fbpx

כל מה שצריך לדעת על ענבים

הקיץ כבר כאן, וכבר מתחילים לראות אותם: קטנים או גדולים, עגולים או אליפטיים,ירוקים, אדומים או סגולים, כהים או בהירים, עם ובלי גרעינים. אלו הם הענבים
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

הקיץ כבר כאן, וכבר מתחילים לראות אותם: קטנים או גדולים, עגולים או אליפטיים,ירוקים, אדומים או סגולים, כהים או בהירים, עם ובלי גרעינים. אלו הם הענבים – שילוב מופלא של פריכות, עסיס בטעם מתוק עם חמיצות עדינה ורעננות ההופכים אותם לפירות המועדפים. בשנים האחרונות מתברר שהטעם הנפלא מביא איתו גם שלל סגולות בריאותיות. הענבים נמצאים בראש רשימת המזונות שאכילתם מעשירה אותנו בשפע רכיבי תזונה חיוניים. המחקר הרפואי מגלה בהם עוד ועוד רכיבי תזונה ייחודיים התורמים לבריאות .

פירות קטנים עם יתרונות תזונתיים גדולים
כוס ענבים (כ-100 גרם, 25-30 ענבים ) מכילה רק כ-60 קלוריות. הענבים מהווים מקור מצוין לויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקוד תקין של הגוף ולסיבים תזונתיים.
אכילת ענבים מעשירה את התפריט היומי בשלל ויטמים ומינרלים כמו ויטמין C, מגנזיום, ויטמינים מקבוצת B, ובסיבים תזונתיים החשובים ליעילות תקינה של מערכת העיכול.

הענבים הם אחד ממקורות התזונה העשירים בפלאבונים – רכיבי תזונה פעילים (פיטונוטריינטים) המעניקים לענבים את הצבע המיוחד ואת הסגולות הבריאותיות. רכיבים אלו הינם בעלי פעילות נוגדת חמצון (אנטי-אוקסידנטית), העשויה להגן מפני התפתחות סרטן, טרשת עורקים, קטרקט ואף האטת תהליכי ההזדקנות .
הענבים מכילים למעלה מ-1600 תרכובות פעילות מסוג זה כשהבולטות שבהן הן הרסברטרול ‭,(Resveratrol)‬ נוגד חמצון שנמצא בעיקר בקליפת הענבים, והאנתוציאנינים (Anthocyanins) קבוצה חשובה מאוד של פיגמנטים צמחיים המתפתחים היטב בעיקר בתנאים אקלימיים מיטביים כאשר טמפרטורת הלילה קרירה כמו זו השוררת באזור בו שוכן מושב לכיש, וכן נוגדי חמצון מסוג פוליפנול שנמצאים בעיקר בענבים אדומים. מחקרים רבים הראו את יכולת תרכובות אלו לסייע במניעת מחלות רבות, להפחתת הסיכון לסרטן ,ליתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, טרשת עורקים ולמניעת זיהומים.
הערך התזונתי-בריאותי של הענבים נמצא בשיאו כאשר הם נאכלים טריים ובשלים עם הקליפה והגרעין. בזמן זה הענבים עשירים ביותר וויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון.
אמנם רוב הסגולות הבריאותיות מגולמות בפרי הטרי (בעיקר מתחת לציפה ובגרעין), אך גם בצימוקים נותר ערך בריאותי רב שטמון בקליפה ובסיבים, וכמובן גם ביין. לכן נצלו את הקיץ הישראלי לאכילת ענבים טריים ובשלים.

טיפים לשילוב ענבים בתפריט היומי
• ענבים מוקפאים – חטיף בריא שיעורר את סקרנות ילדיכם. קחו ענבים רחוצים יבשים. סדרו שכבה אחת של ענבים בצורה כלשהי צמודים אחד לשני, אפשר להיעזר בקורצי עוגיות. הקפיאו אותם.
• סלט פירות – ענבים מומלצים להעשרת טעם הסלט. הוסיפו ענבים מכמה צבעים.
• שלבו בסלט חסה ועלים ירוקים ענבים חצויים.
• הוספת ענבים לתבשילי קדרה מתובלים מוסיפה לתבשיל טעם נפלא.
• ענבים טריים הם תוספת מעניינת וטעימה לגבינות קשות ויין.
• אוהבים לשתות מיץ ירקות? תוספת של כ-6-8 ענבים לכוס מיץ ירקות לא רק תוסיף בריאות, אלא תעשיר ותקפיץ את טעם המשקה.

המלצות לתזונה נכונה
כבר הסבתות שלנו ידעו את זה, אך התפתחות המדע ותגליות חדשות של השנים האחרונות התמקדו בפיגמנטים הצבעונים הנמצאים בצמחים, ופיטונוטריינטים נוספים הנמצאים בהם. נמצא כי הרבה מהסגולות הבריאותיות של הפירות והירקות טמונות בפיגמנטים אלו, וכי לאכילת מגוון ירקות ופירות מכמה צבעים יש השפעה טובה יותר מזו של אכילת ירק בצבע אחד.

כמה לאכול?
משרד החקלאות האמריקאי פרסם ב- 2005 עדכון להמלצות התזונתיות ולפירמידת המזון. לראשונה, ההנחיות מפרידות בין צריכת ירקות לצריכת פירות. כמות הפירות המומלצת מוגדרת בספלים.
כמובן שכמות הפירות המומלצת תלויה בגיל, מין, מצב בריאותי, ורמת פעילות גופנית.
הכמות מומלצת לאדם ממוצע אדם במשקל ממוצע, גיל 18-50 שנים, היא כ 1.5-2 ספלים ביום. כוס ענבים, כ 100 גרם, מכילה כ-25 עד 30 ענבים בינוניים.

מדריך זנים ענבי טלי
סופריור – צבע ירוק בהיר, בלי חרצן, טעם מתוק עדין, בבציר מאמצע יוני עד אמצע אוגוסט.
יערה – צבע אדום, בלי חרצן, טעם מתוק, בבציר מאמצע יוני עד אמצע יולי.
מוסקט – צבע אדום, עם חרצן, טעם מתוק מאד, בבציר מסוף יוני עד אמצע אוגוסט.
אוטום רויאל – צבע שחור, בלי חרצן, טעם מתוק, בבציר מאוגוסט עד נובמבר.
בלק פינגר – צבע שחור, בלי חרצן, טעם טבעי, בבציר מסוף יולי עד סוף אוקטובר.
אדומיניק – צבע אדום, בלי חרצן, טעם מתוק, בציר מאמצע יוני עד אמצע יולי.
ארלי סוויט – צבע ירוק בהיר, בלי חרצן, טעם מתוק, בבציר מתחילת יוני עד סוף יולי.
• קרימסון – צבע אדום, בלי חרצן, טעם מתוק, בבציר מתחילת אוגוסט עד נובמבר.
טומפסון – צבע ירוק, בלי חרצן, טעם של פעם, בבציר מתחילת אוגוסט עד סוף אוקטובר.
פליים – צבע אדום, ביל חרצן, טעם מתוק, בבציר מאמצע יוני עד אמצע יולי.
זני – צבע ירוק, עם חרצן, טעם טבעי, בבציר מספטמבר עד דצמבר.
רד גלוב – צבע אדום, עם חרצן, טעם בשרני, בבציר מתחילת יולי עד ינואר.
• זנים חדשים מארה"ב שהובאו מחברת "סאן-וורלד": סופיה: צבע ירוק זהוב, בלי חרצן, טעם מוסקטי עדין, בבציר מאמצע יולי עד אמצע אוגוסט. סייבל: צבע שחור, בלי חרצן, מתוק ארומטי, בבציר מאמצע יוני עד אמצע יולי. מידנייט ביוטי: צבע שחור, בלי חרצן ענבים גדולים במיוחד, טעם מתוק טבעי, בבציר מתחילת יולי עד סוף יולי. סקלוטה: צבע אדום, ללא חרצן, גדול, פציח, טעם מתוק, בבציר מאוחר מתחילת ספטמבר עד סוף אוקטובר. רד ספריור: צבע אדום בהיר, ללא חרצן, טעם מתוק, בבציר מאמצע יוני עד אמצע יולי.

ערכים תזונתיים ל-100 גרם:
• מים – 81%.
• אנרגיה – 69 קלוריות.
• סיבים תזונתיים – 0.93 גרם.
• פרוטאין – 0.72 גרם.
• שומן – 0.13 גרם.
• פחמימות – 18.1 גרם.
• ויטמין C – 10.8 גרם.
• ויטמין A – 66 יחידות.
• נתרן – 2 מ"ג.
• אשלגן – 190.7 מ"ג.
• מגנזיום – 7 מ"ג.
• סידן – 10 מ"ג.
• ברזל – 0.3 מ"ג.

שרית עטיה שמואלי היא דיאטנית קלינית, יועצת לענבי טלי מושב לכיש

אודות ענבי טלי
מותג 'ענבי טלי' הינו בבעלות 66 משקים פרטיים ממושב לכיש, המשווק בישראל ובחו"ל. המותג מחזיק כ- 30% נתח משוק הענבים בישראל, המוערך כולו בכ- 350 מליון ₪. מותג 'ענבי טלי' מונה זני ענבים רבים, חלקם מיובאים מחו"ל, אשר כולם מגודלים בכרמי המושב תחת תקנים בינלאומיים, תוך שימת דגש על השבחת הקרקע והיבול, ושמירה על איכות הסביבה.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

כתבו תגובה