איקאה זו גם מסעדה

ניתן להשוות ארוחה זאת לבופה במיטב בתי המלון, וכולם יודעים איזה מבחר גדול יש שם. צילום פאפא רצי
בופה בוקר אכול כפי יכולתך ב-39 ₪, ארוחת בוקר קלה ב-9 ₪, קפה במילוי חופשי ב-5 ₪, וזה לא נגמר באלה

המפגש הראשון שלי עם חנות של איקאה התקיים לפני שנים רבות (לא צריך לדייק) במהלך ירח הדבש שלנו, כאשר טסנו אל הדודים של רעייתי ובני הדודים בשטוקהולם – הלב הפועם של איקאה. הביקור היה הלם תרבותי לישראלים של אמצע שנות ה- 70 של המאה הקודמת (אז כן דייקתי): לראות את הגודל, השפע, היעילות, ואפילו האפשרות לשכור אחד מתוך צי טרנספורטרים (פולקסווגן) שעמדו בחוץ, כדי להוביל הביתה לבד את הרהיטים להרכבה עצמית. והיו גם כדורי הבשר השבדיים והנקניקיות בקפטריה – כך התייחסנו לכך.

מבחר לחמים ומאפים
מבחר לחמים ומאפים

לפני מספר ימים הוזמנתי לחנות איקאה בנתניה – הראשונה שנפתחה בארץ, לארוחת בוקר שגרמה לי להבין שאיקאה זו לא רק איקאה, אלא גם מסעדה. הסיבה להזמנה הייתה השקת תפריט ארוחות בוקר חדש ומגוון, שמעצים את חווית הביקור בחנויות הרשת, מאריך אותה, ויכול להפוך לבילוי משפחתי או מפגש עם חברים – מעבר לקנייה בחנות. וכל זה עם ארוחות שמוצעות במגוון מחירים המוגדרים כאן כ'שווים לכל כיס' – למעשה זולים; "בדומה למודל האיקאי שמטרתו לפנות לקהל רחב ככל הניתן, במחירים הנוחים ביותר ובשילוב חומרי הגלם האיכותיים ביותר", כפי שאומר שוקי קובלנץ, מנכ"ל איקאה ישראל.

בתפריט ארוחות הבוקר החדש, המוגשות במסעדה החלבית, ניתן לבחור מבין מספר ארוחות במחירים וגדלים שונים: ארוחת בוקר מזנון אכול כפי יכולתך ב- 39 ₪ ליחיד או 69 ₪ לזוג, ואני אומר על מחירים אלה 'בלבד', למרות שאני סולד משימוש במילה זאת, כי משמעות מחיר היא תמיד ביחס למשלם. ארוחה זו מוגשת במסעדות של חנויות איקאה בימים שני עד חמישי מ- 9:30 עד 12:00, והיא מורכבת ממבחר גבינות, שלושה סוגי סלטים, טחינה, זיתים, מאפים מתוקים ומלוחים, מבחר לחמים כפריים, מטבלים, חמאה, מוזלי להכנה אישית, שקשוקה ומקושקשת, מיצים וכוס למילוי קפה. אני מכיר ארוחות בוקר בבתי קפה ומסעדות ואת מחיריהן. על מחיר הבופה של איקאה לאכילה חופשית כרצונכם, בהחלט אפשר לומר 'בלב', והאמת שניתן להשוות ארוחה זאת לבופה במיטב בתי המלון, וכולם יודעים איזה מבחר גדול ישם שם.

למי שלא רוצים לגדוש את בטנם בתחילתו של יום, מוצעת כאן ארוחת בוקר קלה ב-9 ₪ – שוב 'בלבד', שמוגשת בכל ימות פעילות החנויות מ- 9:30 עד השעה 12:00, וכוללת ביצה קשה, גבינה צהובה, עגבניות שרי, זיתים, חמאה, ריבה, לחמניית ביס, מאפה וחמאה. ולא לשכוח קפה במילוי חופשי ב- 5 ₪, שכפי שאומר שוקי קובלנץ, מושך גם אנשי עסקים שבוחרים להתחיל את הבוקר בפגישות במסעדות איקאה כדי להיות פרודוקטיביים ולהימנע מפקקי הבוקר, או מפגשי "פרלמנטים" קבועים שמגיעים ויושבים שעתיים-שלוש לאחר ששילמו 5 ₪ עבור כוס קפה למילוי חופשי. "אנחנו תומכים ברעיון הזה", אומר קובלנץ.

מגוון כריכים לאורך היום
מגוון כריכים לאורך היום

בימים ראשון ושישי ניתן ליהנות מארוחת בוקר ישראלית תמורת 25 ₪, במקום הבופה שמוצע בימים שני עד חמישי. כאן תקבלו שקשוקה, סלט ירקות אישי, מיץ תפוזים או לימונדה, כוס לקפה במילוי עצמי, גבינת שמנת וגבינת שום שמיר, חמאה, ריבה ושתי לחמניות ביס (מ- 9:30 עד 12:00). והמקדימים לחנויות איקאה, בכלל יכולים לשתות במסעדה החלבית  קפה על חשבון הבית בין 9:30 עד הפציחה לקניות ב- 10:00. אמנם התמקדתי כאן בבוקר הקולינרי של איקאה, אך יש כאן גמובן גם מסעדה בשרית, ובחלבית גם מגוון מנות, כריכים, סלטים ומאפים נוספים לאורך היום.

ככה זה נראה באינדונזיה
ככה זה נראה באינדונזיה

אשר בן הרוש, מנהל תחום המסעדות ברשת, מציין שכל האוכל במסעדות איקאה בכשרות למהדרין קהילות – מתאימה ומקובלת על כל המגזרים, ותמיד יש במסעדות משגיח כשרות. הוא אומר שהבופה בישראל הינו ייחודי באיקאה העולמית (כ-420 חנויות). מה שמסקרן כשרואים את המבחר, התמחור, והיחס לתחום האוכל באיקאה ישראל, זה משקלם של עסקי המזון והמשקאות בתמהיל הכנסות הרשת בארץ. שוקי קובלנץ המנכ"ל: "המשקל לא גבוה, בין השאר בגלל המחירים הנמוכים יחסית. למשל, מחירה של מנת סלמון עם תוספות הוא 39 ₪ לעומת 70 ₪ ומעלה במסעדות. אבל אנחנו מתעניינים באמת בחוויה בחנות. אנחנו לא מפסידים ולא אמורים להרוויח במסעדות, אלא מתייחסים למזון כאל שירות".

במונחי ענף המסעדנות כנראה אחת המסעדות הזולות בארץ, עם היקפים גדולים. כך, ביציאה בכל אחת מהחנוית נמכרות מדי יום כ- 500 מנות פלאפל ב- 5 ₪, המבורגר בלחמנייה ב- 7 ₪, נקניקייה ב- 5 ₪ וגביע גלידה ב- 2 ₪. אולי זה לא הרבה כסף שנכנס לקופת הרשת, אבל מי שיוצא שבע מחנות כמו איקאה אחרי שוטטות ממושכת בגודל ובשפע הזה, כנראה יחזור שוב. זה מה שרובנו עושים, לא?

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר