כמה טוב שטוב יכול להיות

המשקאות שעלו אל השולחן בארוחה אצל דני רובין החלו בשמפניה עם מעט קרם דה קסיס, המשיכו עם שרדונה של עמק האלה, וכוכב הערב היה יין הקינוח גוורצטרמינר כרם שעל בציר מאוחר של יקבי כרמל

הזמנו קבוצת חברים לסעוד בביתנו, והמפגש החברתי שהחל בסלטים וגבינות, נמשך בפסטות פירות ים ובשרים, הגיע אל סיומו אחרי חצות עם עוגות קצפת, מיני מאפה, וסלט פירות לצד קערה עם פירות העונה.

המשקאות שעלו אל השולחן החלו בשמפניה עם מעט קרם דה קסיס כקוקטייל קיר רויאל עבור הנשים שבחבורה, המשיכו עם שרדונה של עמק האלה, וכוכב הערב ללא ספק, שעורר פליאה והתלהבות רבה, היה יין הקינוח גוורצטרמינר כרם שעל בציר מאוחר של יקבי כרמל.

לעיתים אני מהסס אם להוציא את הבקבוק יקר הערך הזה אל השולחן, בשעה שאני יודע שכמות היין בבקבוק לא תהא לעולם מספקת עבור כולם. גם מחירו של היין, לנוכח הכמות הדלה שבבקבוק, אינו נמוך, אבל בכל טיפה המוגשת ולו לטעימה מיין הקינוח הנפלא הזה, גלומים כל כך הרבה עומק ועושר של פרי, שיין קינוח מחבק ומרומם נפש זה אוצר בתוכו.

היין עשוי 100% ענבי גוורצטרמינר. התירוש המרוכז שממנו מופק היין עובר תסיסה קרה ואיטית במכלי נירוסטה לשמירת האופי הארומטי של הענבים. חמיצותו עדינה, והיא מונעת ממנו להיות מתוק להחריד מצד אחד, ושומרת על רעננותו, בשלותו ואיזונו לאורך זמן.

כשטועמים מהיין, והוא ראוי להיות מוגש מקורר וצונן היטב – לא יותר מ- 8 מעלות, חשים בפרי הדר, פרי טרופי, דבש, משמש, וליצ'י. ניחוחותיו פרחוניים ופירותיים שופעים. נימה קלה של מרירות בסיומת, וניחוח מי ורדים ברקע עם הרבה עניין ועומק.

הענבים מגיעים מכרם יחידני – Vineyard Single – מכרם שעל שבצפון רמת הגולן. הכרם נטוע במפנה מערבי בגובה 780 מטר מעל פני הים. האקלים קר מאוד בחורף. הקיץ מתאפיין בלילות קרירים וברוחות מערביות המצננות ומייבשות את הכרם בשעות אחה"צ. הקרקע בזלתית סלעית, בעלת ניקוז טוב. חלקות הכרם מצטיינות ובעלות איכויות פרי ברמה הגבוהה ביותר ובאופן עקבי ומתמשך, תוך שמירה על איכות יוצאת דופן על פני שנים.
צבעו של היין זהוב מלא ועשיר. גוף בינוני עד מלא, בעל מבנה חלק וצמיגי, והסיומת ארוכה, מלטפת ומושכת, שנותנת תחושה של עוד, והרבה.
חלק מהענבים הבשילו עד לרמה שאחוז הסוכר בהם גבוה מאוד, וחלק נגועים בחיידק האציל בוטריטיס.

כשעושים יין קינוח, מכוונים לטעמים וארומות של פרי טרופי, משמש ודבש; אבל מחפשים ונזהרים מלהביא את היין למתיקות גבוהה מדי, ולפיכך נדרשת חומציות טובה ומאזנת בכדי לתת פריכות ומעט טאצ' עוקצני כשאליהם מוסף אלכוהול, בכדי לבדל את היין מסתם תירוש או מיץ ענבים של פסח.

מבלי להיכנס כרגע להבדלים ולניואנסים הדקים הקיימים בין שנות הבציר 2004-2005-2006 וחילופי הייננים, מאסף פז ועד לנוכחיים ליאור לקסר וסם סורוקה, עדיין מצליחים ביקבי כרמל להעלות אל שולחנכם בסדרת הדגל כרם, את כרם שעל קינוח, שהוא לטעמי ולדעת לא מעטים אחד מיינות הקינוח היותר העשירים, המרוכזים, הארומטיים והטובים בישראל – אם לא הטוב שבהם.

תרצו – תקנו ותשתו, אך היזהרו: זה נגמר מהר מדי. תרצו – תקנו ותשמרו, מאחר וליין פוטנציאל יישון והשתבחות.
תשאלו עם איזה אוכל הוא הכי יתאים לכם? התשובה לטעמי היא שולחן ליל הסדר הקרוב, כשאתם מגיעים בשארית כוחותיכם אל מקצה הגמר של מנות הקינוח עם שלל עוגות הגבינה והפירות ושטרודל תפוחי העץ. אבל אם תחליטו להעלותו אל השולחן גם בתחילת הארוחה עם מנת פטה כבד אווז, הקינוח של כרם שעל ישדרג אתכם היטב.

כשיצאו אחרוני אורחינו את ביתנו, אמרה אלה, אשתו של איתן: "ליום הולדתי אני רוצה ממך רק מתנה אחת. תביא לי כרם שעל בציר מאוחר".


(צילום: דני רובין)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר