כל היתרונות התזונתיים של שבעת המינים

"ארץ חיטה ושעורה גפן תאנה ורימון ארץ זית שמן ודבש" (דברים ח', ח'). כבר בימי התנ"ך ידעו להעריך בריאות ואיכות. פירות שבעת המינים נחשבים מאז ומעולם לחשובים יותר מפירות אחרים.

"ארץ חיטה ושעורה גפן תאנה ורימון ארץ זית שמן ודבש"
(דברים ח', ח').
כבר בימי התנ"ך ידעו להעריך בריאות ואיכות. פירות שבעת המינים נחשבים מאז ומעולם לחשובים יותר מפירות אחרים.

חיטה
החיטה עומדת בראש הקבוצה של מיני הפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל, ומופיעה הן בתורה והן במשנה. החיטה המלאה עשירה בויטמינים מסוג B, מינרלים שונים שהעיקריים שביניהם הם סידן, אשלגן וברזל, נוגדי חמצון רבים וסיבים תזונתיים. הסיבים בחיטה הם מסוג "בלתי מסיס", המביאים להקלה בפעולת המעיים והיציאות.
כמו כן הם יוצרים תחושת מלאות לאחר האכילה ותורמים לשובע.
בזכות היותה עשירה בפחמימות מורכבות, החיטה משפרת את העמידות לאינסולין, ומעלה את רמת הסירטונין בדם, ובכך גורמת לתחושת רוגע ומצב רוח טוב.
נמצא כי החיטה המלאה מורידה את הסיכון למחלות לב, סוכרת, השמנת יתר, בעיות עיכול. דגני הבוקר של קלוגס מסדרת "אול בראן" עשויים מחיטה ועשירים בסובין חיטה, מביאים את כל הטוב שבחיטה בצורה זמינה, טעימה, קלה להכנה ומרוכזת. לאניני הטעם קיימים בשוק גם שילובים של דגני בוקר מחיטה מלאה עם פירות כמו "אול בראן פירות" או "אול בראן עם צימוקים".

תמר
התמר הוא אחד משבעת המינים וגדל בארצנו למעלה מ- 4,000 שנה. ישנם שני סוגים של תמר: הכהה – מתוק ובשרני שקליפתו דקה; והצהוב – חום בעל מרקם גס וגלעין גדול.
תמר לח מכיל פי 3 מים ומחצית מהקלוריות לעומת תמר יבש. התמר הוא מקור עשיר במיוחד לסיבים תזונתיים. הסיבים חיוניים לשמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול ולמניעת עצירות. בנוסף הוא מכיל כמות גדולה של סוכרים (65%-80%), ולכן מתאים כספק אנרגיה מיידית כארוחות ביניים, וכן לפני/במהלך פעילות גופנית.
התמר עשיר בויטמינים, טאנינים, ומינרלים שונים כגון סידן, ברזל ובעיקר אשלגן התורם להורדת לחץ הדם ולחיזוק העצם. ברפואה העממית מקובל להשתמש בפרי טעים זה כתרופה לטיפול במחלות לב, אנמיה, אין אונות, מחלות קיבה ובולמוס אכילה. יש הקולים את גלעיניו, כותשים אותם לאבקה, ומשתמשים בה לעצירת דימומים מהאף או לחיטוי פצעים פתוחים.

שעורה
השעורה היא דגן הידוע בשימושו העיקרי כמקור מזון לחיות משק הבית, וכמרכיב חשוב בתעשיית ייצור הבירה. במזוננו נפגוש בה כקמח עתיר סיבים, לחם ודברי מאפה, גריסי פנינה, דייסות שונות ועוד.
השעורה קיבלה את אישור ה- FDA כמוצר בריאותי התורם להורדת הסיכון למחלות לב כרוניות, וזאת הודות לתכולת הסיבים הרבה, הכוללת שילוב של סיבים בלתי מסיסים וסיבים מסיסים, ובמיוחד ביתא גלוקן הידוע בתרומתו להורדת כולסטרול והקטנת הסיכון להתפתחות סוכרת ומחלות לב כרוניות. בנוסף, היא עשירה באופן מיוחד בנוגדי חמצון שונים, ויטמינים ומינרלים.

תאנה
התאנה נחשבת כפרי תאווה בשל ועסיסי. פרי התאנה בעל עונת הבשלה קצרה מאוד, אך למרות זאת היא מצויה בכל ימות השנה כפרי יבש, קל להשגה, זול באופן יחסי ונוח לאחסון ארוך טווח.
התאנה דלה בשומן ועשירה בפחמימות, בעיקר בפחמימות זמינות. כמו כן היא עשירה בויטמינים מסוג A, B1,B2,B3, C ומינרלים מסוג ברזל, סידן, אשלגן, נתרן וסיבים תזונתיים.
התאנה טובה להאצת מערכת העיכול, ומסייעת לזירוז יציאות לאלו מאיתנו שסובלים מעצירות. בזכות היותה עשירה בסוכרים פשוטים, היא מצוינת למתן אנרגיה לפני פעילות גופנית, אך מאותה הסיבה חולי סוכרת צריכים לאוכלה בצורה מבוקרת.

רימון
הרימון נחשב כסמל לפוריות בזכות היותו מלא בזרעים. שמו נקשר גם עם תחיית המתים, ניצחונות בקרבות ועוד. כבר מימי קדם נודע הרימון בסגולותיו הרפואיות: על פי הרמב"ם קליפת הרימון משמשת לעצירת דימום מפצעים, ומסייעת בקטילת תולעים, אמבות, וטפילים אחרים במערכת העיכול. מיץ הרימון תורם לעצירת שלשול, הקלה על בחילות ועל כאב ראש שלאחר שכרות. ברפואה הסינית הקדומה הרימון נחשב למרפא פצעים.
כיום משמש הרימון כנשק נגד כולסטרול מחומצן וטרשת עורקים. הוא מקטין חמצון כולסטרול רע, מונע יצירת רבדים טרשתיים חדשים, ואף מצמצם רבדים טרשתיים שנוצרו, וזאת בזכות האנתוציאנינים והטאנינים שהוא מכיל, להם חשיבות כנוגדי חמצון.

זית
הזיתים ושמן הזית המופק מהם, מכילים שומן חד בלתי רווי.
שמן הזית הוא ללא ספק אחד השמנים הבריאים ביותר כיום, ונחשב ככוכב הבריאות של התזונה הים תיכונית. שלל הרכיבים בשמן הזית פועלים יחד בסינרגיה, ומקנים לו סגולות בריאותיות מרחיקות לכת: כמות גדולה של שומן חד בלתי רווי התורם להורדת רמות הכולסטרול הרע (LDL) ולהעלאת רמות הכולסטרול הטוב (HDL). חומרים נוגדי חמצון כמו ויטמין E, כלורופיל, קרטנואידים ופוליפנולים, פועלים כחיילים אמיצים שתוקפים את הרדיקלים החופשיים ומגינים עלינו מפני חמצון ה-LDL, מחלות לב, טרשת עורקים, סוכרת, סרטן, ואף מאטים את תהליך ההזדקנות.
מומלץ להשתמש בו מדי יום בכדי להשיג את יתרונותיו הבריאותיים. עם זאת, יש לזכור שזיתים (ולא שמן זית) עשירים גם במלח, ולכן לא מומלצים בכמות גדולה.

גפן
פרי הגפן, הענב, נחשב במשך שנים לתערובת של סוכר ומים. לאחרונה הוא התגלה כבעל סגולות רבות עוצמה, הודות לפיגמנטים אשר בו ולשאר הפיטוכימיקלים. הענבים הסגולים מכילים תזמורת של רכיבים מגינים. שילוב מרשים ומיוחד של אנתוציאנינים, טאנינים (פיטוכימיקלים), פלאבונים שונים וחומצות פנוליות, אשר ביחד יוצרים כוח נוגד חמצון חזק ביותר התורם רבות להגנה של הגוף מפני סרטן, שומר על גמישות העורקים, מפחית קרישיות יתר של הדם, ומגן מפני חמצון הכולסטרול הרע והתפתחות טרשת עורקים.


מירב מור אופיר היא דיאטנית קלינית של חברת "דגני הבוקר קלוגס".


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר