מחקר: דילוג על ארוחת בוקר קשור באופן ברור למשקל עודף והשמנה אצל ילדים

מחקר שבדק את הרגלי ארוחת הבוקר בקרב 1200 ילדים איטלקים בקייטנת ספורט מקשר באופן חד משמעי בין דילוג על ארוחת בוקר והשמנת יתר אצל ילדים.

747 בנים ו-455 בנות חולקו לשתי קבוצות גיל 6-10 ו- 11-14. כולם נרשמו לקייטנת ספורט שארכה 15 יום, במהלכם בילו 8 שעות ביום בפעילות גופנית מסוגים שונים, כגון: כדורגל, כדורסל, כדורעף, מחול, טניס וסיף – כולם בהדרכת מדריכים מקצועיים. ארוחת צהריים וארוחות ביניים סופקו באופן מסודר לאורך כל הקייטנה. את ארוחת הבוקר אכלו הילדים (או שלא אכלו) בבית. הילדים נשאלו האם נוהגים לאכול ארוחת בוקר? מתי נוהגים לאכול? איפה ועם מי? משקלם, גובהם וה-BMI שלהם נמדדו אף הם.

במחקר נמצא כי 78% מהילדים אוכלים ארוחת בוקר באופן תדיר. לאחר המדידות ושקלולן עם ממצאי השאלונים נמצא כי בקרב הילדים שמדלגים על ארוחת הבוקר (ומדובר בילדים בעלי אורח חיים פעיל ושוחר ספורט) 27.5% סבלו מעודף משקל ו- 9.6% סבלו מהשמנה. לעומתם, בקרב ילדים אשר אכלו ארוחת בוקר כעניין שבשגרה, רק 9.1% סבלו מעודף משקל ו-4.5% סבלו מהשמנה.

רק 15% מההורים עודדו את הילדים שלהם לאכול בבוקר לפני פעילות גופנית, והדבר ניכר גם בתפיסת הילדים את נחיצותה של הארוחה – 42% מהילדים חשבו שהאכילה בבוקר מיותרת. השפעתם של ההורים על הרגלי הילדים היא מכרעת ובעיקר של האמהות. ב-80% מן המקרים נקבע כי האמא היא זו שקובעת אם אוכלים ומה אוכלים בבוקר.

המחקר בדק גם את התנהלותם של הילדים בזמן ארוחת הבוקר ונמצא כי 48% מהילדים אוכלים בשקט, 26% משחקים עם האחים תוך כדי אכילה, 18% צפו בטלוויזיה תוך כדי אכילה ורק 18% דיברו עם ההורים שלהם במהלך הארוחה.

באופן מובהק נמצא, כי שכיחות גבוהה של עודף משקל והשמנה נמדדה בקרב ילדים אשר מדלגים על ארוחת הבוקר באופן קבוע. ויתור על ארוחת הבוקר אצל ילדים עומד בניגוד מוחלט לצריכת האנרגיה הגבוהה שלהם, ומיוחס לנטיית ההורים והילדים לחוסר מודעות לחשיבותה של ארוחת הבוקר לאיזון התזונתי וליכולות הפיזיות והמנטאליות של הילד.

תפריט לדוגמה – ילדים ובני נוער בחופש
ארוחת בוקר מאוחרת:
קורנפלקס עם כוס חלב/יוגורט
או כריך עם גבינה/קוטג'+ שתייה חמה

ארוחת צהרים
מנה בשרית- עוף/הודו/קציצות/שיפודי עוף/פרגיות/בולונז/גולש
תוספת פחמימות- אורז/פסטה/פתיתים/קוסקוס/תפו"א.
ירק- סלט/ירק מבושל/מרק 
ניתן להחליף את ארוחת הערב עם ארוחת הצהרים במידה והמשפחה נוהגת לאכול בשרי בערב.

אחר הצהרים
בחירה- פירות או פרי יבש/חטיף דגנים/מעדן/דגני בוקר עם חלב
או ניתן לשלב ממתק 100-150 קלוריות (בהתאם לגיל הילד).
לשים לב לא להגזים בנשנושים אלא ליצור ארוחת ביניים מסודרת למרות חוסר הסדר יום.

ארוחת ערב
ארוחה חלבית- ביצה, גבינות, סלט ירקות, לחמים
ניתן לגוון את מקורות החלבון עם סוגים שונים של גבינות, טונה, פסטרמה, שקשוקה.
אם הילד לא אכל מנה בשרית בצהרים ניתן לשלב כאן ארוחה חמה.

לילה
(עבור ילדים שנשארים ערים עד מאוחר)- בחירה אחת מהרשימה
מעדן חלב/ קורנפלקס עם חלב/יוגורט/ 1-2 פרי,
אפשר לגוון ולעשות שייק פירות עם חלב/יוגורט

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט M.Sc, מנהלת התזונה במרכז רפואי "מדיקס" בתל אביב






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה