אובדן מזון עקב בזבוז: משפחה ממוצעת זורקת לפח 3,200 ₪ בשנה – שווה ערך לחודש וחצי של צריכת מזון

לקט ישראל זה גם איסוף תוצרת חקלאית בשדות. צילומים מארכיון הארגון
שווי המזון האבוד בישראל בהיקף של 2.5 מיליון טון הוא 19.7 מיליארד ₪. כמעט מחצית מהאובדן בר-הצלה, בהיקף של 1.2 מיליון טון ובשווי של כ-7 מיליארד ₪

ארגון לקט ישראל בשיתוף BDO, פרסמו את הדו"ח הלאומי הרביעי על אובדן והצלת מזון בישראל.  הדו"ח מציג לראשונה פרק העוסק באובדן המזון בצריכה הביתית, ומציג את שווי אובדן המזון עבור משקי הבית בישראל, בהיקף של 2.5 מיליון טון ובשווי של 19.7 מיליארד ₪. כמעט חצי מהאובדן בר-הצלה, בהיקף של 1.2 מיליון טון ובשווי של כ-7 מיליארד ₪. ממצאי הדו"ח מראים כי האובדן בצריכה הביתית של משקי הבית בישראל הסתכם בכ-880 אלף טון מזון, בשווי של כ- 7.9 מיליארד ₪. משפחה ממוצעת בישראל זורקת לפח 3,200 ₪ בשנה, שהם שווה ערך לחודש וחצי של צריכת מזון. עיקר האובדן בצריכה הביתית נובע מזריקת פירות וירקות.

הדו"ח חושף את השפעת אובדן המזון על יוקר המחייה: ההשפעות של האובדן בכל שלבי שרשרת הערך מייקרות את מחירי המזון בכ-11%. בנוסף, אובדן המזון פוגע בפריון במשק בשל תשומות ייצור ועבודה היורדות לטמיון. כדי לסגור את  פער אי-הביטחון התזונתי בישראל נדרש להציל 20% מהמזון האבוד, בשווי 3 מיליארד ₪. הצלת מזון מאפשרת לעשות זאת בעלות של 830 מיליון ₪ בלבד, כלומר תוך חסכון של 72% מהעלויות. זאת, מבלי לכמת את יתרונותיה הסביבתיים.

לקט ישראל זה גם איסוף אוכל שנשאר במטבחי בתי מלון
לקט ישראל זה גם איסוף אוכל שנשאר במטבחי בתי מלון

גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל, אומר: "במקום לתת מענה נקודתי כגון מלחמה במחירי הקוטג' והמילקי, על מדינת ישראל להפנים את היתרונות הרבים של הצלת מזון ולגבש מדיניות לאומית, יעדים ולתקצב נושא זה. על התכנית לתת את הדעת לכל שרשרת ערך המזון – משלב החקלאות, דרך הרשתות הקמעונאיות והשיווק, ועד הצריכה הביתית. על הממשלה הבאה לאמץ את הצלת המזון כפתרון משמעותי למיגור אי הביטחון התזונתי, ולהציב נושא זה כנושא מרכזי על סדר יומה  הכלכלי, החברתי והסביבתי ".

לקט ישראל זה גם הרבה לוגיסטיקה
לקט ישראל זה גם הרבה לוגיסטיקה

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של , אומר BDO: "עלויות אובדן המזון, מתגלגלות בסופו של דבר לכיסו של הצרכן ומשפיעות על יוקר המחיה בישראל, וגורמות להתייקרות של 11% במחירי המזון. מדיניות הצלת מזון וחלוקתו לשכבות מוחלשות היא מדיניות כלכלית אפקטיבית דווקא בישראל, בה חלק נכבד מההוצאה של משקי הבית היא על מזון. הצלת מזון היא נוסחה מנצחת, שמאפשרת לסגור את פער אי הביטחון התזונתי תוך חסכון ישיר למשק בסך של כ- 2 מיליארד ₪. בכימות היתרונות החברתיים והסביבתיים העודפים החיסכון למשק אף עולה על 4.5 מיליארד ₪".

ארגון 'לקט ישראל' הציל בשנת 2018 כ-2.2 מיליון ארוחות מבושלות מבסיסי צה"ל, בתי מלון, חברות הסעדה, מסעדות ועוד, וכ-15.5 אלף טון תוצרת חקלאית בשווי כולל של כ-150 מיליון ₪. עודפי המזון הללו מועברים מדי שבוע ליותר מ- 175,000 נזקקים באמצעות כ-200 עמותות ברחבי ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר