שני שמות ליקב אחד: יקב נוח הוא יקב רמת חברון – ויש כאן סיפור מיוחד

על הרבה דברים, פוליטיים וענייניים, הייתה מחלוקת בערב הטעימה של היינות הכשרים האלה ברשת טיב טעם (הלא כל כך כשרה, כזכור). על דבר אחד הייתה ההסכמה בגדר קונצנזוס מוחלט: היקב אינו זוכה לחשיפה מספקת. יינות היקב כמעט ואינם מוכרים לקהל חובבי היין

אירוע רב משתתפים של טעימת יינות יקב נוח, הוא יקב רמת חברון, התקיים בחנות "טיב טעם" בראשון לציון.
דוד ביטון, מנהל מחלקת היינות, חידש ימיו כקדם וכינס שוב קהל משתתפים שחלקו גרעין ותיק וחלקו חדש, לערב טעימה אותו הייתי מגדיר ייחודי על שום העובדה שמדובר בכמעט חשיפה של יקב המסתתר תחת שני שמות שהם אחד: יקב נוח ויקב רמת חברון.

אנחנו, תושבי מרכז הארץ, לא בדיוק באים לביקורים ביקב בקרית ארבע כדבר שבשגרה. כמי שמלווה את ערבי הטעימה בטיב טעם כמעט מראשיתם, אני חייב לציין שחרף העובדה שערבי טעימה קודמים אירחו יקבים בעלי שם כבוד והדר ויינות משובחים, היה הערב הנוכחי מאד מיוחד.
כמות המשתתפים הרגילה כמעט והוכפלה, וערב הטעימה שהחל בשעה 20:15 לערך, עדיין קלט אורחים גם ב- 21:30. לכולם נמצא מקום, ולכולם ניתן חלק של כבוד בטעימה חפה מקמצנות.

אורח הערב היה המנהל הכללי של היקב והבעלים מישל מורציאנו. יקב רמת חברון השוכן בקרית ארבע, והוקם בהשקעה כספית גדולה על ידי מישל, איש עסקים צרפתי מצליח, שעסק בכלל בתחום התקשורת 20 שנה.

לאביו של מישל היה יקב קטן במרוקו, שייצר יין בשנות השישים וייצא את תוצרתו לצרפת, כמו יקבים אחרים שעשו כן מדרום צרפת, מאלג'יר וטוניס, בכדי לכסות את מכסת דרישת היין של חובבי היין הצרפתים.
האבא לחץ על מישל לחזור לשורשי המשפחה ולהקים יקב בעצמו:
"קרה המזל הטוב ונישאתי לישראלית, ואבי אמר לי: עתה, משנישאת לישראלית, יהיה זה אך נכון להקים ובישראל יחד עם רעייתך יקב לתפארת".

כך מצא עצמו מישל מורציאנו מקים יקב בקרית ארבע, כאשר משנת 2000 ואילך האינתיפדה והגיאו-פוליטיקה תופסות תאוצה ומכות גלים ועמדות לכאן ולכאן.
היקב החל לשגשג, והתוצאות החלו לדבר בעד עצמן. היקב מייצר כיום כ- 700,000 בקבוקים בשנה תחת שני המותגים.

המותג הראשון נקרא יקב נוח – סדרת יינות לקהל הרחב, אותה אפשר לכנות, ולא בלעג, כיין לצרכן בסופרמרקט. 620,000 מתוך הבקבוקים המיוצרים ביקב הם מסדרת "יקב נוח", בטווח מחירים של 25 ₪ עד 50 ₪.
כל הסדרה הינה של יינות מבושלים. נקודת המוצא המובילה את היקב הינה מסחרית גרידא, ובתוך 620,000 בקבוקי היין בסדרת יקב נוח יש לא פחות מאשר 26 יינות שונים – כולם בקטגוריית יין תעשייתי המיועד לקהל הרחב.

מתוך כלל הייצור נותרת לה קבוצה ייחודית, איכותית וממותגת, המבקשת את מקומה כיין בוטיק בעל רמות ואיכויות המבקשות גם תג מחיר לצידן.
קבוצה זו נקראת יין רמת חברון, והיא כוללת כ- 80,000 בקבוקים בעלי שם, סוג ענב, איכות, ורמות מחיר שונות.
ליקב זה יינות בשמות שונים ומשונים: מכפלה, ארמגדון, רמת יהודה, סירה, אייזיק רם, פרדס, רמת ירושלים, מכפלה, שדה כלב, אלוני ממרא, ורמת חברון, כפי שאתם שמים לב, השמות יהודיים למהדרין. כל אחד מהם מקפל מאחוריו איזה שהוא סיפור או אמירה או כוונה נסתרת, והם מזוהים עם קו החשיבה והייצור של היקב.

הענבים ליקב נוח וליקב רמת חברון מגיעים מכרמים הפרושים על כ-50 ק"מ מסביב לחברון, מחלקות כרם בבית שמש, לכיש, קרית מלאכי, קיבוץ כרמים, אזור חברון עצמה בישוב בת-עין, והישוב הערבי בני נעים.

תוויות הבקבוקים שונות עד לבלי הכר מבקבוק לבקבוק ומסדרה לסדרה, ועד שלא תתקרבו ותקראו את תווית הבקבוק, לא תשייכו מיידית כי היין שבחנתם או האחר למעשה מגיעים מאותו היקב.
מישל טוען שהשונות בתוויות היין נועדה להמחיש את האישיות השונה של כל יין ויין. על מותג רמת חברון, אומר מישל כי זהו יין אחר: "זה היין הכי טוב שהיקב יודע לתת. היין מרוכז, היין מושקע. בייצור היין נכנסים הידענות, האהבה, ההשקעה, הענבים והתהליך בצורה הכי טובה שהיקב יודע לתת, כאשר מרכיב העלות כאן הוא שולי, ואיכות וטיב ועליונות המוצר הם המרכיב העיקרי".

בערב הטעימה החליטו המארח דוד ביטון איש טיב טעם, ומישל מורציאנו לחשוף בפני האורחים את מגוון היינות, כאשר את סדרת יקב נוח מייצג יין אחד – רוזה 2005 העשוי מענבי קברנה סוביניון עם ענבי מרלו יין שהופק בשיטת ה"בלידינג" המביאה ליין את טאץ' הצבע האדמדם.
היין הוא חיפוש להגיע לפירותיות שופעת ביין פשוט קל ומרענן, שיתאים ומתאים לאקלים הישראלי החם ולקיץ שלנו. היין מתאים ללוות ארוחת ערב קלה.

טעמנו החל מיין זה עד לסדרת הפרימיום רמת חברון המתומחרת בחו"ל ב- 100 דולר. מבקבוק לבקבוק החלו היינות להשאיר חותמם וטעמם בקרב הנוכחים.
בדבר אחד הייתה ההסכמה בגדר קונצנזוס מוחלט: היקב אינו זוכה לחשיפה מספקת. יינות היקב כמעט ואינם מוכרים לקהל חובבי היין.

את יקב נוח מלווה יינן בשם פרנסואה ריינלד, שהינו יינן בינלאומי העובד בצרפת, איטליה, צ'ילה, דרום אפריקה ואוסטרליה, ואף שוקד כיום על הקמת יקב בבורמה. היינן מגיע לארץ מספר פעמים בשנה כדי לפקח על עבודות ייצור היין.
את יקב רמת חברון מלווה יינן בשם ז'ק יומו – צרפתי בוגר הפקולטה לאונולוגיה בבורדו. וגם הוא מגיע מחו"ל מספר פעמים בשנה כדי לפקח מקרוב על עשיית היין והוא זה הקובע את הבלנדים השונים ליצירת היין.

וליינות, שטעמנו: הארמגדון 2002 שמהווה את יהלום הכתר. טעמנו לפניו את יין רמת חברון 2002, ולפניו את המכפלה 2001 – יינות הפרימיום.
לא נפלו מהם יין רמת ירושלים קברנה סוביניון 2002, ומרלו 2002. טעמנו את האייזיק רם 2002, את רמת יהודה מרלו 2002, את רמת יהודה קברנה 2002, וכן את הרוזה מסדרת נוח 2005. ידוע לנו כי ליקב יין פרימיום נוסף אותו לא זכינו לטעום – שדה כלב סינגל וויניארד, שנועד ליצוא בלבד.

כמה מילים על היין הנקרא מכפלה 2001: היין המדהים הזה עשוי מ- 60% קברנה, 35% מרלו, ו-5% סירה. ליין ארומה משכרת של ריבה דשנה, גוף מלא ועשיר.
זה יין אלגנטי ומורכב עם טעמי שזיף שחור בשל. 20 חודש שהה היין בחבית, והוא ריזרב פרימיום אמיתי. זהו יין עם פוטנציאל התיישנות גבוה – לדעתי 3-5 שנים יותר מכל ממוצע של יין ישראלי שאתם מכירים הראוי ליישנו בארץ.
היין הרמוני, עם שלל טעמים על הלשון ובחיך הסיומת ארוכה עם נימה של מתיקות מאוזנת. יופי של יין.

הארמגדון המיועד ליצוא ומתומחר בחו"ל בכ- 100 דולר, מוגדר אף הוא יין דגל פרימיום. זהו יין המופק כולו בעבודת יד, מענבים אותם מגדיר מישל כנדירים. הוא עשוי קברנה סוביניון – 80%, מרלו – 15%, סירה – 5%.
זהו יין "סוף הדרך" אומר מישל, או כשמו: סוף העולם, מלחמת גוג ומגוג.
מחיר הארמגדון נע בארץ בסביבות ה- 240-280 ₪ לבקבוק. לטעמי, חרף היותו יין אלגנטי עשיר, מלא ומורכב, הוא נופל במעט מיין המכפלה.

בין היינות לגמנו יין הנקרא רמת חברון. היין מבציר 2002 שהה 24 חודש בחבית. מרבית היין מיועד ליצוא, ומישל אומר כי שמע שמסעדת יוקרה תל-אביבית מוכרת את היין בלא פחות מאשר 500 ₪.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר