כוסות ודקנטרים נושמים: האיש וה"אייש"

יבוא "אייש" הרשמי היה עד לאחרונה בידי יקבי ברקן, והוא עובר באופן מתואם ל"יש מיין" של תמי וגיא סביון – חברת יבוא מקררי היין הקיימת כבר כ-10 שנים

זו הפעם הראשונה בתולדות חברת ייצור מוצרי הזכוכית EISCH ("אייש") מגרמניה, שהיצרן בכבודו ובעצמו מגיע לישראל. 
אברהרד אייש (EBERHAD EISCH) הוא הבעלים והמנכ"ל של יצרנית הכוסות והדקנטרים EISCH GERMANY. כבני הדור השלישי למשפחת יצרני הזכוכית הענפה, אברהרד אייש ואחותו Julia Eichinger-Eisch הם הבעלים והמנהלים הכלליים של המותג מאז שנת 1993, כיורשים טבעיים ההולכים אחרי ההורים והסבא.

משפחת אייש עוסקת בייצור כלי קריסטל מאז המאה ה- 17, וההיסטוריה של החברה מתחילה בשנת 1946, מייד אחרי מלחמת העולם השנייה, כשוולנטיין אייש ביחד עם אשתו טרסה הקימו בחבל בווריה את המפעל כפי שהוא מוכר כיום.

המפעל זכה בחודש שעבר אפריל האחרון בפעם ה-11 ברציפות בתואר האירופאי לייצור בענף הזכוכית.
עובדי המפעל הינם אמני ונפחי זכוכית.  במפעל מייצרים מוצרי אמנות, אביזרי קישוט ועיצוב לשולחנות אוכל, דקנטרים וכוסות יין הנחשבים לאיכותיים, וחלקם מצוידים בסגולה ההופכת אותם ל"נושמים" או ליתר דיוק משחררי ארומות של היין עם המזיגה לכוס או לדקנטר.
למפעל קו יצור ייחודי של כוסות ודקנטרים המיוצרים במלאכת יד, מעבר לפסי הייצור הממוכנים הרגילים.

מחליפים יבואן
יבוא "אייש" הרשמי היה עד לאחרונה בידי יקבי ברקן, והוא עובר לבקשת יקבי ברקן, ולאחר שהם בדקו את השוק הישראלי בשיתוף עם היצרן הגרמני, ל"יש מיין" של תמי וגיא סביון – חברת יבוא מקררי היין הקיימת כבר כ-10 שנים,
יש מיין היא בעלת שתי חנויות ואתר מכירה באינטרנט, ומחזיקה כ-100 סוגים של מקררי יין מארבעה יצרנים מקנדה, איטליה וצרפת.
כמו כן מוצע מגוון אביזרים משלימים ליין ופתרונות אחסון יין, כולל בניית מרתפי יין, כשסלוגן החברה מדבר בעד עצמו: "הכול בשביל היין חוץ מהיין בעצמו".

עד היום התעסקה החברה במוצרים הקשורים והנלווים ליין, חוץ מכוסות ודקנטרים, והחיבור בין אייש ל"יש מיין" התאים לצדדים.
אומר גיא סביון: "הפרספקטיבה לפיה חברת "אייש" שווקה בישראל שונתה במקצת ע"י הנציגות החדשה. קו הכוסות הנקרא וינו-נובילה-בורדו, ה"כוס הנושמת", הפך להיות המותג המוביל את המהלך, וזאת בכדי שהצרכן הישראלי לא ימצא את עצמו מתלבט ומתבלבל בין הסוגים השונים של ליין המוצרים הנרחב של "אייש", אלא מתמקד בכוס ממותגת איכותיות ייחודית ומובילה עם התכונה הנקראת "הכוס הנושמת" – Breathable Glass.
לדברי סביון, מחירי הכוסות הנושמות בישראל הוזלו משמעותית עם העברת הנציגות אל חברתו. 

הכוס הנושמת
הפעם הראשונה שבה הופיעה "הכוס הנושמת" באירוע רשמי פומבי בארה"ב, הייתה באוקטובר 2004. אז ערך מבקר היין הנחשב רוברט פרקר טעימת יינות עם "כוסות נושמות" של "אייש" ב-  CIA – לא סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב, אלא בית הספר הגבוה לבישול – שהתקיימה בקליפורניה בעמק נאפה.

מהתרשמות אישית וניסיון איתה הרבה יותר מפעם אחת, ה"כוס הנושמת" יוצרת "פתיחה"; אם תרצו איזו שהיא דיפוזיה של הארומות של היין בתוך מספר דקות, לפיכך, יינות צעירים בעלי חומציות גבוהה עפיצות וטאניניות יהיו מרוככים יותר, וע"י כך טעמי היין יהיו מורגשים ומוחשיים יותר.
תכונה זו ,המכונה "הכוס הנושמת", מפותחת בזכוכית הכוס בטכנולוגית ייצור סודית ומבוצעת בתהליך ביו טכנולוגי ראשון מסוגו בעולם.  

לאברהרד אייש חשוב להדגיש שאין כל תהליך ציפוי או תהליך כימי אחר, אלא מדובר בתהליך פיזיקלי טהור המתבצע בזכוכית, שמאיץ את התחמצנות היין, מעניק את היכולת לשמור על האופי המקורי והמבנה הייחודי של הנוזל שבכוס, ויחד עם זאת להעצים את הארומות והשפעתן על החך.

היין הנלגם מהכוס הנושמת, כך בהחלט ניתן לחוש, הרבה יותר "פתוח", "עגול" ו"נדיב"; וזה, רבותיי, קורה תוך 2-4 דקות מרגע המזיגה של היין (או אפילו וויסקי) לכוס, לעומת פעולה שמתבצעת בדרך כלל בכוס רגילה או בדקנטר עד שעתיים מהמזיגה. אייש מציין שהתכונה המיוחדת של הכוס תישמר באופן תמידי, ומבקר היין הנודע רון וויגנד ציין כי הכוס מטיבה גם עם יינות לבנים צעירים, ולא רק עם יינות אדומים.

ישראל היא אחת המדינות הראשונות בעולם שתיהנה מ"הכוס הנושמת". בעלי יקבים רבים המתינו זמן רב להזדמנות זו המאפשרת להם להציג את היין שלהם בתערוכות בשיא טיבו, ללא צורך בהמתנה ממושכת, כאשר המבקרים רוצים להמשיך הלאה לביתן הבא.
 
הכוסות נמכרות באריזה מיוחדת ומוקפדת. ניתן לרכוש אותן או ביחידות בודדות (6 כוסות מכל סוג או גודל) או בסדרות. הכוסות חזקות וחסינות, ניתן לשטוף אותן במדיח כלים, והיצרן והיבואן מבטיחים כי הן תשארנה תמיד נקיות ושקופות, כאשר לא ייווצר עליהן סימנים של התיישנות או העדר צלילות בעקבות שימוש רב.

גם דקנטרים
לאייש יש גם קו של דקנטרים, להם פותחה תכונה מיוחדת של NO-DROP, לפיה עם מזיגת הנוזל מהדקנטר אל הכוסות לא יישפכו טיפות מהנוזל על המפה או המשטח ויגרמו ללכלוך או למבוכה למוזג.
בשלב הראשון יימכרו בארץ ע"י "יש מיין" דקנטרים וכוסות יין מיוחדות בעיצוב של מלאכת יד, אלה מתאימים לא רק ליין כי אם גם למשקאות כמו קוניאק, וויסקי, ארמניאק, קלבדוס ומשקאות אחרים שיושנו בחביות, משקאות המכילים רכיבי פרי בעלי חומציות גבוהה כמיצי תפוזים, אננס או לימון, גם בירה ואפילו מים מינרליים וקפה אספרסו – כול אלה יתעצמו בנוכחותם בכוסות ובדקנטרים הללו; כך מבטיחים לנו, ולא נותר אלא לנסות ולהתנסות.
.כוסות המותג "כוס נושמת", יזוהו על פי סימן היכר ייחודי המוטבע על תחתית שפת הכוס עם לוגו חברת "אייש" שסימנו צורת גל צרוב בחול.

את המוצרים של Eisch ניתן לרכוש דרך אתר האינטרנט של "יש מיין" www.wineculture.co.il
אולם התצוגה הראשי של החברה – רח' נחלת ז'בוטינסקי 47, בנימינה
טל. 04-6289830
אולם תצוגה תל-אביב – רח' החשמונאים 93 (בחנות דרך היין) 
טל. 03-6241815

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר