על הדבש ועל העוקץ – סוגי הדבש, תכולתו, ולמה חשוב לשים לב

עדיין אין עדויות מדעיות לגבי סגולותיו של הדבש. יחד עם זאת אין מניעה לצרוך אותו, במיוחד אם מאמינים כי הוא בעל סגולות מרפא

לקראת ראש השנה, הסברים על סוגי הדבש, תכולתו, ולמה חשוב לשים לב:

סוגי הדבש:
סוגי הדבש השונים הנבדלים זה מזה בריחם וצבעם, הינם תוצאה של סוג הפריחה ומקום הפרחים מהם נלקח הצוף.

מה מכיל הדבש?
הצוף מכיל סוכרוז (סוכר לבן) ההופך בתהליך יצירת הדבש לחד סוכרים: גלוקוז ופרוקטוז. הדבש אם כן מכיל סוכרים פשוטים הנספגים במהירות במעיים, מעלים במהירות את רמת הסוכר בדם ולכן גם מהווים מקור אנרגיה מהיר וזמין.
בדבש יש מעט ויטמינים ומינרלים.
ב – 100 גרם דבש יש:
0.04 מ"ג של ויטמין B2
0.01 מ"ג של ויטמין B1
0.91 מ"ג של ברזל

דבש ואלרגיה:
תיתכן אלרגיה לדבש במיוחד אצל ילדים. לכן כשמתחילים לראשונה עם דבש יש לתת בכמויות קטנות ולהעלות בהדרגה. האלרגיה תיתכן בגלל נוכחות של רכיבים שונים של פרחים כמו גם חלבונים שונים שהופרשו מהדבורה.

סגולות הדבש:

ברפואה האלטרנטיבית קושרים סגולות רפואיות לדבש. כנראה עקב יכולתו להישאר זמן רב מבלי להתקלקל, או בגלל המינרלים והויטמינים שבו (שאינם מצויים בכמות גדולה).
נוטים לייחס לו סגולות מרפא להתקררויות ולדלקות גרון, במניעת עצירות, בחיטוי וריפוי העור ועוד.

דבש זה סוכר!
אסור לשכוח כי הדבש מכיל סוכרים פשוטים הנספגים במהירות במעי ומעלים את רמות הסוכר בדם. לכן אין הוא מומלץ לחולי סוכרת או לאלה הסובלים מרמה גבוהה של טריגליצרידים. יש לזכור כי כמו כל סוכר אחר עלול הדבש לגרום לעששת בשיניים.

לסיכום נדגיש כי עדיין אין עדויות מדעיות לגבי סגולותיו של הדבש. יחד עם זאת אין מניעה לצרוך אותו, במיוחד אם מאמינים כי הוא בעל סגולות מרפא.


עמית גנור היא דיאטנית קלינית ומנהלת מחלקת הדיאטה בסטודיו C,


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר