ישן-חדש מהטחנות הגדולות של א"י: סדרת קמחים מזני חיטה קדומים

סדרת קמחים עתיקים הנטחנים מזני חיטה הקדומים ביותר שידועים לאדם. צילום מנחם גרייבסקי
הזנים העתיקים אמר, אינקורן וקמוט לא עברו כל שינויים גנטיים והם עשירים בערכים תזונתיים

טחנת הקמח הוותיקה 'הטחנות הגדולות של א"י' שנוסדה בשנת 1921 בחיפה, מציגה סדרת קמחים עתיקים הנטחנים מזני חיטה הקדומים ביותר שידועות לאדם – קמח אֶמֶר מלא 100%, קמח אינקורן מלא 100%, וקמח קמוט מלא 100%. אנשי הטחנה אומרים לחיטים העתיקות מבנה גנטי שונה מזה של החיטים המודרניות המוכרות לנו היום. המבנה שלהן פשוט יותר, מבנה החלבונים שלהן אחר, והן לא עברו שינויים גנטיים כלל. כמו כן הן עשירות בערכים תזונתיים, והתנהגות האפייה שלהן שונה לגמרי משל החיטים המודרניות.

לרגל השקת הקמחים העתיקים, עוצבו האריזות שלהם בסגנון טבעי ועכשווי, המשלב את הוותיק והמסורתי. בחזית האריזה מופיעה תמונת המבנה ההיסטורי של הטחנה, הפעיל הטחנה גם היום, והלוגו הראשון של הטחנה משנת 1921, המאופיין בעיצוב ברוח התקופה.

חיטת "אֶמֶר" היא החיטה המקומית העתיקה של ישראל – אותה חיטה בגרסת  בר שמצא האגרונום אהרון אהרונסון ליד ראש פינה. האֶמֶר תורבת לראשונה במזרח התיכון, והיה נפוץ ברחבי העולם העתיק – מאזור ישראל ועד אירן של ימינו. גידול האֶמֶר היה נפוץ בארץ ישראל הקדומה עד סוף תקופת הברזל. האֶמֶר נאסף על ידי ציידים-לקטים אלפי שנים לפני שתורבת, היה הגידול העיקרי במצרים הפרעונית, ושימש להכנת הבירה והלחם המצרי הקדום עם השעורה. תכונותיו של האֶמֶר מאפשרות לו לגדול יפה במיוחד באזורים הרריים, על אדמות דלות. זו הסיבה העיקרית לתפוצתו הרחבה בעבר. כיום האֶמֶר גדל בעיקר בהרים, והוא מרוכז בטוסקנה באיטליה, שם הוא מבוקר ומוגן על ידי החוק, מוכר גם בשמו האיטלקי "פארו" (Farro), ומכונה לפעמים "כוסמין איטלקי". האֶמֶר עשיר בוויטמינים (B3), במינרלים ובחלבונים (פי 28 מחלבון החיטה המודרנית) ובסיבים תזונתיים. לחיטה טעם מתוק ואגוזי.

חיטת "אינקורן" היא החיטה הראשונה והעתיקה ביותר שידועה למדענים, ונחשבת לחיטה הראשונה שידע האדם – חיטת הבר. מוצאה כנראה במרכז אנטוליה שבטורקיה, ונחשבת לחיטה הראשונה שתורבתה על ידי האדם. גרעינים של חיטת הבר – הזן הפראי, מתועדים לראשונה בסביבות שנת 7500 לפני הספירה. עדויות לגידולים של אינקורן נמצאו באזורים הרריים של דרום מזרח טורקיה, במרכז אנטוליה. האינקורן משגשגת באדמה שרוב סוגי החיטה אינם יכולים להתקיים בהם. היום הגידול מוגבל לאזורים מצומצמים – מרוקו, צרפת, טורקיה וחלק מרוסיה. החיטה אינה נזרעת תכופות, והיא נחשבת "מזון על".

חיטת "קמוט" – חורסאן היא חיטה עתיקה שגדלה בחוות גידול אורגניות בצפון אמריקה ובקנדה, ללא הכלאות, התאמות או שינויים גנטיים. הקמוט נחשבת לחיטה משובחת בשל ערכיה התזונתיים הגבוהים, הקלות שבה היא מעוכלת, הטעם המתקתק והאגוזי שלה והמרקם היציב שלה. צבעה של הקמוט זהוב עשיר, והיא גדולה פי שלושה מהחיטה המודרנית. עשירה בחלבונים, חומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים – בעיקר סלניום, אבץ ומגנזיום. בעלי רגישות לחיטה מעידים שהיא נוחה לעיכול, למרות שמכילה גלוטן.

מחיר חיטה אמר, אינקורן – 18-13 ש"ח (לאריזה של 1 ק"ג); קמוט – 28-18 ש"ח (לאריזה של 1 ק"ג). כשרות בהשגחת הרבנות הראשית חיפה וכשרות בד"צ העדה החרדית ירושלים. להשיג בחנויות טבע ובחנויות מובחרות. כמו כן אפשר להזמין במשלוח ישיר לבית הלקוח, דרך אתר החברה, או בטלפון 04-8672137 שלוחה 4, קרין

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר