תיבול נכון של ארוחת החג – לטעם ובריאות

לצד השמחה מארוחת החג בראש השנה, רבים חשים גם תחושות לא נעימות בעקבות הארוחה הכבדה, כגון נפיחות, גזים, כאבי בטן, כאבי ראש ועוד. גם המפגש המשפחתי עצמו גורם במקרים מסוימים לתחושות כגון מתח ועצבנות. שימוש נכון בתיבול, לפני ובמהלך הארוחה, יכול במקרים רבים להקל על התופעות הללו.
כמו כן, עם השנה החדשה מגיע גם הסתיו ועימו חילופי מזג האוויר, המשפיעים על מצב הרוח ועל הבריאות. תבלינים רבים עוזרים לחזק את מערכת החיסון, להשרות חמימות ורוגע.
לפניכם המלצה על התבלינים המתאימים להקלה על תופעות הלוואי.

מומלץ להפחית את כמות המלח בבישול – המלח מכביד על עבודת הכליות, ועלול לגרום לבצקות ולעלייה בלחץ הדם. במקום מלח, מומלץ להשתמש בתבלינים אחרים מתאימים, אשר מוסיפים טעם אופייני ומחזקים את הטעמים הקיימים.
עבור תבשילי בשר, ירקות, קטניות ואורז ניתן להוסיף אחד או יותר מן התבלינים הבאים: אבקת שום ובצל, שבבי שום ובצל, אורגנו, כוסברה, פלפל שחור, פפריקה בזיליקום ועוד.
עבור סלטים קרים מומלץ להוסיף אבקת שום ובצל , אורגנו או בזיליקום, פלפל שחור, זעתר, וכמובן בתוספת שמן זית ולימון.

חשוב לשמור את התבלינים בכלי סגור – לא בשקית, ובמקום סגור המוגן מפני אור ואוויר, כדי למנוע את התנדפות השמנים הארומטיים שבתבלין וקלקולם על ידי חמצון.

מומלץ להוסיף את התבלינים (במיוחד הגרוסים) לקראת סוף הבישול – או כשהמנה מוגשת, על מנת לשמור על תכונות התבלין והארומה.

שימוש בריא בתבלינים
– כוסברה: נוגד עוויתות במערכת העיכול, מרגיע ועוזר בכאבי ראש
– פטרוזיליה: נוגד עוויתות במערכת העיכול, מעודד השתנה וניקוי הכליות, מוריד לחץ דם.
– שילוב כוסברה ופטרוזיליה: שילוב סיבים תזונתיים המסייעים לתפקוד טוב של מערכת העיכול, מונעים עצירות, גורמים להרגשת שובע, מאזנים את רמת הסוכר, ומסייעים לאיזון הכולסטרול.
– זעתר (אזוב מצוי): נגד גזים, מגביר תיאבון. מסייע גם לטיפול בשיעול, דלקות גרון והצטננויות.
– כמון: נגד כאבי בטן ונפיחות. לשימוש בדגים, בשר או מרק, בסוף הבישול.
– זנגוויל – ג'ינג'ר: נגד בחילות ותחושת כבדות בבטן.
– כורכום: נגד עצירות, מסייע לניקוי הכבד והפחתת כאבי בטן, מוריד כולסטרול. בגלל הגנתו על הכבד מפני רעלנים – טוב לצרוך בזמן לקיחת תרופות או בעת אכילה של מוצרים עם כולסטרול גבוה.
– רוזמרין: נגד בחילות וגזים, משפיע על מערכת העצבים, כגון כאבי ראש, סחרחורות, חולשה ועייפות, לחץ דם נמוך.
– פלפל שחור: מחמם, מונע גזים ונפיחות, מכייח, מאזן זרימת דם. טוב כנגד הצטננויות.
– אגוז מוסקט: מרגיע גזים וכאבי שרירים.
– שומר: מונע גזים וכאבי בטן, נוגד עצירות ומסייע בהקלה על כאבי ראש.
– חילבה: לאיזון רמת הסוכר, לחץ דם גבוה ומחלות לב.
– אורגנו: טוב להקלה על חום והקאות. משפר את מערכת העיכול ומקל על שיעול.
– שום: מחמם, מוריד כולסטרול ולחץ דם. בעל השפעה אנטיביוטית.

נטע מייטליס היא טכנולוגית מזון מחברת 'מיה' – יצרנית מוצרי מזון רבים וביניהם מבחר גדול של תבלינים






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה