יקב תשבי: זה בסך הכול יין; לא בלבול ביצים

המושג אותו הנחיל אב המשפחה, "אחרי הכול משפחה זה הכול", פשוט אורגן כך שלכל איש משפחה יש תפקיד ניהולי וביצועי על מנת לקיים את היקב, כשהיין הוא המרכז וסביבו יש התמיכות הנדרשות. היינות שנטעמו הם מסדרת הפרימיום של היקב. מדובר ביינות משובחים. יקב תשבי מעניק למבקר בו חוויית חושים מרתקת הן מבחינה קולינרית והן מבחינת גיוון היינות

יקב תשבי נמצא בין המושבה בנימינה גבעת עדה לזיכרון יעקב. תשבי היא משפחה ותיקה, שורשית, עובדת אדמה. אב המשפחה יונתן תשבי החליט בשנת 1984 לפתוח יקב קטן משלו, לאחר שנפרד מקואופרטיב כרמל דאז, עבורו הוא גידל ענבים.
מאז עבר הרבה תירוש בצינורות, ויקב תשבי מייצר מעל מיליון בקבוקים בשנה. גולן תשבי, יינן היקב, הוא ג'ינג'י שרץ למרחקים ארוכים, או יותר נכון להגיד שהוא סוג של צוללן שיורד למעמקים ללא בלון חמצן. לוקח נשימה ארוכה ויורד למים הקרים והכהים. מצד אחד הוא יודע שהוא לא יכול להיות שם למטה לנצח, אבל מצד שני הוא יודע שהוא יכול לעלות במהירות למעלה ללא צורך לחכות כל כמה מטרים על מנת להסדיר את החמצן בדם.

אז מה צריך ליד יין כדי למכור אותו, חוץ מסיפור ורומנטיקה שכל היקבים משתמשים בהם? צריך אוכל, צריך חוויה, צריך להבין שהיין, ככל שיהיה סוליסט, הוא לא העיקר במדינה שלנו שלא צורכת כמעט יין. פה יצרה משפחת תשבי מקום גאוני המשלב את כל העטיפות הטובות ליין שהם מייצרים. כיום עובדים ביקב כל בני המשפחה.

המושג אותו הנחיל אב המשפחה, "אחרי הכול משפחה זה הכול", פשוט אורגן כך שלכל משפחת תשבי, יקב תשביאיש משפחה יש תפקיד ניהולי וביצועי על מנת לקיים את היקב, כשהיין הוא המרכז וסביבו יש התמיכות הנדרשות.

נילי, אם המשפחה, מנהלת את חנות היקב ומרכז המבקרים. גולן הוא היינן וסמנכ"ל היקב. אושרה הבת ייסדה את בית הקפה והיין במרכז זיכרון יעקב ואת סדרת מוצרי המזון "Fine Food by Oshra Tishbi". מיכאל תשבי הוא עורך הדין המלומד ועוסק גם בגידול כרמי המשפחה. אפרת רעייתו עוזרת בעיצוב התוויות והיקב, ומגדלת את הדור הבא, דן ויואב תשבי. קארן, אשתו של גולן, בוגרת בצלאל, מייפה את מרכז המבקרים של היקב בעבודות קרמיקה ומגדלת אף היא את הדור הבא, שי, נדב ועדי תשבי.

אז מה אפשר למצוא ביקב חוץ מהיין :
מרכז טעימות של יין ושוקולד: מרכז מבקרים חדש ומרגש ביקבי תשבי – המרכז החדש מציע טעימות יין בשילוב עם שוקולד איכותי. הקישור בין שוקולד ויין מתחיל כבר בטבע: המקור המשותף של שני מוצרים אלו מפיק הרמוניה מושלמת בחיבור ביניהם. שיתוף הפעולה והידע בין יצרני השוקולד הצרפתי Valrhona לבין יקבי תשבי יצר תפיסה ייחודית – טעימות משולבות של יין ושוקולד איכותיים.
מרכז הטעימות החדש כולל גם את מזקקת הברנדי הייחודית ממחוז קוניאק, העשויה נחושת ופליז, היין מוגש בכוסיות קריסטל, בהתאם לזן הענבים ובתנאים אופטימליים.
קירות החדר העצום מכוסים במדפים ממסד עד טפחות, ואלו מלאים בבקבוקי יין ושוקולדים היוצרים אווירה יוצאת דופן עבור חובבי יין ושוקולד.

מסעדה כפרית חלבית: בצל שריגי גפן מסתעפים פתחו התשבים מסעדה חלבית כשרה. לאחרונה הוסיפו תנור לבני שמוט צרפתי מאסיבי וייחודי, המשמש לאפיית לחם טרי, פיצה ודגים, וכן קינוחים מיוחדים, מעשה ידיה של קונדיטורית היקב.
למסעדה יש שני אזורי אירוח – מרפסת סגורה עם שולחנות ארוכים המותאמת ל- 50 סועדים, וכן אזור בלתי מקורה המוצל ע״י סוכת גפנים, הצופה על חלק מכרמי יקבי תשבי. באזור זה יש שולחנות בעלי 4-8 מושבים, ובסך הכול עד 100 אורחים.
ארוחות הבוקר בתשבי משובחות וטעימות; מה גם שמקבלים כוס יין הכלול במחיר הארוחה שבחרתם. מדהים.

בחנות היקב, מלבד הריבות, הדבש ושמן זית של אושרה תשבי, יש גם תחנת תדלוק יין בה אפשר לרכוש יין בבקבוק שהבאתם מהבית. היין פשוט, טוב וזול.
היקב מייצר מגוון רחב של סוגי יין, ובחנות היקב אפשר למצוא את מרבית הזנים שמגדלים בארץ. רוב היינות הנם קלים, ללא התפלספות וללא יומרות, וללא אימוץ קו של משרדי יחסי ציבור, שגם אם היין לא טוב הופכים אותו לנקטר האלים על ידי יח"צ אגרסיבי.

בתשבי אין יח"צ. יש יין. אתה יכול לטעום ולהחליט אם בא לך לשתות או לירוק. הם לא יתרגשו מהבחירות שלך. זה בסך הכול יין; זה לא בלבול ביצים. זה לא דיבורים וקדיחות של יינן או אשת יח"צ.
ברובו, היין של תשבי אינו יין גדול, אלא כזה שמעניק ליין את הכבוד הראוי לו. מיץ ענבים שתסס והוכנס לבקבוק, ואנחנו יכולים ליהנות ממנו או שלא. זה יקב וזה יינן שלא שם קצוץ על מה יגידו. הוא עושה יין לציבור הרחב , לציבור שרוצה יין בלי כל המסביב. יין במחיר שפוי, וזה יקב שמקדם את תעשיית היין בארץ.

במרכז המבקרים של תשבי בחרתי לטעום (בתשלום) את יינות הפרימיום של היקב.
יונתן תשבי שדה בוקר 2004
קברנה סוביניון ומרלו ביחסים שווים. 36 חודשי חבית. 14% אלכוהול.
יין הדגל של היקב. משלב עוצמת פרי בשל עם ריחות של פרי צעיר וטרי, שוקולד וקפה. בפה יש המשך ישיר למה שמרגישים באף, עם שלל טעמים ומורכבות רבה. היין מאוד טעים, וקל מאוד להתאהב בו. אפטר טייסט ארוך ומענג.
המחיר 230 ₪

יונתן תשבי שדה בוקר 2007
בלנד של קברנה סוביניון, קברנה פרנק, פטיט סירה ושיראז.
יין מורכב, בשל ועוצמתי. אחד היינות הטובים שטעמתי השנה. עוצמה של פרי נקי עם חומציות מאוזנת להפליא, חמאתיות בבליעה, ואפטר טייסט נקי שמרכך ומחבר את הטעמים שנשארים בפה. וואוו. מדהים.
המחיר 230 ₪

יונתן תשבי שדה בוקר ספיישל רזרב 2010
ילד צעיר ושובב עם בעיטות ומהלומות, וכל הזמן יש תחושה שהוא משחרר עוד טעם ועוד פרי ועוד ריח. יין לא רגוע שבא לחבק. מוכן לשתייה וראוי לשתייה, ובעוד שנה שנתיים הילד הזה יהיה גדול. לקנות, לשתות ולשמור. יין מרתק.
עדיין לא נקבע מחיר ליין

יונתן תשבי הרי יהודה ספיישל רזרב 2010
קברנה סוביניון. 24 חודשי חבית 14% אלכוהול .
יין חלק ועשיר עם טאנינים טובים וחמיצות מתונה. היין משחרר ריחות עשירים ומתוקים עם קצוות ירוקים מאוד מעניינים. הרבה תות, צוף, פלפל ירוק ועשן. אקליפטוס ומנטה באפטר טייסט.
הטעם מאוד עשיר עם מרקם סמיך וחמאתי. העפיצות מחזיקה יפה עד הסוף. יופי של יין.
המחיר 230 ₪


תשבי קריניאן 2007 כרם בוגר 45 שנה
צבע היין שחור סגול בוהק. יין מאוד סמיך ומורכב. טעמי פטל שחור, שזיף סגול בשל, המון נענע ואדמה.
היין זורק ישר ליינות הענקיים שמייצרים בהרים של חבל פריוראט בספרד.
מדובר בקריניאן שנחבא אל הכלים, ומשום מה לא ביקש את היחס המגיע לו, ואכן מגיע לו. קריניאן משובח עם יכולת השתבחות מרתקת. הבעיה היחידה שלי אתו היא שלא בוקבק במגנום. יופי של יין.
המחיר 130 ₪

יונתן תשבי 1999יונתן תשבי, צילום www.magazin.org.il
טוב, אז אחרי שחזרתי הביתה מהיקב, זכרתי שיש לי במקרר יין תשבי, ולהפתעתי אכן תשבי קברנה סוביניון 1999 כרם שדה בוקר, בקבוק מספר 0772 מתוך 9000.
היין היה רק 18 חודשים בחבית, עם 13% אלכוהול בלבד (מעניין אם זה אומר משהו על התחממות ישראל או שבשנה הזו קמו לבצור בזמן).
היין נפתח בערב. ריחות טובים של דובדבנים בשלים. טעמי הפטל והשזיף השחור ריבתיים ומאוד חזקים. האלכוהול היה בקצוות, והחבית הורגשה בחיבור הטוב שניתן לפרי עם טעמים משלימים של העץ.
אחרי חצי שעה בדקנטר, צפו וצצו להם עושר הפרי ומורכבות היין שנעשה לפני 14 שנים מענבים צעירים בכרם שדה בוקר.
אם לשפוט לפי היין הזה, מדובר בכרם משובח עם יכולת טובה של התיישנות הענבים שלו.
יש לי ממנו עוד בקבוק, נשתה אותו כשיהיה בן 20.

לסיכום: היינות שנטעמו הם מסדרת הפרימיום של היקב. מדובר ביינות משובחים. יקב תשבי מעניק למבקר בו חוויית חושים מרתקת הן מבחינה קולינרית והן מבחינת גיוון היינות.
רק אוכל טוב ויין משובח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר