנד שהיה 15 חודש בחבית – 88 ₪. הבלנד מקשר לסדרה העליונה של יקב הר אודם.


וולקניק כרם אורגני 2004
60% מרלו, 40% קברנה מכרם מעלה צבייה. היין עבר תסיסה שניה בחביות, אך לא התיישן בהן. הוא מוכן לשתייה ואפשר ליהנות ממנו, למרות שיכול להתיישן עוד חמש שנים.
היין מרוכז, עם ארומת שזיפים המעידה על הבשלה גבוהה. ואכן היין מאופיין ביבול נמוך והבשלה גבוהה, ויש לו טעם מינרלי מתכתי כלשהו, כשהוא מגיע מכרם שעיקרו זיתים ומיעוטו ענבים. מפתיע שיין שלא שהה בחביות משאיר עוצמה שכזאת.
לדברי מיכה אלפסי, אין ליין זה קהל מובהק.
המחיר הסביר ביותר של 48 ₪ לבקבוק נועד כדי לא להרתיע מעצם המחיר, אלא לעודד את צריכת היין, שלטעמי היה המוצלח ביינות יקב הר אודם ששתיתי אותו יום.
בשלב זה ניגש מבקר ואומר: "לא ידעתי מי בעל היקב, אבל רציתי להגיד שהיין הוא חלום". בהחלט מחמם את ליבם של בני משפחת אלפסי.

מרלו הר אודם 2004 – יין הסדרה הגבוהה
מרלו הר אודם 2003 זכה במדליית זהב כפולה בתחרות היין הבינלאומית הראשונה שהתקיימה לאחרונה בארץ (ציון מעל 92 בטעימה עיוורת). הציון שהיין קיבל זיכה את הר אודם בתור יקב הבוטיק המצטיין.
היין שהה 15 חודש בחביות חדשות, ומשביח בבקבוק עם זמן. נראה כי ה- 2004 לא מבייש את קודמו – תחרויות או לא, זה יין משובח.
המחיר: 105 ש"ח

שיכר דובדבנים
מיכאל אומר כי המשקה הוא תוצר של שנה גרועה לדובדבנים שעשתה נפלא ליקב. "זהו שילוב פנטסטי של גודגדנים ודובדבנים. גודגדנים זה הפרי אותו אנו מכירים מהחנויות, והדובדבן חמוץ ומשמש לתעשיות הוישניאק", מסביר מיכה וממשיך לתאר את התהליך: "מתסיסים את הדובדבנים והופכים את כל הסוכרים לאלכוהול. ממצים את הצבעים והארומות של הפרי. אחרי תסיסה מוסיפים סוכר ומעט אלכוהול להשלמה ל- 17.5% אלכוהול. המיוחד הוא הפרי ומה שמקבלים ממנו בטעם ובצבע. אין ספק שהישראלים אוהבים מתוק…".
המחיר: 80 ₪ ל- 750 cc – מנה יפה ומכובדת.

פורט הר אודם
הפורט האדום מיוצר מענבי קברנה סוביניון, מרלו, מעט סירה וסנג'ובזה, אין בו תוספת סוכר בכלל, וכולו על הבסיס הטבעי שלו. מה שאי אפשר לקבל בפורט הלבן זו רמת הסוכר.
הבציר התבצע ברמת הלקט, ומ- 2,500 דונם הוציאו 2 טון ענבים. זה עיקר העבודה. והנה תהליך הכנת הפורט: נותנים למיץ לתסוס יומיים-שלושה, הורגים את התסיסה בעזרת אלכוהול, ונותנים לבלילה להיות בתוך עצמה כ- 90 יום, אז סוחטים, מכניסים לחביות ומוציאים לשמש לכל הקיץ.
העושר בניחוחות בא ממגוון הענבים, עם ניחוח עשיר של חרובים ותאנים בשלות – כל מה שריבתי נמצא בפנים.
מחיר הפורט: 110 ₪ לבקבוק.


יקב הר אודם
מושב אודם – צפון רמת הגולן
(הנחיות נסיעה: מגשר בנות יעקב עולים לכיוון קצרין וממשיכים לכיוון עין זיוון. ממשיכים ישר עד מושב אודם – לא תחמיצו את השלטים הגדולים בדרך בין מושב שעל למסעדה. היכנסו לאודם עד לאזור התעשייה, פנו ימינה – ואתם ביקב)
טל. 04-6871122, 050-5220248
www.odem-mountain-winery.com
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר