פרופ' מנפרד גרין: מס על פירות וירקות יגרום לעלייה בתחלואה ולעלויות נוספות למדינה

להטלת מע"מ על פירות וירקות יהיו השלכות חמורות על בריאות הציבור בישראל, בעיקר על השכבות החלשות, הוסיף פרופ' גרין

"הצריכה הממוצעת של פירות וירקות בישראל הינה פחות ממחצית מהצריכה המומלצת, ומרבית האנשים בישראל אינם צורכים כמות מספקת של ירקות ופירות. הטלת מע"מ על פירות וירקות תפגע במאמצים להעלאת צריכת הירקות והפירות בישראל, ואף תוביל לירידה בצריכה בקרב אוכלוסיית ישראל בכלל, ובקרב אוכלוסייה המשתייכת למעמד חברתי-כלכלי נמוך בפרט, מה שיביא לעלייה בתחלואה". כך אומר פרופ' מנפרד גרין, ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, ומי שעמד בעבר בראש המרכז הארצי לבקרת מחלות במשרד הבריאות.
הדברים נאמרו לקראת ההצבעה על התקציב הכולל הטלת מע"מ על פירות וירקות.

לדברי פרופ' גרין, אכילת ירקות ופירות הינה חלק מרכזי בשמירה על תזונה מאוזנת ובמניעת מחלות. צריכה נמוכה של ירקות ופירות הינה אחד מעשרה גורמי הסיכון המובילים לתמותה בעולם כולו, והיא אחראית ל-19% ממקרי סרטן מערכת העיכול, 31% ממקרי מחלות הלב, ו-11% ממקרי השבץ.
ארגון הבריאות העולמי מעריך כי אכילה מספקת של פירות וירקות יכולה להציל את חייהם של למעלה מ-2.7 מיליון אנשים מדי שנה ברחבי העולם.

גרין מציין כי לאור חשיבתו של הנושא, ולמרות שהוא נידון בוועדת הכספים של הכנסת, הוא שב ומדגיש כי להטלת מס על פירות וירקות השלכות משמעותיות על בריאות הציבור בישראל.
"ההכנסה הממוצעת למשק בית, על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היא כ-10,000 ₪ בחודש. עבור המשפחות שמרוויחות פחות מסכום זה, הטלת המס על פירות וירקות עלולה להוביל לירידה ניכרת בצריכת מרכיבי תזונה הכרחיים וחיוניים אלו. הטלת מס על פירות וירקות תשפיע על בריאות האוכלוסייה בישראל, ותוביל בסופו של דבר להעלאת התחלואה, ולפיכך להעלאת העלויות למדינה ולמערכת הבריאות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר