fbpx

תופעת המוצרים המזויפים בישראל – גם משקאות אלכוהולים

השיטה לזיוף משקאות הנה פשוטה יחסית לזיופים אחרים: הזייפנים אוספים מאות בקבוקים ריקים של מותגי משקאות מפחי האשפה, ולעתים אף רוכשים אותם מבעלי אולמות ומעסקים אחרים
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

תופעת המוצרים המזויפים בישראל, היא פשיעה שפוגעת פגיעה אנושה הן בבעל המותג והן בציבור הצרכנים, אשר רוכש מוצרים באיכות ירודה לעתים במחירים שאינם נופלים ממחירי המותג המקורי. המותג עצמו סופג נזקים של מאות אלפי שקלים ממכירת המותג המזויף ונזק עקיף שלא ניתן להערכה, וכן בפגיעה קשה במוניטין המוצר. ההערכות הן שמאחורי היבואנים והזייפנים עומדות רשתות פשיעה בינלאומיות. עיקר המוצרים המזויפים מגיעים מסין.
אך התופעה אינה קיימת רק בבגדים ובמוצרים אחרים, אלא גם במשקאות אלכוהוליים.

השיטה לזיוף משקאות הנה פשוטה יחסית לזיופים אחרים: הזייפנים אוספים מאות בקבוקים ריקים של מותגי משקאות מפחי האשפה, ולעתים אף רוכשים אותם מבעלי אולמות ומעסקים אחרים. לאחר קבלת הבקבוקים לידם, הם ממלאים אותם בחומרים שונים ומשונים הנחזים להיות החומרים האלכוהולים. מבדיקות שנערכו על ידי חברות המשקאות, עולה כי בחלק מהמקרים אחוז האלכוהול שנמצא היה נמוך מאוד.

כיצד הצרכן יכול לזהות את המוצרים המזויפים? ובכן זוהי בהחלט משימה לא קלה. ראשית, יש לשים לב לתוויות המוצר. לעתים התוויות אינן מודבקות כמו שצריך. יש לוודא שהבקבוקים אטומים בפקק מקורי, ועליו יש ציפוי מגן. אינדיקציה נוספת היא נקודת המכירה – מומלץ לרכוש את המשקאות מרשתות השיווק הגדולות ומחנויות הבוטיק המתמחות במכירת המוצרים.

לאחרונה התבשרנו על פשיטה משטרתית של יחידת הקניין הרוחני על מעבדת זיופי משקאות חריפים בחדר מתחת לבית כנסת ברחוב אלנבי בתל אביב.
מתברר שלעזות המצח של הזייפנים אין גבולות.
האם חל כאן שינוי מגמה מבחינת ייצור המוצרים המזויפים בישראל? ככל הנראה, התשובה שלילית. תופעת זיוף משקאות אלכוהולים בתחום המשקאות בישראל אינה חדשה. מאחר ומדובר במוצרים שקל לזייף אותם, מנצלים העבריינים וככל הנראה גם ארגוני הפשיעה את ההזדמנות.

תעשיית הזיופים בכללה מתאפשרת, מפני שרבים מאיתנו רוצים מותגים יוקרתיים, אך אנו לא יכולים לאפשר לעצמנו. הזייפנים עושים 'עבודה טובה', ולעיתים קשה מאוד להבחין בהבדל בן הזיוף למקור, ונדרשת התבוננות מעמיקה מקרוב ובפרטים הקטנים על מנת למצוא את ההבדל.
אבל לא רק במזרח הרחוק תעשיית הזיופים פורחת. גם בארץ, מסתבר, הזייפנים חוגגים. עם זאת, ישראל לא נחשבת למקור ייצוא למוצרים מזויפים, ורוב המוצרים המזויפים בארץ מקורם ביבוא.
מי שנפגע מכך הן כמובן החברות המסחריות. לצרכן בדרך כלל לא אכפת. הוא רוצה מחיר זול ומוכן להתפשר על האיכות, למרות שלפעמים הוא גם נפגע מהזיוף.

תעשיית הזיופים מגלגלת מעל למיליארד שקל בשנה בארץ. מדובר במוצרים שאינם עומדים בתקנים הנדרשים, ואיכותם גרועה מאוד לעומת המקור.
תעשיית הזיוף המשומנת, היא רחבת היקף והיא תעשייה בלתי חוקית לכל דבר. לא מדובר רק על מוצרים יקרים. ייתכן שהזיוף קשור למוצרי צריכה יומיומיים כגון אבקת כביסה או ממרח שוקולד המוטמעים היטב בשוק.

נכון, כאשר צרכן רוכש ביודעין את המוצר בסכום נמוך ובדוכן כלשהו בשוק, הוא יודע מראש כי מוצר זה אולי אינו מקורי. אולם לעתים קורה כי הלקוח רכש את המוצר לוא דווקא בשוק או דוכן כלשהו, אלא בחנות אשר קנתה את הסחורה, כאשר גם שם הצליחו עברייני הזיוף לגרום להטעיה מכוונת.

עו"ד אריאל דובינסקי הוא מומחה למניעת זיופים וחיקויים מסחריים, ממשרד עורכי דין דובינסקי

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

כתבו תגובה