תושבי ישראל מוציאים כ-39 מיליארד שקלים בשנה על רכישת מזון. ההוצאה על אכילה מחוץ לבית: כ-12 מיליארד שקל

ממצאי מחקר שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה על התופעה מנקודת המבט של צרכן הקצה בנסיבות יומיומיות, עבור כנס השוק המקצועי שערכו אקספרו כנסים ונתיב יועצים בכפר המכביה ברמת גן

תושבי ישראל מוציאים כ-39 מיליארד שקלים בשנה על רכישת מזון במרכול, במכולת, בשווקים ונקודות מכירה אחרות. סך כל ההוצאה על אכילה מחוץ לבית היא כ-12 מיליארד שקל, סכום השווה ל-31% מכלל ההוצאה השנתית של קניית מזון, כך עולה ממחקר שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה על התופעה מנקודת המבט של צרכן הקצה בנסיבות יומיומיות, עבור כנס השוק המקצועי שערכו אקספרו כנסים ונתיב יועצים בכפר המכביה ברמת גן.

כיוון שהצריכה משתנה בין אמצע השבוע לסוף השבוע ובין הארוחות השונות, מתייחס המחקר בנפרד לימי חול וימי שישי ושבת, ולסוגי הארוחה. בסך הכל, מוציא כיום כל משק בית בישראל בממוצע כ-240 שקל על אכילת מזון בחוץ לשנה, לעומת 195 שקלים בשנת .2003

המחקר שהתייחס לאוכלוסייה היהודית הבוגרת בלבד (3.7 מיליון נפש), מציין כי 78% מהאכילה מחוץ לבית היא בימים א'-ה', 10% ביום שישי ו-12% ביום שבת. חלוקת הנתונים ע"פ ארוחות מעלה שאנו מוציאים בימי חול כ-1.7 מיליארד שקל בשנה על ארוחות בוקר בחוץ, 4.4 מיליארד שקל על ארוחות צהריים וכ-3 מיליארד שקל על ארוחות ערב. צריכת המזון בחוץ משתנה כליל בסוף השבוע, היות ואנו קמים יותר מאוחר ואוכלים לרוב בראנץ' עם משפחה וחברים. אי לכך, 28% מהאוכלוסייה אוכלת ארוחת בוקר ביום שישי בחוץ, 3% ארוחת צהריים, 42% בראנץ' ו-27% ארוחת ערב. בשבת 21% מהצרכנים סועדים ארוחת בוקר מחוץ לבית, 39% ארוחת צהריים, 12% בראנץ' ו-28% ארוחת ערב. לנתונים אלה יש להוסיף משלוחי מזון הביתה בכ-2 מיליארד שקל בממוצע בשנה.

52% מהצרכנים שאוכלים ארוחת בוקר מחוץ לבית במשך השבוע, נימקו זאת בבילוי משפחתי ואילו 27% ציינו שהדבר נעשה במסגרת פגישות עסקיות ומטעמי נוחות. 42% מעדיפים את ארוחת הבוקר שלהם בבתי קפה, 20% בקפטריות או בחדר האוכל של מקום העבודה,18% במסעדות, 6% בבתי מלון, ומחיר ארוחה ממוצעת כ-33 שקל. בימי שישי נוהגים 624 אלף איש לאכול ארוחת בוקר בתדירות כלשהיא בחוץ ובסך הכל כ-21% מהציבור המבוגר.

1.4 מיליון בני 18 ומעלה נוהגים לאכול ארוחת צהריים מחוץ לבית בימי א'-ה', 3 פעמים בשבוע בממוצע. ארוחת הצהריים נתפסת ע"י 35% כשגרת חיים מאחר והם במקום העבודה ואילו 43% רואים בארוחה זו בתור בילוי. הארוחה נסעדת בעיקר במסעדות (35%), קפטריות (20%), בתי קפה (15%), מסעדות מזון מהיר (15%) והשאר מתפלג בין בתי מלון ואפשרויות הסעדה נוספות. 435 אלף איש נוהגים לאכול ארוחת צהריים ואילו 627 אלף איש נוהגים לסעוד בראנץ' בחוץ בתדירות כלשהיא ביום ו'.

38% מהאוכלוסייה נוהגת לסעוד את ארוחת הערב מחוץ לכותלי ביתה באמצע השבוע, כאשר 8% ציינו שהם אוכלים כמעט כל יום ו-2% סועדים כל יום בחוץ. הנטייה לאכול הרבה מחוץ לבית בערב, בולטת בעיקר בקרב העשירונים העליונים והתופעה נתפסת ע"י 82% מהאוכלוסייה בגדר בילוי. מחיר ארוחת ערב. 53% סועדים במסעדות, 14% בבתי קפה ואילו השאר מתפלג בין מסעדות מזון מהיר, פאבים ועוד. ההוצאה לארוחת ערב פר סועד נעה מ-35 שקל ועד 200 שקל. 483 אלף איש המהווים כ-16% מהאוכלוסייה הבוגרת, נוהגים לסעוד את ארוחת הערב מחוץ לבית ביום שישי.

למרות ההוצאה ההולכת וגדלה על אכילה מחוץ לבית שמסתכמת כאמור בכ12- מיליארד שקל בשנה, ניכרת ירידה מינורית בקניית מזון הביתה בעקבות האכילה בחוץ. הירידה באמצע השבוע מסתכמת ב-1.2 מיליארד שקל ו-700 מיליון שקל בימי שישי ושבת, נתונים המהווים יחד כ-5% מכלל קניות המזון המסתכמות כאמור בכ-39 מיליארד שקל (כ-1,890 שקל בחודש בממוצע לכל משק בית יהודי). טרנד בולט נוסף באכילה מחוץ לבית הוא הנציגות הבולטת שיש לאזור המרכז: למעלה מ-50% מצריכת המזון בחוץ שייכת לאוכלוסייה המתגוררת מרעננה בצפון ועד ראשל"צ בדרום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר