fbpx

יקב כרמל – מחזירים עֲטָרָה לְיָשְׁנָהּ

הנטיעות החדשות של יקב כרמל לא רק בכרמי יתיר: ההפצה והשיווק של היקבים דלתה, ארזה ועכשיו ויתקין. צילום אריאל ניצן אגרונום יתיר
ביקב כרמל הבינו שכדי להתברג בשוק חזרה הם חייבים למתג את עצמם שוב. הם הבינו והחליטו שבעצם המותג הכי חזק שלהם 'יקב יתיר' הוא המוביל ויכול להיות שזו הדרך הנכונה: להפוך את כרמל לצבר יקבי בוטיק קטנים ומשובחים שאותם יפיצו ובהמשך אולי ירכשו
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

השנים האחרונות ביקב כרמל סיפקו הרבה כתבות למערכת אכול ושאטו. מאז שהמנכ"ל האגדי ישראל איבצן הלך לעולמו ב- 2013 (כן, עוד מעט עשור), איבד היקב הרבה מקרנו – מנכ"לים התחלפו שם והבלגן חגג. הגוורדיה "הישנה" מירה איתן, אדם מונטיפיורי ונוספים, לא הצליחו לתפקד תחת הטירוף וחוסר המקצועיות של ה"חדשים", והם נפלטו החוצה.

משבר אמון חמור שנוצר עקב פרשת מכירת נכסי צאן הברזל של היקב (היקב הוותיק בראשון לציון), ועשרות כתבות לא מחמיאות שנכתבו בתקשורת על הפרשה
משבר אמון חמור שנוצר עקב פרשת מכירת נכסי צאן הברזל של היקב (היקב הוותיק בראשון לציון), ועשרות כתבות לא מחמיאות שנכתבו בתקשורת על הפרשה

יקב כרמל מכר נכסי צאן ברזל כמו אתר היקב הישן בראשון לציון, והצליח להכעיס אנשים רבים שראו ביקב סוג של עמוד בטון יצוק בתעשיית היין הישראלית. באותם ימים הפך היקב ללא רלוונטי, לא נצפה כמעט בשום תפריט מסעדה, ועיקר פעילותו הייתה בחגים על מדפי רשתות השיווק.

משמאל לימין: נדב ארנס, רן אסא, יוסי אדרי – יקב כרמל. צילום רפי דלויה
משמאל לימין: נדב ארנס – מנכ"ל, רן אסא – מנהל שיווק, יוסי אדרי – מנהל מכירות – הטריומווירט הניהולי של יקב כרמל. צילום רפי דלויה

בחודש מרץ 2018 מונה נדב ארנס-ארד למנכ"ל כרמל, ואיך נאמר זאת במילים מאוד פשוטות – האסטרטגיה השתנתה לחלוטין. היינן אגדי ליאור לקסר, שהצליח לשרוד את המנכל"ים הכושלים, הוחלף ביינן עם השקפת עולם שונה (יפתח פרץ), ועבר ליקב ירושלים והפך אותו להצלחה. ארנס בנה צוות שיווק מקצועי מנוסה בהובלת רן אסא מנהל השיווק שהצטרף ליקב ב- 2016, ויוסי אדרי בתפקיד סמנכ"ל מכירות ושיווק. ההחלטות של שני אנשי שיווק אלה בשנתיים האחרונות, הרימו גבות ללא מעט אנשים בענף, ולא ממש היו מובנות. המהלכים שלהם כיוונו אליהם אש ישירה, ולא פעם אפילו גיחוך.

חנוכת מרכז המבקרים של יתיר. יעקב בן דור (מימין) – מנכ"ל, אתי אדרי – הרוח החיה של היקב ומנהלת היצוא של יקב כרמל, ערן גולדווסר – יינן ראשי. צילום דוד סילברמן dpsimages

ביקב כרמל הבינו שכדי להתברג בשוק חזרה, הם חייבים למתג את עצמם שוב, והפעם שינוי תוויות ויחסי ציבור אגרסיביים לא יצליחו. הם הבינו והחליטו שבעצם המותג הכי חזק שלהם 'יקב יתיר' הוא המוביל, ויכול להיות שזו הדרך הנכונה: להפוך את כרמל לצבר יקבי בוטיק קטנים ומשובחים שאותם יפיצו ובהמשך אולי ירכשו, ולתת ליפתח פרץ להמשיך למלא את מדפי רשתות השיווק ביינות טובים ובמחיר התואם את השקפת עולמו. זאת לצד הרחבת הפעילות בתחומי הבירה – עולמית וישראלית, והאלכוהול.

ההסכם עם ויתקין – זליגה אלגנטית של כרמל לבור שנוצר עם הינתקות ויתקין-הכרם. צילום גל רוזן

אנשי השיווק החליטו על שיטת התמנון והתחילו לשלוח זרועות ולחפש יקבים שמתאימים להשקפת עולמם: יקב דלתא – הממותג מאוד גבוה בעיקר לשוק החרדי האמריקאי, יקב ארזה – עם היינן המשובח פיליפ ליכטנשטיין, שגם פה נישת השוק החרדי תפסה את מקומה. השיא, לפחות עד כאן:  לפני שבוע חתמו בכרמל הסכם הפצה ושיווק עם יקב ויתקין. לא אגזים אם אומר שהחתימה עם ויתקין היא סוג של מהלך גאוני של יוסי אדרי, שזיהה את המצוקה אליה נקלעו בויתקין וגם בחברת הכרם המפיצה הקודמת, ופשוט זלג פנימה באלגנטיות, כשלאחר במשא ומתן קצר מאוד, נחתמה העסקה. כתבנו בחודשים האחרונים על נושא מיזוג יקבים אלה עם כרמל, ועל ההשלכות הכלכליות. לא הזכרנו את עניין המיתוג והחשיפה לקהלים חדשים של יקבי הבוטיק שנוספו למשאיות של כרמל.

לא ירחק היום, והפירות הללו יביאו כרמל להוביל שוב את השוק. זאת כאשר יקב רמת הגולן נשכח מאחור, יקב ברקן-סגל שעידו לוינסון פועל למתגו כיקב בוטיק אבל לא במענה לכמויות שהשוק דורש, יקב בנימינה שכבר לא ממש שומעים עליו, יקב טפרברג שהחליף סמנכ"ל שיווק ונראה מה יוליד יום עם הסמנכ"לית החדשה. במצב זה, כשמספר בעלי יקבי בוטיק אמרו לי השבוע "הלוואי שכרמל יקחו גם אותי", כרמל עוד עשוי להפתיע, ובאמת לחזור להיות יקב מוביל ומוערך ביותר.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

כתבו תגובה

עוד במדור