להרגיש את טעם האדמה בסדנת טעימות של יקב דלתון בתערוכת ISRAWINEXPO 2006

ביקב דלתון משוכנעים שלימוד הקרקע והאקלים, לרבות שילוב באמצעים מתקדמים וטכנולוגיים של מטאורולוגיה מאפשרים ליינן וליקב להיערך לקראת שינויים קיצוניים באקלים, להתמודד מול קרקע בעייתית רוויית גיר, ולסגל לעצמו כרמים ייחודיים המושפעים מגבהים שונים, קרקעות, ותנאי אקלים

נעמה מועלם הייננית של יקב דלתון, אביה יועץ הכרמים בני סורקין, ומשה חביב מנכ"ל יקב דלתון, ארחו אותנו לסדנה מרתקת שכותרתה "טעם האדמה" במסגרת תערוכת ISRAWINEXPO 2006 שהסתיימה אמש בהצלחה גדולה במרכז הירידים בתל אביב.

הסדנה עסקה בבית הגידול של ענבי היין שמהם מופקים יינות היקב, עם מתן דגש על הטרואר עם שילוב האקלים והקרקע המהווים תנאים אופטימליים לייצור יין.
ביקב דלתון משוכנעים שלימוד הקרקע והאקלים, לרבות שילוב באמצעים מתקדמים וטכנולוגיים של מטאורולוגיה מאפשרים ליינן וליקב להיערך לקראת שינויים קיצוניים באקלים, להתמודד מול קרקע בעייתית רוויית גיר, ולסגל לעצמו כרמים ייחודיים המושפעים מגבהים שונים, קרקעות, ותנאי אקלים.

משה חביב המנכ"ל פותח ומספר כי דלתון הינו אזור קטן ויוקרתי עם מגוון די מדהים של כרמים. הקרבה הרבה של היקב לכרמים יוצרת אינטימיות וקשר כמעט יום יומי של היינן עם הכרמים.
משה חביב טוען כי "יקב דלתון נמצא במקום טוב באמצע בין יצרני היין האיכותי בישראל, ונעמה מועלם, ייננית היקב, היא ייננית מזן מיוחד. אזור כרם בן זימרה הוא אזור גידול מיוחד. זהו אזור מעניין. עולם היין מורכב מאזורים ומתת אזורים, שלכל אחד מהם מאפיינים משלו. ליקב דלתון כיום יש כוונה להיות בתוך תהליך מואץ של פיתוח של השבחה של לימוד החלקות בצורה אקדמית, עם שילוב תחנה מטראולוגית ולימוד הטרואר, כאשר הדגש הוא לכבד את הלקוח שטועם מיינות היקב ביין הטוב ביותר שהיקב יודע לתת, ובמחיר השווה לכל נפש".

כל היינות שהוטעמו במפגש זה היו מבציר 2005. אלו יינות שנמצאים כרגע בתהליך התהוות ועדיין לא יצאו למכירה.
על מנת להמחיש את השונות באזורים ובתת האזורים, הוטעמו היינות הבאים:
מרלו אגוז 2005 – הענבים ליין מגיעים ממכרם בתחתית עמק אגוז. הבציר ידני, משך תסיסה 12 יום. הכרם נמצא בעמק סגור ממערב ומדרום ויותר פתוח לכוון מזרח, עם כמויות גיר משתנות בקרקע. מהכרם מופקים ענבי מרלו, שיראז וקברנה סוביניון. היין בעל גוון די עמוק של אדום, אף עם גוונים של טעמי תה ירוק, אולי קש יבש. גוף היין בינוני, הטנינים ארוכים ועוטפים את הלשון. חמיצות מורגשת, עם סיומת ארוכה. מאפייני היין הם טעמים אותם ניתן להגדיר ירוקים. זהו מרלו קר.
מרלו מירון 2005 – שיטת בציר מעורבת, משך התסיסה 14 יום, צבע היין אדום עמוק נוטה לכהה עד שחור, הרבה מנטה, קצת אוכמניות, גוף דחוס משהו, יותר כבד מקודמו, הפרי יותר מרוכז, פחות מרלו קר מקודמו – יותר מרלו חם. היין חד ממדי במעט. על פניו ניכר שהייננית חיפשה את המורכבות של המנטה והאקליפטוס בטעמים. אמנם יש ליין גוף, אך לא איתן דיו לבנות ממנו ריזרב שיעמוד בזכות עצמו.
שיראז אגוז 2005 – זהו יין המייצג היטב את זן הסירה. אולי זהו יין קצת "פאנקי", עם ריחות חווה ומשק חקלאי עם קש של אורווה. אף כבד, אלכוהול בולט, ריחות של פרי אדום, אולי בייקון חרוך. הטנינים רכים, האלכוהול נותן טייסט מריר משהו.
שירז ספסופה 2005 -זהו היין שאהבתי במיוחד. בציר מכני, משך תסיסה 20 יום בשל בריקס גבוה בבציר 26.0. חלקת הכרם היא מאדמת טרה רוסה גלילית, קרקע אדומה שונה מהקרקע של כרם האגוז. החלקה גדולה יחסית. היא מניבה גם ענבי זינפנדל, שירז וברברה. הקרבה להר משפיעה על החלקה. היא נותנת פחות שעות שמש ותנאי גידול מעט קרירים יותר. עומק הקרקע משתנה. היין שחור כמעט לגמרי. אף דחוס עם רמז למנטה. האלכוהול כאן מעניק מתיקות מסוימת, מנוגדת למרירות אצל קודמו. הטנינים קשים יותר, מחוספסים יותר, מבקשים להירגע. האלכוהול יותר חם. היין הזה מדבר אליך מיד, עם טעם וארומה מתפרצת. הוא בפירוש לא יין אלגנטי. הוא ילך מצוין עם ארוחת בשר דשנה.
קברנה סוביניון פלאטו 1 – 2005 – עומק הקרקע המשתנה מציב אתגר לא פשוט לטיפול בה. הסוביניון בלאן של דלתון מגיע מהקרקע הזו. ענבי הקברנה נבצרו בבציר מכני. משך התסיסה 10 ימים. הכרם ניטע ב-1996. זוהי קרקע של תת אזור בתוך אזור. התנאים הטופוגרפיים, כך גורסים ביקב, הם חלק מהעניין. היין בעל טעמי פלפל שחור, עלי דפנה ומנטה של קברנה קלאסי המגיע מאזור קר. הגוף בינוני, הטנינים רכים, היין רך ואלגנטי – אולי אפילו מופנם משהו וסגור.
קברנה סוביניון פלאטו 2 – 2005 – הענבים מגיעים מאדמה בזלתית כבדה. הבציר ידני. התסיסה 11 יום. שריגי הגפן לא מורמים. אין זכר לגיר באדמה. החלקה כאן גבוהה יותר מחלקות האגוז. החלקות מבשילות כאן מאוחר יותר. הכרם ניטע ב-1983 ומטופל ע"י כורם אחר. היין כהה יותר מקודמו, יותר דחוס. טעמי שזיף ופלפל שחור. הגוף כאן כבד יותר ופחות אלגנטי מקודמו.
קברנה סוביניון מירון 2005 – מגיע מקרקע גירית. בציר ידני, תסיסה 13 יום. זהו יין עם ריח וסיפור שונים מקודמיו. ניחוח אקליפטוס מעניין מזכיר לנעמה הייננית את הסכך ששמים על הסוכה . הסיומת לא נקייה ואבקתית משהו, גוף היין בינוני. היין לא מוחצן, הוא לא נותן לך הכל מן הטעימה הראשונה. הוא לא מתמסר בקלות, ויש לאפשר לו להיפתח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר