פסח מגיע: עשר דרכים לפסוח על עשר המכות של הדיאטה

לקראת חג האביב הבא עלינו לטובה, איילת בירן דיאטנית קלינית מ"מירב", ביה"ס לרפואה משלימה של האוניברסיטה הפתוחה ומכבי טבעי, מציגה עשר דרכים לפסוח על עשר המכות של הדיאטה

לקראת חג האביב הבא עלינו לטובה, לפניכם עשר דרכים לפסוח על עשר המכות של הדיאטה:

1. ארוחת ערב החג – היא הפתיח לחודש שעלול להיגמר בזלילה הגדולה עם ארוחות משפחתיות, אירוחים והתארחויות. בכדי להימנע מזלילה, חשוב להגיע לא רעבים מדי, שכן במצב כזה קשה לנו לבחור בחירה נכונה של המזון, ובסוף אנו מוצאים שאכלנו לאו דווקא את מה שרצינו, ובכמויות גדולות בהרבה. לכן חשוב לאכול כשעה לפני ארוחת החג ארוחה קלה, כמו כריך מצה עם ביצה קשה וירקות ולשבוע מעט, ובכך להקטין בהרבה את כמות האוכל שתגיע לצלחת בארוחה עצמה.
2. כובד הארוחות – שנובע הן מכמויות האוכל הלא שגרתיות, והן מכמות השומן הנוטף מהן. דוגמא קלאסית היא המצה ברייט, המכילה לפחות כף שמן ושווה בערכה הקלורי לארוחה מאוזנת שלמה: שיפוד עוף + ספל אורז + סלט ירקות. הפתרון – לאכול במידה.
3. יציאה מהשגרה – משנה את הן דפוסי האכילה והן את דפוסי הפעילות: פחות יוצאים לצעדות יזומות ולחדר כושר, ויותר מוזמנים לארוחות משפחתיות ולמסעדות. משום כך, חשוב לנצל את מזג האוויר האביבי ולצאת לטיולים בחיק הטבע, שיעודדו את הצורך להתנועע מחד, וימנעו זלילה מאידך.
4. המצה – לא בכדי נחשבת המצה למכה הקשה של החג, וזאת משום דחיסותה ומרקמה היבש. היות שהמצה דלה בסיבים תזונתיים, היא אינה משביעה, מכילה כמות כפולה של קלוריות ביחס לפרוסת לחם, משמע מפריעה לדיאטה ולאכילה מאוזנת, ובנוסף לכל גם גורמת לעצירות. מצה קלה מכילה יותר סיבים תזונתיים וחצי מכמות הקלוריות שמכילה מצה רגילה.
5. עצירות – רבים מאתנו סובלים מעצירות כתוצאה מאכילת המצות. להקלה מומלץ להרבות בשתיית מים (ביחס של כ- 2 כוסות לכל מצה), לאכול ירקות לרוב, ולבצע פעילות גופנית, ובמיוחד כפיפות בטן.
6. יין מתוק – עשיר בסוכר ובאלכוהול, ולכן גם בקלוריות. כוס אחת יכולה לספק כ- 170 קק"ל, ואם אנו מחויבים לפי ההלכה לשתות ארבע כוסות, הרי שבלי משים נגיע לכמות קק"ל של ארוחת חג שלמה. הפתרון – כדאי לנסות ולהסתפק בכוסיות בלבד.
7. עוגיות החג – מדובר על עוגיות הבוטנים והקוקוס, כמובן, המכילות כמות גבוהה ביותר של שומן ביחס לעוגיות הרגילות. בהתייחס לעוגיות הקוקוס, תכולת השומן הרווי בהן גבוהה, מה שמעלה את ייצור הכולסטרול בגוף ואת רמתו הכללית בדם. כל עוגיה שכזו "תעלה" לנו בכ- 120 קלוריות לפחות. הפתרון – לאכול רק אם ממש רוצים ובמידה.
8. "על האש" – בפסח מכה זו חזקה שבעתיים, היות שכאשר הבשרים נאכלים ללא לחם או פיתה, הם פחות משביעים, ולכן הכמויות עלולות לגדול מאוד.
לשם כך היערכות לפיקניק מחייבת הצטיידות בצלחות, בכדי לאכול מהן ורק מהן. כמו-כן, חשוב לשלב בארוחה מרכיבים משביעים המכילים פחות קלוריות, כמו תפו"א אפוי (בין הגחלים) ושיפודי ירקות כמו עגבניות שרי, פטריות ופלפלים צבעוניים. וכמובן שכדאי לבחור בבשרים המכילים פחות שומן: פחות המבורגר, נקניקיות וקבב מוכן, ויותר חזה עוף, סטייק סינטה, וגם פרגיות ללא שומן נראה לעין.
9. סימפטום "הכרס המשתפלת" – בכדי להימנע מתחושת הכובד והלאות לאחר הארוחה, חשוב לאכול עד לכדי שובע, ולא מעבר לכך. לשם כך תסייע שיטת "החלוקה הבטוחה" של הצלחת: ¼ מהצלחת תכיל מנת חלבון קרי בשר / עוף/ דג, ¼ מנת פחמימה כמו: תפו"א / אורז / כוסמת, והחצי הנותר ירקות שלא על בסיס שמן או מיונז.
10. הקיץ – שמגיע מיד לאחר הפסח ומביא עמו בגדים קצרים וביקיני, וחושף אותנו במערומינו תרתי משמע. על כך נאמר: "סוף מעשה במחשבה תחילה".


איילת בירן היא דיאטנית קלינית מ"מירב", ביה"ס לרפואה משלימה של האוניברסיטה הפתוחה ומכבי טבעי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר