מוצרי מזון מהחי – בזהירות ובתיאבון

חג הפסח מתקרב, וההכנות לארוחת ליל הסדר בעיצומן. רגע לפני שאתם יוצאים לקניות לחג, ריכזו אנשי הסתדרות הרופאים הוטרינרים והתג הירוק הנחיות והמלצות לרכישת מוצרי מזון מהחי. מוצרים אלה שכיחים בכל בית בעיקר בעיתות החגים, אולם רכישתם במקומות שאינם מפוקחים ואינם מקפידים על תנאי אחסון, הגיינה וקירור נאותים, עלולה להוות סיכון בריאותי

חג הפסח מתקרב, וההכנות לארוחת ליל הסדר בעיצומן. רגע לפני שאתם יוצאים לקניות לחג, ריכזו אנשי הסתדרות הרופאים הוטרינרים והתג הירוק הנחיות והמלצות לרכישת מוצרי מזון מהחי. מוצרים אלה שכיחים בכל בית בעיקר בעיתות החגים, אולם רכישתם במקומות שאינם מפוקחים ואינם מקפידים על תנאי אחסון, הגיינה וקירור נאותים, עלולה להוות סיכון בריאותי.

ביצים:
ביצים עלולות להכיל חיידקים מסוכנים מאוד. חסכון בעלויות ורכישת ביצים ממקורות עלומים עלולה לעלות במחיר יקר בבריאות.
החותמת – זהו המדד הראשון לטריות הביצה ולאומדן גודלה. ביצים ללא חותמת הן ביצים שלא עברו את מסלול המיון.
ביצים סדוקות – אם קליפת הביצה לא שלמה, סביר מאוד שהיא מזוהמת ומלאה בחיידקים.
ביצים אורגניות – (ביצים מתרנגולות המשוטטות חופשי) נחשבות לביצים יקרות וטעימות יותר, עובדה שאינה משחררת אותן ממסלול הבדיקה.
רכישה ישירות מהמשק – קניה ישירות במשקים מבטיחה ביצים טריות, אך מכיוון שהביצה לא עברה את מסלול הבדיקה המקובל, אין ערובה לטריותה וניקיונה.

בקר:
בחירת בשר בקר: בשר בקר צריך להיות אדום, אך לא אדום מבריק (הברק הוא סימן לכימיקלים שהוזרקו לבשר). שומן צהבהב הוא סימן לבשר שנלקח מבהמה מבוגרת. טעמו אומנם בשרי יותר, אך הוא גם קשה יותר. בשר כזה מתאים לבישול ממושך, וכשהוא מיושן כהלכה הוא מתאים מאוד גם לסטייקים ולרוסטביף. שוליים כהים מעידים על כך שהבשר עמד זמן רב במקרר-התצוגה והתייבש.

קניית הבשר: בשר מומלץ לרכוש רק במקומות המפוקחים על ידי הרשות המקומית – או בפיקוח רופא וטרינרי או בפיקוח "התג הירוק". כשרוכשים בשר יש לומר לקצב איזה נתח דרוש לכם. בקשו שיכין אותו לפי דרישותיכם, יפרוס את הפילה לסטייקים, יכין כיס למילוי, ינקה את החלקים הפנימיים וכו'. בכלל, קצב מקצועי ואמין הוא שותף חשוב להצלחת הארוחה.
אחסון הבשר: צינון – יש לאחסן את הבשר בחלק הקר ביותר של המקרר, עטוף בצורה רופפת. חלקים פנימיים, עגל חלב ובשר טחון – לא מומלץ לאחסן יותר מיום-יומיים. בשר חתוך לנתחים קטנים או לסטייקים אפשר לשמור עד ארבעה ימים, ונתחי בשר שלמים (צלי) – עד שבוע.

שימו לב, ריח לא נעים, שטח פנים רטוב וחלקלק, וכמובן סימנים ירוקים על פני הנתח, מעידים שהבשר אוחסן בצורה לא נכונה והחל בו תהליך ריקבון. מומלץ לזרוק אותו מיד.
הקפאה והפשרה של בשר טרי: אין סיבה להקפיא בשר טרי, אך אם מוכרחים, יש לעטוף אותו בניילון נצמד. מומלץ להשתמש בבד כותנה (לא צבוע) כדי לאפשר לבשר "לנשום". מפשירים את הבשר אך ורק במקרר, כדי למנוע התפתחות של חיידקים.

מומחי "התג הירוק" מציעים לציבור להצטייד במד-מעלות נייד. מדובר במד-טמפרטורה פשוט עם דקר הנכנס לתוככי הבשר שעל האש, בסיר, או בתנור. על מנת לשמור על בריאות אוכלי הבשר בכלל ובחג ההפסח בפרט, על מכין הבשר לבדוק שהטמפרטורה בבשר מגיעה בחלק העבה שלו ל- 74 מעלות ומעלה. רק לאחר בדיקה זו, הבשר מוכן להגשה, ללא סיכונים מיותרים.

דגים:
דגים יש לרכוש רק בחנויות המפוקחות ע"י המחלקה הוטרינרית הרשותית. בהסתדרות הרופאים הוטרינרים מצביעים על מספר סימני זיהוי לדגים טריים:
העור חייב להיות מבריק, לח ומעט רירי.
הריח צריך להיות נעים. לדג טרי אין ריח חריף של דג, אלא ריח של ים.
בדג שלא נוקה, הזימים צריכים להיות אדומים.
בשר הדג צריך להיות אלסטי אך נוקשה, אסור שאצבע שתשקע בו – תשאיר גומחה. בשר דג טרי חייב לחזור למצב מתוח.

כדאי לקנות דגים לפי העונה: החורף היא העונה המועדפת לדגים טריים.
בדקו את תנאי האחסון בחנות – עדיף במקרר, מכוסים בפתיתי קרח, המונעים התייבשות, שומרים על הקור אבל לא מקפיאים. טמפרטורה של סף קפיאה (מעלה אחת מתחת לאפס) היא הטמפרטורה האידיאלית. אין לקנות דגים מתצוגה, אלא אם כן יש עליהם שכבה יפה של קרח מרוסק.
אחרי הקנייה למהר ולהכניס למקרר, אם אוכלים אותו באותו יום (וזה מומלץ), או למקפיא.

על מנת להימנע מזיהום ומסיכון מומלץ:
לקנות דגים רק ממקומות מוכרים, מוסדרים, בעלי רישיון עסק (צריך להיות תלוי בחנות) ומפוקחים על ידי הרשויות המקומיות.
הדגים המוצגים בויטרינת הקירור צריכים להיות מוחזקים על קרח בטמפ’ של 4 מעלות צלזיוס לכל היותר

אין לקנות דגים מכל סוג שהוא ישירות מבריכות דגים או מדוכנים פתוחים (בוודאי לא ברחוב או בצידי הדרכים בשווקים פתוחים) בהם לא נשמרים תנאי קירור נאותים ואין עליהם פיקוח ווטרינרי (דרשו לדעת מי מפקח).
להימנע, עד כמה שניתן, ממגע ישיר של המבשל/ת עם הדגים החיים או הטריים (מצוננים).

אין לקנות דגים חיים או מצוננים שלמים. יש להקפיד, כי מקבלים את הדגים רק לאחר ניקוי מסנפירים, קשקשים וזימים- ייתכן כי תשלמו על כך עוד כמה שקלים אך תקטינו משמעותית את הסכנה לבריאותכם.
בכל מקרה, מגע עם הדגים יעשה באמצעות כפפות חסינות לדקירה כאשר הידיים אינן באות במגע ישיר עם הדגים.
במקרה של דקירה, והתחלת נפיחות, יש להגיע מייד לבית החולים.

עוף:
בשר עוף מתקלקל מהר מאד: מרגע השחיטה עד לרגע הצריכה צריכים לעבור לא יותר מ- 5 ימים בהם יוחזק העוף אך ורק במצב מצונן.
כיצד מזהים בשר עוף מקולקל? על ידי בדיקה של ריח-צבע.
הצבע האדמדם של בשר העוף הופך לבן – אפור, הוא מתחיל לאבד נוזלים ובשר העוף מתעטף ברקמה דביקה. בנוסף, מתלווה לעוף ריח לא נעים.

עופות קונים רק אצל קצב, המקבל את הסחורה ממשחטה מאושרת לאחר בדיקת משנה, המחזיק אותם בקירור ושומר באופן קפדני על ניקיון והיגיינה בעסק. חשוב לבדוק האם על האטליז יש פיקוח ווטרינרי והוא פועל בכפוף לרישיון עסק מטעם הרשות המקומית. הפיקוח מתבטא על תהליכי היצור, תהליכי ההובלה והשיווק של הבשר ומוודא כי הבשר הגיע ממקור מוסמך, הובלתה נערכה בתנאים ובטמפרטורות מתאימות והייצור והמכירה נעשו תחת התנאים המחמירים של הסתדרות הרופאים הוטרינרים והתג הירוק.

בבית יש להקפיד על ניקיון והיגיינה של הידיים הנוגעות בבשר העוף והכלים המשמשים לחיתוך וטיפול בעוף (סכינים, לוחות חיתוך, כלי הגשה).
יש לבשל את העוף בישול יסודי, וגם כאשר עושים אותו על האש, כדאי להצטייד במד-חום המאפשר לנו לוודא כי טמפרטורת הבשר הגיעה לפחות ל-65 מעלות למשך יותר מ- 5 דקות.

הסתדרות הרופאים הווטרינרים והתג הירוק מזהירים את הציבור מרכישת מוצרי מזון מהחי ממקומות שאינם תחת פיקוח, ומציעים לרכוש מוצרים אלה רק ממקומות שנבדקו ואושרו ע"י הרופא הווטרינרי הרשותי. הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות ונציגי התג הירוק ימשיכו לפעול בפיקוח, על-מנת לזהות ולהשמיד מוצרי מזון מהחי שלא עברו את הפיקוח הנדרש על-פי חוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר