סיור יקבים בטוסקנה יכול להיות חוויה מתסכלת

אם אתם חושבים שתגיעו למרכז העיירה הטוסקנית מונטפולצ'יאנו ותמצאו שם שילוט הכוונה לכל יקבי הקיאנטי המקומיים – אתם טועים בגדול. והדבר נכון לכל שם של עיר/עיירה/כפר ידוע אחר ברחבי טוסקנה המדהימה

אם אתם חושבים שתגיעו למרכז העיירה הטוסקנית מונטפולצ'יאנו ותמצאו שם שילוט הכוונה לכל יקבי הקיאנטי המקומיים – אתם טועים בגדול. והדבר נכון לכל שם של עיר/עיירה/כפר ידוע אחר ברחבי טוסקנה המדהימה.
היקבים מפוזרים להם במרחבים הירוקים או החומים – בהתאם למיקום במזרח, מרכז או מערב טוסקנה; שלא לדבר על כך שאם כבר תגיעו ליקב, זה יהיה בדיוק בין 12 ל- 15 כאשר הם בסייאסטה איטלקית, ואתם – אנה אתם באים בדיוק באותן שעות?
נראה לי שהמרפא לתסכול זה הוא להצטרף לטיול יין מאורגן, כמו זה של חיים גן – איש הענבים, ובכל זאת הצלחנו להתרשם ממספר יקבים, כי בסופו של דבר מוצאים את חלקם.

Castelo d'Albola
יקב Castelo d'Albola באזור ראדה, ממוקם במבנה מהמאה ה- 12. היקב מייצר מיליון בקבוקים בשנה – קיאנטי קלאסיקו מענבי סנג'ובזה, אך גם קברנה ושרדונה שאינם אופייניים לסביבה וחורגים קצת מהדת של DOCG – הסמכת הקיאנטי הגבוהה ביותר. ביקב מגדלים ענבים עבור הווינו סנטו – יין הקינוח האיטלקי שהולך מסורתית עם עוגיות שקדים, וגם זיתים לייצור 5,000 בקבוקי שמן בשנה. כל הענבים של היקב הם מהאזור, כחלק מהעמידה בתקנים האיטלקיים, ומגודלים ללא השקיה.

Castelo d'Albola הוא אחד היקבים הגדולים באזור ראדה, ושייך למשפחת זונין – המגדלת הגדולה ביותר של ענבי יין באיטליה, שמחזיקה ב- 11 יקבים נוספים באיטליה ובוירג'יניה בארה"ב.
המצודה האמיתית על שמה נקרא היקב שוכנת בצד השני של הכביש – בבעלות אחרת.
בסיור בחדר החביות הגדול רואים חביות ענק בהן מאוכסן יין קאנטי קלאסיקו משלושה סוגים: סנג'ובזה מעורב – קיאנטי קלאסיקו המתיישן 8 חודשים, סנג'ובזה טהור השוהה שנה בחבית ואז משמש לבלנדים, וריזרב – שנתיים בחבית ועוד שנת יישון בבקבוק.

מחבית גדולה של 7,400 ליטר מייצרים 8,000 בקבוקים. לחבית צורה אובלית והיא מתפקדת 30- 25 שנה. מדי 5 חודשים מוציאים את היין ומנקים את החביות. ביקב יש גם חביות במחצית התכולה – 3,400 ליטרים, הרבה יותר צרות, וכן חביות 300 ליטר רגילות.
החביות הן מעץ אלון מסלובניה, בו משתמשים מסורתית דווקא כי לא מוסיף טעמים ליין, אלא משמש לאכסון בלבד.

אנו עוברים למרתף נוסף, בו יש חביות מוכרות לנו: באריק מאלון צרפתי – סגין מורו, ראדיקס וטונלרי רמונד. החביות משמשות 6-5 שנים, ואז מועברות למודנה ליישון חומץ. בקסטלו ד'אלבולה הן משמשות ליינות IGT – ענבים בינלאומיים: קברנה, פינו נואר, שרדונה השוהים 12 חודש בחבית, וליין אצ'יולו – תערובת של סנג'ובזה וקברנה, ממנה עושים 2,000 בקבוקים בשנה.

אנו עולים לחדר מרתף עילי אחר, בו מיושנות חביות של וינו סנטו – יין קינוח מתוק ביצור מיוחד מענבי מלבסיה וטרוויאנו, שבעבר שימשו לקיאנטי קלאסיקו שהיה תערובת ענבים אדומים ולבנים. היום אסור לערבב – לכן משמשים ענבים אלה ליין המתוק.
תהליך ייצור הווינו סנטו מתחיל בבציר מאוחר בדצמבר. הענבים מיובשים ל- 4-3 חודשים בסלי קש גדולים, ואז נעשה היין ומאוכסן בחביות עץ ערמונים חתומות ל- 8 שנים, כך שלא טועמים את היין.
התסיסה מתבצעת בחביות. מאחר שלא מתבצעת שפייה, הרי תמיד יש שאריות קודמות שמספקות את השמר לתסיסה. את החביות חותמים את החביות בשעווה בגלל התסיסה הפנימית היוצרת לחץ.
החבית לא מלאה לגמרי, מאחר שאחרי 8 שנים יש איבוד יין. מדובר בתהליך יקר, ולכן היין יקר מיינות רגילים. כמות הייצור קטנה: 2,000 עד 3,000 בקבוקים בשנה, כאשר כל שנות הבציר מאוכסנות באותו אולם.
בעבר היה רק יין זה מיועד לאירועים מיוחדים. היום טובלים וינו סנטו בביסקויט קנטוצי מיובש עם שקדים – קינוח מסורתי בכל מסעדה בטוסקנה.
אפשר להשאיר את הבקבוק פתוח מספר חודשים להמשך צריכה.

Castelo d'Albola
Via Pian d'Albola
Radda in Chianti
Tel. 00-39- 0577 738 019
[email protected]


Castello di Meleto
מרכז המבקרים וחנות המכר של יקב Castello di Meleto הממוקם בקרבת ברוליו, מעל סן רגולו, שוכנים בארמון /מבצר מדהים ורב תפארת, המהווה סיבה טובה בפני עצמו לביקור במקום.
החזית של המבצר הנה מהמאה ה- 15, בעוד המבנה הבסיסי מהמאה ה- 13, ותפקד במלחמות בין סיינה לפירנצה עד אמצע המאה ה- 16. פנים הארמון מתקופת הבארוק במאה ה- 18 , עם ריהוט תמונות ואביזרים מהתקופה.

היקב, המשתרע על 10,000 דונם, מהם 4,000 דונם כרמים, מייצר 900,000 בקבוקים בשנה, הנו הגדול באזור ושייך היום לויטוקולה טוסקנה, קואופרטיב של 1,700 בעלי מניות, כאשר בעל מניות הרוב הוא שולר משוויץ. עד לפני 40 שנה היו בני משפחת ריקאסולי – הידועים והגדולים באזור – שותפים ב- Castello di Meleto.

טעמנו את הקסטלו די מלטו קיאנטי קלאסיקו 2003 – 90% סנג'ובזה ששהה 9-8 חודשים בחבית, וטוב יותר טוב מקודמו ביקב קסטלו ד'אלבואה.
קיאנטי קלאסיקו שני עשוי מ– 85% סנג'ובזה, 8% מרלו ומעט מאוד קולורינו – מיקב יחיד מסביב למבצר. היין התיישן בחבית במשך שנתיים.
ה- Fiore משנת 1999 הוא יין המוגדר כ- Super Toscan Wine – כל מה שהוא לא קיאנטי. היין עשוי 80% ענבי סנג'ובזה ו- 20% מרלו, ומיושן בחביות קטנות.

Castello di Meleto
Localita Meleto
Gaiole in Chianti
Tel. 00-39-0577 749 217
www.castellomeleto.it
[email protected]


Poggi del Chianti
את מארקו מונאני פגשנו באמת תחת גפנו ותחת זיתו. נכנסנו אל היקב הקטן וחיפשנו את בעל הבית. קריאותינו העירו אותו מהגיגים וסרעפים בין העצים, והוא הגיע כדי לספר לנו על יקב בוטיק טוסקני המייצר 3,000 בקבוקים, השנה אולי יגדל ל- 4,000 ,והתוכנית להגיע ל- 20,000 בקבוקים בתוך 10 שנים.

יקב Poggi del Chianti עצמו קיים מ- 1900, אך מארקו הגיע למקום בשנת 2000 ונטע כרמים חדשים – ממש בחצר היקב.
על תווית היין שלו מופיעה באותיות מובלטות ובכתב אטרוסקי עתיק ברכה לחיים ארוכים.
היין עשוי 85% סנג'ובנה, 8% מרלו, והיתרה זני קריולו וקולורינו. מארקו מייצר גם וינו סנטו ההולך נפלא עם עוגיות השקדים הטוסקניות, ושמן זית.

Poggi del Chianti
Loc Morellino, Carviglia
Tel. 00-39-055-9166415
[email protected]
www.tuscan.cc

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר