fbpx

מחלבת בית יצחק – זה התחיל עם שלוש גאודות

תחילתה של מחלבת בית יצחק בפרות שעלו ארצה על אוניה מהולנד, המשכה בייצור שלושה סוגי גבינת גאודה, והיום מפיצה תנובה את מגוון מוצריה, ובראשם היוגורמה, ברחבי הארץ
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

הויקיפדיה יודעת לספר שערב מלחמת העולם השנייה היו בהולנד 140,000 יהודים, ועליהם נוספו 30,000 פליטים מגרמניה. מיד כאשר הולנד נכבשה על ידי הנאצים הוטלו עליהם גזרות. כ־2,000 מהם ברחו וחלק מהאחרים הסתתרו. הנאצים הקימו מחנות ליהודים במזרח הולנד משם נשלחו למחנות ריכוז בגרמניה ולמחנות השמדה במזרח אירופה. מרבית ההולנדים לא סייעו ליהודים, וחלקם אף השתתפו בתהליך האיתור, הריכוז וההובלה של יהודי הולנד ביחד עם הנאצים.
עם זאת, בהולנד תועדו גם מקרים רבים במיוחד של מסירות נפש למען היהודים. כך למשל, היחס בין מספר חסידי אומות העולם ההולנדים לבין גודל האוכלוסייה גבוה לאין ערוך מאשר בכול מדינה אחרת. בסופו של דבר רובה של יהדות הולנד נספתה בשואה – קרוב ל- 102,000 נפש.

בבוקר שישי אביבי הגעתי למחלבת בית יצחק במושב בית יצחק הסמוך לנתניה, צבי ומאיה מאיר, מחלבת בית יצחקלפגישה עם צבי מאיר, בעלים ומנכ"ל המחלבה, ובתו מאיה מאיר, אשר על השיווק והמכירות, להם יש קשר הדוק עם הסיפור על יהדות הולנד.
בנימין, אביו של צבי, נולד בהולנד, בן לסוחר בהמות. במלחמת העולם השנייה היה נער צעיר, והוא עבר קשה את המלחמה, כאשר לאחר שנתפס באמסטרדם, הגיע לאושוויץ כנער, והיה שם 11 חודשים עד השחרור.
ב- 1945 חזר בנימין להולנד וחי שם כשנתיים, ב- 1947 הגיע לארץ לארץ ישראל המנדטורית דרך עליית הנוער שריכזה קבוצות באזור פריז, שם פגש את רעייתו לעתיד, איתה עלה ארצה.
לאבא בנימין היו עוד שתי אחיות ואח, הרי. ב- 1952 כולם הגיעו ארצה, כולל סבא וסבתא מצד האבא.
הסבא יחד עם הדוד הרי, שהגיעו עם פרות על האוניה, התיישבו בבית יצחק, והקימו שני משקי רפת.
לאביו של צבי היה ידע בכימיה מלימודיו בהולנד. הוא החל לייצר גבינת גאודה הולנדית במרפסת בבית. זו הייתה ההתחלה של מחלבת בית יצחק של היום, וצבי זוכר כילד את הגבינות שיוצרו בבית.
בשנת 1960 בנו את המבנה הראשון של המחלבה. אבא בנימין עבד עם אחיו הרי עד שנות ה- 70 והם ייצרו גאודה בשלוש גרסאות.
ואז נכנס דור שני של המשפחה – בני הדודים. לפני 30 שנה הפרידו את הרפתות. את המפעל קנה צבי מהדוד לפני 16 שנה. מאז הוא ורעייתו לסלי הבעלים. הם הכניסו עוד מוצרים, כמו גבינות חלומי וריקוטה, חמאת שום, וגולת הכותרת: היוגורמה – יוגורט מחלב כבשים. הם גם הכניסו את הילדים לעבודה, ולפני 15 שנה חברו למערכת ההפצה של תנובה.

הסכם ההפצה עם תנובה – חתונה עם ענק
איך זה שחברת ענק כמו תנובה נכנסת להפצת מחלבה קטנה כמו בית יצחק?
צבי מספר כי להורים הייתה "רשת הפצה" של שתי מכוניות שנסעו בארץ בלי קירור, כי הם ייצרו גבינות קשות. אחר כך הם חברו עם חברת ההפצה של שטראוס, לאחר שצורפו דווקא לחטיבת הסלטים.
באמצע שנות ה-90 הודיעה שטראוס על סיום שותפות ההפצה, וצבי שקנה את החצי של הדוד במחלבה ניצב בפני שוקת שבורה.
באותה עת צבי קיבל פנייה מקניין מוצרי חלב של שופרסל, שהזמין אותו לפגישה בה הוצע לו לעבור למערכת ההפצה של תנובה. הוא התלבט יחד עם אביו, והשניים החליטו שעדיף לעבוד עם תנובה.
צבי בא לפגישה בתנובה, שם ניהלו מו"מ במשך יומיים, סיכמו את התנאים על מפית – ויצאו לדרך.
צבי חושב שתנובה ידעה והפנימה שהיא לא תהרוג אף מחלבה, גם לא אתה קטנות, ולכן עדיף לרתום את מערך המכירות וההפצה ולהרחיבו עם מוצרים מתחרים – אך לא זהים, כדי לאפשר לחטיבת המכירות לבוא עם הסל הגדול ביותר ברשתות, בשוק הקמעונאי, ובשוק המוסדי, ולספק פתרון רחב יותר עם מוצרים משלימים.

מהמחלבה זה דורש לעמוד במכירות, ברמה ובאיכות לאורך כל השרשרת – מקבלת חומר גלם, דרך ייצור, אריזה, לוגיסטיקה ותמחור.
"היום כבר קל יותר", אומר צבי. "החיבור עם תנובה משך אותנו למעלה, הפגיש אותנו עם גוף הכי מקצועי בארץ, ואנו נאלצים בשמחה לעמוד בסטנדרטים".

הפעילות עם תנובה החלה בהיקפי מכירות קטנים שגדלו בהמשך, וגם הולידה שת"פים ברמה שבית יצחק יכלו לפתח מוצרים שהמחלבות הגדולות של תנובה לא רצו לעסוק בהם, כמו גבינות חלומי וריקוטה.
החלומי פותחה לבקשת רשת ארומה שאז מנתה חמישה סניפים, ותנובה לא רצתה לפתח גבינה זאת. המוצר גדל יחד עם הרשת לעוד גופים. גם חמאת שום נדרשה ע"י השוק המוסדי. גם את היוגורמה מחלב כבשים פיתחו, וזו הצלחה בכל קנה מידה, כשמחלבת בית יצחק ותנובה נהנות מהשת"פ.

מחלבת בית יצחק מעסיקה כ-25 עובדים, המעבדים ביום 10,000-12,000 ליטר חלב של בקר, עיזים וכבשים. חלב בקר מגיע מהרפת שלהם ומרפת נוספת בבית יצחק. חלב עיזים כבשים – מתנובה שהתחייבה מול מגדלים.
חלב בקר מהווה 98% מהשוק ויש בו מנגנוני ויסות מול צריכה – שיא בקיץ מול שפל אספקת חלב של הרפתות, ולהיפך בחורף. מסתבר שהענף למד לווסת באמצעות ייבוש לאבקות ושחזור, ומכירות עודפים. לחלב כבשים ועיזים אין ויסות בגלל ההיקפים הקטנים, ולכן עודף או מחסור בולטים יותר.

השפעת היבואצבי מאיר, מחלבת בית יצחק
אני שואל את צבי ומאיה מהי השפעת יבוא גבינות על פעילותם.
לדבריהם, בגלל אופי החלב, כמעט אין מסחר בין מדינות בתוצרת ניגרים. כן יש מסחר בחמאה, אבקת חלב, גבינות קשות וחצי קשות. באירופה וארה"ב יש הגנה על חקלאים והחקלאות – מה שאין בארץ ויוצר תחרות לא הוגנת.
בשוק העולמי 5% מהצריכה נסחרת בין מדינות, כאשר היצואניות הגדולות הן אוסטרליה וניו זילנד. הולנד, דנמרק ואירופה אחריהן, לא בהיקפים ענקיים.
צבי ומאיה מעריכים שהיקף יבוא גבינות קשות אינו גדול, ולפי סטורנקסט האוספת נתונים מהרשתות והחנויות המשתמשות בברקודים, מוצרי היבוא הרבה אחריהם בנתוני המכר.
הרשתות הגדולות ממוקדות בגבינות ישראליות במקררים שלהן, ובקטגוריית גבינות חצי קשות ורכות יש בעיות של תפוגה מהירה של תוקף המוצר.

"מאז שאני זוכר את עצמי בענף, האיום הזה קיים – כרפתן ומחלבה", אומר צבי מאיר. "מפריע לנו כל מי שמוכר גבינה אחרת. נוכחות היבוא גורמת להיות סופר מקצועיים, לעבוד נכון, טוב ולהשתפר. אלה וההיכרות עם הצרכן הישראלי על כל דרישותיו – מאפשרים להתמודד. הקביעות והרצף שלנו עם כול המוצרים לאורך כול השנה הם יתרון. גם נושא הכשרות לא מקל על יבוא".

הלהיט – היוגורמה
היוגורמה הוא אחת ההצלחות של מחלבת בית יצחק, שנכנס לשוק ב- 2002-3, לאחר שאנשי המחלבה היו הראשונים שהצליחו לפצח את משחק חלב הכבשים ביוגורט.
זהו יוגורט מאוד מיוחד, מאוד סמיך, ללא חומרים משמרים, לא חמוץ, טעים מאוד. המחיר מוגדר כהוגן, והוא זמין בהפצה ארצית מלאה.
"היוגורמה בלי הפצה כמו של תנובה, לא היה מגיע להצלחה שהגיע אליה. זו הצלחה בתחרות מול דנונה, יופלה ומולר – ללא מותג בינלאומי, ללא פרסום במיליוני שקלים", אומר צבי.
למותג היוגורמה יש עוצמה רבה, ובסקרים שעשו התברר כמותג הרבה יותר חזק מ"בית יצחק".

הרעיון נולד בעקבות היוגורטים אותם פגשו בשמחה צבי ורעייתו לסלי בנסיעה ליוון. עד אז לא צרכו יוגורט בבית ולא עבדו עם חלב כבשים.
אז כאמור, היוגורמה שונה מיוגורטים אחרים בארץ בהיותו מחלב כבשים, כמעט לא חמוץ, בלי חומר משמר, עם שם המשלב יוגורט –גורמה – ופעיית הכבשה מה, ארוז בדלי ייחודי שמושך תשומת לב יצרנים אחרים.
המוצר החדשני עורר דיבור עליו, ותוכניות טלוויזיה של אודטה ואהרוני הקפיצו את מכירותיו. מחלבות יותר גדולות ניסו ומנסות לחקות אותו, ולשמחתם של בני משפחת מאיר, הלקוח קונה את היוגורמה שלהם.
במיצוב המחיר המוצר לא זול – אל בלי הפרזה, וללא ניצול העובדה שאפשר ומקובל לגבות יותר על חלב עיזים.

סיור במחלבה
בסיור במחלבה, שבסיומו חנות מפעל קטנה ויעילה המושכת טועמים וקונים רבים, אנו מגיעים למעבדה בה מתחיל את דרכו כל חלב גולמי שמגיע מהרפת למחלבה – הבטחת איכות הכי חשובה, כפי שאומר צבי. עושים כאן בדיקות לפי תקנים, חמיצות, קיפאון (איתור מים בחלב), חלב שלא עומד בתקן לא נכנס לייצור.
שלב ראשון בעיבוד החלב הוא פיסטור, שבמעבדה בודקים את יעילותו, וכן בודקים את אחוזי השומן בחלב גולמי ובמוצרים.
אנחנו רואים ציוד לבדיקת ניקיון קווי היצור – עוד דגש של המחלבה, הנמצאת בתהליך קבלת תקני ISO ו– HACCP (תקן ניהול סיכונים).

שיווק
מאיה מאיר, מנהלת השיווק והמכירות של מחלבת בית יצחק, מספרת על עבודת שיווק עם הקהל המקצועי, פלח צר וחשוב, בעיקר דיאטניות – כממליצות ומקדמות ללקוחות שלהן. מפרסמים ביומן לדיאטניות ומציגים בתערוכה שלהן.
עושים הרבה פעילות בנקודות מכירה, ולמרות שמבצעי מחיר אינם חביבים עליהם, בכל זאת יש מבצעים לחגים.
הרבה עבודה מתבצעת דרך אנשי המכירות בתנובה – האנשים בשטח, ולפיכך צבי מאיר, מחלבת בית יצחקמשקיעים בהם זמן ותשומת לב.

לסיום הביקור, אני שואל את צבי מה התחדש מ- 1995, כאשר רכש את המחלבה, עד היום.
"ברמה עסקית ומשפחתית עמדנו בפני שוקת שבורה, עם בעיות רבות בכל ההיבטים. היו לנו שלושה מוצרים בלבד – שלוש גאודות, ומאז הכנסנו חלומי, ריקוטה, חמאת שום, יוגורמה ויוגורעז, לאחרונה גבינת שמנת, וגבינת כבשים בניסיון, שאנו עדיין משפרים את המרקם שלה".
"אני גאה במה שקורה פה". אומר לי צבי מאיר כאשר אני נפרד ממנו.
יש לו כול הסיבות לכך.

מחלבת בית יצחק

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

כתבו תגובה