מרש – אוסטרליה זה לא רק בארוסה

מרש ישראל, הממתגת עצמה כ"מיטב יינות הבוטיק האוסטרליים", יוצאת משטח השיפוט המוכר והאיכותי של בארוסה, ומוסיפה יקבים ואזורים לפורטפוליו האוסטרלי שלה

אחרי מספר שנים של פעילות דינמית בתחום מכירת יינות אוסטרליה בישראל, יוצאת מרש ישראל הממתגת עצמה כ"מיטב יינות הבוטיק האוסטרליים" משטח השיפוט המוכר והאיכותי של אזור בארוסה ואיתו זליגה לאזורים סמוכים, ומרחיבה ומוסיפה יקבים ואזורים לפורטפוליו שלה; כמו יקב קוואריסה של היינן הוותיק ג'יוי קוואריסה.

דני גליל, מנהל המכירות הידען של מרש, שנראה כמי שמכיר את אוסטרליה כפי שהג'יפיאס שלי מכיר את כביש 6, אומר בהטעמה שהוא מקיים בחדר הפרטי של סיליה ורביבה ברמת השרון, כי מאפיין בולט של יינות אוסטרליה הוא היותם עתירי אלכוהול – 15-17%. מאפיינים משותפים נוספים הם הוא מועדי בציר מאוחרים, רמות סוכר גבוהות ואיתן אחוזי אלכוהול גבוהים, ושימוש בחביות שרובן שנה שניה שלישית, רביעית ואפילו חמישית – אם מסיבות אידיאולוגיות של יין זמין ונגיש, ואם מסיבות כיס: עלות החביות.
ובהתאם למיתוג, יש מאפיין בוטיקי ליינות שמרש מביאה לישראל – אלה בהחלט לא יינות סופרמרקט הנפוצים באוסטרליה.


הטעימה מתחילה עם שני יינות לבנים:
יקב קוואריסה, טרז'ר פאדת'ווי שרדונה 2006
Quarisa, Treasures Padthaway Chardonnay 2006
דבר היבואן:
שרדונה מעודן ונגיש שמתחנף לחך מבית היוצר של ג'ון קוואריסה, שעזב לאחר 20 שנות קריירה של יינן בכיר של מיטב היקבים המסחריים, בכדי להגשים חלום אישי של יצור יין נגיש וזמין לכל חובב. 
ליין צבע צהוב בהיר עם גוון ירקרק ופרופיל לאקלים ותהליך הייצור ה"קרירים". הטעמים משתלבים במסגרת כמעט בלתי מורגשת של אלון צרפתי. ליין גוף מלא יחסית, ויחד עם זאת הוא אלגנטי ורענן. יותר ידידותי משרדונה כבד שעבר טיפול משמעותי בחביות. הסיומת חדה ומרעננת בחומציותה המבוקרת. נעים וטעים גם למי שבדרך כלל מסתייג משרדונה קלאסי-כבד.
מחיר מומלץ לצרכן: 84 ₪.
ואני אומר: ליין ריחות עשירים, "יושבים", כבדים יותר משרדונה ישראלים. לא שרדונה טיפוסי. אלגנטי. בהחלט שווה את המחיר.

יקב אולירי ווקר, פוליש-היל ריוור ריזלינג 2008
O’Leary Walker, Polish Hill River Riesling 2008
דבר היבואן:
היין הלבן המוביל של שני ייננים מחוננים ומנוסים. מכרם באזור הגידול הייחודי שצמוד לפוליש היל. על קרקע של אדמה גירנית אפורה, חומצית וזרועת אבנים. כרם של גפנים שמטופחות בקפידה אך נאבקות לשרוד (ללא השקיה). המיקרו אקלים הקריר, שדוחה את ההבשלה, אחראי לריסון, לעידון וגם לאינטנסיביות של היין. בציר 2008 הניב את הטוב (עד היום), שביינות הפוליש היל ריוור של אולירי-ווקר.
ליין צבע קש צהבהב בהיר עם גוון נסתר ירקרק. היין עצור במקצת, מדויק ומרוסן. ארומות של ליים ורמזים למינראליות עולים מהכוס. הגוף מאופק ומאוזן (12%). טוב עם גבינה לבנה מלוחה קלות (ברינזה, פטה), צדפות או בפני עצמו. לאוהבי הריזלינג היבש,
מחיר מומלץ לצרכן: 139 ₪.
ואני אומר: אז יש להם יין עם 12% אלכוהול. לבן, נכון. החומציות מורגשת, ואפילו יוצרת תחושה בועתית בפה. יין עם פקק הברגה – ובהמשך הערב הפיקוק המוברג הופך לנושא לדיון ולמחלוקות.

ועוברים ליינות אדומים – הטריטוריה של האוסטרלים ושל מרש:
יקב דצקי, ווילובנד שירז-מרלו-קברנה סוביניון 2006
Dutschke, Willowbend Shiraz-Merlot-C/S 2006
דבר היבואן: תמורה נהדרת למחיר (ואני לא חולק על היבואן). יין מרתק מיקב דצקי שבדרום ברוסה, ליד העיירה לינדוק. תערובת של 36% שירז, 33% מרלו ו- 31% קברנה סוביניון, מכרם סנט ג'קובי. כל אחד מהזנים הותסס בנפרד, ואחרי סחיטה הועבר היין לחביות מעורבות של אלון צרפתי ואמריקאי למשך 18 חודשים. התערובת הסופית נקבעה רק בטרם הביקבוק.
היין מביא את המיטב משלושת הזנים: דובדבן ושזיף מהשירז, קסיס מהקברנה סוביניון, ורוך מהמרלו. יין חלק ונגיש ומתאים לארוחות בשריות ואיטלקיות.
 ג'יי מילר התפייט על היין ב-וויין אדבוקט: "מלא שזיפים, דובדבנים ודומדמניות שתומכים במסגרת מאוזנת, חבית וטאנינים עדינים. טקסטורה מלאה. תמורה מעולה."
מחיר מומלץ לצרכן: 109 ₪.
ואני אומר: צבע נהדר. ריח חגיגי – כהה פירות. שחורים ושוקולד. למרות אלכוהול גבוה, היין קליל בפה. סיומת ארוכה, טאנינים מורגשים, ואפטר טייסט חומצי דווקא.

יקב שוץ ברוסה רד נקטר, קברנה סוביניון 2006
Schutz Barossa Red Nectar, Cabernet Sauvignon 2006
דבר היבואן:
קברנה סוביניון של תמי שוץ (נקרא "רד נקטר" בגרסתו הקודמת, לפני נישואיה) יין במהדורה מוגבלת מכרם יחיד באזור סטונוול/מרננגה שבלב חבל בארוסה המערבי. היין יוצר על ידי היינן המחונן טרוי קלסקי, שהוסיף לקברנה גם 15% קברנה פרנק (מאותו כרם), מה שאפשר לו להעמיד את תכונות הקברנה על שלד חזק שמאפשר יישון ארוך יחסית.
היין התיישן שנתיים (לאחר RACKING) בתערובת חביות אלון צרפתי ואלון אמריקאי. מעט מיינני ברוסה מסוגלים לייצר קברנה ברמה כה גבוהה, שמשמר במדויק את הפרופיל הטיפוסי של הזן ומביא לידי ביטוי חושני את תכונות אזור הגידול. זהו קברנה מיוחד בעל עוצמה (15%). היין צפוי להתפתח בתוך שנה-שנתיים, ובשל מבנהו הוא ראוי ליישון.
המשורר ג'יי מילר, ווין אדבוקט: "ניחוחות של אלון, קופסת תבלינים ואוכמניות מובילים ליין אלגנטי. סיומת נהדרת".
מחיר מומלץ לצרכן: 181 ₪.
ואני אומר:
קברנה סוביניון הוא זן חריג באוסטרליה, ובוודאי כזה שאין בו אחוז כזה או אחר של שיראז, מגיע ממרכז בארוסה. מתיקות גבוהה – האחות של האלכוהול הגבוה. סיומת ארוכה כייפית בפה. יין עוצמתי ומהנה. לא זול אבל שווה.

יקב קלסקי, גרינוק שירז 2006
Kalleske, Greenock Shiraz 2006
דבר היבואן:
יין שירז מיוחד זה מיוצר על ידי טרוי קלסקי, מכרם אורגני צעיר באזור גרינוק שבצפון-מערב ברוסה. ייחורי הגפנים בכרם מקורם בגפנים שניטעו באחוזת קלסקי במאה ה-19. היין עבר תסיסה כפולה ויושן 18 חודשים בחביות אלון צרפתי ואמריקאי. לשירז זה גוף מלא (15%), צבע כמעט שחור, שלל טעמים מורכבים של פירות יער ונוכחות ארוכה.
היין הוכרז כאחד היינות הקלאסיים של בארוסה כבר בשנת הבציר השנייה שלו (2003). מאז הבציר הראשון זכה היין ברציפות ל-94-100 נקודות מרוברט פרקר.  היין ניתן ליישון ארוך מאוד בתנאים ראויים.
מחיר מומלץ לצרכן : 289 ש"ח
ואני אומר: יין מהנה.

ויילד דאק קריק אסטייט, ספרינגפלאט שירז 2005
Wild Duck Creek Estate, Springflat Shiraz 2005
דבר היבואן:
התווית המובילה, מבחינה כמותית, של יקב בוטיק מיוחד זה מאיזור הית'קוט (מצפון למלבורן) ואולי המוכרת ביותר. זהו יין מרוכז להפליא עם צבע עמוק סגול כהה כמעט שחור, מיבול נמוך במיוחד של בין 375 ל-450 קילו לדונם. 100% ענבי שירז שנבצרו משלושה כרמים שונים.
לאחר תסיסה ראשונה הועבר היין לחביות אלון אמריקאי וצרפתי 40% חדשות והיתר בנות שנתיים עד שלוש שנים, ל-18 חודשים. היין מרוכז ושופע ארומות מתפרצות של פירות שחורים עסיסיים, דובדבנים שחורים, וליקריץ. ליין גוף גדול (15.5%), הוא מרוכז ופירותי, ובין טעמיו ניתן לחוש באוכמניות בשלות, בשילוב לרמזים של שוקולד מריר. למרות גודלו היין מאוזן והטאנינים רכים יחסית. היין בוקבק ללא סינון או הצללה. אחד ומיוחד.
מחיר מומלץ לצרכן : 319 ש"ח
ואני אומר: יין סגול כהה, כמעט שחור (באמת, התרשמתי בעצמי, לא העתקתי מלמעלה). יין של WOW – המחיר אולי בעייתי לישראלי או לישראלית, אבל הטעם המתוק עושה את זה בגדול. בלי להעליב, יכול להיות גם יין קינוח. שווה שווה. תנו עוד קצת.

יקב דה קולוניאל אסטייט, ריצ'רד לנדר שירז 2006
The Colonial Estate, Richard Lander Shiraz 2006
דבר היבואן:
100% שירז מסדרת חוקרי הארצות של יקב קולוניאל סטייט. היין משקף פדנטיות בלתי מתפשרת של היקב, מבחירת הכרם, דרך הייצור וכלה בטעם. עם נטייה אירופאית (כולל באחוזי האלכוהול), ייצר היקב פצצת פרי מלוטשת עם אופי בראוסיאני קלאסי, אבל, גם עם תעוזה וחדשנות. הענבים נבצרו ידנית מכרם יחיד בן 100 שנים מתת-אזור גרינוק שבצפון מערב בארוסה. בציר נמוך (350-400 ק"ג לדונם).
לאחר הניפויים הענבים נמעכו והתירוש הותסס 14 ימים בחביות אלון ענקיות שהובאו מקוניאק. לאחר התסיסה התיישן היין 14 חודשים בחביות אלון צרפתי חדשות. ליין צבע סגול שחור וניחוח משכר של פירות יער בשלים, שזיפים ודובדבנים שחורים. הגוף מלא (15.5%) ובשל, עם טעמים פרועים של פרי שחור קטיפתי, שזיפים, דובדבנים, פטל שחור וגרגרי יער. היין מאוזן מאוד.
בסך הכל יוצרו 500 תיבות.
מחיר מומלץ לצרכן: 499 ש"ח
ואני אומר: היין היקר בסדרת הטעימה. אתם תופסים? גפנים בנות 100 שנים מכרם יחי בצפון בארוסה. איזה יופי של יין. חכו לעליית קופות הגמל כדי לשבור אחת ולקנות מלאי. כל מה שכתוב בדף היבואן – אמת לאמיתה.

יקב גרינוק קריק, שירז אליסס 2006
2006 Greenock Creek, Shiraz Alice's
דבר היבואן:
100% שירז מכרם בודד, צעיר יחסית (משנת 1997), המשקיף במדרון קל אל האחוזה הקטנה של גרינוק קריק. הענבים נבצרו ידנית בסוף פברואר 2006, כשבוע לפני גל החום הנוראי שפגע בדרום אוסטרליה (16 ימים רצופים של 35-42 מעלות צלזיוס).
ליין אחוז אלכוהול טבעי וריכוז פנומנאלי (17%) גם בשנה זו, בשל רמת היבול הנמוכה (500-300 ק"ג לדונם) והבומה הגבוה. התירוש על הקליפות תססו במיכלים פתוחים של בטון מצופה אפוקסי ועברו "שטיפה" מקוררת מספר פעמים ביום. לאחר שבועיים של תסיסה וסחיטה, היין הועבר לחביות אלון אמריקאי ל-27 חודשים. היין בוקבק ללא סינון והצללה נחשב לייחודי. ליין מימדים מונומנטאליים. הוא מרוכז, עשיר ונדיב ובדרך נס שומר על איזון.
בארבעת הבצירים 2005, 2004, 2003, 2002 זכה היין בהתאמה ל-97, 96, 98 ו-96 נקודות פרקר. זהו בציר במובהק טאני מקודמיו (כמו מרבית יינות היקב מבציר 2006), ולכן ראוי ליישון בטרם יכנס לחלון השתייה הארוך שלו.
מחיר מומלץ לצרכן: 349 ש"ח
ואני אומר:
17% אלכוהול – זו לא טעות. ובאופן מפתיע דווקא לא יין כבד. נכון, המתיקות קיימת – כמו ברוב היינות שטעמנו כאן, ואולי מה שעברנו בדרך הביא אותנו לתחנה הסופית גם בשלום וגם בהנאה.

מרש ישראל
טל. 03-6342807
www.mersch.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר