תריסר מיתוסים בנושא סיבים תזונתיים

"סיבים תזונתיים גורמים לבעיות במערכת העיכול" הוא רק מיתוס אחד מני רבים בנושא תזונה, אותו מנסה להפריך כתבה זאת, פרי עטה של מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה מחוז דן פתח תקווה, שירותי בריאות כללית

1.מיתוס – סובין הוא חומר דמוי נסורת, שאינו מכיל רכיבי תזונה חיוניים, שבני אדם לא מסוגלים לפרק.
עובדה
– סובין אכן מכיל בעיקר סיבים תזונתיים, אבל גם ויטמינים מקבוצה B, מגנזיום, אבץ, סלניום ותרכובות פנוליות.

2. מיתוס – סיבים בכלל וסובין בפרט, חשובים לתזונה רק אצל מי שסובל מעצירות.
עובדה
– מחקרים רבים מוכיחים כי צריכת דגנים מלאים, למשל ברנפלקס, המהווים את המקור המרכזי לסיבים, מפחיתה באופן משמעותי בעיות שיניים וחניכיים, מפחיתה סיכון לסינדרום X וסוגים מסוימים של סרטן (פה, גרון, קיבה, מעי גס).

3. מיתוס – אכילת ארוחת בוקר גורמת ל"פתיחת תאבון" לכל היום: "כשאני לא אוכל בבוקר אני יכול להחזיק מעמד שעות רבות ללא אכילה. אבל אם אני אוכל משהו בבוקר – אני רעב כל היום".
עובדה
– אנשים המקפידים על אכילת ארוחת בוקר, אוכלים באופן משמעותי פחות בשעות הערב והלילה. אנשים המקפידים על ארוחת בוקר אוכלים ארוחה קטנה יותר בצהרים. אנשים שלא רגילים לאכול בשעות הבוקר ומאמצים הרגל זה, עלולים לחוש בהתחלה יותר צורך או תחושה של רעב בשעות הבוקר, אך הקפדה על הרגל זה, בהחלט כדאית, מאחר ובחשבון הסופי אצל רוב האנשים קטן מאוד הצורך באכילת לילה, במסגרתה צורכים את רוב הקלוריות המיותרת. זה מומלץ מאוד לאנשים ששומרים על משקל או מנסים להפחיתו.

4. מיתוס – כל דבר "בריא" – הוא בדרך כלל גם ממש לא טעים.
עובדה – בשנים אחרונות חלה עלייה מתמדת בצריכת מזון עם מאפיינים של מזון בריא, על חשבון גרסאות פחות בריאות של אותם המזונות. יש דרישה גוברת מצד הצרכנים ליותר מזון בריא. למשל עלייה בצריכת דגני בוקר מחיטה מלאה.

5. מיתוס: פחמימות זה מזון משמין – למי שרוצה לרדת במשקל עדיף להימנע מאכילת פחמימות.
עובדה
– פחמימות, בעיקר אלה שמקורן בדגנים מלאים וקטניות, בנוסף להיותן מרכיב מזין וחשוב בתזונה, חיוניות לשמירה על מצב הרוח, מניעת כאבי ראש, שמירה על הריכוז, הזיכרון, שינה רגועה בלילה, ולמניעת תחושת דכדוך ודיכאון. השפעה על המשקל אם קיימת, בדרך כלל חיובית – פחמימות מורכבות מרגיעות את תחושת הרעב לשעות רבות, וחוסכות במקרים רבים את הצורך לנשנושים עתירי קלוריות.

6. מיתוס – ככל שהלחם כהה יותר, כך הוא בריא יותר כי הוא עשוי מחיטה מלאה ועשיר בסיבים.
עובדה
– לא בהכרח. הדרך הנכונה לבדוק את ההרכב של כל מזון, היא ע"י קריאת תוויות מזון במוצר העשוי מחיטה מלאה, המרכיב הראשון ברשימת הרכיבים שלו יהיה חיטה מלאה או קמח חיטה מלא.

7. מיתוס – מזון עשיר בסיבים גורם לתופעות לא רצויות במערכת העיכול – נפיחות וגזים.
עובדה
– לרוב האנשים, תוספת סיבים תזונתיים למזון דווקא משפרת מאוד את פעולת מערכת העיכול. תוספת מזון עשיר בסיבים עשויה לחייב גם תוספת נוזלים לתפריט היומי, ואז ייחסכו ברוב המקרים גם תופעות הלוואי.

8. מיתוס – פחמימות משמינות יותר מחלבונים.
עובדה – ממש לא נכון. גרם פחמימה תורם לנו 4 קלוריות, בדיוק כמו גרם חלבון.

9. מיתוס – דיאטה טובה ומהירה תכיל כמה שפחות קלוריות.
עובדה
– ממש לא נכון. דיאטה שתכיל מעט קלוריות, תגרום למשבר תוך זמן קצר, ועלולה להסתיים לבסוף בבולמוס אכילה של ממש וזלילה לא מרוסנת, בעיקר של מזון בעל ערך תזונתי ירוד. דיאטה טובה באמת היא כזו היכולה להפוך בסוף התהליך לאורח חיים לטווח ארוך. לשם כך היא חייבת להיות מאוזנת מבחינת רכיבי המזון, להתאים לסגנון החיים ולהעדפות אישיות.

10. מיתוס – הסיבים התזונתיים בפרות וירקות נמצאים רק בקליפה. לכן אין לוותר עליה.
עובדה
– הויטמינים והסיבים התזונתיים נמצאים בכל מקום בפרי ובירק. הקליפה עשירה יותר בסיבים, אבל הם נמצאים גם בשאר החלקים. על הקליפה עלולים להיות חומרי ריסוס והדברה, ולכן חשוב לשטוף אותה היטב, אך לא לוותר עליה.

11. מיתוס – חלב מתאים לעגל ולא לתזונת האדם הבוגר.
עובדה – אמנם החלב הוא באמת מזונם של העגלים, אך גם מזון בעל ערך תזונתי עצום לבני האדם בכל הגילאים (להוציא תינוקות – להם כמובן עדיף חלב אם). האדם למד לעבד חלב פרה ולהכין ממנו מאכלים נפלאים לתצרוכת מבוגרים.
בדומה לעיבוד דגנים וקטניות. שילוב של דגני בוקר, עם מוצרי חלב, מעשיר ומשפר מאוד את ההרכב התזונתי של שניהם.

12. מיתוס – שתיית שמן זית בבוקר לפני ארוחה, מצוינת לבריאות.
עובדה – ממש לא בהכרח. אמנם שמן זית הוא אכן מרכיב מזון נפלא, אך אין כל צורך לשתות אותו. תרומתו של שמן זית לתזונה, עולה בכמה מונים כשהוא נאכל כחלק מסלט ירקות טרי, למשל. חשוב לציין: תוספת כף שמן, תוסיף לתפריט היומי שלכם כ-90 קלוריות, וכך בלי להרגיש, תוך פחות משלושה חודשים, תוסיפו עוד קילו למשקלכם. השמנה, כידוע, אינה מבשרת בריאות.

מריאנה אורבך היא מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה מחוז דן פתח תקווה, שירותי בריאות כללית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר