אוזני המן לפורים 2022 – לא מצווה אבל מנהג טעים

בקונדיטוריית ביסקוטי מציעים מבחר של אוזני המן בצד עוגות מבוססות פרג. הבסיס של אוזני ההמן הוא בצק פריך חמאתי במיוחד, הנמכר עם חמישה סוגים שונים של מילויים: שוקולד בלגי, פרג הדרים, חלבה פיסטוקים, פרלינה לוז, וחמאת בוטנים עם ריבת תות. צילום בועז לביא
ויקיפדיה: "בעברית ניתן למאפה השם אוזן המן (בריבוי: אוזני המן), ככל הנראה בגלל הדמיון של השם ביידיש המן טאַש, וכיוון שצורתו מזכירה במשהו את מבנהָ של האוזן. כדי להקל על הדוברים את הסיבוכיות בהוספת תווית היידוע לשם המאכל (האוזן המן לעומת אוזן ההמן) או בהטייתו ובספירתו (אוזן המן אחד לעומת אחת), הציע הבלשן יצחק אבינרי את התחדיש אָזְנְמָן ב-1962. הבצק מעוצב בצורת כיסנים, ומכאן שמו ביידיש המן טאַש ( (כיס המן"). בגרמנית נקרא המאפה מוֹן-טאשֶה, כלומר "כיס פרג", ומשערים שזה היה שמו המקורי גם ביידיש (מאָן טאַש על-פי הכתיב ביידיש). באנגלית אוזני המן נקראות הָמָנְטַאשֶן"

לפניכן.ם חלק מהמבחר המוצע השנה על ידי מספר קונדיטוריות במגוון צורות, מילויים וטעמים: ביסקוטי, טאטי & אילנ'ס, בייקרי ודליקסטן, ביגה, שיריז פטיסרי, שני, דיילי'ס. חג שמח!

קונדיטוריית ביסקוטי

צילום בועז לביא

כמדי שנה מציעה הקונדיטוריה מבחר של אוזני המן בצד עוגות מבוססות פרג. הבסיס של אוזני ההמן הוא בצק פריך חמאתי במיוחד, הנמכר עם חמישה סוגים שונים של מילויים: שוקולד בלגי, פרג הדרים, חלבה פיסטוקים, פרלינה לוז, וחמאת בוטנים עם ריבת תות. האחרון הוא הצבעוני ביותר וגם המיוחד ביותר מבין החמישה, עם השראה ברורה מכריכי הריבה-חמאת בוטנים האמריקאים. התוצאה, יש להודות, טובה יותר מאותם כריכים – שילוב מדויק של שני המרכיבים, כמות גדולה של מילוי ובצק לא עבה, יוצרים ביחד אוזני המן טעימים במיוחד. השילובים האחרים מוכרים יותר, כך שלא נרשמה חוויה של חדשנות, אבל כל אחד מהם היה עשוי כהלכה. ומה בעוגות? פלודן פרג – עוגת שכבות של אגוזים, תפוחים ופרג, ועוגה באסקית פרג – בצק סבלה המכיל בתוכו מלית של פרג ושקדים.  המחיר 40 שקלים ל-300 גרם אוזני המן, 68/118 שקלים לעוגה. להשיג בביסקוטי וב-03-5704015.

טאטי & אילנ'ס

צילום אנה ברדינקוב

יותר מכול, אוזני ההמן של הרשת מזכירות לנו אלה של פעם – ואנחנו מתכוונים לכך במובן הטוב, כמובן. זה בעיקר הבצק, שהוא גם דק וגם רך יחסית, מהסוג שהופך את אוזני ההמן לרכות וכיפיות במיוחד לאכילה. לשמחתנו, בניגוד לנהוג בעבר, כאן מכינים את הבצק עם כמות יפה של חמאה, ועם מילויים נעים בין המיוחדים לבין הקלאסיים. המבחר כולל מילוי של אגוזי מלך ואגוזי לוז עם קינמון, תמרים ואגוזי מלך, שוקולד בלגי, שקדים וקפה, קוקוס והדרים, ופרג עם גרידת הדרים. המילויים מצטיינים כולם – מהפרג המדויק ועד השילוב המפתיע של הקוקוס עם ההדרים. המחיר 42 שקלים ל-250 גרם, להשיג בסניפי הרשת.

בייקרי ודליקסטן

צילום טל סיון ציפורי

הרשתות מקבוצת R2M מציעות גם השנה את אוזני ההמן המוכרות שלהן. כלומר בצק חמאה פריך, מהסוג שנותן מעטפת קשה למילוי שבפנים. המבחר מצומצם, מבלי להיכנס למחוזות פופוליסטיים או טרנדיים יתר על המידה – פרג, אגוזים, חלבה, ונוטלה. יש כמות יפה של כל אחד מהמילויים, ויחד עם הבצק המצוין מתקבל ממתק שאפשר לאכול ממנו עוד ועוד. המחיר 38 שקלים ל-250 גרם. להשיג בסניפי הרשתות.

ביגה

צילום אמיר מנחם

ההתמקדות של הרשת באוזני המן ללא גלוטן – המוצעים במקביל לאוזני המן רגילים – היא מהלך מבורך, שכל הצליאקים והנמנעים מגלוטן ישמחו בו. השמחה כפולה לאור העובדה שהתוצאה טובה, ללא רמז לשימוש בחומרי גלם שאינם קמח חיטה. המבחר בסיסי – מילויים של חלבה, תמרים, פרג או שוקולד, וכולם נעשים עם בצק (ללא גלוטן) פריך. טעם החמאה כאן נוכח אך עדין יחסית, והפריכות של הבצק מפתיעה לטובה. המילויים השונים נוכחים בכמות לא גדולה, אך עדיין מספקת. המחיר 5 שקלים ליחידה, 14 שקלים ל-100 גרם. להשיב סניפי הרשת.

שיריז פטיסרי

צילום שיריז

הפטיסרי, שנמצא בגבעתיים, מציע לקראת החג שני דברים עיקריים. האחד הם אוזני המן בטעמים של חטיפים כמו במבה, צ'יטוס, פרינגלס, כיפלי ודובונים, בצד אוזני המן יותר "בוגרים" במילויים של חלבה ופיסטוק, פרלינה לוז, פרג והדרים, שוקולד בלגי, ופטיסייר ותותים. במקביל אפשר להזמין כאן משלוח מנות מיוחד – זה משלב שתי פחזניות גדולות עם קרם פטיסייר, קאפקייק וניל פצפוצים עם קצפת וסוכריות, בראוניז אוראו, בראוניז שלושה שוקולדים, ו- 10 אוזני המן שונים. אלה שטעמנו, במילוי של חלבה ופיסטוק, התגלו כעשויים מבצק חמאה פריך דק יחסית, עם כמות טובה של מילוי איכותי. כשאלה מגיעים בתוך משלוח מנות, התוצאה המתקבלת צבעונית, עמוסת סוכר וטעמים, מהסוג שכדאי לאכול למשך כמה ימים (או כל המשפחה ביחד). המחיר 42 שקלים ל-300 גרם אוזני המן, 150 שקלים למשלוח מנות. להשיג בשירז פטיסרי, בוולט, תן ביס, וב-03-5558988.

קונדיטוריה שני

צילום יפעת כהן

אנחנו אוהבים את מבחר אוזני ההמן של הרשת –טעמים ייחודיים בצד טעמים קלאסיים, עם מנה גם למי שרוצה לשמור (קצת) על הגזרה, וגם למי שמחפש חידושים. מה מציעים כאן? מילויים של סופלה שוקולד, מרנג לימון, פירות יבשים, תמרים, פרג (ללא סוכר), ואגוזים (ללא סוכר). לא לגמרי ברור לנו מה מבדיל בין מילוי שוקולד לבין מילוי של סופלה שוקולד, אבל התוצאה טובה, מהסוג ששוחרי השוקולד יתענגו עליה. כך גם המרנג לימון – התקשינו להבין את עניין המרנג, אבל אהבנו את הלימוניות; מילוי לא שגרתי. ייאמר לזכות הרשת שאוזני ההמן שנעשים ללא סוכר, אינם מגיעים עם טעם לוואי כזה או אחר, ושהכול מגיע בתוך בצק חמאה פריך ורך במידה. המחיר 13.9 שקלים ל-100 גרם. להשיג בסניפי הרשת.

דיילי'ס

צילום ירון בן חורין

אוזני ההמן של רשת דיילי'ס החדשה, השייכת לסופר-פארם, לא נעשים על ידה אלא על ידי קונדיטוריית ביסקוטי. זו הסיבה שהמבחר שמוצע כאן הינו זה שמוצע גם בקונדיטוריה  עליה כתבנו כאן למעלה, כולל חלבה ופיסטוק, פרלינה לוז וחמאת בוטנים, וריבת תות. במילים אחרות, הנה עוד דרך לרכוש את אוזני ההמן האיכותיים הללו. המחיר 37-40 שקלים ל-15-18 יחידות. להשיג בסניפי הרשת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר