מיץ חמוציות ומניעת מחלות

מסתבר כי מיץ החמוציות, שעד כה נקשר לדלקות בדרכי השתן, משפיע לטובה על מערכות נוספות בגוף האדם, מסייע במניעת סרטן, וטוב לבריאות הלב

מחקר חדש, שנערך במכון לתזונה וטכנולוגיית מזון באוניברסיטת צ'ילה, ופורסם לאחרונה בגיליון של כתב העת המדעי האמריקאי לתזונה Nutrition, קבע כי שתיית מיץ חמוציות בקרב ילדים מסייעת במניעת דלקת בקיבה, הודות לרכיבים הייחודים המצויים בו, אשר מנטרלים את פעילותם המזיקה של חיידקים בקיבה. במסגרת המחקר נבדקה לראשונה ההשפעה של צריכה קבועה בילדים של מיץ חמוציות ופרוביוטיקה, שהם חיידקי מעיים ידידותיים, כנגד חיידק מזיק המצוי בקיבה.

מדובר בחיידק הנקרא הליקובקטר פילורי, אשר מצוי בקיבתם של רוב בני האדם, אולם בדרך כלל אינו גורם לבעיה בריאותית כלשהיא. יחד עם זאת, בקרב חלק מהאוכלוסייה, נוכחותו של החיידק עלולה לגרום למצב דלקתי, לכיב קיבה, אולקוס, ולכיב בתריסריון. הפגיעה מתרחשת כאשר החיידק פוגע בציפוי המגן הפנימי של הקיבה, דבר המאפשר לחומצה לפגוע בדופן. על פי הערכה, כ- 10% מהילדים בעולם המערבי נדבקים עד גיל 10 בחיידק, כ- 15% מהילדים המודבקים יפתחו כיב קיבה, השאר עלולים לסבול מכאבי בטן, אך מצב כרוני בילדים עלול להגביר עבורם את הסיכון לחלות בסרטן הקיבה בבגרותם.

במחקר השתתפו 295 ילדים, בגילאי 6 עד 16, אשר אובחנו באמצעות מבחן נשיפה כנשאים של החיידק, אך עדיין לא סבלו מתסמינים. המשתתפים חולקו לארבע קבוצות באופן אקראי, וצרכו משקאות שונים, בכמות של 200 מ"ל מדי יום, במשך שלושה שבועות. הקבוצה הראשונה צרכה משקה, המכיל מיץ חמוציות בשילוב פרוביוטיקה, הקבוצה השנייה צרכה משקה, המכיל פרוביוטיקה ללא חמוציות, הקבוצה השלישית, צרכה משקה, המכיל מיץ חמוציות בלבד ללא פרוביוטיקה, והקבוצה הרביעית, ששימשה כבקרה, צרכה משקה פלצבו, שאינו מכיל מיץ חמוציות. לאחר שלושה שבועות בוצעה בדיקת נשיפה שנייה לאבחון הימצאות החיידק בקרב המשתתפים.

מניתוח תוצאות המחקר עלתה תמונת מצב מעודדת, אשר הצביעה על כך שבקרב הילדים הנבדקים שצרכו מיץ חמוציות, נמצאה ירידה משמעותית בכמות החיידקים בקיבה, בהשוואה לכמותם לפני צריכת המיץ. נמצא כי בקרב 16.9% מהילדים שצרכו מיץ חמוציות הייתה הכחדה של החיידקים. מעבר לכך, בקרב 22.9% מהילדים שצרכו מיץ חמוציות בשילוב פרוביוטיקה, הייתה הכחדה של החיידקים, לעומת קבוצת הביקורת בה נראתה הכחדה רק ב- 1.5% מהילדים בלבד.
כאשר נבדקו שוב לאחר שלושה שבועות, נמצאה חזרה של החיידק בשיעור של כ- 80% בקרב הילדים אצלם נמצאה הכחדה מלאה של החיידק.

מסקנת החוקרים, אשר התבססה על פעילותו של מיץ החמוציות המכיל רכיבים ייחודים הנקראים פרואנטוציאנידינים, היא כי שתייה יומית קבועה של כוס מיץ חמוציות (200 מ"ל) משפיעה באופן משמעותי על ילדים, הנושאים את החיידק הליקובקטר פילורי ושאינם סובלים מסימפטומים, וכתוצאה מכך מסייעת במניעת דלקת ומחלות קיבה.

גם מחקר ישראלי שפורסם בשנה שעברה בכתב העת המדעי לתזונה מולקולרית היוצא בגרמניה, קבע כי מיץ חמוציות מסייע בריפוי אולקוס, על ידי הגברת הסיכוי להצלחת טיפול אנטיביוטי נגד החיידק הליקובקטר בקיבה הגורם לאולקוס.
החוקרים השתמשו במיץ חמוציות מסוג אוושן ספריי. מתוצאות המחקר עלה כי פעילותו של מיץ החמוציות, הודות לרכיבים הקיימים בו הנקראים פרואנטוציאנידינים, יצרו מנגנון המונע היצמדות חיידקית לדופן הרקמה, וכך סייעו לנטרול הפעילות המזיקה של החיידקים. מסקנת החוקרים היא כי שתייה יומית של שתי כוסות (500 מ"ל) של מיץ חמוציות, לצד טיפול אנטיביוטי כנגד חיידק הליקובקטר, משפרת את הצלחת הטיפול אצל נשים.

מחקרים אלה שופכים אור חדש על מיץ החמוציות, שעד כה נקשרו תכונותיו הבריאותיות לדלקות בדרכי השתן ולתרופה עממית לנשים הסובלות מכך. מסתבר כי מחקר זה ומספר מחקרים נוספים שפורסמו לאחרונה, מצביעים על האופן בו המרכיבים הייחודיים המצויים במיץ החמוציות, משפיעים לטובה על הבריאות, ותורמים לריפוי של מערכות נוספות בגוף האדם.

מחקר חדש נוסף שנערך באוניברסיטת אוהיו בשיתוף אוניברסיטת רוטגרס, קבע כי שתייה של מיץ חמוציות מונעת את גדילתם והתפשטותם של תאים סרטנים בחלל הוושט, ואף מביאה להריסתם. המחקר מקשר זאת לרכיבים האנטי אוקסידנטים, שהם נוגדי חמצון טבעיים המצויים במיץ החמוציות הנקראים פרואנטוציאנידים ונחשבים כיעילים במיוחד. במסגרת המחקר בחן צוות החוקרים את השפעתו של מיצוי מיץ חמוציות על תאי סרטן, שגודלו בתרבית תאים במעבדה ושנחשפו לריכוזים שונים של המיצוי, לעומת דגימות תאים בתרבית ששימשו כקבוצת ביקורת.

מניתוח ממצאי מהלך הניסוי נראתה השפעה ניכרת של מיצוי החמוציות על הרס התאים הסרטניים בשיעור של כ – 44%, לעומת התאים הסרטניים שלא נחשפו למיצוי מיץ החמוציות. בין היתר מצאו החוקרים כי ככל שהתאים הסרטניים נחשפו לריכוזים גבוהים יותר של מיצוי חמוציות ולמשך זמן ממושך יותר, כך גדלה ההשפעה על הרס התאים הסרטניים ועצירת התפשטותם.

מסקנת החוקרים היא כי למיצוי של מיץ חמוציות, אשר עשיר ברכיבים פרואנטוציאנידים, יש השפעה מדכאת על תאי סרטן הוושט, המאטה את קצב גדילתם, מעכבת את התפשטותם, ואף מביאה להריסתם.

לסיכום, עם התקדמות המחקר המדעי בעולם הולכות ומצטברות עדויות רבות, המצביעות על כך שמיץ חמוציות יכול לשמש כגורם מגן גם באזורים רבים בגוף. בזכות השפעתו נוגדת החמצון המגנה על הלב, מונעת סרטן ומאיטה הזדקנות תאים. על כן מומלץ לנשים, גברים וילדים לשקול לשלבו בתפריט היומי, על מנת ליהנות מתכונותיו הבריאותיות.


לימור בן חיים היא תזונאית קלינית, המתמחה בטיפול בחולים ובמניעת מחלות באמצעות תזונה נכונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר