מבט על יקב: בנימינה – החיים בעידן ויטה פרי הגליל

ביקור ביקב בנימינה ופגישה עם ששון בן אהרון – היינן הראשי, ועם הדס צ'סקלה מור – מנהלת השיווק החדשה של היקב, חודשיים בתפקיד בעת פגישתנו. השניים רוצים לדעת מה אומרים על היקב שוק, והשאלות משקפות את סימני השאלה

אני מגיע ברכבת לתחנת בנימינה ומשם ליקב הנושא את שם המושבה, לפגישה עם ששון בן אהרון – היינן הראשי, ועם הדס צ'סקלה מור – מנהלת השיווק החדשה של היקב, ששון בן אהרון והדס צ'סקלה מור, יקב בנימינהחודשיים בתפקיד בעת פגישתנו.
במרכז המבקרים המחודש מחכה לנו ארוחת בוקר לתפארת וצדה שני יינות: יוגב לבן נעים, וזינפנדל רזרב איכותי וטעים ביותר, שלא הוצג או הוטעם בהשקת יינות הרזרב של היקב, שבוע קודם לכן.

כשאמרתי שהכנתי שאלות, שמחו השניים על ההזדמנות גם לשמוע מה אומרים עליהם בשוק.
נראה לי כי זה עלה משאלותי, שמטבע הדברים מי שענה על מרביתן הוא ששון בן אהרון הוותיק והמנוסה.

מה קורה אצלכם? יין עם תירס ואפונה? איך עובד החיבור עם ויטה פרי גליל/חצי חינם?
היקב פועל כחברה צרכנית תחת מטריית ויטה פרי גליל, וזאת כהחלטה אסטרטגית של הבעלים לאיחוד פעילות עם כמה מפעלי מזון.
הכינוס תחת מטריה אחת נועד ליעילות כלכלית, עם חברת הפצה אחת לכל הפעילויות ולא יותר. 

מי מנהל את היקב? זה לא ברורששון בן אהרון והרוסאן
כחלק מהשינוי אילן חסון סיים את עבודתו כמנכ"ל. אני ניהלתי את היקב במשך כחודשיים, על כל ההיבטים מעבר לניהול הפעילות הייצורית. זה שאב אותי לתחום הניהולי והפריע לעבודה הייננית.
הוחלט על מינוי מנהל במשרה מלאה – שחר אהרונסון שהיה תחילה מנהל כספים, ומנכ"ל היקב הוא אושיק אפרים, מנכ"ל כל התשלובת פרי הגליל.

מי מוכר את היין בשוק?
לוגיסטיקה והפצה מתבצעות דרך התשלובת. יש סוכנים לשוק המקצועי, ולא אנשי השימורים, כפי שנהנים להתבדח בשוק.
כמו כן פועלת חברת יבוא מוצרי האלכוהול, יסמין ספיריט, כחלק של התשלובת באופן מלא.

מה קורה במפת הכרמים שלכם?
עשינו רוויזיה משמעותית בסל הענבים – כולל עדכון זנים, קלונים, סיום הסכמים עם חלק מהכורמים וסיוע להם במעבר לעבודה עם יקבים אחרים, וקליטת ענבים בנטיעות חדשות כתהליך שהחל בשנה שעברה ונמשך גם השנה, בעקבות אישור פתיחת נטיעת זנים חדשים ע"י משרד החקלאות, שהשנה שוב לא מאשר להביא חומר ריבוי חדש מחו"ל.
יצרנו בנק של זנים חדשים להחלפת כרמים מבוגרים בעייתיים, והכרמים שלנו פרושים מהדרום עד הגולן והגליל, עם תוספת משמעותית של הגלבוע. בזנים החדשים יש לנו רוסאן, גרנאש, מרסאן, וקלונים חדשים למרלו, קברנה סוביניון, פטי ורדו, שיראז וסירה. יש לנו גם זנים איזוטריים לנטיעה ניסיונית, כמו קלאדוק ועוד זנים שאיני רוצה לפרסם עתה.

איך יהיה הבציר השנה?
מבחינת מזג אויר, היה חורף גשום, לא קר מאוד; עד ינואר לא היה מספיק קר. בפברואר היה יותר – אך לא ביחס לשנים אחרות. בזכות הגשמים, השקיה החלה מאוחר יותר.
הנתונים מהכרמים טובים בסך הכול. נבצור השנה קרוב ל- 3,500 טון לעומת כ- 3,000 בשנה שעברה.
הבציר יתחיל עם שרדונה בשפלת יהודה. בגלל גיוון אזורים, בציר ענבים אדומים במרכז הארץ ובדרום יתחיל לפני סיום לבנים. יהיו השנה חלקות שייתנו פרי לראשונה – לא בהכרח זנים חדשים. השנה ייבצר לראשונה שנין בלאן מרמת סירין.

מה המגמות בייצור וביצוא שלכם?
כלל הייצור שלנו מגיע ל- 2.2 מיליון בקבוקים. היצוא עומד על כ- 20%, והשוק העיקרי הוא האמריקאי,
בשנים האחרונות יש אצלנו מגמה של גידול כמותי ברזרבים האדומים, בעקבות עלייה בשוק המקומי אבל בעיקר ביצוא.
היה גידול ביינות האדומים גם בזינפנדל וקריניאן שהצטרפו לייצור, אך עיקר הגידול בקברנה סוביניון. אנחנו יכולים לספק את הסחורה הודות לכרמים שמניבים כמויות נאות. מהקברנה רזרב ייצרנו בשנה האחרונה כ- 300 אלף בקבוקים, לעומת 40-50 אלף לפני עשור.
בסדרת הסופרמרקטים "טבע" יש מעט ירידה בגלל סדרת BIN שהנה סדרת סופרמרקטים איכותית.
סדרת יוגב סטטית בשלוש השנים האחרונות. מעליה הרזרב, ומעל זה נמצאת סדרת אבני החושן, בה איננו מצפים לגידול משמעותי כיין יקר. הכי דומיננטי באבני החושן הוא התרשיש העשוי מענבי קברנה סוביניון, בעיקר כי אל על קונים ממנו למחלקת העסקים כ- 8,000 בקבוקים בשנה.

מה עם המערה אותו מיצבתם כיקב נפרד?
המערה הוא עוגן משמעותי בפעילות היקב. בשנת 2000 ייצרנו 7,000 בקבוקים וב- 2010 (שטרם יצא לשוק) 50,000 בקבוקים. הגידול מתבצע בתהליך איטי בשלבים, לפי איכות הענבים.
באמצע הדרך נוסף יין המערה "גפנים בוגרות" כמותג שני גבוה יותר במשפחה, עם 300 ₪ מחיר מדף – המגיע עד 400-600 ₪ בשוק, לעומת כ- 200 ₪ לבקבוק המערה הרגיל שמצליח בדיוטי פרי ובשוק האמריקאי, ותמיד יש קצת מחסור ביצוא.
מ"גפנים בוגרות" יש כ- 5,000 בקבוקים בסך הכול. ליין יש דרישה בחו"ל, אך אנו מאזנים עם הדרישה בשוק המקומי.

מה עם היינות מהזנים החדשים?
הרוסאן רק יצא לשוק, וקשה עדיין לדעת איך יתקבל. צריך להכיר אותו – והישראלי הממוצע כלל לא מכיר.
יש לנו גם זינפנדל 2010 חדש שלא נחשף עדיין. זהו זן איזוטרי שלא נקלט בארץ, אנחנו מייצרים 7,000, שליש מהם לשוק האמריקאי.

מה קורה במרתף החביות?
יש לנו 1,500 חביות, מספק אמריקאי אחד (וורלד קופרג') וחמישה 5 צרפתים. השנה הגדלנו את מרתף החביות על חשבון בריכות בטון, ויש לנו חביות בנפח 225 ליטר ו- 300 ליטר.
מחזור חביות נמשך חמש שנים ליינות לבנים שמתיישנים בחבית משתמשים בחביות במשך שנתיים, ואז הן עוברות ליין אדום לעוד שלוש שנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר