יקב הר אודם – עוברים לכשר וממשיכים להתפתח

אם אתם מתכוננים להגיע בחורף זה אל החרמון, לסקי או סתם לגלישת ישבן על ניילונים, מומלץ ביותר להוסיף את מרכז המבקרים של יקב הר אודם אל מפת הטיול שלכם

אז מה חדש ביקב הר אודם במושב אודם בצפון רמת הגולן? את זה באנו לבדוק בשבוע שעבר. באנו, זה מיכאל (מימי) בן-יוסף – עיתונאי , שופט בתחרויות יין בינלאומיות, מחבר ספרי יין ומי שהיה הקפטן הראשי של אל-על; אמנון פאר – איש קול ישראל ובעל התוכנית "לילה חי מאוד" המשודרת מדי יום חמישי אחרי חצות ברשת ב' של קול ישראל עד 4-5 לפנות בוקר, ואנוכי. חשוב לציין גם את יורם, שהיה הנהג שלנו וזה שלא שותה ביום עמוס יין ביקבי הר אודם ובזלת הגולן.

את פנינו קידמו אדם וישי אלפסי, אנשי היקב ובניו של מיכאל אלפסי שהצטרף בהמשך, ואיתם המשגיח ירוחם מקיבוץ להבות הבשן. כן, אחת התשובות על השאלה מה חדש ביקב, הנה שהחל מהשנה יקב הר אודם כשר, על המשתמע מכך הן מבחינת הנגיעה והטיפול ביין עצמו ע"י האלפסים – חיסרון, והן מבחינת הרחבת השוק הפוטנציאלי בארץ ובחו"ל לתוצרת היקב – יתרון גדול.

בעזרתו של ירוחם החלנו בטעימת יין היישר מהחבית: הכירו את השרדונה 2007, כאשר הענבים ליין הגיעו מגבעת ישעיהו ועמק האלה. היין שוהה כבר שלושה חודשים בחביות SAURY צרפתיות חדשות ויבוקבק במרץ, כך שישהה חמישה חודשים בחבית על השמרים, כאשר פעם בשבוע מתבצע בטונאז' בחבית.

השנה לא ייצרו האלפסים יין מענבי הכרמים במושב שעל, והם מתברכים בנטיעה חדשה עצמית ראשונה של שני דונם. למי שלא יודע: כל הענבים מהכרם שלהם שייכים היסטורית ליקבי רמת הגולן. בכל מקרה, השנה ייצרו ביקב הר אודם 27,000-28,000
בקבוקים לעומת 30,600 בשנת 2006, עקב תנובת הפרי הנמוכה.

בחדר החביות שוכנים יינות 2006 שיבוקבקו בתחילת חודש מרץ, היינות הלא כשרים האחרונים, כאשר לביקבוק נשארו כ- 7,800 בקבוקים מסדרת הר אודם.

בשלב זה מצטרף אלינו מיכאל אלפסי, ואנחנו בטעימת חביות של קברנה 2006 הר אודם אשר יבוקבק בעוד חודשיים, חלק מהחביות חדשות והיין עדיין עפיץ אם כי מפגין פוטנציאל.
יחד עם הטעימה אנחנו מעיינים בספר ההיסטוריה של היקב ושומעים את סיפורו של מיכאל שהגיע עם עדית לרעייתו למושב אודם לפני יותר מ- 30 שנה, לאחר שלא הסכימו ללינה המשותפת של ילדים בקיבוץ בו חיו. כאשר רואים את הגיבוש והמשפחתיות של האלפסים מבינים שלהם זה ממש לא התאים.

מבנה מרכז המבקרים והיקב היה בתחילה מפעל פלסטיק, לאחר מכן מפעל שטיחים, ולבסוף מחסן. מיכאל בא עם השיגעון של היקב, ובסיוע אדריכל מקרית שמונה יצאו בני במשפחה לדרך ב- 2003.

על זני הענבים של יקב הר אודם אומר ישי: "אנחנו בציר חמישי בסך הכל. מתמקדים בקברנה סוביניון, מרלו ושרדונה, ובשנה הבאה יהיה לנו שיראז ראשון. אנחנו יקב בוטיק שכל שנה הוסיף מוצר, בהתפתחות איטית".

טעימת שולחן
עוברים לטעימת שולחן במרכז המבקרים, ליד האח הבוערת ועם גבינות צאן משובחות מחלב עזים וכבשים אותן ניתן לרכוש בחנות במקום.

וולקניק 2006 – כרם אורגני
יין מענבי קברנה סוביניון (60 אחוז) ומרלו (40 אחוז) מכרם אורגני במעלה צבייה שבבקעת סכנין בפאתי כרמיאל הכרם מפוקח ע"י ארגון אגריאור העומד בתקן בינלאומי. היין שהה 6 חודשים בחביות, ומצויד ב- 14.5 אחוז אלכוהול.

למה כרם אורגני? מסביר אדם אלפסי: "המטרה לעשות יין טוב, לגוון את סל המוצרים, להחדיר מונח כרם אורגני ולעמוד לאחוריו תוך הצגת המסר של כרם אורגני ולא יין אורגני – לקבלת איכויות הגפן.
יש הבדל בעובי הגזע ובעובי האשכולות בין כרם רגיל לאורגני. כאן הכרם צריך להתאמץ יותר. מדובר בחקלאות יין וכרמים ההולכת לכיוון של מינימום התערבות כנדרש. שימוש רק במחצבים טבעיים, קומפוסט, וחומרים שמקורם בכדור הארץ".

מחיר היין ביקב 65 ₪, ומיכאל בן-יוסף אומר כי הוולקניק 2006 הנו יין הדורש מאכלים שמנים ו"קשוחים".

ביקב משנים את אחוזי הבלנד בין השנים. כך, ב- 2004 היה בלנד של 60/40 אחוז לטובת המרלו, וב- 2003 בלנד בדיוק הפוך. ב- 2005 היה היין עשוי מ- 87% ענבי קברנה סוביניון, ובעצם יין זני על פי ההגדרה, ו- 13% מרלו.
"אנחנו רואים מאפיין זהה מעבר להשפעות הזנים הבא מהכרם, המגדל, ושיטות הגידול", אומר אדם. "זהו כרם עם הרבה אשכולות קטנים מאוד, שהניב 600-700 ק"ג לדונם בכל ארבעה הבצירים שעשינו בו. זה מקשה על הבציר, אך הכרם עצמו מביא משהו מאוד מעניין ליין, ומכיוון שהנו כרם יחיד מסוגו באזור שלו, הרי עם הבעיות החקלאיות מביא תוצאות שאנחנו אוהבים".

קברנה נמרוד 2004
הקברנה נמרוד 2004 הנו קברנה זני ללא מרלו, שכבר לא זמין לקנייה ביקב אך ניתן למצוא במסעדות וחנויות שקנו אותו למלאי שלהן.
בלחץ רב אנו מוציאים מהאלפסים כי יש להם בכל זאת בקבוקים בודדים אחרונים מיין איכותי זה, שמחירו 72 ₪ ביקב.

חדש: סדרת הר אודם – קברנה מרלו 2005
לכוסות נמזג יין חדש בסדרת הר אודם. מדובר במהדורה ראשונה של ערבוב קברנה (50 אחוז) ומרלו (50 אחוז) משנת 2005 שטרם יצא לשוק.
היין יתחיל להימכר בעוד כחודש במחיר של 115 ₪ לבקבוק, ובן-יוסף מכתיר אותו כיין עדין ומורכב, הטוב מכל יינות יקב הר אודם.

חדש: אלפסי 2004
תוך כדי נשמעות מחמאות לד"ר ארקדי פפיקיאן, יועץ היקב, והצעה להגיש את מועמדותו לפרס ישראל על תרומתו לענף היין בישראל, ולכוסותינו נמזגת ספינת הדגל של היקב: יין אלפסי 2004 החדש, שמכירתו החלה בחודשים האחרונים. 60 אחוז ענבי קברנה ו- 40 אחוז מרלו מכרם בשעל, כאשר חלק מהענבים נבצרו רק בחודש נובמבר – לצורך העניין בציר מאוחר.
היין, עם 13% אלכוהול. שהה שנתיים בתמהיל של חביות אמריקאיות וצרפתיות, ושנה נוספת בבקבוקים.

סוף סוף מיכאל אלפסי קיבל יין משלו, כאשר את הפורטרט של מיכאל המשופם על התווית צייר אלדד זיו – בן משפחה.
מדובר בסדרה ממוספרת של 1,215 בקבוקים, הנמכרים ביקב ב- 175 ₪ לבקבוק, ובנוסף נמכר היין רק בדיוטי פרי בנתב"ג.

זהו יין צרפתי בכיוון של סנט אמיליון, עם ארומות של ערמונים חורפיים בפריז. תמצאו בו פירות יער – כאלה אותם ניתן לקטוף בקיץ באזור הר אודם, ולא כמו כשמשתמשים במושג הזה ליינות להם אין כל זיקה או קשר לפירות יער.
מיכאל בן-יוסף מגדיר את האלפסי 2004 כיין חלק, ורסטילי ובעל טעם מורכב, המתאים לאוכל עדי, והיין זכה בתחרות טרה וינו באילת במדליית זהב, יחד עם השרדונה של הר אודם.

לפני שאנו עוברים ליינות הקינוח המתוקים של יקב הר אודם, מסכם מיכאל בן-יוסף ואומר כי שלושת היינות ששתינו הנם חלקים, מלטפים, עגולים ועדינים – יינות ורסטיליים, להגדרתו. זאת מול היין האורגני הקשוח. מה טעים יותר? עניין של טעם אישי. בהחלט כדאי להתנסות ביין האורגני.
הקברנה מרלו 2005 מסדרת הר אודם הוכתר כיין הבולט בטעימה, ואילו האלפסי 2004 הנו יין מעולה, אך מחירו נראה לנו גבוה מדי במשוואת יחס מחיר/תמורה.

יינות הקינוח של יקב הר אודם
האלפסים אומרים כי כל היין המתוק מהווה נישה מאוד קטנה, אבל גדולה ביכולת לחבק עוד אנשים לתוך עולם היין, כפי שהם מגדירים זאת.
הם מייצרים שלושה סוגים של יין מתוק: ענבר – סגנון פורט לבן, שני – סגנון פורט אדום, ושיכר דובדבנים – משקה מאוד אזורי עקב המיקום בלב אזור דובדבני צפון רמת הגולן.
הענבר עשוי מענבי שרדונה ממנרה – בציר 2005. יין בסגנון פורטו, מחוזק באלכוהול אחרי 4 ימי תסיסה. מכיל 17.5 אלכוהול. היין התבגר מחוץ ליקב בחביות, בעיקר צרפתיות ישנות של סגין מורו, במשך שנה וחצי. נמכר רק ביקב ב- 75 ₪ לבקבוק.
שיכר הדובדבנים מאוד נעים, לא מתוק מדי. 60 ₪ ביקב.
שני – פורט אדום: עשוי מענבי קברנה ומרלו מהשאריות של הכורמים, שלוקטו בכל צפון רמת הגולן 110 ₪ לבקבוק ביקב.

פורום יקבי ומסעדות הצפון
בדרכנו צפונה אמר העיתונאי אביהו שפירא בטלפון לאמנון פאר: "תשאל את מיכאל אלפסי על הפורום שהקמנו".
שאלנו, ומיכאל סיפר ברצון כי הפורום הנו שת"פ בין איתן ממסעדת נחלים, איציק כהן מיקב רמות נפתלי, העיתונאי אביהו שפירא, רמי נעמן מיקב נעמן, רמי אברהמי מיקב ברעם, ומיכאל אלפסי מיקב הר אודם.

המטרה הנה להפגיש כמה יותר שוחרי יין בגליל ובגולן למפגשי יין וגורמה, בהם אמורים להעלות נושאים קשורים ביין, להציג אופן טעימות וסיפורי יין.
יוזמי הפורום יכנסו אותו אחת לחודש ביקב או מסעדה אחרת באזור, כאשר כל פעם יוזמן כאורח גורם אחר בענף. בערב האחרון היו תשע מנות אוכל וערב קברנה עם יין נמרוד מיקב הר אודם, ויין פינק פלויד מיקב נעמן. באירוע השתתפו כ- 60 איש מרחבי האזור, שכל אחד מהם שילם 100 ₪ – מחיר כדאי ביותר.
במפגש הבא ב- 26.1 ישתתף העיתונאי טל גל-כהן שידבר על גלגל הטעמים,

נפרדים וממליצים
אנחנו נפרדים מבני משפחת אלפסי רבי הקסם לאחר ביקור שלישי ביקב ומפגשים רבים באזור תל-אביב. אחרי הכל, האלפסים יודעים היטב שאם ההר (העיתונאים) לא בא למוחמד (יקב הר אודם), מוחמד בא אל ההר. כאן ההר הוא החרמון, ואם אתם מתכוננים להגיע אליו בחורף זה, לסקי או סתם לגלישת ישבן על ניילונים, מומלץ ביותר להוסיף את מרכז המבקרים של יקב הר אודם אל מפת הטיול שלכם.


יקב הר אודם
מושב אודם – צפון רמת הגולן
טל. 04-6871122, 050-5220248
www.odem-mountain-winery.com
[email protected]


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר