לעבור את הצום בשלום: מה לא לעשות ומה כן?

צום יום כיפור הינו מצווה חשובה, אבל גם משימה לא פשוטה לרבים מאיתנו. החום הישראלי, הרעב שאיננו מורגלים בו, ואפילו ארוחה מפסקת גדולה מדי – עלולים להפוך את היום הזה לקשה במיוחד.
לפניכם מספר טיפים שיעזרו לנו לעבור את הצום בשלום.

מה לא כדאי לעשות?
1. לא לאכול מלוח או כבוש ומשומר – הדבר עלול לגרום לצימאון
2. לא לשתות קפה/תה – משקאות אלה גורמים למתן שתן מוגבר
3. לא להתחיל את הארוחה המפסקת סמוך מדי לצום – לגוף נדרשות כ-20 דקות כדי לעכל את האוכל, ולכן כדאי לאכול בנחת ולהימנע מעומס שיביא לתחושת עייפות, כבדות ולחץ בקיבה
4. לא להרבות באכילת מתוקים – מעניקים תחושת שובע מהירה שמתפוגגת במהירות
5. לא להגזים עם מאכלים עתירי חלבונים, כמו מוצרי חלב, בשרים וביצים. כמות גדולה מדי של חלבון יוצרת פסולת המופרשת בשתן, וגורמת לבזבוז נוזלים
6. לא לאכול מזון מטוגן או מתובל מדי – הדבר עלול לגרום לצרבת ואי נוחות
7. לא לאכול כמות גדולה של ירקות – הם גורמים לתחושה שובע מוקדם. במקומם עדיף לאכול מזונות בעלי ערך קלורי גבוה, שחשובים במהלך הצום
8. לא לאכול מזונות שיוצרים גזים ואי נוחות במערכת העיכול, כמו קטניות, כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון

מה כן כדאי לעשות?
1. שתו לפחות 8-10 כוסות מים ביום שלפני יום כיפור. בשבירת הצום מומלץ לשתות הרבה בכדי להחזיר לגוף את הנוזלים ולהסדיר את פעילות מערכת העיכול
2. העדיפו מזונות עתירי שומן בלתי מוקשה, כמו אבוקדו, טחינה, שמנים ומרגרינות רכות למריחה
3. רצוי לשלב בארוחה המפסקת את כל אבות המזון – פחמימות בצורת פסטה, אורז או לחם מלא, ביחד עם חלבונים בצורת בשר, עוף או דגים (לצמחוניים שבינינו, ניתן להחליף זאת בקטניות או גבינות), ושומנים צמחיים כגון טחינה, אבוקדו ואגוזים. שילוב מרכיבי המזון גורם לשהייה ממושכת יותר של המזון במערכת העיכול, ומאריך את תחושת השובע
4. בצאת הצום, התחילו באכילה של עוגה יבשה או כמה קרקרים יחד עם כוס משקה חם. הדבר יסייע בהתחלת פעילות עיכול תקינה עם אוכל קל. לאחר כחצי שעה ניתן לאכול ארוחה גדולה יותר 

יניב לוזון הוא שף מרכז האירועים קסיופיאה בהרצליה פיתוח.






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה