מתתיה 2006 – יקב דלתון מצדיע למתי הרוני

מתתיה 2006 הוא יין הדגל של היקב, שהוענק כשי לכבוד יום הולדתו ה-70 של מתי הרוני – מייסד יקב דלתון, ואביו של אלכס הבעלים. את היין עשו מהענבים הכי משובחים, שהיוו את התשתית הרעיונית למתתיה 2006

שנת 2006 לא הניבה רק את מלחמת הלבנון השנייה, אלא גם דברים טובים. למשל בציר ענבי היין, שאמנם החל תחת השפעת הפגזים, אך הסתיים עם יבול משובח.
מתי ואלכס הרוני
חודש אחרי המלחמה ניצבתי על הרמפה מעל המיכלים עם נעמה מועלם, ייננית דלתון, וצפינו בשדות ובכרמים השקטים שרק כמה שבועות קודם היו שדה קרב. החששות לגבי הבציר המתקרב היו גדולים, אך התוצאות עלו בהרבה על הציפיות; ומתוך המבחר של המבחר של בציר איכותי זה, שמו אנשי היקב בצד את הענבים הכי משובחים, והיוו את התשתית הרעיונית למתתיה 2006 – יין הדגל של היקב, שהוענק כשי לכבוד יום הולדתו ה-70 של מתי הרוני – מייסד יקב דלתון, ואביו של אלכס הבעלים, הלא הוא מתתיה – השם שהוענק לבן משפחה יהודית פרסית שנולד דווקא בהודו.

האמת היא שיום הולדת מיוחד זה נחגג לפני שנה, ואז גם בוקבקו 6,000 בקבוקי המתתיה, יושנו שנה נוספת במחסני היקב, ועתה צוינה יציאתו של היין לשוק, במפגש מיוחד בהשתתפות מתתיה הרוני ורעייתו, יחד עם צוות היקב – הבן אלכס, המנכ"ל משה חביב והייננית בעלת החזות הנערית המטעה נעמה מועלם.

מפגש מיוחד שהתקיים במקום באמת מיוחד, אולם האירועים "וינה סוקו" במרתף ברחוב גלגלי הפלדה בהרצליה, כאשר מהרחוב מול המוסכים יורדים לעולם אחר ולאולם אחר עם שולחן אבירים ענקי, סידורי פרחים גרנדיוזיים, פמוטים כמו פעם, ואווירה שלא מכאן. וזאת עוד לפני שמדברים על האוכל, אותו ניתן להגדיר בשקט כמנות גורמה ברמה ובאיכות הגבוהה ביותר שניתן לקבל בישראל.

ולפני שנגיע ליין, ניתן את הבמה לאנשי דלתון הנרגשים.
כה אמר משה חביב, מנכ"ל היקב: "כל חברה מציבה לעצמה יעדים; חלקם ברמת האפשר וחלקם מעט מעבר, בגדר חלום כזה, שאם מאוד מתאמצים, גם מגשימים אותו. כזה הוא ה"מתתיה": הגשמה פרטית של חלום רחוק על יין גדול מיקב קטן. כזה שישמח מאוד אנשים ויביא כבוד לתעשיית היין הישראלית. אני אומר לבעל השמחה מתי הרוני: תודה על החלום ועל כך שאפשרת לנו להגשים את החלום שלנו ולהיות שותפים בחלום שלך".

אלכס הרוני, בנו של מתי ומנכ"ל היקב, אמר: "יין "מתתיה" הוא תוצאה של שנות עבודה מרובות, משאלות ושאיפות. זה היין שתמיד חלמנו לייצר- היהלום שבכתר עשיית היין.
התחלנו את היקב ב- 1995 עם 30,000 בקבוקים בשנה. היום אנחנו מייצרים כמעט מיליון. החלפנו מפיצים עד "הסקוטית" היום. החלפנו ייננים עד נעמה היום. תמיד אמרנו שנמשיך, נתעקש ונתמיד, והשאיפה הייתה תמיד להביא לשוק יין משובח מאוד. ואכן, "מתתיה" מאפיין את מיטב שנות הבציר של יקב דלתון. זהו מיצוי של יכולותינו כיקב, ספינת הדגל שלנו. זהו יעד שעמלנו קשות להגיע אליו וכעת אנחנו קוצרים את הפירות.
ייצור יין הוא תהליך ארוך ומצריך סבלנות רבה. ביין "מתתיה" התהליך קיבל משמעות עמוקה יותר- כשההשקעה בכל פרט הפכה למדוקדקת אף יותר. הכרמים טופלו בקפידה, היבול צומצם בחצי, היין התיישן בחביות מצוינות וסוננו חביות הבלנד שלבסוף יוצר מהן היין. אז הגיע הזמן למתג, למצב ולארוז את היין. חשבנו איזה שם לתת לו, ובסוף הגענו לשם הכי ברור: מתתיה. כי בלי אבא לא היה חלום ולא היה יקב".

ייננית היקב, נעמה מועלם, ציינה את האינטימיות שבהיכרות בין יינן והכרם. נעמה מועלם"הקסם האמיתי הוא להכיר כל אזור ואזור, לדעת מתי לבצור ואיך לעשות יין ובלנד מענבי כרם יחיד, ועדיין לקבל גיוון. "מתתיה" הוא יין שהתחיל מהכרם. העבודה המרובה שהושקעה בו החלה בתחילת שנת 2005 ומאותו שלב- לא פסקה אפילו לרגע.
מה שעמד לנגד עינינו לאורך כל השנים היה פחות הניסיון להרשים, לעשות יין שידברו עליו, אלא יותר ניסיון להיות מקצועיים, לעשות יין שידבר בשמנו.
זו הייתה הזדמנות עבורי לעשות יין חף משיקולי מסחריות, יין בו היכולות שלי באו לידי ביטוי ללא התערבות של כל גורם שהוא. זו ההזדמנות של אזור הגליל העליון לייצר מוצר נחשק ואיכותי בכל קנה מידה, לבטא את רוחו בצורה הכי טהורה. אני מקווה שההשקעה שלנו מתבטאת בכל ניחוח שעולה מהכוס".

וחתן השמחה, שחלם את היקב והקים אותו, ועתה נתן את שמו ליין הדגל של אלכס, משה, נעמהדלתון לרגל יום הולדתו ה- 70 דיבר גם הוא קצרות. מתי הרוני, אזרח בריטי ופעיל לשעבר במגבית היהודית, שנשבה בקסמו של הגליל במהלך ביקוריו בישראל ובחיפושיו אחר פרויקט להשקעה המשלב תיירות עם חקלאות, הגיע לבסוף להקמת יקב, סיפר כי כאשר הוא מגיע לנתב"ג עוצרים אותו – אך מתבלבלים: לא מסתדר להם ה'הרוני' של שם המשפחה בעל הצליל הערבי, עם השם הפרטי 'מתתיה'.
"היין הגיע אלי ביום ההולדת שלי לפני שנה, וגרם לי להמשיך לשאוף להוביל – בענבים, בייננות וביינות שלנו, אמר מתי הרוני. "יש לנו תוכנית לבנות בעתיד הלא רחוק בית מלון בגליל– מעבר לצימרים שלנו בעלמה ובדלתון שהנם המצליחים ביותר בגליל".
ועוד דבר שגורם למתי הרוני לגאווה רבה: "אין גוף פרטי שתרם כל כך הרבה עצים בארץ כמו יקב דלתון – חצי מיליון עצים".

ולכוכב: מתתיה 2006
בלנד של 80% קברנה סוביניון, 15% מרלו ו- 5% קברנה פרנק, המייצג את מיטב העשייה ביקב דלתון ומיוצר רק בשנות בציר מצטיינות.
מקור הענבים ליינות הבלנד בארבעה כרמים שונים, מהוותיקים והמצטיינים שבכרמי היקב. כרמים אלה נבחרו בקפידה לאור תוצאותיהם בשנים עברו. החל מחורף 2005 החל טיפול מדוקדק בכל חלקה וחלקה לאורך כל שלבי הגידול. יבול הכרמים נע בין 750 ל-950 ק"ג לדונם. היבול הושג על ידי זמירה קפדנית, דילול שריגים ושני דילולי פרי.

לאחר התסיסה הועברו היינות הנפרדים לחביות עץ אלון צרפתי חדשות לתקופה של כשנה. עם תום השנה הורכב הבלנד. הרכבת הבלנד נעשתה על ידי בחירת חביות מצטיינות מכל יין, ולאחר מכן חזר היין ליישון נוסף בחביות חדשות. בחודש פברואר 2009 נכנס היין לבקבוקים והתיישן שנה נוספת בבקבוק.

ליין צבע אדום אטום, כמעט שחור. הוא מתאפיין בניחוחות עשירים של פירות יער תבלינים כגון ציפורן והל ומעט אלי טבק. היין בעל גוף כבד. בפה מורגשת נוכחות קטיפתית אך מוצקה ועושר רב של פרי. החביות נותנות רובד נוסף של טעמים, בעיקר שוקולד מריר וקפה. זהו יין שיוכל להתיישן במשך שנים ארוכות. אלכוהול: 13.8%.

יתכן שלא בכוונה, אך יצאתי ממרתף האגדות והטעמים של "וינו סוקה" בלי לדעת את מחיר היין. גיגול קצר גילה לי כי ב- Wine Depot הוא מוצע ב- 379 ₪ לבקבוק, מה שממקם את המתתיה בצמרת מחירי היינות בארצנו. האמת שגם האיכות גבוהה. ההחלטה אם להשקיע כולה שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר