עמק האלה לעילא ועילא

הכיף של יינן יקב עמק האלה, דורון רב-הון, הוא לשבת ולהיפגש בצורה לא פורמלית, לשתות, לאכול ולדבר על יין. דני רובין נפגש עם היינן לרגל השקתם של חמישה מיינות היקב החדשים

"הכיף שלי הוא לשבת ולהיפגש בצורה לא פורמלית, לשתות, לאכול ולדבר על יין", כך פתח יינן יקב עמק האלה, דורון רב-הון, מפגש אינטימי עם יינן לרגל השקתם של חמישה מיינות היקב החדשים, כששלושה מהם מוטעמים בערב המפגש.
היינות הם קברנה סוביניון 2005, מרלו 2005, ויינות הטעימה: קברנה סוביניון VC 2005, מרלו VC 2004, וסוביניון בלאן 2008.

עמק האלה סוביניון בלאן 2008
ההבשלה של הענבים ליין מוקדמת מאוד במתכוון, בסביבות 12% אלכוהול, חומצה טבעית לחלוטין, אין חומצה מוספת. אין כוונה לחקות משהו אחר.
התוצאה המתקבלת הוא סוביניון מבית המדרש של היינן, עם סממנים ייחודיים של היקב ושל עבודת יינן מוקפדת, שהניסיון והזמן, מסתבר, רק עושים לה טוב.
זה ניכר וניתן לזיהוי גם בפה לכל אורך יינות הטעימה, כשהמגמה המסתמנת היא יינות מהשורה הראשונה.

לראשונה, ביין הסוביניון בלאן 2008 הוספו לסוביניון 10% ענבי סמיון, שנותן ותומך בפירותיות ובריכוכו של היין. הפירותיות מביאה עמה נימה קלה ביותר של מתיקות, ובהחלט הסוביניון של 2008 פחות חד מקודמו – ולטובה. יש בסוביניון הרבה ירוק. היין תסס במיכלי נירוסטה, ולאחר מכן כ- 30% ממנו עבר לחביות עץ אלון משומשות לתקופה של כ- 3 חודשים, שלאחריהם היין נשאב בחזרה אל מיכלי הנירוסטה, בהם התיישן תקופה נוספת על המשקעים, משאירים ביין מעט CO2 טבעי מהתסיסה, ואז הוא מבוקבק.

הניסיון של היקב מלמד, כי למרות שמלכתחילה לא מדובר ביין שנועד להתיישן, ואין הוא מתיימר להיות כזה, מסתבר שליין יכולות התבגרות והתיישנות מבלי לאבד את מאפייניו הזניים הכל כך חשובים.
תרומת העץ היא למורכבותו של היין, לעומק ולבשלות, ועוד איזה פן נוסף של "ריכוך פינות" ועידון של החומצה. אפשר אפילו לומר שהעץ תורם כקטליזטור המחבר בין החומצה לפרי.

אהבתי מאוד את הסוביניון בלאן של עמק האלה. זהו בפירוש יין של קיץ, אבל הוא מביא עמו גם מימד נוסף, והוא ארוך, מורכב, רחב וממלא את הפה. יופי של סוביניון בלאן, ויופי של התפתחות בעשייה של דורון. ואני בהחלט סבור שאהבתו המוצהרת, ואפילו עם העדפה ברורה שלו ליינות לבנים על פני אדומים, פועלת אף היא ככלי נוסף בשאיפה של היינן להצעיד את היין הלבן שלו למקומות אותם רואה דורון בעיני רוחו כמודלים להשוואה.

עמק האלה מרלו VC 2004
לבטח תתפלאו הכיצד אנחנו, במחציתה של שנת 2009, טועמים לראשונה יין מרלו VC מבציר 2004 המושק רק עתה, ועל תהייה הזו משיב דורון: "אתם תיכף תטעמו את היין, ואתם תראו ותבינו על מה אני מדבר. אתם גם תטעמו אותו שוב אחרי הקברנה סוביניון VC 2005 – יין שעומד בגאון בזכות עצמו.
שנתיים לא יכולתי לדבר עם היין. אני לא יודע איפה הוא היה אבל הוא לא היה שם. הוא מכיל 85% ענבי מרלו, 15% ענבי קברנה סוביניון, אנחנו בדרך כלל עושים יינות שמבקשים זמן, ואנחנו מוצאים בהרבה יינות שהם מבקשים זמן, אבל במרלו הזה, זה היה פשוט מוטרף".

דורון מסביר כי הקברנה סוביניון נועד לרכך במעט את המרלו. המרלו ביקב עמק האלה מאוד עוצמתי, ועם הגדלת היבול המרלו שהתקבל נעשה יותר רחב.
המרלו התיישן 17 חודש בחביות עץ אלון, 30% חדשות, ביין כ- 14.5% אחוזי אלכוהול.

ואכן בטעימה, לצד סטייק טוב, המרלו מציג אף מאוד מפתה, שופע פרחוניות, הצבע שלו עמוק, מלא חיים וחיוניות, וקשה להאמין שמדובר ביין מבציר 2004.
אם הקברנה סוביניון ששתינו ביקש כי יגישו לצידו בשר, המרלו יכול היה לחתוך את הבשר לפיסות, ולהתגבר על כל כמות של שומן מבלי שתחושו בכך.

צבע היין אדום סגול עז. ארומות: פרי אדום ובשל, רקע של מנטה, קלייה עדינה ועשבי תיבול. גוף מלא ומהודק, טאנינים מורכבים, סיומת ארוכה ומעט יבשה.
אפשרות ליישון ממושך.
מחיר מומלץ לצרכן 165 ₪

עמק האלה קברנה VC 05
90% קברנה, 10% מרלו, ללא סינון. היין שהה 17 חודשים בחביות עץ אלון.
צבע אדום שחור עמוק. ארומות: פירותיות רחבה ומאופקת. שילוב של מינרליות, פרי אדום ועץ אלון, וברקע ציפורן והל.
גוף מלא, טאנינים משולבים היטב, יין סופר אלגנטי ומורכב עם סיומת ארוכה ומענגת.

דורון רב-הון מרחיב באוזנינו על בציר 2005: "אנחנו הייננים מחפשים בבציר איזו שהיא הבשלה נורמלית, אם אפשר לכנות זאת כך. בלי יותר מדי חמסינים ולא גורמים אחרים שיכולים להשפיע, לעכב או לזרז את ההבשלות.
ב- 2005 קרה לנו משהו שלא קורה לעיתים קרובות: ההבשלה הייתה מאוד ארוכה ומאוד טובה. זה הביא את הפרי להיות מאוד אלגנטי, מאוד טבעי, כמעט לא השתמשנו בחומצה ביינות האדומים.
בעצם אין זה משנה אם זה זן זה או אחר, זה בעצם מה שאנחנו מחפשים. היין שהה כ- 17 חודשים בחביות עץ אלון, כ- 30% מהן עץ חדש. בסדרת ה-VC אנחנו משתמשים בפחות עץ חדש מאשר, למש,ל ב- EVER RED. 
בקברנה סוביניון 2005 יש 10% מרלו, ומרבית הענבים ליין בשנה זאת הגיעו מהכרם באדרת.
אני מבקש לציין שהרבה יותר קשה לעשות קברנה סוביניון באזור עמק האלה, מאשר מרלו או קברנה פרנק, בגלל החום הגבוה. אבל כשהקברנה סוביניון יוצא, אני אוהב את התוצאה: הוא מינרלי, הוא הולך על גוון יותר רחב, יותר אלגנטי ומורכב, והוא לא קברנה של אזור חם, ובטעימת היין לא מתקבל איזה "בום" חד-ממדי, אלא הרבה יותר עומק ועניין".
מחיר מומלץ לצרכן 165 ₪

עמק האלה קברנה סוביניון 05
95% קברנה סוביניון, 5% מרלו. צבע אדום בורדו. ארומות: מינרליות עם נגיעות של ים, קצת דיו ופירותיות מאופקת. פירות אדומים,שזיף, ותבלון של עץ אלון צרפתי.
גוף מלא, רחב, הרמוני, ורב גווני. יין אלגנטי ומעודן, אשר שהה 16 חודשים בחביות עץ אלון. סיומת מאוזנת וארוכה.
מחיר מומלץ לצרכן 99 ₪

עמק האלה מרלו 05
95% מרלו, 5% קברנה סוביניון.  צבע אדום בורדו. ארומות: פירות אדומים בשלים ועזים, על רקע עשבי תיבול ועץ אלון. גוף מלא, המשך ישיר של האף עם פירות אדומים ושחורים, קפה ושוקולד מריר שמוסיפים תבלון ומורכבות. היין שהה 16 חודשים בחביות עץ אלון.
מחיר מומלץ לצרכן 99 ₪

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר