עצות זהב לאכילה נכונה בזמן טיסה

אל תתפתו לחטיפים המוצעים בטיסה משום שהם אולי קטנים אך עשירים בקלוריות. הם רק יגבירו רעב ולא ישביעו
אלינור חינגה מזרחי היא דיאטנית קלינית BSc. R.D ברשת חלי ממן המתמחה באורח חיים בריא. בכתבה זו היא מגישה 10 עצות זהב להתנהלות במשך שעות של ישיבה בחוסר מעש בשדה התעופה או במטוס בכל הנוגע למזון

לקראת טיסה? ביזנס או פלז'ר? הסיכוי שנאכל מרגע היציאה מהבית לשדה עד ההגעה ליעד אלפי קלוריות מתועשות, מעובדות ומיותרות, הוא גדול לאין שיעור ומיותר. הסיבות לכך נעוצות במגוון גורמים, כגון היפוך שעות, חוסר בשינה,  נגישות מוגבלת למזון בריא מחד, וקושי לעמוד בפיתויים מאידך. מעל הכול, שעות של ישיבה בחוסר מעש בשדה התעופה או במטוס. אז, כיצד אוכלים נכון לפני טיסה ובמהלכה? לפניכן.ם 10 עצות זהב.

ארגון – הסעיף החשוב ביותר

השקעתם שעות בסידור המזוודה. עוד 20 דקות של ארגון מזון שוות את ההשקעה, ולגמרי יעשו את העבודה. דאגו להכין לעצמכם מזון לנסיעה אל השדה, להמתנה בשדה עצמו, לזמן הטיסה, ומזון נוסף המיועד להמתנה של כשעה בהגעה לנמל היעד.

מה להכין? כריכים עם תוכן שלא מתקלקל מהר, כגון גבינות, חמאת בוטנים, טחינה. בכדי לשמור על יחסים טובים עם שאר יושבי המטוס, השתדלו להימנע מכריכים עם ריח חזק, המכילים מזונות כדוגמת טונה, ביצה קשה, נקניק וכדומה.

מומלץ בנוסף להצטייד מראש בתמרים, שקדים, אגוזים וחטיפי אנרגיה מזינים ומשביעים – אלו יישארו בתיק כ"עזרה ראשונה" בהמשך החופשה, כשאין גישה למזון בשדה (כמו טיסות קונקשן שמגיעים אליהן וכול חנויות שדה התעופה סגורות), או כשעגלת הפיתויים עוברת במטוס (אל תמכור לי שוקולד).

תאכלו לפני העלייה למטוס

טרם עלייתכם למטוס, שבו ותאכלו סלט גדול ומזין עם חלבון (בשר, דג, ביצה, טונה וכדומה) בתוספת פחמימה מורכבת (כדוגמת קינואה, קטניות, בטטה או לחם מלא). המנעו ממלכודת הרטבים אשר יכולה להקפיץ את המנה בעוד 400-600 קלוריות.  ארוחה כזו ניתן להביא מהבית או להזמין באחת המסעדות שבשדה התעופה, ויתרונה הגדול בכך שהיא תשביע אתכם לאורך זמן.

בחרתם לאכול "מזון טיסות"?

הזמינו מראש את הארוחה, כשאתם בראש נקי וצלול. המגוון כיום רחב ומתאים לכולם. חשוב לשים לב לכך שארוחה חמה ומוזמנת מראש, תגרום לנו לא לנשנש חטיפים מיותרים ועתירי קלוריות במטוס. מאידך, ארוחה שכזו יכולה להגיע גם ל- 1,000 קלוריות ויותר, עם כמות שומן גבוהה מאוד. לכן, במידה ולא תהיה ארוחה בריאה שתוכלו להזמין, מומלץ בחום לחזור לסעיף הקודם, ולהצטייד בארוחה טובה ומזינה שהבאתם מהבית או שקניתם בשדה.

שימו לב – הטעמים על המטוס משתנים

לחץ האוויר המשתנה גורם לתגובה בבלוטות הטעם. יש נטייה ל"חוסר טעם", שגורמת לאנשים לתבל את האוכל קצת יותר. לרובנו זה לא נורא, אבל כן עלול להיות משמעותי לחולי סכרת ולבעלי לחץ דם גבוה. לכן, במקרים אלו רצוי להוסיף לימון במקום מלח, וממתיק מלאכותי במקום סוכר.

נוזלים

במהלך הטיסה אנחנו מאבדים נוזלים רבים מהגוף שלנו, בשל האוויר היבש והמזגן במטוס. כאשר אנו שותים משקאות עם קפאין ואלכוהול, אנו מסכנים את עצמנו עוד יותר בהתייבשות, משום שאלו משקאות משתנים. מעבר לכך, איש לא שש לגשת לשירותי המטוס יותר מדי פעמים. לכן הקפידו על שתיית מים מרובה לפני ובמהלך הטיסה, אשר תיטיב עם חילוף החומרים ותמנע כאבי ראש ועייפות מאוחר יותר. שתייה של 1-2 כוסות מים כל שעה, תמנע את התייבשות הגוף, תמריץ את מחזור הדם בגוף, ותמנע התפתחות קרישי דם ברגליים בהיעדר תנועה.

מה פחות טוב לטיסות?

ברוקולי, שעועית ונבטים – עלולים לגרום לגזים. לחץ האוויר במטוס עלול להחמיר את הבעיה. פחמימות כמו לזניה, עוגות, פסטה עם רוטב, עוגיות וכדומה – עלולות להקפיץ את רמת הסוכר בדם, שגם תרד בבת אחת ותגרום לרעב. חטיפים מלוחים- בייגלה, צ'יפס, בוטנים מלוחים וכדומה, עשירים בנתרן הגורם לגופנו לאגור נוזלים. הדבר מורגש עוד יותר בטיסות בהן יש לנו נטייה לצבירת נוזלים בגוף, מה שיוצר נפיחות, בצקת ואי נוחות, מעבר לתחושת הצמא הנלווית.

מה כדאי לאכול ולשתות בטיסה עצמה?

שקדים, אגוזי לוז – מכילים חומצות שומן בלתי רוויות, מסייעים בהרגעה והפחתת מתח, ועשירים בנוגדי חמצון וויטמין E. תה ירוק-קמומיל – משקאות הנחשבים כמרגיעים מתח ולחץ. ארוחות קטנות – ימנעו אי נעימות במערכת העיכול. אל תתפתו לחטיפים המוצעים בטיסה, משום שהם אולי קטנים אך עשירים בקלוריות. הם רק יגבירו רעב ולא ישביעו.

תאכלו מסודר ובשעות קבועות

אל תפתחו מרווחים גדולים בין הארוחות. הדבר עלול להביא אתכם למצב של רעב רציני או נפילת סוכר, אשר יגרמו לכם לבחור ללא שיקול דעת את המזונות המוצעים.

 סובלים מבחילות?

המנעו מאכילת מזונות מטוגנים, כאלו המתובלים יתר על המידה, או מזונות שאינכם רגילים לאכול בשגרה. לעומת זאת, צנימים, קרקרים ותה עם ג'ינג'ר, יכולים לסייע בהקלת הבחילה. הפרידו בין האוכל לשתייה, ואם אתם שותים אז העדיפו שתייה קרה על חמה. אל תטוסו על קיבה ריקה, עדיף לצרוך ארוחות קטנות ולא גדולות, למניעת אי נעימות במערכת העיכול.

הגעתם ליעד ואתם עייפים?

אם אתם במצב של ג'טלג ולא מצליחים להירדם, ישנם מספר מזונות המוכחים כמעלים את רמות המלטונין (הורמון שינה) בגופנו. מזונות אלו הם קיווי, פיסטוקים, אגוזי מלך, גוג'י ברי, ודובדבנים. שווה להצטייד בהם לטיסה עוד בארץ; רק וודאו שארץ היעד מאפשרת הכנסת מזון כדי שלא ייזרק לחינם.
לסיכום: חווית הטיסה הנעימה היא בהחלט נחלתם של המתארגנים מראש. טיסה נעימה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר