ריקארדו טדסקי מגיע לדרך היין

האורח המכובד שהגיע אל חברת דרך היין של האחים שקד, הוא לא אחר מאשר ריקארדו טדסקי, נצר למשפחת טדסקי שהוא גם מנהל השיווק הבינלאומי וגם מעורב בהחלטות הניהוליות של היקב ובעשיית היין

מסורת עשו להם האחים שקד, בעלי דרך היין, להזמין לארץ אורחים רמי מעלה ונחשבים בעולם היין – בעלי יקבים, או ייננים. או בנים של.
כולם מביאים איתם מסורת רבת שנים של ייצור ושיווק יין, לרבות שמות מותג מכובדים, נחשבים וידועי שם.

לשמחתי היה לי הכבוד להתארח בפעם השנייה (אחרי טעימת האורח של שאטו דה בוקאסטל) בטעימה נחשבת, כשחתני הטעימה הם נציגי יקב טדסקי ויינות היקב, לרבות יינות הדגל המובחרים שבמובחרים, המיוחדים והבלעדיים – כאלה שלעתים הם כל כך ייחודיים ובודדים שערכם לא יסולא בפז; הן בהזדמנות שנופלת לפיך בטעימה, והן בחשיפה מול אנשים שאצלם היין זורם בעורקים דורות על גבי דורות.

האורח המכובד שהגיע לישראל אל חברת דרך היין של האחים שקד, הוא לא אחר מאשר ריקארדו טדסקי (RICCARDO TEDESCHI), נצר למשפחת טדסקי שהוא גם מנהל השיווק הבינלאומי וגם מעורב בהחלטות הניהוליות של היקב ובעשיית היין.

לריקארדו שתי אחיות המעורבות אף הן ביקב, והן סברינה – מנהלת האיכות והמכירות, ואנטונייטה – מנהלת המכירות בשוק האיטלקי והאחראית על הניהול האדמיניסטרטיבי. האבא בן 75 ועדיין מעורב ומעורה בכל החלטה ניהולית או ייננית ביקב.


מאות שנים של מסורת, מדע ואומנות
יקב טדסקי – TEDESCHI – הוקם בשנת 1824 בניקול, פרובינציה של ורונה איטליה, באזור ולפוליצ'לה שבו גידול גפנים של ענבי יין מהווה חוט מקשר בן מאות שנים של מסורת, מדע ואומנות שחברו להם יחדיו.
הסב-סבא ניקולא טדסקי רכש את הכרמים הראשונים. לאורך השנים נרכשו כרמים מעולים נוספים, והדורות הבאים השכילו לפתח את הכרמים והיקב תוך כבוד למסורת של אזור ולפוליצ'לה ושל המשפחה.

היקב מייצר כמעט 480,000 בקבוקים בשנה, וכ- 80% מהם מיועדים לייצוא. רק כ- 5% מסך הייצור של יינות היקב הם יינות לבנים. ליקב כ- 14 תוצרי יין, לרבות שמן זית וגראפה. המשפחה עוסקת בכרם ובייצור יינות מזה חמישה דורות. ובשנים האחרונות, כך מעיד ריקארדו, ביקב מתמקדים בשיפור האיכויות.

יינות Agricola F. Lli Tedeschi הינם יינות אלגנטיים ומרשימים במיוחד. היינות, ובראשם ה- Amarone della Valpolicella Classico DOC מהכרמים היחידנים, מייצגים את אזור ולפוליצ'לה בצורה היפה ביותר. יינות היקב זכו לציונים מעולים ולפרסים ברחבי העולם.

עניין משפחתי
בטח תשאלו כיצד חברת האחים שקד המייבאת לארץ את יינות האמרונה הנפלאים של יקב טומאסי, מחליטה להביא לארץ יינות אמרונה איטלקיים ברי תחרות.
מסתבר שיקב טומאסי אינו מסוגל לתת מענה לדרישה המקומית בארץ של יינות אמרונה, וכך נוצר מצב בו חברת האחים שקד ביקשה להביא לארץ יינות אמרונה בעלי שם, בכדי למלא שוב את הפורטפוליו המקומי שלהם עבור ציבור הלקוחות.

הם קיבלו את הסכמתם של אנשי טומאסי לייבא יינות אמרונה. דבר אחד לא ידעו בטומאסי, והוא שיינות האמרונה שחברת האחים שקד מביאים לארץ שייכים למתחרה הכי נחשב באיטליה מול האמרונה של טומאסי, והוא האמרונה של טדסקי.
הטיעון של משפחת שקד לבחירתם את משפחת טדסקי כספקית יינות האמרונה נשען על עקרון "הפמיליה": "אנחנו חברה משפחתית", אומר טל שקד, "וככאלה אנו מעדיפים לעבוד מול חברות משפחתיות".

ארבעה זני ענבים
במהלך 80 השנים האחרונות התפרסם יקב טדסקי בזכות יינות הוולפוליצ'לה והאמרונה שלו, שמורכבים באופן מסורתי מארבעה זני ענבים עיקריים: קורבינה (Corvina Veronese) – זן ענבים זה מעניק ליין צבע אדום עמוק, וכן ארומת פטל ודובדבנים. רונדינלה (Rondinella) – זן ענבים זה יעניק ליין חומציות תורמת, ארומת גרגרי יער ודובדבנים. מולינרה (Molinara ) – זן ענבים זה יעניק ליין גוון בהיר, ו- נגררה (Negrara).

יינות הוולפוליצ'לה בהגדרתם הם יינות שתיים, עכשוויים, מאוד נגישים, פירותיים, קלילים, אלגנטיים ובנויים היטב.
יינות האמרונה, מאידך, הם יינות מורכבים, אינטנסיביים, ונחשבים ליינות הדגל היוקרתיים באזור.

הכי טוב שאפשר
החזון של היקב הינו לייצר את היינות הכי טובים שהם יכולים לעשות; יינות בעלי סגנון ייחודי ואישיות יוצאת דופן, תוך מתן כבוד לטבע ולפרי; ולהביא לידי ביטוי את מהותם ללא התערבות או הפרעה חיצונית.

ליקב כ- 200 דונם כרמים באזור וולפוליצ'לה קלאסיקו, וכ- 840 דונם נוספים באזור וולפוליצ'לה.
ליינות היקב מאפיינים בולטים כהרמוניה, אלגנטיות, מורכבות ואיזון טוב. אל תיקחו את יינות היקב כמובנים מאליהם, שכן אין הם כאלה. ליינות אופי חזק, מורכבות, מבנה רך, פרי נוכח מלפנים, מגוון זני ענבים, מגוון ועושר ארומות וטעמים, נוכחות מינרלית, חומציות עשירה, וטאנינים איתנים.
אלו יינות אלגנטיים, רכים, בשרניים, עסיסיים ושופעים בפרי שחור שופע טעם.

קצת על האמרונה של יקב טדסקי
לטעמי יינות אלו מפגינים בראש ובראשונה זיקה לריקוטו (Recioto) המתוק, וזאת מבחירה. הריקוטו הוא למעשה אביו הקדום של האמרונה שאנו מכירים, והוא במקורו יין קינוח אדום, שדרך העשייה הקדומה שלו התבססה על ענבים עתירי סוכר מבציר מאוחר, שהועברו לייבוש על מחצלות, הצטמקו, התרכזו, ומהם הופק יין.

שנים עמלו בוולפוליצ'לה על מנת לעשות מהיין משהו אחר, לאו דווקא מתוק, עד שנולד האמרונה של היום. באיטלקית: אמרונה = המר הגדול (מלשון מרירות). ובעוד הריקוטו ממשיך ללוות מנות אחרונות ומתוקות, האמרונה יודע ללוות היטב מאכלי בשר וגבינות בשלות.

הענבים המיועדים ליינות האמרונה נבחרים בקפידה מהחלקות הכי מובחרות, עם מתן דגש על ענבים שפנו לשמש והגיעו לדרגת הבשלה גבוהה של כ- 15 בומה (בומה/בריקס הינה סקאלת מדידה של סך כל הסוכרים המומסים בתירוש).
הענבים ממוינים, ואלה שלא הגיעו לבשלותם מופרדים מהאשכולות, ולאחר מכן מונחים האשכולות על מחצלות מיוחדות העשויות בדרך כלל מקני במבוק או קש ועץ; שם יאבדו כ- 30% ממשקלם המקורי, כשבדרך הם מצטמקים ומתרכזים. ריכוזיות הסוכר עולה, ולעומתה החמיצות יורדת. במהלך פרק זמן העשוי להימשך עד כ- 4 חודשים יגיעו אנשי היקב אל המשטחים העמוסים בענבים, יסלקו כל חשש להתפתחות עובש, ויסובבו את אשכולות הענבים על גבי המשטחים. התקופה הארוכה בה שוהים הענבים בצורה זו, הינה חלק בלתי נפרד מהליך הייצור המסורתי של יין האמרונה.

מאוחר יותר כאשר יעבור היין לתקופת היישון בחביות – בדרך כלל חביות צרפתיות גדולות מסוג BARRIQUE, ולא חדשות או חביות סלובניות גדולות, על מנת שלא להביא אל היין תחושה עודפת של עץ משתלט.

היקב מייצר שלוש סדרות של יינות:
קפיטל (CAPITEL) – סדרת הכרמים הייחודיים של היקב.
לה פבריסריה (LA FABRISERIA) – סדרת יינות המיוצרת אך ורק בשנות בציר יוצאות דופן.
קלאסיצ'י (CLASSICI) – יינות ברדולינו, סואבה, וולפוליצ'לה וקוסטוזה, המעניקים תמורה גבוהה למחירם. בעלי גוף מלא, מהנים ואלגנטיים.

ולטעימת היינות:
Valpolicella Calssico Superiore DOC 2006 – ענבי היין מגיעים מאזור וולפוליצ'לה קלאסיקו שבוונטו, בצפון מזרח איטליה. הוא מורכב מבלנד של מגוון זני ענבים: קורבינה, קורבינונה, רונדינלה, בשילוב עם מולינרה, רוסיניולה, אוסלטה נגררה ודינדרלה. היין התיישן 24 חודש בחביות עץ גדולות. בטעימה ניתן לחוש בפרי רענן, ניחוחות דובדבנים ודומדמניות בולטים. ריחות עור וברט. אף מעניין. רצוי לחדרר קודם לטעימה. אופי ייחודי.
מחירו 64.90 ₪.

Valpolicella Classico Superiore DOC Capitel Dei Nicalo 2005 – הענבים ליין מגיעים מכרם ניקאלו באזור וולפוליצ'לה קלאסיקו שבוונטו, בצפון מזרח איטליה. הוא מורכב מבלנד של ענבי קורבינה, קורבינונה, רונדינלה, בשילוב עם מולינרה, רוסיניולה, אוסלטה נגררה ודינדרלה.
בהליך הייצור ולאחר "ייבוש" של כחודש במכלים היין עובר תסיסה אלכוהולית ומלולאקטית ולאחר מכן שוהה בחביות עץ גדולות כ- 24 חודש. מתקבל יין מורכב ואלגנטי. באף ריחות אנימליים, ברט, אפילו נקניק. ליין צבע אדום עמוק, ניחוחות וניל, וטבק שמשתלבים עם ניחוחות דובדבנים שחורים ודומדמניות, עם ניחוחות פטל.
מחירו 95 ₪.

Ripasso Valpolicella Classico Superiore DOC Capitel San Rocco 2005 – הענבים ליין מגיעים מכרם סן רוקו באזור וולפוליצ'לה קלאסיקו שבוונטו, בצפון מזרח איטליה. הוא מורכב מבלנד של קורבינה, קורבינונה, רונדינלה, בשילוב עם מולינרה, רוסיניולה, אוסלטה נגררה ודינדרלה. לאחר הבציר הענבים "מתייבשים" כארבעה חודשים. לאחר מכן הם עוברים השרייה ותסיסה אלכוהולית כחודשיים, ובהמשך היין מתיישן בחביות עץ אלון צרפתי כ- 30 חודש.
היין מזכיר במתיקותו את יינות האמרונה של היקב. זהו יין מעניין שניתן לכנותו "בייבי אמרונה" או אמרונה למתחילים. ליין ניחוחות וניל, אוכמניות, דובדבנים, דומדמניות. ניחוחות אלו משתלבים עם סיומת ארוכה במיוחד.
מחירו 99.90 ₪.

Amarone della Valpolicella Classico DOC 2003 – הענבים מגיעים מכרמים באזור וולפוליצ'לה קלאסיקו שבוונטו. מרכיבי הבלנד הם ענבי קורבינה, קורבינונה, רונדינלה, בשילוב עם מולינרה, רוסיניולה, אוסלטה נגררה ודינדרלה. גם כאן הענבים "מתייבשים" כארבעה חודשים, עוברים השרייה ותסיסה אלכוהולית כחודשיים, ובהמשך שוהים בחביות עץ אלון צרפתי כ- 30 חודש. ליין ניחוחות וניל, אוכמניות, דובדבנים, דומדמניות. ניחוחות אלו משתלבים עם סיומת ארוכה במיוחד. בטעימה ניתן לחוש באף בשרני חייתי משהו, טאנינים מרירים במקצת, פרי מעט גס, כפרי ומחוספס. יין מרוכז טעמים וארומות, מהנה מאוד לשתייה.
מחירו 229 ₪.

טעימה בתוך טעימה – השוואה של שני יינות:
Amarone della Valpolicella Classico Capitel Monte Olmi 2000
– הענבים בבלנד הם קורבינה, קורבינונה, רונדינלה, בשילוב עם מולינרה, רוסיניולה, אוסלטה נגררה ודינדרלה. בציר זה נחשב למוצלח מאוד באזור.
היין עבר תהליך בדומה לקודמיו, כולל כ- 30 חודש בחביות עץ אלון גדולות. יין מורכב ומעניין, שהשנים עשו לו רק טוב, אלגנטי, מתובל מאוד, ארומות טובות מעט, מחוזר בהתחלה – אבל בחלוף הזמן הריחות הנלווים מתאדים ומגיע יין טוב מאוד. צבעו עז ועמוק. יין דחוס, עם טאנינים מחוספסים, טעמי שוקולד מריר, עם פירותיות נוכחת ומבנה איתן. ניחוחות אוכמניות, פרחים, תבלינים עם דגש של וניל וקלייה. יין בעל גוף מלא עם דגשים של פלפל וגרגרי יער. הסיומת ארוכה. זהו יין לטעימה בלבד ואין עליו ציון מחיר.

היקב מוכר בימים אלו יינות מבציר 2004. ככלל, אין למכירה ביקב יינות מתיישנים או יינות ארכיון.

Amarone della Valpolicella Classico Capitel Monte Olmi 1995 – חרף העובדה שמדובר למעשה על אותו יין בדיוק כמו ה- 2000, ישנם הבדלים משמעותיים בין שני היינות, הן בשנת הבציר והן בפרי, ולמעשה מדובר בשני יינות שונים לחלוטין.
יין בגוון שחור, סגול, שוקולד חם. פרי בשל מאוד, אף אקזוטי, מתובל, נוכחות טאנינים ומרירות עדיין אוחזת ביין, אך לדעתי הוא כבר בשיאו וזה מה שנותר.
היין פחות אלכוהולי מקודמו מ- 2000. אף מעניין, הכי פחות מתוק. יותר נעים לשתייה, אם כי נמצא כבר בשיאו ומכאן אין לו לאן ללכת. יחד עם זאת עדיין טאנינים ומרירות מוחשיים, ולמעשה זה מה שעדיין נותר ביין מאחר והפרי כבר החל נסוג.
זהו יין לטעימה בלבד, וכמו קודמו אינו מוצע למכירה ביקב.

AMARONE LA FABRISERIA AMARONE DELLA VALPOLICELLA DOC CLASSICO 2003 – טעימה חווייתית במיוחד לחסידי האמרונה, ולאלו שאמרונה מתוק הוא חביב חכם.
מתיקות אלכוהולית. מזכיר באף ובפה יינות קינוח. צבעו כהה אטום, רב עוצמה, שוליים שקופים. יין מרוכז מאוד ועוצמתי. בטעמים ובצבע האיזון מושלם. לדעתי יהיו שיטענו שהוא אפילו מתוק להם יתר על המידה.
הענבים ליין משובח זה מגיעים משלושה כרמים באזור וולפוליצ'לה. כשמרכיבי הבלנד הם 34% קורבינה, 33% קורבינונה, 33% רונדינלה. לאחר הבציר הענבים "מתייבשים" כארבעה חודשים, עוברים השרייה ותסיסה אלכוהולית כחודשיים, והיין התיישן בחביות עץ אלון צרפתי 'Barrique' כשלוש שנים.
ליין צבע אדום עמוק עם גוון ענבר, ניחוחות קלייה, וניל, טבק המשתלבים עם אוכמניות, פטל, דובדבנים ודומדמניות, עם דגש של דבש. ליין סיומת ארוכה במיוחד.
איך שלא יהיה, מחירו: 950 ₪, מממצב אותו אי-שם גבוה בכל פרמטר שהוא.


בתמונה: ריקארדו טדסקי. צילום: דני רובין






כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר