צליאק ורגישות לגלוטן

צליאק הינה מחלה אוטואימונית, בה מערכת החיסון תוקפת את תאי המעי בנוכחות גלוטן, חלבון החיטה, ובעצם גורמת לדלקת כרונית במעי וסימפטומים רבים ובלתי נעימים

צליאק הינה מחלה אוטואימונית, בה מערכת החיסון תוקפת את תאי המעי בנוכחות גלוטן, חלבון החיטה, ובעצם גורמת לדלקת כרונית במעי וסימפטומים רבים ובלתי נעימים. עם זאת, לאחרונה מדברים גם על מצב חדש של "רגישות לגלוטן" או הימנעות מגלוטן לצורך הרזייה ודיאטה.
במאמר זה אסקור את נושאים ותופעות הקשורות לגלוטן. בנוסף, אשיב לשאלה – האם הימנעות מגלוטן תורמת לירידה במשקל?

כ- 71,000 איש מאובחנים כסובלים מצליאק בארץ נכון ל-2012, וכשליש מהם ילדים. הסימפטומים לצליאק הם רבים וכוללים תופעות של מערכת העיכול כגון גזים, כאבי בטן, שלשולים, אנמיה מחוסר ברזל. חוסר טיפול עלול להוביל לבעיות גדילה בילדים, לאוסטאופורוזיס, כאבי מפרקים, מחלות כבד, פגיעה בפוריות וסרטנים שונים.

מתי רצוי ללכת ולהיבדק?
1. כאשר מופיעים תסמינים במערכת העיכול.
2. כאשר מופיעה אנמיה, אך ללא הסבר ברור של שינוי תזונתי.
3. כאשר יש ברקע מחלות אוטואימוניות נוספות כגון סוכרת סוג 1, תת פעילות של בלוטת התריס, דלקות מפרקים וכו' מאחר שנמצא קשר בין המחלות האוטואימוניות השונות. אדם אשר חולה במחלה אוטואימונית אחת סיכוייו לחלות במחלה אוטואימונית אחרת גוברים.
4. רקע משפחתי- במידה ויש אדם נוסף במשפחה החולה בצליאק. הימצאות המחלה אצל קרוב מדרגה ראשונה מגביר את הסיכון לחלות פי 10, ואילו אצל קרוב מדרגה שניה – פי 5.

כיצד מאבחנים?
במידה ויש חשש, מומלץ להתייעץ עם רופא גסטרואנטרולוג. האבחון נעשה לרוב על ידי בדיקת דם לנוגדנים וביופסיה של המעי הדק. תמונת המעיים מראה כי סיסי המעיים השתטחו עקב הדלקת הנרחבת, ולכן גם קיימת תת ספיגה של רכיבי תזונה רבים.

מהי רגישות או אי-סבילות לגלוטן?
אי-סבילות לגלוטן הינו מצב חדש בו רואים תסמינים של מערכת העיכול כגון גזים, נפיחות או שלשולים בנוכחות גלוטן, אך ללא תמונה של פגיעה בסיסי המעיים. תופעה זו נמצאת בעיקר אצל הסובלים מתסמונת המעי הרגיז. לאור התלונות הרבות מצד המטופלים, הוגדר מצב זה כאי-סבילות לגלוטן, אך אין לו עדויות מחקריות או אבחנה ברורה.

עם זאת, בשנים האחרונות החל טרנד של דיאטות ללא גלוטן לצורך ירידה במשקל. משווקים של דיאטות אלו הצליחו ליצור רושם חזק אצל האוכלוסייה כי חלבון הגלוטן מזיק לבריאות, וכי הוא אשם במגוון של תופעות ומחלות גם אצל אנשים בריאים. לטענות אלו לא נמצאה אף הוכחה מדעית לא בשינויים במערכת החיסון ולא בתופעות מעיים אצל אנשים בריאים. אז למה בכל זאת זה הצליח כל כך ?

התשובה פשוטה: אנשים אשר החלו להוריד גלוטן, הורידו את עודפי הפחמימות מהתפריט, ואני מדגישה: עודפי הפחמימות. הם הורידו את המאפים, החטיפים, העוגות והעוגיות, ולכן תופעות של גזים וכאבי בטן מצריכה עודפת של מזון, ובייחוד של פחמימות, פחתו במיידית. בנוסף, הפחתה זו של ג'נק פוד ועודף פחמימה מביאה גם לירידה במשקל, ולכן דיאטה זו הצליחה אצל חלק מהאנשים.
עם זאת, מגיעים אליי חולי צליאק רבים עם עודף משקל. אז איך ניתן להסביר זאת? הפחתה של גלוטן בלבד אינה מביאה לירידה במשקל. לכן, אנשים אשר לא אובחנו באופן חד-משמעי כחולי צליאק או קיבלו המלצה מרופא גסטרו להפחית גלוטן כתוצאה מאי-סבילות, צריכים להמשיך ולצרוך מזונות המכילים גלוטן כדי להימנע מחסרים תזונתיים של רכיבים חשובים הנמצאים בדגנים מלאים.

איך לשמור על דיאטה דלת גלוטן לחולי צליאק?
הטיפול בצליאק הוא 100% תזונתי, ולכן לתזונה יש חשיבות מכרעת. הטיפול מתמקד בהימנעות מוחלטת מכל מזון אשר מכיל גלוטן או שיירי חיטה, שעורה וכו'. הקושי בטיפול הוא רב, גם עקב יוקר המוצרים דלי הגלוטן, וההיענות לטיפול היא נמוכה.
גם מזונות שנחשבים ללא גלוטן מכילים עד 20 מ"ג לק"ג, והממצאים מראים שמספיקה כמות של 50 מ"ג ליצירת נזק במעיים. בנוסף קיים קושי רב, מאחר שגם במזונות רבים ללא גלוטן יש שיירי גלוטן, כמו מזונות בתפזורת – קטניות, אורז וגרעינים, אשר יתכן שנגעו בתהליך הייצור בחיטה או גלוטן.

להלן ההמלצות התזונתיות:
1. יש להימנע באופן מוחלט ומיידי לאורך כל החיים מאכילת חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין ודברי מאפה המכילים מוצרים אלה. למשל, עוגות, עוגיות, מאפים, חטיפים.
2. יש לדאוג להשתמש בקופסאות ממרחים אישיות לחולה. זאת, כי להימנע מאכילת ממרחים המשותפים לכל המשפחה, מאחר שהסכין למריחה, אשר נגעה בלחם מזהמת את הממרחים בגלוטן.
3. יש לעקוב אחר בדיקות דם עקב תת-הספיגה ולמנוע חסרים של ברזל, סידן, אבץ, ויטמין D, 12B, K וחומצה פולית. במידה ונמצא חסר יש לקחת תוסף ולהקפיד להימנע מגלוטן עוד יותר.
4. מבחינת תזונתית, מומלץ להכין את הלחם דל הגלוטן לבד בבית מקמח אורז או קמחים אחרים דלי גלוטן, על מנת לקבל לחם עשיר יותר בסיבים ושמן פחות מהלחמים המוצעים בשוק ללא גלוטן.
5. אין לחתוך מזונות ללא גלוטן על קרש חיתוך של מזונות עם גלוטן, גם אם נשטף היטב.
6. כאשר אוכלים בחוץ או במסעדות, יש לשאול היטב אם המזון מכיל שיירי גלוטן ולבדוק היטב את רכיבי המנה והיכן נחתכו – ברוב המקרים רצוי להפחית אכילה במסעדות או להתקשר מראש ולבדוק אם המטבח ותנאיו מתאימים גם לחולי צליאק.
7. מומלץ להיות במעקב אצל גסטרואנטרולוג ולא להזניח את הטיפול.
8. יש להתייעץ עם תזונאית קלינית מומחית לצליאק ולקבל את ההנחיות המדויקות.
9. ניתן להיעזר בעמותת הצליאק בישראל – www.celiac.org.il, ולקבל מידע רב בנושא והמלצות לצריכה.
בצליאק יש חשיבות רבה להימנעות מוחלטת. חשיפה, ולו הקטנה ביותר, עלולה להביא לאוסטאופורוזיס, עקרות וסרטנים שונים בייחוד של מערכת העיכול.

טיפים למניעת חסרים תזונתיים גם בחולי צליאק וגם לנמנעים מגלוטן
חשוב מאוד לא רק להימנע מגלוטן ומוצריו, אלא גם לדאוג לתחליפים המתאימים על מנת למנוע חסרים תזונתיים ומחלות חסר. להלן המזונות שמומלץ לצרוך כתחליף לפחמימות:
• דגנים ללא גלוטן – אורז, קינואה, כוסמת, תירס, דוחן וטפיוקה.
• עמילנים ללא גלוטן – בטטה, תפוח אדמה, ערמונים.
• קטניות – עדשים, שעועית, פול, חומוס, אפונה, סויה, אדממה, מש, תורמוס וכו'.
• פירות – אך לשטוף היטב.
בנוסף, על מנת לקבל תזונה מאוזנת מומלץ להקפיד על:
• צריכה נאותה של חלבון – בשר, דגים, מוצרי חלב, ביצים וטופו.
• צריכה של שומנים חד בלתי רוויים ואומגה 3 – שמן זית, קנולה, אבוקדו.
סיכון מחושב

מאלו מזונות יש להימנע?
• חיטה וכל המאפים והחטיפים המכילים קמח.
• שיפון.
• שעורה.
• שיבולת שועל.
• גרנולה.
• דייסות מוכנות.
• בשרים ודגים מעובדים – כמו קציצות והמבורגרים אשר לרוב בבלילה מוסיפים קמח או סולת.
• מזונות בתפזורת כמו גרעינים, פיצוחים, פירות יבשים, תבלינים, אורז וכל דבר אחר הנמצא בתפזורת יש סיכוי רב יותר שהוא מזוהם בגלוטן.
• מזונות מעובדים – מרקים, תבשילים לחימום מהיר, אבקות שוקו וכו'.
• שמן נבט חיטה – מאחר שעשוי מחיטה.
• בירה מכל סוג.
• וויסקי.
• דמוי קפה מסוג "צ'יקו" ודומיו המבוססים על דגנים.
• רטבים כמו סויה, טריאקי ועוד רבים – יש לבדוק היטב שרשום "ללא גלוטן".

אורנית יונה היא דיאטנית קלינית, C. BS בסטודיו C בסניף רמת גן,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר