לקראת ט"ו בשבט: גידול של 25% ביבול השקדים ב-2007

למרות הגידול בנטיעות, חלק לא מבוטל מהשקדים הנצרכים בארץ מיובאים מחו"ל, שכן צריכת השקד בישראל מגיעה כיום ל-4,500 טון בשנה. יבוא ההשלמה מגיע ברובו מארה"ב

יבול השקדים בישראל צמח בשנה האחרונה ב-25% והגיע ל- 2,500 טון לעומת 2,000 טון ב-2006. כך מסר ראובן בירגר, יו"ר שולחן השקד במועצת הצמחים לקראת ט"ו בשבט.

למרות הגידול בנטיעות, חלק לא מבוטל מהשקדים הנצרכים בארץ מיובאים מחו"ל, שכן צריכת השקד בישראל מגיעה כיום ל-4,500 טון בשנה. יבוא ההשלמה מגיע ברובו מארה"ב.

ההיקף הכספי של הענף נאמד בכ- 125 מיליון ₪. בעונת 2007-8 החל יצוא של שקד ישראלי לצרפת ולמזרח. השקד הישראלי הוא בעל מראה יפה וטעם מיוחד ועולה באיכותו על השקד האמריקאי, ולכן יש סיכוי טוב לבסס שווקי יצוא.

רוב מטעי השקדים נטועים בגליל התחתון, בעמק יזרעאל ובנגב הצפוני ומספר המגדלים בענף הוא 138, מזה 38 קיבוצים ו-100 מושבים. המטעים בצפון משתרעים על פני 15 אלף דונם. באזור המרכז 7,500 דונם, ובדרום 4,500 דונם.

בשנה הקרובה יתווספו עוד כ- 10 אלפים דונם של נטיעות בענף. מטעים אלה יכנסו לניבה בהדרגה החל משנת ,2009 ובשנת 2012 הייצור המקומי יגיע לכ-5,000 טון גלעין וימלא את כל צרכי השוק המקומי, ואף יופנה ליצוא. ההיקף הכספי של הענף יגיע אז לכדי 250 מיליון ₪.

עובדות על תכונותיו הבריאותיות של השקד
השקדים הם נשק חשוב להפחתת כולסטרול
במסגרת תזונה שתוכננה להפחתה מקסימלית של רמות הכוסלסטרול בדם, אכילת שקדים יחד עם מאכלים נוספים תרמה להפחתה של כ-30% ברמות הכולסטרול "הרע" (LDL).
השקדים מכילים שילוב של 4 מרכיבים הנלחמים ביעילות בכולסטרול: חלבונים צמחיים, סיבים תזונתיים, אחוז גבוה של שומן חד-בלתי-רווי, ופיטוסטרולים – רכיבים צמחיים דמויי כולסטרול המפחיתים את ספיגתו. בנוסף לכך הם עשירים בויטמין E שהנו נוגד חמצון החיוני לשמירה על בריאות כלי הדם והלב.

ערכים תזונתיים:
מבין כל האגוזים, השקד הוא, ללא ספק, אחד מבעלי הערכים התזונתיים המובחרים ביותר.
הוא מכיל פחות שומן יחסית לאגוזים אחרים, ולכן גם פחות קלוריות. השקד עשיר בשומן חד-בלתי-רווי – המומלץ יותר, דל בשומן רווי – המומלץ פחות, והוא בין האגוזים העשירים ביותר בסיבים תזונתיים – אלה תורמים להפחתה ולהאטה של ספיגת כולסטרול וסוכר לדם ולמניעת עצירות.
השקד גם עתיר ויטמין E – נוגד חמצון יעיל התורם למניעת מחלות לב ותהליכי הזדקנות, לתפקוד תקין של מערכת החיסון, למניעת סרטן ולבריאות העור.
השקד עשיר מאד בסידן – החיוני לחוזק העצם ותורם להפחתת רמות לחץ הדם.



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר