לא מדברים על דיאטה אלא על שינוי הרגלי חיים

שמי חן שלום, עיסוקי: עורכת סדנאות בישול למבוגרים ולילדים בביתי, וגם באירועים מיוחדים אצל לקוחות.
את כל המיומנות שלי בבישול ואת אהבתי לאוכל רכשתי במטבח של אמי, בו עלו תמיד ריחות מטריפים של בישולים אניני טעם. אני גדלתי על המטבח הרומני ששודרג עם השנים לכיוון המטבח האיטלקי, הים תיכוני, כשבאופן אישי שמתי דגש מיוחד על תזונה בריאה ואורח חיים בריא.

במשך החיים עברתי הרבה סדנאות וקורסים הקשורים בבריאות ותזונה, בארץ ובחו"ל.
יש אינספור סוגים של דיאטות הרזיה, רבות מהם מנוגדות אחת לשנייה. לדוגמא: דיאטת חלבונים מול דיאטת פחמימות, כאשר בשני המקרים לא בריא ולא מומלץ להמשיך את הדיאטה לאורך זמן, וברוב המקרים האנשים נשברים אחרי תקופה קצרה.

אנחנו לא מדברים על דיאטה, אלא על שינוי הרגלי חיים והקניית הרגלים חדשים, שיהפכו עם הזמן לאורח החיים שלנו.
יש קשר הדוק בין גוף-נפש-רוח: נפש בריאה בגוף בריא, להיראות טוב, להרגיש טוב, להיות מאושר.
אנחנו משולים לשולחן עם ארבע רגליים, וכדי שהשולחן יהיה יציב על הקרקע, עלינו לטפח את כל ארבע הרגליים.

תזונה בריאה – לפי רוב המחקרים מומלץ לאכול בכל ארוחה את כל אבות המזון: לחם ודגנים, ירקות ופירות, וחלבונים: עוף, דג, בשר, קטניות, מאכלי חלב וביצים.
כמה שיותר מזון טרי והעדפה של דגנים מלאים וקמח מלא, והפחתה של כל רעות העידן המתועש, ובהן מזון משומר, עודפי סוכר, מלח, ושומן מן החי.

טיפ: סוד להצלחת תבשיל הנו להשתמש בירקות טריים, בשר ודגים טריים.

הרגלי אכילה נכונים משפרים את תפקוד מערכת העיכול, מעלים את רמת האנרגיה בגוף, ומסייעים בהרזיה.
הרעיון הנו שעל מנת להצליח בדיאטה לאורך זמן, יש לשמור על רמת סוכר מספיק גבוהה בדם, ולגרום להפרשת סרוטונין קבועה במוח. כך נמנות תחושת הרעב, ומרגישים שבעים ומסופקים.
הדרך להשיג זאת היא על ידי אכילת שלוש ארוחות עיקריות, רצוי בזמנים קבועים, וגם שתיים-שלוש ארוחות ביניים כמו פרי, מעדן, כריך מחיטה מלאה או דגנים עם ממרח רזה. כך הגוף מקבל איתות מהמוח שיש אוכל מתי שצריך לפעולות המצריכות אנרגיה, ולא צריך לאגור אוכל לזמנים קשים (אוכל שבדרך כלל הופך לשומנים בגוף שקשה להיפטר מהם).

המסקנה, בניגוד לציפיות הרווחות, היא שדיאטה גורמת להשמנה, ומי שאוכל בצורה מסודרת הרבה ארוחות ביום – מרזה. נחמד, נכון? אוכלים ומרזים. לא צריך לחשוב על דיאטה, וגם מגיעים לארוחה הבאה די שבעים, כך שאין צורך להתנפל על האוכל, ועם הזמן אנחנו אוכלים כמויות יותר קטנות בכל ארוחה.

פעילות גופנית – כדי לשמור על גוף בריא עלינו לעשות פעילות גופנית כלשהי – מומלץ 30 דקות כל יום: הליכה מהירה, שחייה, רכיבה על אופניים, חדר כושר וכו'. נסו למשל רכיבה על אופניים עם אוזניות (תשמעו מוזיקה אהובה) – ותרגישו הנאה וכושר בו זמנית.

בריאות הנפש – רובנו מנהלים אורח חיים שוחק: עבודה, פרנסה, ילדים, טרור, כך שאנחנו צוברים הרבה מאוד מתחים ולחצים שעלינו למצוא דרך לפרוק מעלינו.
יוגה, מדיטציה, סדנאות רוחניות למיניהן עוזרות לשחרור לחצים, ומשפרות באופן משמעותי את הבריאות, מחזקות את מערכת החיסונית, פחות מחלות, יותר מרץ וחיוניות, יותר שמחה בלב.

טיפ: הצחוק משחרר חרדות, מנקה את הגוף, אפילו מרזה (כי מוציאים אנרגיה).

מיצוי עצמי – מצאו זמן איכות לעצמכם, עשו דברים שאתם אוהבים (שהזנחתם בגלל סדר עדיפויות אחר ) וגורמים לכם הנאה: חוגים שונים (כמו ריקודי בטן, אומנות, צילום), לימוד באוניברסיטה גם בגיל מבוגר, פעילויות התנדבותיות, עזרה, תרומה – נותנים לנו סיפוק רב. תסכולים מאי מימוש עצמי פוגעים בבריאותנו.

הטיפ של מיצוי עצמי: גלו את עצמכם מחדש (נכון לכל גיל) ותזרמו עם זה. תתמלאו חיוניות שלא הכרתם והרבה שמחה בלב.

אם תתחילו ליישם את איזון הגוף והנפש שלנו בחיזוק ארבע רגלי השולחן, נהיה יותר מאושרים ובריאים, ונקרין את זה החוצה.

טיפ: חיוך על הפנים מושך חיוך מהמסתכל, וזה מדבק הלאה. חייך אל העולם, והוא יחייך אליך חזרה. ככה אנחנו מזמנים אהבה ואנרגיות חיוביות לחיינו.

אשמח לארח אתכם בסדנאות בישול שאני עורכת בביתי בהרצליה, וללמד אתכם תבשילים טעימים, בקלי קלות ובניחוח בריא.


חן שלום עורכת סדנאות בישול למבוגרים וילדים, עם דגש לתזונה בריאה. טל. 052-3525450






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה